Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag har beställt ett Reflexion Filter som stod omnämnt i senaste Studio 2006:3. Tänkte höra om det är någon som testat det? I så fall finns det något speciellt man bör tänka på vid inspelning?

/CF

Annons
Postat

Vi håller på att testa ett exemplar just nu i testlabbet (test kommer i nummer 5). Tänk på att använda ett _mycket_ stabilt mikrofonstativ eftersom konstruktionen väger en hel del och dessutom förflyttar tyngdpunkten bort från stativets mittpunkt. Detta blir särskilt påtagligt om du dessutom har en tung mikrofon.

Jag har bland annat testat att spela in trombon med Reflexion Filter, och där hade det tyvärr inte så mycket att sätta emot när man spelar starkt. För sång och tal och andra svagare ljudkällor kan det säkert uträtta underverk, även om det inte funkar i alla rum. Majken har lovat att testa att sjunga i duschen. Vi ser fram mot dom ljudexemplen. 🤪

/MvH Mats

Postat (redigerat)

Auralex har produkter med liknande syfte, men kanske inte riktigt lika bra, eftersom de täcker en mindre del av micens baksida - dock är det till ett betydligt lägre pris för ett helt kit som innehåller dem (går inte att köpa separat); Aural X-panders kit heter det och har ett listpris på 688:-. 🤪

Mic-dämparen:

xp_2lr.jpg

Hela kitet:

XP.jpg

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Oj, intressant! Smart idé, om den nu verkligen gör jobbet...

Fast den ser nästan ut att höra lika mycket hemma i ett kemi-labb som i en studio... 🤪

Ser fram emot testet!

Edit: Jag pratar alltså om RF-grejen...

Auralex-prylarna ser också spejsiga ut, men en okunnig snubbe som jag funderar ju på hur stor skillnad lite skumplast kan göra bakom en mikrofon...?

Redigerat av android

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.