Jump to content
Annons

Funktråden, #2


Vallhagen

Recommended Posts

Annons

Ja då fyller vi på igen då eller?

Mina tips var framför allt Mothers Finest; shoppa "Mothers Finest Live" från -79, eller "Black Radio Wont Play this record" från -91.

Sen för att få ett hum om "tidig" (-90) crossover-funk-hårdrock kan man ju alltid pejla in Dan Reed Network. Förstaalbumet är bäst. Har dock inte riktigt åldrats med den äran, men det var fantastiskt fräscht när det kom 😉

***

Tidiga Red Hot Chili Peppers (t.ex "the uplift mofo party plan") är väl oxå go crazyfunk.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, får jag väl åter rekommendera framförallt "Freelancing" och "Black Rock" med James Blood Ulmer (aka Damu Mustafa Abdul Mussawir). Taggtrådssvängig freeformfunk med intensitet och nerv - och Amin Ali på bas!

Allt med Ulmer är bra, men ibland drar det ju mer mot jazz, friform, blues eller annat. Ovanstående plattor funkar dock fett (såg ni ordvitsen? 🙂 )

Mer traditionellt blues/soulfunkig, men lika svettig, är Rufus Thomas "The funkiest man alive", vilket troligen inte stämmer eftersom jag misstänker att han är död..

edit: Och Chic naturligtvis! Lets face it, dom kanske hamnade under "disco" i skivaffären men det är elegant, slickad, danstvingande funk.

edit igen: Meters - har nån nämnt meters? New Orleansfunk när den är som bäst.

1979 gjorde Mutiny (som bestod av snubbar som lessnat på Clintons fasoner och hoppat av Parliament/Funkadelic-tåget) den otroligt utmärkta "Mutiny on the Mamaship"

well... där finns a lot more 😉

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle inte kunna tänka sig att hålla sig till funk? Kan väl inte va så svårt att få det att funka. Det funkar ju inte att låta funktrådar spåra ur till whinetrådar.

Det var funktionellt att rensa den förra, nu låter vi den här funka som funktråd.

(Såg ni? Flera ggr 🙂 )

Eddie Hazel var den sensationella gitarristen i Funkadelic, han har gjort fett balla grejjer på egen hand som också funkar (Igen! 😮 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

edit igen: Meters - har nån nämnt meters? New Orleansfunk när den är som bäst.

Gick in en skivaffär förra året och klagade över att jag har det mesta i samlingen - utom funk och soul. Gick därifrån med en Meters-platta (Rejuvenation). Fantastiskt bra! Sicket sväng! Går fortfarande och funderar på vilken min andra funkplatta skall bli. 🙂

(För övrigt anser jag att Mats gjorde rätt, men nu var det inte det tråden handlade om.)

Link to comment
Dela på andra sajter

I den borttagna tråden fanns många bra tips. Jag har samlat ihop alla bra inlägg, tillsammans med den inledande frågan. Hoppas alla citeringar blir rätt! 😉

Hej! Vi skall spela in en skiva som skall vara spännande modern funk. Eller rättare sagt, så mycket mer spännande och modern än det som var aktuellt 1982 vet vi inte om det blir, men vi vill ändå fördjupa oss i den coolaste funken så att vi har bra influenser när vi gör skivan. Har nån nåt coolt tips på funk som är så hemlig att nästan ingen har hört den?

Vi gillar redan: George Clinton, Sly, Earth wind & Fire, Kool and the Gang, Outkast, Cypress Hill med flera.

/j

gillar vi Tower of Power?

gillar vi Tower of Power?

Amen to that brother!

Stonefunkers...

...George Duke,

Graham Central Station,

Commodores...

... Nisse Landgren...

Ärligt talat tror jag funken har haft sin storhetstid. Om fem år tror jag inte man hör funk överhuvudtaget.

gillar vi Tower of Power?

Nej, vi är mer på jakt efter typ funk som bara finns på nån bakgård i LA och som nästan ingen har hört men som alla kommer att ha hört om 5 år typ.

/J

... Nisse Landgren...

Just det.

Nisses Funk Unit funkar skjortan av de flesta

Jonas Hellborg .. Haru lyssnat? ett måste !

ps: Funken (som punken ) 'e ju inne för fa.......! tex i Hårdrocken b.l.a.....om man tänker sig expremitell music i.a.f

Kan tillägga:

Grand Funk Railroad

Bootsy Collins

Funkadelic

Herbie Hancock

Ohio Players

Sugar Hill Gang

Maceo Parker

Parliament

Gil Scott Heron

Cameo

Stevie Wonder (Yepp, han var faktiskt funk en gång i tiden)

Dom med fet stil är ett "Gärna Lyssna" enligt min mening.

May the Funk be with u 😉

För lite mer underground funkrelaterad hiphop finns ju också Jay Dee 

EDIT: Michael Jackson "Off the Wall" är också en skön skiva proddad av Quincy Jones.

James Blood Ulmer med Amin Ali på bas, särskilt "Freelancing" och "Black Rock" från tidigare halvan av 80-talet. Funk blev aldrig vildare, svettigare och taggtrådigare än så.

Bootsy och Clinton är självklart redan nämnda.

Defunkt är ett annat band som fick höfter att skaka besinningslöst när de var som funkigast.

the jam

rick james

brecker brothers

avarage white band

Allvarligt talat så kom jag faktiskt på att jag har hört en del schysst ny (eller i varje fall för mig okänd) funk på http://www.etherbeat.com. Min favorit web/pod-radio.

Jag vill också nämna Maceo Parker i sammanhanget. Det kan bli rätt skönt gung ibland, lyssna på plattan "funk overload".

Understatement of the year.

En gul ylletröja får du av mig

Jag har nog sett Maceo 3 gånger i Göteborg. JÖSSES vad det svänger!!!!

Ej att glömma ZAPP/Roger, Bar-Kays, Parliament/Funkadelic, General Caine, Fatback Band, JB's, Ohio Players, Gap Band, Average White Band och (faktiskt) Level 42's och Grace Jones tidiga plattor...
confunkshun, the bar-keys
Nån som nämnt:

Mothers Finest

?

Lirade hårdrockfunk långt innan begreppet "crossover" myntats. Dan Reed Network gjorde nåt liknande 1990, men det känns möjligen lite passé idag.

tjing

Bengan

Doh! Jag glömde Mothers Finest, liven från... -78? är ju toksvängig.
Yep, det är den som gäller! "Mothers Finest Live", (1979). HALLÅ ALLA! 49 spänn på CDON!!!!!

Sen gjorde dom nån sorts comeback med ett riktigt svinfett alster: "Black Radio wont play this record" (1991), hur bra som helst!

liven tyckte man ju var svinbra när den kom,idag upplever jag den något stiff..

parliament och mr collins och mr.clinton is the funk!!!

liven tyckte man ju var svinbra när den kom,idag upplever jag den något stiff..

Ja det är lurigt med äldre skivor man inte lyssnat på på länge. Jaghar den faktiskt på precis nu, blev inspirerad. Har inte hört den på evigheter.

Jodå, den är fortfarande toppen!

James Taylor Quartet kan med lite god vilja anses passa in - om inte annat som god inspiration.

Vill också haussa Level 42s tidiga plattor.

Jamiroquai är lite nyare, men har en del gammal schysst funk i sig.

Prince av tidigt datum borde kunna passa in, liksom plattorna hans kompband The Time gjorde.

//nemo

EDIT: Kul att ni vill lira funk - det har kommit i bakvattnet senaste 20 åren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni glömde James White/James Chance! 😮

Nej då inte alls, men det var funk vi pratade om och funk svänger och har groove.

Om jag inte missminner mig så var väl James den där snubben som dök upp ungefär i samma veva som Ulmer, Defunkt m.fl och ibland räknades till nån sorts ny-funkvåg. Han som envisades med att inte kunna spela saxofon till 7 min långa stelbensopererade avfunkifierade låtar. Nån sorts art-rock, och det har ju aldrig svängt.

Nope, inte glömt. 😄

(Om det är samme James... annars är han glömd 🙂 )

edit: och jodå.. jag tyckte det var rätt ball då, men vissa saker klarar inte tidens tand lika bra. Jämför med t.ex. Defunkts plattor från samma tid som fortfarande svettas och svänger och får gubben att vicka på röven i datastolen

edit igen: Du kommer bergis ihåg tjejbandet "Unknown Gender" också? 😄

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...