Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjabba!

Har alltid stört mig på att när jag spelar in ex. gitarr grejer och skall loopa dessa

så blir det oftast ett "Klick" vid övergången.

Jag vet att detta uppstår när det diffar i fasen på ljudvågen.

Finns det någon funktion för att minimera detta?

Sök efter närmsta 0 nivå vid klipp eller nått?

// Johan

Annons
Postat (redigerat)
Tjabba!

Har alltid stört mig på att när jag spelar in ex. gitarr grejer och skall loopa dessa

Jag vet att detta uppstår när det diffar i fasen på ljudvågen.

Finns det någon funktion för att minimera detta?

Sök efter närmsta 0 nivå vid klipp eller nått?

// Johan

Precis så får du göra!

Gå in i "Sample Editor" och tokzooma tills du ser vart den första ljudvågen börjar och klipp exakt där. Då ska klicket försvinna.

EDIT: det kan ju handla om millisekunder och därför är det så viktigt att diu klipper exakt rätt. SItter inte framför Macen nu men det finns en meny där ett val som heter typ "Find zero crossing" har jag för mig. Den ska inte vara aktiverad utan det är bättre att leta efter den själv.

/Micke

Redigerat av lavrell
Postat

Vet inte om det finns i Logic men i ProTools finns en liten penna som man kan rita om ljudvågen med. Det är väldigt hjälpsamt ibland när man ska klippa ihop två ljudfilen och det inte finns någon naturlig övergång där fasen på båda ljuden är på noll.

Postat

Det är ju precis det jag vill slippa 😱

att zooma in och leta zero crossings.

skall kolla upp det du nämde "find zero crossing"

Postat
Vet inte om det finns i Logic men i ProTools finns en liten penna som man kan rita om ljudvågen med. Det är väldigt hjälpsamt ibland när man ska klippa ihop två ljudfilen och det inte finns någon naturlig övergång där fasen på båda ljuden är på noll.

Fick för mig att ProTools skötte sånt automagiskt.

med någon automagisk fade-in/fade-out inställning.

Det hade varit gött om det fanns i Logic också.

Postat

Hmm. Intressant. Den funktionen har jag missat isf. Kanske inte finns i LE.?

Någon som vet?

Postat

Zooma in och sätt en kort kort fade out där du klipper, så är den garanterat i nollgenomgång vid klippet.

Postat

Om du menar att du kopierar dina tagningar framåt så att säga är det enklaste och snabbaste sättet att använda Crossfade alternativt Fade in/out.

Har du massa loppar markera alla gå upp till vänstra hörnet i arrange,välj Exp fade och sätt ett värde ca 100 - 300 bör räcka för en snygg crossfade.

Postat

Hmm. Intressant. Den funktionen har jag missat isf. Kanske inte finns i LE.?

Någon som vet?

I PTHD versionen kan man ställa in att det görs automatsikt. I LE använder man sig enklast av "batch fade". Se till att alla sammanhängande regioner är valda/markerade och välj "fade", ställ in ett kort värde och välj OK. Då skapas "X fades" mellan alla de markerade regionerna. Möjligen fungerer det på liknande sätt i Logic..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.