FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 jag brukar både micka och lajna basen och sedan subba till den lajnade signalen helt så den bara har sub. sedan försöka eq:a mer attack i den mickade signalen. sen när jag tycker det låter nice tankar jag över de båda signalerna på min rullbandare ( fostex 16 kanaler ) då på 8 spår var för att få hela bandbredden med bandkomprssion. Och sedan slutigen tanka över det till burken igen. Då jävlar får basen en knuff i attacken och då även med en jäkla sub. tips. Lyssna gärna på Governor Andy " reggaeprofil " som jag mixat där jag testade den grejen rullbandare säger du... det roliga är att jag så sent som förra veckan satt och skruvade basljud på en av mina låtar, dock hade jag Bonus på kortet som referenslåt 😎 Har funderat på hur fan du har gjort... Så jag drog faktist ljudet genom en plugg som simulerar en rullbandare, så då tänker jag i helt rätt baner med andra ord 🙂:)😉 Fast digitala pluggar går la inte upp mot att ha analoga prylar 😳 Men jag är rätt nöjd i alla fall, kanske kommer ett smakprov på demoforumet snart...
Fairchild Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 jag brukar skära bort så pass mycket att endast subben är kvar. subben finns ju redan där. den ska ju bara framhävas. spelar även in med mycket mycket bas så slipper man hålla på och trycka upp subben i efterhand utan bara skära bort. vilka frekvenser jag skär bort är jag osäker på. jag kör bara på känsla. klart jag vet hur en eq funkar men jag litar på öronen
Fairchild Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 att BLANDA analoga och digitala prylar funkar för mig. jag använder mig tex bara av digitala komoressorer. en jag kör mycket är R-Comp tillverkad av Waves.
Fairchild Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 eq:a attack kan vara rätt svårt tycker jag då man inte vill ha det där plonkiga ljudet som en rockig bas. för att få bra attack gäller det av mina erfarenheter att bassisten lirar mycket betonat på alla toner och extra viktigt när det är rätt snabba toner som rullar. lirar bassisten bra brukar man faktiskt känna attacken bra även i det subbiga basljudet. då har man soundet rätt fort. det är värre då man måste försöka hitta områden för attack i tonerna. jag brukar försöka hitta frekvenserna. när jag tycker att jag kommit tillräkligt nära använder jag mig utav en multibandskompressor som heter Lin-Mb ( ocskå Waves som tillverkat ) där man kan sola det område man vill jobba med. sedan börjar jag komprimera tills jag är nöjd
FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 att BLANDA analoga och digitala prylar funkar för mig. jag använder mig tex bara av digitala komoressorer. en jag kör mycket är R-Comp tillverkad av Waves. d var som tusan, jag var helt säker på att du hade nån äldre analogkompressor som gjorde dunderjobbet... Du har ju så sjukt bra pressade ljud på plattan... Ok, då finns det väl hopp för en annan då med:) hm... jag har en cry baby... haha det är min analoga pryl 😄 Körde en synthpad genom den här om dagen, blandade med orginalsignalen o hokuspokus så fick jag ett tokskönt ljud, tror jag ska börja använda mig av lite såna där knep, blanda digitalt med analogt i mixningen. Om inte annat för att det är så jävla kul o hålla på o se vad som händer när man drar ljudet genom kaffekokaren 😄
FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 eq:a attack kan vara rätt svårt tycker jag då man inte vill ha det där plonkiga ljudet som en rockig bas. för att få bra attack gäller det av mina erfarenheter att bassisten lirar mycket betonat på alla toner och extra viktigt när det är rätt snabba toner som rullar. lirar bassisten bra brukar man faktiskt känna attacken bra även i det subbiga basljudet. då har man soundet rätt fort. det är värre då man måste försöka hitta områden för attack i tonerna. jag brukar försöka hitta frekvenserna. när jag tycker att jag kommit tillräkligt nära använder jag mig utav en multibandskompressor som heter Lin-Mb ( ocskå Waves som tillverkat ) där man kan sola det område man vill jobba med. sedan börjar jag komprimera tills jag är nöjd Jag har ett sjukt tips angående tryck och attack... Jag vet att jag har lyckats när det blåser om öronen 😄 Mina monitorer blåser ut rätt mycket luft (brukar skrämma mig själv rätt ofta när jag inte är beredd) när jag drar på volymen, ja asså när basljuden är kompakta etc
FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 en anann låt med sjuk bas är -undivided med Groundation. Den ligger o maler på så där gött i versen sen i refrängen vet man fan inte vart man ska ta vägen det är ju rysningar!!! Ja, för er som inte hört låten så spelar han rätt ljusa toner för att i refrängen gå ner och spela än mörkare, än djupare 😕
c2k6 Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 (redigerat) en anann låt med sjuk bas är -undivided med Groundation. Den ligger o maler på så där gött i versen sen i refrängen vet man fan inte vart man ska ta vägen det är ju rysningar!!! Ja, för er som inte hört låten så spelar han rätt ljusa toner för att i refrängen gå ner och spela än mörkare, än djupare 😄 Jag försökte kopiera "Groundation - Undivided" basen. https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=387574 spelat mitt på halsen med tummen halsmicken enbart SansAmp BassDriver, allt i mittläge eq LP 12 dB vid 74 Hz Cakewalk Tapesimulator 15 ips light saturation Lite reverb (ambience) Vad tycks? Redigerat 12 maj 2006 av c2k6
FredrikMikaelsson Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 en anann låt med sjuk bas är -undivided med Groundation. Den ligger o maler på så där gött i versen sen i refrängen vet man fan inte vart man ska ta vägen det är ju rysningar!!! Ja, för er som inte hört låten så spelar han rätt ljusa toner för att i refrängen gå ner och spela än mörkare, än djupare 😎 Jag försökte kopiera "Groundation - Undivided" basen. https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=387574 spelat mitt på halsen med tummen halsmicken enbart SansAmp BassDriver, allt i mittläge eq LP 12 dB vid 74 Hz Cakewalk Tapesimulator 15 ips light saturation Lite reverb (ambience) Vad tycks? jora, det satt ju som ett smeck men hur funkar det med sådär mycket reverb i en hel mix med massa ljud? Funderar på att prova en knasig grej... du kör ju et LP-filter på basen, vad händer om du vänder på filtret o sparar bara det som du tar bort, och så lägger du reverbet på det ljudet hp-ljudet:) Sen spelar du endast LP-basspåret och tar bara in reverbet från hp-ljudet asså ingen orginal signal från hp-ljudet, bara dess reverb. Det kanske blir skitknasigt men jag kan inte prova själv då jag har packat allt för flytt, vore kul o se vad som händer. 😕
c2k6 Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 en anann låt med sjuk bas är -undivided med Groundation. Den ligger o maler på så där gött i versen sen i refrängen vet man fan inte vart man ska ta vägen det är ju rysningar!!! Ja, för er som inte hört låten så spelar han rätt ljusa toner för att i refrängen gå ner och spela än mörkare, än djupare 😉 Jag försökte kopiera "Groundation - Undivided" basen. https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=387574 spelat mitt på halsen med tummen halsmicken enbart SansAmp BassDriver, allt i mittläge eq LP 12 dB vid 74 Hz Cakewalk Tapesimulator 15 ips light saturation Lite reverb (ambience) Vad tycks? jora, det satt ju som ett smeck men hur funkar det med sådär mycket reverb i en hel mix med massa ljud? Det var väl reverb på originalet, fast det kanhända var ett reverb som lagts över hela mixen. Får anpassas när man mixar hela låten...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.