Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på med sista finishen på mitt projektarbete, som består av att göra en kort skiva om sisådär 5-6-7 spår. Dags för mastring alltså, vilket jag inte alls har nån erfarenhet av. Sex separata spår i liknande men ändå skild stil ska nu bli någon slags sammanhållen enhet. Svårt när man är ovan! Just nu jobbar jag med multibandskompressor, eq och limiter för att få låtarna att kännas gemensamma. Ibland känns det dock svårt att komma åt vissa saker. Därför funderar jag på om man möjligtvis borde gå tillbaka till varje låts mix och pilla redan där, med resten av låtarna i åtanke? Jag menar, när första var färdigmixad så var ju andra inte ens påtänkta.

Samtidigt så är det ju svårt att jämföra spåren när dom ligger i varsitt projekt (öppna flera projekt samtidigt = dödsdömd dator). Jag hörde nåt knep nånstans, om att man kan dela upp varje låt i t ex trummor, bas, sång och "resten", så att man kan justera saker i varje del för sig? Är det smart? Då känns det som att man lite äter kakan och ändå har den kvar.

Ett annat problem som jag stöter på är att vissa av låtarna är ganska "maffiga" med mycket instrument, och andra låtar är ganska avskalade. De avskalade låtarna är rätt lätt att få till en hög nivå på, eftersom det är färre instrument som slåss om utrymmet (dessutom ofta ganska distade och stickiga ljud som känns starka även på (relativt) låg volym), medans de mer "fyllda" spåren inte kommer upp i samma upplevda volym hur mycket jag än trycker upp nivåerna. Vad kan man göra åt detta? Det känns liksom "fusk" att bara sänka nivån på de mer avskalade spåren, man vill väl helst ha allt normaliserat och lite limitrat?

För övrigt... är det kanske bara korkat att försöka mastra nåt i halvbra högtalare i ett rum med ogenomtänkt akustik? När man dessutom är ovan? 😳

Annons
Postat

Oj oj oj-det är inget lätt ämne detta med mastering, för den ovane/oerfarne men om du

ändå vill prova och se vad som händer och därigenom lära dig en liten del av den särdeles vitala processen som mastering innebär så laborera på är mitt tips!

*Det du nämner om låtar med olika karaktär/uppbyggnad har snarare med arrangemang att göra och då är det väl så att du borde sålla ut de låtar du tycker passar i sammanhanget och jobba därifrån alt. skala av de som du tycker har för mycket instrumentering---ett välkänt problem för hempulare är just det här med överbearbetning/produktion som gått av bara farten,det kräver sin man/kvinna/låtskrivare/arrangör för att det skall bli gjutet och låta proffsigt-och det tar tid att utveckla men när/om man väl får kläm på det så blir allting genast mycket ljusare och en vacker dag har du verktygen och språket du behöver för att skapa det du är ute efter (det du kanske hör inne i huvudet men inte får fram eller drunknar i alla möjligheter och ljudbanker som envar har tillgång till idag)...-

*Bränn test-skivor som du lyssnar på i andra anläggningar eller på ett ställe där du vet hur bra musikproduktioner låter, utvärdera-mixa om,justera, bränn igen osv tills du når dit du vill komma och finner soundet helt enkelt! 😳

Postat
Därför funderar jag på om man möjligtvis borde gå tillbaka till varje låts mix och pilla redan där, med resten av låtarna i åtanke? Jag menar, när första var färdigmixad så var ju andra inte ens påtänkta.

Det är bättre att mixa bra från början än att försöka rädda det hela (och riskera att sabba det hela) i mastringsprocessen. Du kan ju mixa ned den låt du är mest nöjd med och använda den som referens när du mixar de andra. Eller ännu hellre, använda en kommersiellt utgiven låt vars ljudbild du gillar som referens.

De avskalade låtarna är rätt lätt att få till en hög nivå på, eftersom det är färre instrument som slåss om utrymmet (dessutom ofta ganska distade och stickiga ljud som känns starka även på (relativt) låg volym), medans de mer "fyllda" spåren inte kommer upp i samma upplevda volym hur mycket jag än trycker upp nivåerna. Vad kan man göra åt detta? Det känns liksom "fusk" att bara sänka nivån på de mer avskalade spåren, man vill väl helst ha allt normaliserat och lite limitrat?

Varför är det mer "fusk" att sänka de luftigare låtarna än att mosa till de tätare? Det är snarare än ganska självklar approach om du frågar mig. Du måste låta de tätaste låtarna sätta taket, och anpassa de svagare till dessa.

För övrigt... är det kanske bara korkat att försöka mastra nåt i halvbra högtalare i ett rum med ogenomtänkt akustik? När man dessutom är ovan? 

Om det är korkat eller ej beror på målet. Om målet är att få ett toppresultat, ja då är det nog lite korkat att inte lämna mixning och mastering till någon som är mer van och har tillgång till en bra lyssning. Om målet är att lära sig något, då är det inte alls korkat att försöka göra det själv, utan tvärtom tämligen rationellt.

Hälsningar

/Henrik

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Håller på med helt samma grej själv just nu, och tänkte i själva verket starta en liknande tråd. Att fixa en låt är väl "lätt", men att få 7 att låta som om dom känner varandra har visat sig vara ganska krångligt.

För tillfället öppnar jag varenda en multitracksession och pillar på alla mixar lite hela tiden - har alltså inte gått in för mastrings-skedet alls ännu. Dessutom har jag valt en del referens-låtar (Aerosmith Pump, Pink Floyd Echoes och Springsteen Rising), för att få lite kolla på hurudant det _borde_ låta det jag gör. Jag har för mig att det där med skivor man känner och har lyssnat sig trött på fungerar jättebra som referens för att man inte skall lura sig.

Finner de lägre registren svårast för tillfället, eftersom basen låter jävlikt olika för mig beroende på var i rummet jag står.

Om du kommer på några bra metoder du vill dela med dig, så låt oss fortsätta denna tråd under tiden vi jobbar på. Lägg gärna upp nånting för testlyssning (fast med PM om du så vill?).

Får min Pro VLA nästa vecka, så då tänkte jag försöka köra igång med master-skedet. Skall dessutom söka upp mina 50liters Wharfedale-burkar (80-tals HiFi) för att få en mastreringsreferens där också.

Aijoo, man borde väl också ha en monoradio av ngt slag, som man kan lyssna på också vid jämna mellanrum. Tror jag.

Postat
Oj oj oj-det är inget lätt ämne detta med mastering, för den ovane/oerfarne men om du

ändå vill prova och se vad som händer och därigenom lära dig en liten del av den särdeles vitala processen som mastering innebär så laborera på är mitt tips!

*Det du nämner om låtar med olika karaktär/uppbyggnad har snarare med arrangemang att göra och då är det väl så att du borde sålla ut de låtar du tycker passar i sammanhanget och jobba därifrån alt. skala av de som du tycker har för mycket instrumentering---ett välkänt problem för hempulare är just det här med överbearbetning/produktion som gått av bara farten,det kräver sin man/kvinna/låtskrivare/arrangör för att det skall bli gjutet och låta proffsigt-och det tar tid att utveckla men när/om man väl får kläm på det så blir allting genast mycket ljusare och en vacker dag har du verktygen och språket du behöver för att skapa det du är ute efter (det du kanske hör inne i huvudet men inte får fram eller drunknar i alla möjligheter och ljudbanker som envar har tillgång till idag)...-

*Bränn test-skivor som du lyssnar på i andra anläggningar eller på ett ställe där du vet hur bra musikproduktioner låter, utvärdera-mixa om,justera, bränn igen osv tills du når dit du vill komma och finner soundet helt enkelt! 😕

Japp, arrangemangen är lite olika och stilarna skiljer sig lite - och även om det på ett sätt är rätt schysst med en "vägg av ljud" så är det samtidigt lite motbjudande - mina favoriter av låtarna är nog de som håller sig tämligen avskalade. Så ja egentligen borde jag nog arra om åtminstone en av låtarna för att den riktigt ska passa in, men det finns inte tid till det och det där med kill your darlings är jag inte så bra på. 😏 Jag ska testlyssna på andra anläggningar, iofs så mixar jag på samma lyssning som jag lyssnar på mest musik i, men det finns andra högtalare här i huset som är bättre, så jag kommer nog ta ipoden och koppla in där för att kunna lyssna och bedöma.

Det är bättre att mixa bra från början än att försöka rädda det hela (och riskera att sabba det hela) i mastringsprocessen. Du kan ju mixa ned den låt du är mest nöjd med och använda den som referens när du mixar de andra. Eller ännu hellre, använda en kommersiellt utgiven låt vars ljudbild du gillar som referens.

Det handlar väl inte nödvändigtvis om att mixarna är olika bra - jag menar jag mixar ju så bra jag kan - utan mer om att dom är olika. Framförallt karaktären på lägsta basen och krispet i diskanten känns rätt olika, samt konsonantpuckeln i över mellanregister.

Att mixa med kommersiell musik som referens är eventuellt en bra idé - men eftersom jag nog inte riktigt kommer upp i den nivån så känns det nog bättre att ta en egen låt, så jag faktiskt kan komma i jämnhöjd.

Varför är det mer "fusk" att sänka de luftigare låtarna än att mosa till de tätare? Det är snarare än ganska självklar approach om du frågar mig. Du måste låta de tätaste låtarna sätta taket, och anpassa de svagare till dessa.

Fusk var kanske inte rätt ord - men jag inbillar mej på nåt sätt att det är "fel" att inte ha låtarna normaliserade? Och eftersom det är en del kompression på alla låtar för att få till rätt sound så är det som att jag bara sänker maxtaket - det känns liksom som fel sätt att lösa problemet på. Men kanske inte? Vad vet jag.

Om det är korkat eller ej beror på målet. Om målet är att få ett toppresultat, ja då är det nog lite korkat att inte lämna mixning och mastering till någon som är mer van och har tillgång till en bra lyssning. Om målet är att lära sig något, då är det inte alls korkat att försöka göra det själv, utan tvärtom tämligen rationellt.

Målet är väl ungefär att få så bra resultat som jag klarar av att fixa själv. Ännu så länge är det ju projektarbete - alltså en skoluppgift - och därmed handlar det om att lära sig något. När det väl ska ges ut så är det nog däremot läge att betala någon för en ordentlig mastering, eftersom jag inte tror att jag kan lära mej att få ett helproffsigt ljud så pass snabbt.

Tack för era svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.