Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

OPTIC PRESENTERAR

LÅTNAMN: devil & I

ARTIST/GRUPP: optic

GENRE: synth

LÅTLÄNGD: 4:54

KOMPOSITÖR: optic

PRODUCENT: optic

OPTIC: marc von melen & pontus wiking

INSPELNINGSÅR: 05/06

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 4.6 mb

STATUS: färdig demo

hej,

skulle vilja presentera låten devil & I i forumet i hopp om att få lite feedback på låten och produktionen i sig.

Controlfreak

Redigerat av controlfreak
Annons
Postat

Sången låter förvånansvärt bra, skulle jag säga! Möjligtvis är den lite felmixad, ibland låter den för nära, ibland drunknar den i allt annat.

I övrigt tycker jag att sången har en bra melodi, resten har lite low-fi-karaktär över sig. Kanske värt att se över mixen ytterligare en gång?

Postat

Jag har scannat igenom forumet och faktiskt fått en hel del enkla bra tips som lyfte låten en hel del. Låten är lite väl mycket gura på vissa partier för att vara en synthlåt, eller skall snarare skall det föreställa gura - en distad synth som låter rätt najs för att få lite hårhet i låten... vilket var en målsättning. Vad jag inte greppade riktigt är begreppet lo-fi, du får gärna utveckla det

Ticketack!

Postat

Lo-fi är en musikstil som hade (har?) som mål att det skulle låta lite ... lo-fi.

Det är svårt att beskriva, men det låter lite burkigt, lite dovt och lite grötigt.

Postat
Vad jag inte greppade riktigt är begreppet lo-fi, du får gärna utveckla det

"Lo-fi" är ljudvärldens motsvarighet till det utseendeideal som råder hos mediamänniskor som bor på södermalm i Stockholm. Dvs, att medvetet lägga ner tid och pengar på att få något som borde vara snyggt till att bli ganska fult. Detta inte att förväxla med det som ser fult ut (eller då låter fult) pga bristande koll.

Låten känns okej. Lite "jaha?" över det hela, men potential att bli kul. Det som stör mig är sången. Synten som kommer in på 0:56 krockar med sången känns det som. Dessutom får jag intrycket att du försökt göra något med någon effekt som liksom knasar till det hela. Sången låter liksom behandlad med en billig effekt. Eller så är det lite eq som inte sitter som det ska. Någon som kan röstinspelning bättre kan nog svara på det!

Men vafan keep it up, jag lyssnar gärna på nästa version!

Postat

Trevlig låt, men inget som griper tag i mig...

Sången drunknar bitvis, men det borde va lätt ordnat. Lite mer "edge" i det hela, så borde det här kunna bli fint! 😱

Postat

Tack för kommentarerna! Jag skall jobba lite mer på produktionen innan jag lägger upp en ny version. Produktion är inte min starka sida, men man lär sig med tiden 😮

Postat

Låter verkligen 80-tal. Sedan kan man mangla hur länge som helst om den är bra eller inte. Mixen är bra. Men man saknar en upplyftande bridge och refräng. Kanske en kvinnlig sångerska skulle lyfta dessa partier ? 80-talet är knepigt.

Många har trott att det skulle komma som en efterätt till 70-tals hypen, men det verkar inte vara lätt. Många 80-tals inspelningar/låtar är rent utav gräsliga i ljudet.

Det är reverb på trummor. Nergeggat av reverb i slutmix osv. Men men, ni kör eran grej och det finns ju folk som vill ha det med.

Postat (redigerat)

Tack för feedbacken, har försökt ta till mig av kritiken (tror jag) och jobbat igenom låten en gång till.

_

BTW: Låten är nog som sagt lite lo-fi, svårt att komma från det, den har haft många skepnader sedan födseln - tills den "äntligen" fann sig till rätta, tycker vi. Inspirationen till en lite "hårdare" version kommer från Unheilig som dessutom har grymma produktioner, annars inspireras vi av DM, Djuraffärspojkarna, Apoptygma Berzerk och Mesh.

Hepp

Controlfreak

Redigerat av controlfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.