Jump to content
Annons

Dags att lära mig eq´n

Zyan

Recommended Posts

Vad är parametisk och grafisk eq? Kan gissa mig till vad grafisk är men lika bra att fråga. Har sökt lite men finner inget svar på defenitionen.

Jag vill se hur ljudet ser ut, vilka frekvenser som är starkast. Att justera dem behövs inte, har redan fyrabands eq'n i Cubase och den räcker för mig. Den visar dock bara var den ska påverka. Inte hur ljudet ser ut.

Tips på pluggar!

Dela på andra sajter

Annons

På en grafisk eq finns det ett antal reglar för ett gäng centerfrekvenser. Centerfrekvens och Q-värde (hur brett runt centerfrekvensen som ska påverkas) är fasta, så det är bara Gain som kan regleras vid de olika centerfrekvenserna. Du ser "grafiskt" hur eq:n är inställd - därav namnet.

På en parametrisk eq har du möjlighet att ställa in både centerfrekvens och Q-värde (och naturligtvis Gain också...), så med en sådan kan du svepa över ett stort frekvensområde för att hitta precis vilket område som behöver påverkas för att det ska låta bra. Den parametriska eq:n är alltså mycket mer flexibel och det är därför lättare att få precis det resultat man är ute efter.

Egentligen finns det inget behov av att se hur eq:n påverkar. Det är MYCKET viktigare att lyssna när man laborerar med eq, än att förlita sig på mätare...

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Jag instämmer med Claes...

Se inte ljud som matematiska termer eller grafiska kurvor...

Lyssna på ljudet i stället.

Hoppas du inte tar det fel och tycker att jag är kort mot dig. Men vi har nog alla vandrat den vägen i att försöka se hur ljudet ser ut, efter att ha läst i böcker om vilka frekvensområden olika instrument har.

Det fungerar inte så.

Ljud är dynamiska, alltid i förändring och uppfattas alltid olika. Det finns inget rätt och fel egentligen, som du kan få med matematiska formler eller visuella grafer.

Det handlar mer om att släppa, låta gå, prova...

Det är då det blir spännande...

... till och med med en så enkel process som en equalizer...

Take care!

/Crunchman'

Dela på andra sajter

Jo..men att famla i mörkret, kan vara skönt att även se lite grann. Självklart har ljudet sista talan.

Hitta spökfrekvenser i mitt mixningsutrymme. Och dylikt.

Provar den lilla vst´n från Voxengo.

Dela på andra sajter

Det är ju inte att "famla i mörkret" om man använder de viktigaste mätinstrumenten när det gäller ljud; öronen. Det är snarare tvärtom egentligen. Det är lätt att stirra sig blind på mätare om man förlitar sig på sådana i alla lägen. Till syvende och sist måste öronen avgöra - men varför inte låta dem avgöra hela tiden, i stället för omvägen via en visuell mätare? Öronen är ju trots allt det enda som har förmågan att berätta för oss hur det verkligen låter... 😏

Dela på andra sajter

Vad är eq?? 😏

Skämt åsido - fast jag är helt lost när det gäller eq:n i cubase. FAst det är ju för att jag är så ny på det här. Om jag plockar upp eq´n på ett inspelat spår, så handlar det om trial&error....eller "ojdå" - låter det så nu? 😳

Förlåt....OT, va?

Dela på andra sajter

Equaliser använder man om soundet inte känns rätt som det är, utan man behöver justera lite grand för att få det bra.

Bästa sättet att hitta vilken frekvens som behöver justeras, är att ställa Gain på väldigt kraftig förstärkning och sedan svepa med frekvensratten. Det ställe där det låter sämst stannar man på - och drar sedan ner Gain lagom mycket till minus-sidan i stället. En justering på mer än 3-6dB indikerar oftast att det är något annat fel i mixen...

Det brukar som regel bli bättre att reducera det som låter sämre, än att förstärka det som låter bättre. Därför är denna metod väldigt användbar.

Nästa steg är Q-värdet, som bestämmer hur stort frekvensområde som ska påverkas av eq:n. Väldigt smalt påverkar mindre av området runt om - och med ett extremt brant filter (litet Q-värde) kan man plocka bort nätbrum, eftersom man vet att det alltid finns på 50Hz (bara ett exempel för att göra det tydligt - eq är inte ett bra sätt att ta bort nätbrum, eftersom det bör lösas innan man spelar in...). Q-värdet är en smaksak, som så mycket annat - så det är bara att prova vad som känns bäst.

Med hjälp av eq kan man också skapa mer utrymme i frekvensområden där många ljudkällor befinner sig. Man kan dra ner en ljudkälla ett par dB vid en frekvens, en annan vid en lite högre frekvens och en tredje vid en lite lägre frekvens - så slutar de kriga med varandra om samma utrymme och fungerar bättre som helhet.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.