Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Instrumentet jag spelar heter saz. För dom som inte känner till den så är det ett stränginstrument som som kan betraktas som besläktad till den grekiska bozukin i sitt sätt, men absolut inte i stil eller ljud.

saz3.jpg

Exempel på ljud/bild hittar ni här (turkiska sådana):

Ismail Tuncbilek - en av Turkiets mest kända saz- och baglamaspelare. Ok, det ser ut som en privat fyllefest det där, men erkänn att han är duktig 😉.

- instrumentet träder in 0:26 s.

- anses också vara en virtuos i Turkiet, Instrumentet i ensaminspelning.

Det jag söker är en mikrofon som är känslig för ljud, eftersom instrumentet är lite svagare i ljudalstrande än en akustisk gitarr. Instrumentet är främst avsedd för solo, även om den används flitigt för ackorder. Av den anledningen behöver jag en känslig mic som fångar upp små rörelse. Ni som är vana vid att spela in solon som spelas på akustiska instrument, hur gör ni? 2 mics tekniken känner jag till och tror på, men vad har ni gjort för val av mic som ni använder hemma?

Annons
Postat

Ska du ha micken för inspelning (studio) eller ska du ha den för att micka upp live (på scen) ? Viktig fråga??

I studion så skulle jag nog tro att vilken hyffsad stormembranare som helst skulle kunna fixa det hela..

I livesamanhang är det en annan femma.. Är intrumentet ljudsvagt så gäller det att ha en mick med bra riktverkan.. Jag skulle tro att en Milab LC25 (inte så känslig men väldigt riktad) skulle kun afixa det hela, fast jag har gjort lyckade upptagningar av ljudsvaga stänginstrumnet live med en AKG C12 men jag tror att dom inte tillverkas längre. 😉

Postat

Har en själv Baglama ( Saz ). Micka den precis som du gör med en akustisk gitarr. Det är faktiskt lättare att micka upp en Baglama än en gitarr då man inte har ljudhålet på locket.

Micka absolut inte upp ljudhålet utan micka upp locket.

En småmenbransmick kommer funka perfekt. Men en stormembranare går också bra såklart.

Låt någon annan spela och flytta runt micken tills du "hittar the Sweetspot"

Har du två mickar så kan du testa att rikta en mot där halsen möter kroppen och den andra längre bak mot locket.

Men en stormembranare kan du ju mickalite längre ifrån beroende på rummet och ljudet du är ute efter.

Lycka till!

Postat

Tack för era svar!

Hegobald: det är endast hemmastudioarbete jag syftar till.

Hans: kul med en annan som har (nästan) samma instrument! En Baglama har dock en större ljudlåda än vad en saz har och min erfarenhet har visat mig att en saz har lite svagare ljud än gitarr. Därmed är det inte sagt att den har svagt ljud. Som du säkert vet så är det snabba och subtila rörelser som gör sazen (och baglaman för den delen) unik i sin stil och ljud. I en konventionell studiomiljö är det inga problem - teknikern får svettas över det problemet. Dock är det en annan femma nu när jag ska börja leka lite hemma :rolleyes:.

Ni har möjligvis inte namn på några mickar som jag kan titta lite närmare på?

Postat
Tack för era svar!

Hegobald: det är endast hemmastudioarbete jag syftar till.

Hans: kul med en annan som har (nästan) samma instrument! En Baglama har dock en större ljudlåda än vad en saz har och min erfarenhet har visat mig att en saz har lite svagare ljud än gitarr. Därmed är det inte sagt att den har svagt ljud. Som du säkert vet så är det snabba och subtila rörelser som gör sazen (och baglaman för den delen) unik i sin stil och ljud. I en konventionell studiomiljö är det inga problem - teknikern får svettas över det problemet. Dock är det en annan femma nu när jag ska börja leka lite hemma 😉.

Ni har möjligvis inte namn på några mickar som jag kan titta lite närmare på?

Prisklass? Oktava MC012 är utmärkta och mycket prisvärda mikar.

Postat
Prisklass? Oktava MC012 är utmärkta och mycket prisvärda mikar.

Som sagt! Prisklass? Duger det med Oktavia MC012 så duger det nog säkert med en Line Audio CM3 också.. Fast den är billigare.. Och aningen lite lägre känslighet, men det ska nog inte spela nån roll i studiosamanhang. Se bara till att ha en bra micpreamp oavsett mic du väljer.. 🙂

Postat

Tack för era svar!

Prisklass? Tja....1000-2000 kanske? Har kollat lite närmare på Studio projects B1, som verkar rekommenderas av många i detta syfte. Vad tror ni om den?

Postat
fast jag har gjort lyckade upptagningar av ljudsvaga stänginstrumnet live med en AKG C12 men jag tror att dom inte tillverkas längre. 😱

Jodå AKG C12 VR 🙂

Men dom kostar ju en slant 😄

Postat

AKG C414 är min absoluta favorit mikrofon för akustiskt ljud såsom

akustisk gitarr eller OH på trummor och för Piano.

Kan nog funka fint på ditt instrument också.

Den är lite mer krispig i tonen och har tydligare diskant än till exempel

Neuman U87 som är mer mullig.

AKG C414 ger ett klart, naturtroget, "snyggt" ljud. Inte för vasst och fortfarande med ordentlig botten. Den är grym.

Kostar ju lite mer än exempelvis Octava dock....

....men man får ju ganska ofta vad man betalar för i denna branch...

Det beror ju också på vad du har för krav. Kanske duger Octava alldeles utmärkt för dig.

Postat

Jag vill nog ändå påsta att Saz och Gaglama är samma sak.

Jag vågar också påstå att teknikern inte behöver svettas över att du spelar snabbt på Sazen. Kan du micka upp en gitarr kan du micka upp en Saz, inga problem. Testa så får du se.

Vet du inte hur man gör så har jag ju skrivit lite råd innan. Nybörjarproblem brukar ju vara att alla alltid tror att man ska micka upp ljudhålet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.