Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad menas med dithering egetligen? Vet att man anvÀnder det vid mastering, men mer vet jag inte.

MVH Johan Nordin

😕

Annons
Postat
Vad menas med dithering egetligen? Vet att man anvÀnder det vid mastering, men mer vet jag inte.

Det Àr en plugg som faktiskt lÀgger till lite ljud till ditt inspelade ljud. Byter ut en del saker i ljudet mot annat och fÄr det att bli pÄ ett sÀtt som lÀter bra i vÄra öron. En lÄng och teknisk förklaring om vad det Àr, vad som hÀnder och nÀr man anvÀnder det kan du lÀsa hÀr: Dithering

Postat

Man kan göra en analogi till grafik dÀr man ocksÄ anvÀnder dither. I musik vill man minska antalet bitar (frÄn t.ex 24 till 16) och i grafiska sammanhang minska antalet fÀrger i en bild.

Dither Àr ett sÀtt behÄlla mer (upplevd?) data genom att lÀgga till lite brus.

PÄ en bild ser man det tydligt genom att en fÀrg som inte finns försöker efterhÀrmas genom att göra ett prickigt mönster av fÀrger som ligger nÀra den sökta fÀrgen => ögat uppfattar det som en fÀrg. Om man inte anvÀnder dither ser man istÀllet tydliga skillnader dÀr fÀrgerna byts mot varandra.

http://www.grafx-design.com/01gen.html

gcs (oregistrerad)
Postat

Man kan sÀga sÄ hÀr att man tillsÀtter nÄgon form av brus som kan anta olika vÄgformer, antingen mono eller stereo och i fas eller urfas. Bruset Àr till för att maskera den distorsion som uppstÄr nÀr bit antalet minskar ner mot 1 bit. Jag har sjÀlv gjort experiment dÀr jag minskat bitantalet och nÀr man kommer ner till trebitar sÄ hör man en ganska kraftig distorsion. TillsÀtter man nu ditherbrus sÄ försvinner distorsionen eftersom musiken kommer att moduleras med det tillförda ditherbruset. Jag undrar om ditherbrus Àr sÄ viktigt om man jobbar med musik som har lÄgdynamik....det borde inte lillföra nÄgot vad jag förstÄr.

Postat

Man kan göra en förenklad förklaring som följer:

Ofta spelar man in med 24 bitars upplösning. Senare vill man göra en CD som ju har 16 bitars upplösning. Det enklaste sÀttet att göra det Àr att bara klippa bort de 8 sista bitarna, bara strunta i dem.

Mycket lyssnande av bra öron har visat att för SVAGA partier av musiken sÄ finns det bÀttre sÀtt Àn att bara klippa bort de 8 sista bitarna. De hÀr teknikerna kallas för dithering. I starka partier, eller i allmÀnt sett stark musik, spelar det vÀldigt liten roll, sÄ i komprimerade disco-lÄtar kan man i stort sett lÄta bli. Skall man köra ner till mp3 kan man ocksÄ strunta i det men det stÀller ju inte till nÄgot heller.

Om man lyssnar riktigt, riktigt noga till exakt samma lĂ„t med och utan dithering Ă€r skillnaden knappt hörbar ens i riktigt bra utrustning. Det man hör Ă€r att med dithering sĂ„ brusar det lite, lite mer. Å andra sidan utan dithering sĂ„ kan man höra ett riktigt svagt missljud. SĂ„ det Ă€r bara att vĂ€lja: brus eller missljud. Men jag kan bara höra det i svaga delar av musiken, till exempel om man lyssnar pĂ„ klassisk musik.

Hur man sen gör dithering Àr en helt annan sak, det tror jag inte jag klarar av att förklara eftersom jag nog inte kan det bra nog sjÀlv.

T.

gcs (oregistrerad)
Postat

Trombonisten skriver: "Hur man sen gör dithering Àr en helt annan sak."

Vad menar du med hur man gör. Dither kan man ha som en plugg i sin dator alternativt i sin Finalizer eller liknande outboard pryl.

Postat

Sorry gcs.

SjÀlvklart gör man det med en plugg.

Vad jag tÀnkte pÄ var hur man gör en sÄn plugg och matematiken bakom. Det finns ett antal olika algoritmer som passar bÀst för olika saker. NÄ, det var jag tÀnkte pÄ med en helt annan sak. Jag har en viss grund i matematiken kring det hÀr, men inte tillrÀckligt för att förklara det.

Sorry igen

Tr.

Postat

Vad kan man översÀtta ordet "dither" till? Det Àr i video-sammanhang i en film-spelare som jag hÄller pÄ och översÀtter...

Postat

Dithering = Interpolation av "Gittrande fÀrger"

Interpolerar positionen av olika fÀrgpunkter frÄn en 256 fÀrgers palett eller mindre, för att simulera en fÀrg som inte finns i paletten. DÄ anvÀnder du gitter som skapar punkter i olika mönster och storlekar som lurar ögat att se olika nyanser. En sÄdan bild ser dock oftast lite brusig ut.

(hittade pÄ nÄn sida)

Postat

TACK, mÄnga och vÀldigt bra svar.

Finns det nĂ„gra bra VST-pluggar att anvĂ€nda, helst gratis đŸ˜± ). Jag mastrar med WaveLab lite (vet inte om det finns ditherings möjligheter dĂ€r, men i sĂ„ fall var?).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.