Jump to content
Annons

KTH: Civilingenjör: Medieteknik


Pluffo

Recommended Posts

Jo, jag vet att jag är ruskigt sent ute, men jag trodde verkligen att jag skulle ha bestämt mig vid det här laget 😛 Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Civilingenjör: Medieteknik på KTH. Det verkar vara en intressant utbildning men jag har först och främst två reservationer som jag skulle vilja få besvarade:

1. Hur är nivån på de mediebaserade kurserna? Mattekurserna är jag inte misstänksam emot men jag är alltid en aning skeptisk mot rent mediebaserade diton. Vet inte om det sitter kvar efter att ha studerats till exempel medieprogrammens oerhört låga nivå på gymnasiet.

2. Hur mycket kreativt arbete får man egentligen ägna sig åt och lära sig? Om man till exempel har en kurs i film eller ljud, får man då också skapa själva råmaterialet ( motsvarande film och musik ) och lära sig grundteori bakom det, eller är det bara en fokusering på just hur tekniken bakom som man får lära sig? Det verkar vara lite olika på olika skolor när det gäller medieteknik.

Vad som är den egentliga frågan är väl om man verkligen måste gå det här programmet för att jobba inom mediebranshen i framtiden. Vet inte om jag är överdrivet negativ men det känns som om man kanske lika gärna kan gå ett mer generellt program för att sedan läsa in de kunskaper man behöver ifall man vill jobba inom t ex ljudproduktion.

Bah, aja...Om det är någon som har någonting att säga så vore jag tacksam! Vore skönt att sitta och fortfarande välja klockan 11 ikväll 😉

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja framföra en synpunkt som du inte har tagit upp:

Sverige svämmar över av civilingenjörer. Det utbildas sådana framför varenda mjölkpall. I ett sådant läge gäller det att satsa på en av de klassiska programmen som de flesta arbetsgivare känner till, det vill säga Maskin, Data, Fysik och så vidare.

Frågan jag ställer mig är varför en civilingenjör ska syssla med mediteknik, och den tror jag även andra ställer sig. Det finns ju andra medieutbildningar som är direkt inriktade på medieteknik. Och om du är intresserad av själva tekniken bakom media så är det nog smartare att gå Elektroteknik och välja en inriktning mot signal- och bildbehandling.

Och dessutom tycker jag att du ska fundera på om du är beredd på att ta det slavslit som väntar dig under mattekurserna. Dessa mattekurser har knäckt mången man. När jag pluggade var utbildningen i mediteknik ny och det var uppenbart att vissa trodde att det var en "surfutbildning".

Jag har gått Teknisk Fysik.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Vad som är den egentliga frågan är väl om man verkligen måste gå det här programmet för att jobba inom mediebranshen i framtiden.

- Det enkla svaret på den frågan är nej.

Fråga Dig själv vad du vill jobba med.

Vill du jobba inom "mediabranschen", tror jag det vore bra att kolla vilka utbildningar som är högt respekterade inom den branschen.

T ex väger troligen KTH medieteknik ganska lätt mot RMI Berghs om du vill jobba med reklam.

Vill Du bli civilingenjör kan jag bara hålla med AndyPandy:

... satsa på en av de klassiska programmen som de flesta arbetsgivare känner till, det vill säga Maskin, Data, Fysik och så vidare.

De klassiska programmen känner arbetsgivarna i Sverige till och därför är det större chans att få jobb med den bakgrunden.

ps.

Har också gått Teknisk Fysik.

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andys inlägg är klart vettigt.

Jag känner rätt många inom TV, och INGEN av dessa killar är högskoleutbildade ö h t. Den självklara vägen där, är en folkhögskola i Blekinge och sedan något lärlingsår (eller två) på en lokalTV-station. Sen är man liksom färdigutbildad och kan ge sig på de "riktiga" jobben.

Det om TV, som ju fsts är en begränsad del av mediasvängen.

tjo... och själv är jag mellanstadielärare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Trevligt med lite svar. Vettiga åsikter. Har också farhågor om att det kan vara en riktigt rolig utbildning men att man sedan mest hamnar på pottan.

Jag kan ju passa på att gå lite off-topic när jag ändå håller på. Ni två som har gått teknisk fysik, vad skulle ni säga om den? Det är mellan Medieteknik och Teknisk fysik som valet står för mig. Det ska alltså sägas att jag inte bara är intresserad av ett framtida jobb på till exempel ett spelföretag utan det finns även många andra tekniska områden som intresserar mig.

Känns lite som att man till exempel efter Teknisk Fysik skulle kunna kompletera med lite kurser i det ämnet man vill intrikta sig på, t ex programmering, utan att det skulle vara något direkt kometensbortfall jämfört med Medieteknik. Vad tror ni?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

T-Boss (oregistrerad)

Packa väskan och kom upp till Luleå!

Jag är nu snart klar med 3:e året på ett program som heter Arena Media Musik och Teknik (MMT). Det är ett tvärvetenskapligt program där du kan välja många olika inriktningar, allt från civilingenjör till ljudtekniker.

Första terminen läser man både i musikhögskolan i Piteå och på Luleå tekniska universitet för att få en inblick i båda "världarna", alltså den estetiska och den mer traditonella. Sedan väljer man om man vill plugga i Piteå mot t.ex ljudtekniker, film, media m.m, eller läsa till t.ex civilingenjör i Luleå. Inriktningarna på civ.ingenjör är bl a ljuddesign/ljudteknik, medieteknik, datorspel m.m.

Kolla mer på www.ltu.se

Jag läser civ.ingenjör mot ljuddesign/ljudteknik med inriktning elektroteknik.

Jag tror tvärtemot Andy och starboy att det kan vara bra att stå ut lite från mängden i civilingenjörsdjungeln, att kunna visa att man har kunskaper inom flera områden. Självklart kommer säkert vissa arbetsgivare vara tveksamma, men det beror nog på okunskap från deras sida så man får väl upplysa dom 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus är säkert trippelironisk i sin lilla smileykommentar så jag lämnar den därhän. Det jag var inne på i mitt resonemang tidigare är alltså att jag i min naiva föreställning har fått för mig att det skulle vara lättare att gå från till exempel Teknisk Fysik och bli grafiker, än att gå från Medieteknik och bli astronom. Kan det ligga någonting i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus är säkert trippelironisk i sin lilla smileykommentar så jag lämnar den därhän. Det jag var inne på i mitt resonemang tidigare är alltså att jag i min naiva föreställning har fått för mig att det skulle vara lättare att gå från till exempel Teknisk Fysik och bli grafiker, än att gå från Medieteknik och bli astronom. Kan det ligga någonting i det?

En sak är säker; det är nog lättare att gå från Teknisk Fysik, än från Mediateknik om man skall att bli astronaut 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus är säkert trippelironisk i sin lilla smileykommentar så jag lämnar den därhän. Det jag var inne på i mitt resonemang tidigare är alltså att jag i min naiva föreställning har fått för mig att det skulle vara lättare att gå från till exempel Teknisk Fysik och bli grafiker, än att gå från Medieteknik och bli astronom. Kan det ligga någonting i det?

En sak är säker; det är nog lättare att gå från Teknisk Fysik, än från Mediateknik om man skall att bli astronaut 😄

Haha! Tack för tipset! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus är säkert trippelironisk i sin lilla smileykommentar så jag lämnar den därhän. Det jag var inne på i mitt resonemang tidigare är alltså att jag i min naiva föreställning har fått för mig att det skulle vara lättare att gå från till exempel Teknisk Fysik och bli grafiker, än att gå från Medieteknik och bli astronom. Kan det ligga någonting i det?

Jopp. Det ligger nog en hel del i det. Tekniska fysiker är ofast bland de mest eftertraktade civilingenjörerna. Man kan ju i princip bli vadsomhellst också så jag skulle nog valt det... Mn vänta.. Jag har ju valt det 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

teknisk fysik är för mig den absolut svåraste utbildningen alla kategorier. Är du inte 100% motiverad att läsa den så slutar du nog innan första året är slut. Har du inte erfarenhet av högskolestudier så får du ett rejält slag i ansiktet när du börjar där 😎

Medieteknik vet jag inget om, men jag är som du skeptisk till utbildningar som bara "innehåller en massa roligt".

Link to comment
Dela på andra sajter

teknisk fysik är för mig den absolut svåraste utbildningen alla kategorier. Är du inte 100% motiverad att läsa den så slutar du nog innan första året är slut. Har du inte erfarenhet av högskolestudier så får du ett rejält slag i ansiktet när du börjar där

Word... Sitter å pluggar till omtentor just nu 😎 ... skulle det inte vara för att jag verkligen är motiverad att gå Teknisk fysik och dessutom gillar det, så skulle jag nog varit en avhopppare. Har klarat mindre än hälften av mina kurser 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Det jag var inne på i mitt resonemang tidigare är alltså att jag i min naiva föreställning har fått för mig att det skulle vara lättare att gå från till exempel Teknisk Fysik och bli grafiker, än att gå från Medieteknik och bli astronom. Kan det ligga någonting i det?

Ja, det anser jag.

Enligt mig är Teknisk Fysik en oerhört bra grund att stå på, nästan oavsett vilket tekniskt yrke Du är intresserad av. Läser Du dessutom på KTH har Du kombinationen ansett lärosäte och ansedd utbildning, vilket gör att Du slipper förklara hur bra utbildning Du har för framtida presumtiva arbetsgivare. Detta är för mig en stor fördel. Att söka jobb är nog svårt som det är ändå.

Utbildningen som sådan har Du stora möjligheter att anpassa, så att Du läser en stor andel kurser som Du verkligen är intresserad av. Några av de obligatoriska kurserna under de första 2.5 åren får Du nog räkna med att Du inte kommer att älska, men så tror jag det är på de flesta utbildningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medieteknik vet jag inget om, men jag är som du skeptisk till utbildningar som bara "innehåller en massa roligt".

Jo, jag håller med. Det känns ofta som att kvaliten är omvänt proportionellt mot "roligheten" 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

... lättare att gå från till exempel Teknisk Fysik och bli grafiker, än att gå från Medieteknik och bli astronom. Kan det ligga någonting i det?

Inget ont om teknisk fysik, inte alls. Men att med den utbildningen bli grafiker, är ju lite som att gå läkarutbildningen för att sedan bli byggnadssnickare eller tapetserare.

(Acceptera den tillspetsade liknelsen nu. Inget ont om nån yrkeskår alltså.)

Det är lite olika det där med vad man menar med "bred bas att stå på" när man snackar utbildning. Jag skulle nog påstå att teknisk fysik är ganska smalt. Allt är relativt men prova tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknisk Fysik är vill jag påstå den allra tuffaste utbildningen vi har i Sverige, vilket inte minst avspeglas i det faktum att CNS poängkrav är lägre än för andra utbildningar (icke tekniska). Så var det i alla fall då jag pluggade.

Det fina med Teknisk Fysik är att du automagiskt anses vara ett universalgeni och passar på alla tekniska jobb du kan tänka dig, även på sådana som du egentligen inte har kompetens för. Det är oftast en baggis att få ett fett programmeringsjobb om du vill syssla med sådant.

Det jobbiga med Teknisk Fysik är alla jobbiga nördar som älskar att diskutera nördiga grejer. Och det jobbiga med alla jobben du får är alla jobbiga nördar som älskar att diskutera helt meningslösa nördgrejer. Dock kan jag säga att den 25:e varje månad kom ersättningen för allt psykiskt lidande. Och den ersättningen var hög kan jag lova.

Trots allt kan man inte leva på att käka C++-kod till frukost, lunch och middag. Och därför bestämde jag mig för att byta bana och plugga igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Teknisk Fysik är vill jag påstå den allra tuffaste utbildningen vi har i Sverige

Är benägen att hålla med, faktiskt.

Det jobbiga med Teknisk Fysik är alla jobbiga nördar som älskar att diskutera nördiga grejer. 

Tyvärr sant.

Jag lyckades dock hitta några schyssta, relativt icke-nördiga personer att umgås med.

Ett annat trist faktum är bristen på tjejer, 13% det året jag började ...

Trots allt kan man inte leva på att käka C++-kod till frukost, lunch och middag. Och därför bestämde jag mig för att byta bana och plugga igen.

Intressant. Jag valde bort alla C++-jobb.

vad pluggar Du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknisk Fysik är vill jag påstå den allra tuffaste utbildningen vi har i Sverige

Är benägen att hålla med, faktiskt.

Baserar ni detta på statistik eller på egna subjektiva uppskattningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknisk Fysik är vill jag påstå den allra tuffaste utbildningen vi har i Sverige

Är benägen att hålla med, faktiskt.

Baserar ni detta på statistik eller på egna subjektiva uppskattningar?

Det finns två andra jobbiga utbildningar förutom teknisk fysik:

Läkare: lång utbildning och erhört ambitiösa studenter.

Jurist: jobbet du får står helt i paritet med ditt betyg, så det blir grym betyghets.

Teknisk fysik klassar jag som svårast eftersom man behöver tänka mycket. De andra två behöver man bara trycka in mycket kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baserar ni detta på statistik eller på egna subjektiva uppskattningar?

Det är många som helt enkelt inte klarar av det ibland hänsynslösa tempot som råder på teknis. Har man inte anlag för matte är man chanslös skulle jag säga, och den matte man läser på gymnasiet är en västanfläkt jämfört med den man läser på teknis.

Jag kommer ihåg att vissa tentor hade ett släpp (hur många som klarade tentan) på 14%. Därför tycker jag att man ska tänka sig för innan börjar på Teknis. Man ska vara genuint intresserad av matte och teknik, annars gör man sig själv en otjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknisk Fysik är vill jag påstå den allra tuffaste utbildningen vi har i Sverige

Är benägen att hålla med, faktiskt.

Baserar ni detta på statistik eller på egna subjektiva uppskattningar?

Hur svår utbildningen är beror väl på var ens intressen ligger!

Teknisk fysik klassas som en av de svåraste utbildningarna, men om man är intresserad av fysikens olika delar tror jag inte alls att utbildningen är så hemskt svår. En person vars intresse ligger på tex programmering eller kemi kommer dock få det jobbigt där.

edit: Håller med föregående talare.

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Teknisk Fysik är vill jag påstå den allra tuffaste utbildningen vi har i Sverige

Är benägen att hålla med, faktiskt.

Baserar ni detta på statistik eller på egna subjektiva uppskattningar?

Hur svår utbildningen är beror väl på var ens intressen ligger!

Teknisk fysik klassas som en av de svåraste utbildningarna, men om man är intresserad av fysikens olika delar tror jag inte alls att utbildningen är så hemskt svår. En person vars intresse ligger på programmering eller kemi kommer dock få det jobbigt där.

edit: Håller med föregående talare.

instämmer med pluffo pch gol.

är man intresserad av matte och slipad på den fronten så blir ju en matematiskt orienterad utbildning lättare för en än för de som anser att det är svårare med matte, naturligtvis.

Jag hade lyssnat på det uttalandet förutsatt att du hade genomgått samtliga utbildningar som finns, inklusive de med språk eller estetiska inriktningar.

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...