Jump to content
Annons

Vad är felet


Lasse Mongo (oregistrerad)

Recommended Posts

Gäller det här endast gitarrister? Det är ingen som t.ex klagar på John Coltrane. Giant steps går väl i +200 bpm eller nåt?

Jag drar därför den generella slutsatsen:

Går det snabbt är det inte musik! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 146
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Gäller det här endast gitarrister? Det är ingen som t.ex klagar på John Coltrane. Giant steps går väl i +200 bpm eller nåt?

Jag drar därför den generella slutsatsen:

Går det snabbt är det inte musik! 😱

JAg gillar Robbie Coltrane...fast om han kan spela gitarr vet jag inte.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik behöver inte alltid ha bra teknik bakom sig. Foreveer Young med Dylan t.ex. är ju ett mästerverk i all sin enkelhet. Dessa ackord och harmonier kan ju vem som helst lära sig på en vecka eller två, men vissa operasångare med åratals av träning och teknikutveckling är ju totalt intetsägande, alltså inte bra.

Sen kan man inte diskutera tycke och smak, men min point är att teknik är ett medel och inte ett mål. Ska man beundra någon för en bländande spelteknik kan man ju också beundra någo som kan skriva säljande hits, bra eller dåliga, musikaliskt sétt.

Fast varför något blir hits behöver inte bero på det musikaliska, utan helt andra orsaker som t ex kontakter.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker vissa argument här börjar dra åt elitism-förhärligande. Jag säger: länge leve punkens ideal, alla kan göra musik! Det har aldrig varit mer sant än idag, när tekniken finns tillgängliga för envar som är intresserad.

Det bästa vore nog om alla insåg att inte alla kan göra musik,,,har inte med teknikens tillgänglighet bla bla att göra ---för mycket skitsnack just nu...talang krävs ALLTID- oavsett teknik eller ej!

(ja-jag är tillbaks-kan inte låta bli att fördöma inadekvata inlägg etc...) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker vissa argument här börjar dra åt elitism-förhärligande. Jag säger: länge leve punkens ideal, alla kan göra musik! Det har aldrig varit mer sant än idag, när tekniken finns tillgängliga för envar som är intresserad.

Det bästa vore nog om alla insåg att inte alla kan göra musik,,,har inte med teknikens tillgänglighet bla bla att göra ---för mycket skitsnack just nu...talang krävs ALLTID- oavsett teknik eller ej!

(ja-jag är tillbaks-kan inte låta bli att fördöma inadekvata inlägg etc...) 😉

När jag säger att alla kan göra musik så menar jag inte att alla kan göra (bra) musik. Dvs inte alla som i varenda individ. Jag menar bara att brist på teknik (teknik som i virtuositet), kunskap, erfarenhet etc inte alls behöver stå i vägen för nån som vill skapa musik. Och en hjälp på traven är tekniken (teknik som i främst mjukvara), som låter fler upptäcka att de kanske bär på en förmåga trots att de inte blivit drillade sen treårsåldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

om alla ska tillåtas skapa ,vilket dagens teknik ger utrymme och möjlighet till så blir världen snabbt nersunkad med en massa skräp givetvis,och är vi redan övermättade med superskräp,på gott och ont,dvs det tar mer tid att sålla i bruset för att hitta något BRA vilket givetvis existerar någonstans men det kräver ett hängivet och dedikerat sökande på heltid för att numera hitta kvalitén och trippen som ger en livslust och spänning,och det tror jag inte man har tid med därför ratar man det mesta helt enkelt eftersom det är outsägligt USELT vilket en påslagning av exempelvis radioapparaten skulle visa inom 2 sek...

(personligen går jag enbart på tips från "säkra" källor etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

alla kan göra musik!

Proggrörelsen(svensk progg) hade ju det mottot på det glada sjuttiotalet. Man kan ju lite milt säga att musiken blev lite lidande av det... dvs det lät skit om det mesta!

Link to comment
Dela på andra sajter

om alla ska tillåtas skapa ,vilket dagens teknik ger utrymme och möjlighet till så blir världen snabbt nersunkad med en massa skräp givetvis,och är vi redan övermättade med superskräp,på gott och ont,dvs det tar mer tid att sålla i bruset för att hitta något BRA vilket givetvis existerar någonstans men det kräver ett hängivet och dedikerat sökande på heltid för att numera hitta kvalitén och trippen som ger en livslust och spänning,och det tror jag inte man har tid med därför ratar man det mesta helt enkelt eftersom det är outsägligt USELT vilket en påslagning av exempelvis radioapparaten skulle visa inom 2 sek...

(personligen går jag enbart på tips från "säkra" källor etc)

Vad jobbig du ska vara. 😏 Alltså. Visst är det möjligt att signal/brus-förhållandet försämras när fler får möjlighet att visa vad dom "kan", men trots allt så ökar inte bara bruset utan även signalen och så länge man har adekvata filter så har man helt plötsligt mer bra musik att välja på. Dina säkra källor får ju sina tips från nån som får tips från nån osv tills man kommer ner till slumpvis/envis utsortering av guldkornen ur bruset.

Dessutom förstår jag inte din parallell till radion... Om du nu inte gillar musiken som spelas i den så fine, men det är väl knappast de o-bra hemmapularna som spelas där?

Link to comment
Dela på andra sajter

om alla ska tillåtas skapa ,vilket dagens teknik ger utrymme och möjlighet till så blir världen snabbt nersunkad med en massa skräp givetvis,och är vi redan övermättade med superskräp,på gott och ont,dvs det tar mer tid att sålla i bruset för att hitta något BRA vilket givetvis existerar någonstans men det kräver ett hängivet och dedikerat sökande på heltid för att numera hitta kvalitén och trippen som ger en livslust och spänning,och det tror jag inte man har tid med därför ratar man det mesta helt enkelt eftersom det är outsägligt USELT vilket en påslagning av exempelvis radioapparaten skulle visa inom 2 sek...

(personligen går jag enbart på tips från "säkra" källor etc)

Vad jobbig du ska vara. 😎 Alltså. Visst är det möjligt att signal/brus-förhållandet försämras när fler får möjlighet att visa vad dom "kan", men trots allt så ökar inte bara bruset utan även signalen och så länge man har adekvata filter så har man helt plötsligt mer bra musik att välja på. Dina säkra källor får ju sina tips från nån som får tips från nån osv tills man kommer ner till slumpvis/envis utsortering av guldkornen ur bruset.

Dessutom förstår jag inte din parallell till radion... Om du nu inte gillar musiken som spelas i den så fine, men det är väl knappast de o-bra hemmapularna som spelas där?

Och dessutom är väl all smak subjektiv? Jag slår aldrig på en radio....punkt. Det måste enligt ditt resonemang betyda att de flesta radioartister är skräp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste enligt ditt resonemang betyda att de flesta radioartister är skräp?
jepp,i alla fall där jag får in radio i bilen...har väl hört bra låtar förstås men det var många år sedan...utomlands är det oftare bättre bevänt med smaken hos programproducenterna etc,mer utbud osv...proggrörelsen ja...värsta dogmatiska vänsterfascismen i och med musikens makt tex,och musiken BLEV verkligen lidande,alla kunde/skulle spela osv om de hade rätt budskap bla bla bla,låtarna fick INTE spegla känslor och annat personligt-uschhhhh,stackars dom som var duktiga och hade nåt att komma med,blev hårt utfrusna kan jag säga,tex Erik Aschan-Zürcher

(som jag bjöd in till min studio förra året-spelade i 2 CD´s varav de ena är släpp i Mars 2006-den nakna människan...BRA för att vara "progg") 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste enligt ditt resonemang betyda att de flesta radioartister är skräp?
jepp,i alla fall där jag får in radio i bilen...har väl hört bra låtar förstås men det var många år sedan...utomlands är det oftare bättre bevänt med smaken hos programproducenterna etc,mer utbud osv...proggrörelsen ja...värsta dogmatiska vänsterfascismen i och med musikens makt tex,och musiken BLEV verkligen lidande,alla kunde/skulle spela osv om de hade rätt budskap bla bla bla,låtarna fick INTE spegla känslor och annat personligt-uschhhhh,stackars dom som var duktiga och hade nåt att komma med,blev hårt utfrusna kan jag säga,tex Erik Aschan-Zürcher

(som jag bjöd in till min studio förra året-spelade i 2 CD´s varav de ena är släpp i Mars 2006-den nakna människan...BRA för att vara "progg") 😎

Hmmm du noterade inte ironin i mitt inlägg, det trodde jag i och för sig inte heller att du skulle göra. Som sagt, smak är subjektivt och det är bara korkat att påstå att vissa saker är skräp som om det vore ett faktum, däremot kan man ju självklart TYCKA att vissa saker är skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

om alla ska tillåtas skapa ,vilket dagens teknik ger utrymme och möjlighet till så blir världen snabbt nersunkad med en massa skräp givetvis,och är vi redan övermättade med superskräp,på gott och ont,dvs det tar mer tid att sålla i bruset för att hitta något BRA vilket givetvis existerar någonstans men det kräver ett hängivet och dedikerat sökande på heltid för att numera hitta kvalitén och trippen som ger en livslust och spänning,och det tror jag inte man har tid med därför ratar man det mesta helt enkelt eftersom det är outsägligt USELT vilket en påslagning av exempelvis radioapparaten skulle visa inom 2 sek...

(personligen går jag enbart på tips från "säkra" källor etc)

HUVUDET PÅ SPIKEN!! SÅ JÄVLA SANT!

Sen apropå denna tråden, smaken är som baken, det jag inte tycker om, tycker någon annan om. Sen finns det såklart vissa saker som ingen tycker om.

Nä, men allvarligt! Meningslös tråd, tycker jag. Allt handlar bara om tycke och smak, BIG DEAL???

(För övrigt så är Yngve ett av mina hatobjekt...

😎 )

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm du noterade inte ironin i mitt inlägg, det trodde jag i och för sig inte heller att du skulle göra.

Vad vet du om det?

Du noterade inte ironin i BÅDA mina inlägg kanske...tat lugnt...om du läser så ser du att jag menar att det visst finns bra musik men det mesta suger...och om jag säger att det är skräp så är det! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm du noterade inte ironin i mitt inlägg, det trodde jag i och för sig inte heller att du skulle göra.

Vad vet du om det?

Du noterade inte ironin i BÅDA mina inlägg kanske...tat lugnt...om du läser så ser du att jag menar att det visst finns bra musik men det mesta suger...och om jag säger att det är skräp så är det! 😎

Instämmer! Det mesta SUGER FETT!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar nästan bara på P3 men jag tycker dom spelar jättemycket bra musik. Lite väl mycket såndär jobbig R'n'B som är så poppis kanske, men det står jag ut med. Det här med att klaga hejvilt på allt som spelas i radion, känns inte det rätt... gjort? Öppna öronen, en hel del är faktiskt bra om man försöker bortse från sina fördomar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag tycker vissa argument här börjar dra åt elitism-förhärligande. Jag säger: länge leve punkens ideal, alla kan göra musik! Det har aldrig varit mer sant än idag, när tekniken finns tillgängliga för envar som är intresserad.

Det bästa vore nog om alla insåg att inte alla kan göra musik,,,har inte med teknikens tillgänglighet bla bla att göra ---för mycket skitsnack just nu...talang krävs ALLTID- oavsett teknik eller ej!

(ja-jag är tillbaks-kan inte låta bli att fördöma inadekvata inlägg etc...) 🙂

Måste hålla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju lyssna på nån som kan spela 250 noter i minuten, eller så lyssnar man på musik istället 😄

Visst, Yngwie är otroligt bra på att spela snabbt, men varför skall jag lyssna på det?

Detta är inte heller vad Lasse syftar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore nog om alla insåg att inte alla kan göra musik,,,har inte med teknikens tillgänglighet bla bla att göra ---för mycket skitsnack just nu...talang krävs ALLTID- oavsett teknik eller ej!

(ja-jag är tillbaks-kan inte låta bli att fördöma inadekvata inlägg etc...) :rolleyes:

talang tror jag inte ett dugg på, vem bestämmer vad som är talang??? väldigt flummigt begrepp det där. Det handlar ganska lite om bra å dåligt, tycker jag att det låter intressant så tycker jag, oavsett hur mycket talang människan bakom skulle anses ha.

sen kan man ju anse att man har mer talang om man lyckas få saker att låta som man avsett att det skulle göra, men det är ju ganska ointressant för mottagaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm du noterade inte ironin i mitt inlägg, det trodde jag i och för sig inte heller att du skulle göra.

Vad vet du om det?

Du noterade inte ironin i BÅDA mina inlägg kanske...tat lugnt...om du läser så ser du att jag menar att det visst finns bra musik men det mesta suger...och om jag säger att det är skräp så är det! :rolleyes:

Instämmer! Det mesta SUGER FETT!!

Lyssna inte på det då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stor skillnad på hur man använder sig av ett instrument för att skapa musik. Antingen genom onani, ju fortare desto bättre, eller till att skapa musik! Sen att Steve Vai ser lite nördig ut ibland med alla sina poser är ju en sak. Bara för att man är bra på sitt instrument betyder inte att man behöver spela snabbt hela tiden! Det tycker jag dom här 2 klippen visar ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...