Jump to content
Annons

Vad är felet


Lasse Mongo (oregistrerad)

Recommended Posts

Mongo du är ju helt lost långt ute i vildmarken. Jag gillar verkligen inte Yngwie, han suger och gör jättetråkig mandelmassamusik men jag klandrar INTE DE SOM GILLAR DEN!!!!111111 OBS!11+

är det ok att säga så då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 146
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fast det där är väl knappast något problem specifikt för just folk som inte gillar vituoser, utan generellt när man har olika musiksmak? Väl? Gränsen mellan att uttrycka ogillande och att håna de som tycker annorlunda är ibland hårfin.

Det finns människor som tar illa upp bara man säger att man inte tycker om det dom gillar...

Jo, jag tycker snarare att det är virtuoskramarna som tar illa upp när man säger att man inte gillar den musik de lyssnar på. Ofta blir det ju just en massa anklagelser om att man har "fel" musiksmak, inte är tillräckligt beläst i musikteori för att kunna uppskatta det, och att man är avundsjuk. En av mina favorittrummisar är Danny Carey från Tool, och det beror delvis på hans tekniska skicklighet men mest på att han är så innovativ och verkligen lyfter låtarna med sitt spel. En annan favorit är Brian Chase från Yeah Yeah Yeahs, och även om han är en riktigt bra trummis när det kommer till anslag och känsla så kan man ju knappast anklaga honom för att spela som en virtuos. Men vem bryr sig när det låter så jävla bra ändå? Bra teknik kan lyfta en bra låt, men det hjälper inte ett skit om låten är dålig från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fattat en del av poängen men sen är det som om du inte läst alls vad jag skrev

Jorå - jag begriper vad du menar. MIn lilla ståndpunkt är bara den:

Hur kan man ens påstå att något ÄR skit, att något ÄR äckligt?

Det är ju subjektiva påståenden. Det handlar om åsikter och smak.

Säg att du TYCKER att låten är skit.

Eller också är jag inne på avdelningen hårklyverier nu.... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå - jag begriper vad du menar. MIn lilla ståndpunkt är bara den:

Hur kan man ens påstå att något ÄR skit, att något ÄR äckligt?

Det är ju subjektiva påståenden. Det handlar om åsikter och smak.

Säg att du TYCKER att låten är skit.

Eller också är jag inne på avdelningen hårklyverier nu.... 😏

Men eftersom det är så självklart att alla åsikter är subjektiva så är det onödigt att behöva lägga in en brasklapp så fort man uttalar sig om något. Tycker jag. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kan inte gilla allt. Problemet med en hel del virtuos-musiker är att dom låter tekniken bära det musikaliska. (och bra teknik innebär absolut inte bara att spela snabbt, utan även att intonera, få bra klang, frasera ordentligt osv osv)

Själv kan jag smälla av totalt när en riktigt bra musiker spelar musik jag gillar på ett sätt som stämmer överens med mina ideal. Det handlar ju om ett konstnärligt uttryck, och även om man kan uppskatta snubbar som Yngwie, Pat Metheny eller snubbarna i Toto så behöver man ju inte gilla deras tonspråk, frasering eller musikaliska mål; om en konstnär målar en ohyggligt, handverksmässigt sett, bra tavla är det inte säkert man gillar motivet liksom.

Jantelags-tjafset är ju mest patetiskt här. Inte relevant för fem öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelags-tjafset är ju mest patetiskt här. Inte relevant för fem öre.

Gäsp...

Själv kan jag smälla av totalt när en riktigt bra musiker spelar musik jag gillar på ett sätt som stämmer överens med mina ideal. Det handlar ju om ett konstnärligt uttryck, och även om man kan uppskatta snubbar som Yngwie, Pat Metheny eller snubbarna i Toto så behöver man ju inte gilla deras tonspråk, frasering eller musikaliska mål; om en konstnär målar en ohyggligt, handverksmässigt sett, bra tavla är det inte säkert man gillar motivet liksom.

Fast det var väl samma sak som jag menade, och trots det kan man ju ha respekt för hantverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var väl samma sak som jag menade, och trots det kan man ju ha respekt för hantverket.

Borde man inte respektera även de allra sämsta då? Till exempel James Blunt. Han är dålig, men han sjunger ju.

Fattar inte riktigt vad du menar. Varför skulle man respektera något som är dåligt? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var väl samma sak som jag menade, och trots det kan man ju ha respekt för hantverket.

Borde man inte respektera även de allra sämsta då? Till exempel James Blunt. Han är dålig, men han sjunger ju.

Fattar inte riktigt vad du menar. Varför skulle man respektera något som är dåligt? 🙁

Hans hantverk är musik, och även om jag tycker att hans musik är totalt meningslös och vidrigt hemskt, så bör jag respektera honom för att han faktiskt håller på med musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var väl samma sak som jag menade, och trots det kan man ju ha respekt för hantverket.

Borde man inte respektera även de allra sämsta då? Till exempel James Blunt. Han är dålig, men han sjunger ju.

Fattar inte riktigt vad du menar. Varför skulle man respektera något som är dåligt? 🙁

Hans hantverk är musik, och även om jag tycker att hans musik är totalt meningslös och vidrigt hemskt, så bör jag respektera honom för att han faktiskt håller på med musik?

Okej jag uttryckte mig lite slarvigt. Om man gör något dåligt så är det inte ett hantverk... eller äsch jag skulle kanske lagt till "gott" innan hantverk då. Fast det är ju naturligtvis också en subjektiv uppfattning, vad som är ett gott hantverk.

Jag ger mig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad har hantverk med konst/estetik/musikalisk upplevelse att göra? 🙁

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta som det heter. Hantverk var menat som ungefär "tekniskt kunnande", "skicklighet i utförande". Sluta nu att märka ord grabbar och glöm att jag sade något. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad har hantverk med konst/estetik/musikalisk upplevelse att göra?  🙁

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta som det heter. Hantverk var menat som ungefär "tekniskt kunnande", "skicklighet i utförande". Sluta nu att märka ord grabbar och glöm att jag sade något. 😆

Men eftersom teknisk skicklighet är något subjektivt så kan man ju inte respektera ett hantverk som man inte tycker om. 😆 I en annan kultur kanske James Blunt och Sunblock är de skickligaste musikerna som finns. Hoppas den kulturen ligger långt härifrån bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad har hantverk med konst/estetik/musikalisk upplevelse att göra?  😄

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta som det heter. Hantverk var menat som ungefär "tekniskt kunnande", "skicklighet i utförande". Sluta nu att märka ord grabbar och glöm att jag sade något. 🙂

Men eftersom teknisk skicklighet är något subjektivt så kan man ju inte respektera ett hantverk som man inte tycker om. 🙂 I en annan kultur kanske James Blunt och Sunblock är de skickligaste musikerna som finns. Hoppas den kulturen ligger långt härifrån bara.

Haha fett lol ! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör man respektera någon överhuvudtaget,ja självklart-det är en fundamental princip för OSS alla,både på forumet och i vida världen-mina slutsatser i grundexperimentet fas 2 har tydligt visat att det behövs ytterst lite för att folk skall tillkännage sin FÄRG och sina inneboende förhatliga tendenser som de gärna delar och sprider i flocken för att frysa ut avvikande individer som upplevs som ett hot eller konkurrens,allt detta är basic och klassiska exempel på människans natur,vi lever dock i s.k. modern tid där upplysning torde vara elementär och strävan efter själsligt/mentalt framåtskridande borde ligga i människans intresse då all historia visar att avsaknaden av just denna skapar hat och krig och allt annat elände som bara upprepar sig!

Jag har i enlighet med sanatorieprofessor Jag-Anusz och hans katalytiskt profylaktiska doktrin härigenom påvisat lammens väg till helvetet och önskar nu beskåda den renande eldens verkan framledes och välkomnar alla som söker vägen att delta i progressive arts of rock´n roll och för alltid rata otillbörliga påhopp tillika individer med snedvriden tolkningsförmåga samt usel musik i alla kategorier!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var väl samma sak som jag menade, och trots det kan man ju ha respekt för hantverket.

Borde man inte respektera även de allra sämsta då? Till exempel James Blunt. Han är dålig, men han sjunger ju.

Fattar inte riktigt vad du menar. Varför skulle man respektera något som är dåligt? 😄

Hans hantverk är musik, och även om jag tycker att hans musik är totalt meningslös och vidrigt hemskt, så bör jag respektera honom för att han faktiskt håller på med musik?

Håller med helt och hållet. Jag tycker man inte är skyldig att respektera saker.. Känner man inte för det så gör man det inte. Men man bör ha ett giltigt skäl. Men så är dagens musik anpassat efter tjejer i åldersgruppen 9-13 år. De som är äldre laddar ju hem musik. Eftersom James Blunt nedvärderar sig själv så pass mycket i det avseendet så har du (och jag) ett giltigt skäl att inte respektera honom.

Men jag ogillar ordet respekt. Jag säger helre "Jag gillar inte honom, för att..."

Det blev ett jävla tjat från min sida helt plötsligt, kanske off-topic ockå... Sorry. Men med närmare eftertanke kanske ändå inte.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i enlighet med sanatorieprofessor Jag-Anusz och hans katalytiskt profylaktiska doktrin härigenom påvisat lammens väg till helvetet och önskar nu beskåda den renande eldens verkan framledes och välkomnar alla som söker vägen att delta i progressive arts of rock´n roll och för alltid rata otillbörliga påhopp tillika individer med snedvriden tolkningsförmåga samt usel musik i alla kategorier!!!

Jag orkar inte ens läsa den där meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att man som gittarist kan inponeras av artister som exempelvis yngve och vai och co. De kan ju helt klart skicka iväg fler toner per minut än vad de flesta kan och skulle musik vara en tävling så hade de säkert legat bra till.

Man kanske skulle införa någon form av olympisk gitarrrace kategori där virtuoserna hade kunnat göra upp om vem som var snabbast. Man kanske kunde göra likadant med konst, jag tänker mig tecknare skulle kanske kunna tävla i flest pencelstreck i minuten och de som målar kanske skulle kunna blända oss med vem som kunde kräma iväg flest färgkombinationer på kortast möjliga tid. Varför nöja sig med att en tavla ska vara fin att titta på när man kan bländas av miljarder av färgkombinationen och vetskapen av att denne virtuos faktiskt blandade dem på kortast möjliga tid...

Varför skulle man inte kunna tillämpa något liknande med hela produktioner, flest instrument, frekvenser ja vad vet ja... strunt i ifall det låter bra det är ju fräckt att det är svårt att kopiera...

Personligen så tycker jag at en bra låt är en bra låt och ifall en bra låt bara består av en enkel 4/4a och tre ackord så gör det den inte till en sämre låt för det bara det funkar och visst finns det virtuoser som gör bra musik. Jag menar både John Scofield och Miles Davis skulle väl kunna kallas virtuoser men de kan ju göra bra låtar också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tycker jag at en bra låt är en bra låt och ifall en bra låt bara består av en enkel 4/4a och tre ackord så gör det den inte till en sämre låt för det bara det funkar och visst finns det virtuoser som gör bra musik. Jag menar både John Scofield och Miles Davis skulle väl kunna kallas virtuoser men de kan ju göra bra låtar också...

Inte för att jag vill säga emot - men en bra låt i 6/8 som består av 11 ackord är också en bra låt... eller en bra låt med assnabba sololöpningar är en bra låt... eller en bra låt med sparsamt lagda tonsamlingar är en bra låt osv, osv... och en tråkig låt med 2 ackord är tråkig... och en tråkig låt med sketsnabba solon är tråkig... och en tråkig låt med ett kort och långsamt solo är tråkig osv, osv, osv i evighet amen.

Kontentan: Gör bra låtar!

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i enlighet med sanatorieprofessor Jag-Anusz och hans katalytiskt profylaktiska doktrin härigenom påvisat lammens väg till helvetet och önskar nu beskåda den renande eldens verkan framledes och välkomnar alla som söker vägen att delta i progressive arts of rock´n roll och för alltid rata otillbörliga påhopp tillika individer med snedvriden tolkningsförmåga samt usel musik i alla kategorier!!!

Jag orkar inte ens läsa den där meningen.

Jo, prova igen.

Florian kommer alltså bl a för alltid att rata otillbörliga påhopp, tillika individer med snedvriden tolkningsförmåga. Det ska bli intressant att se honom följa det påståendet i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar nästan all progressiv rock/metal. Dream Theater, Spocks Beard, Transatlantic, Flower Kings, Pain of salvation etc etc etc.

I grunden finns det nästan ALLTID en oerhört bra och enkel melodi och en förbaskat bra text. Problemet för de flesta är bara att hitta dessa, och det kräver sin uppmärksamhet. Ge låtarna lite tid i stereon (mer än en genomlyssning av skivan) så hittar man till sist det där som de flesta kan relatera till.

ja, man måste nog leta utav helvete om man ska hitta de bra texterna, nu nämde du inte yngwie, men ujuj va jag ska leta på hans plattor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar bara om tycke och smak, så vad spelar det för roll?

Javisst. Om folk föredrar att bläddra i bilderböcker snarare än att läsa en roman så handlar det också om tycke och smak. Dock så tycker jag nog ändå att man kan peka på ett förfall.

Använde inte ett av de mest upplysta folkslagen flera tusen år före vår tid bilder i sin skrift istället för text? 🙂

Hehe, allt är relativt. Men jag håller med ändå, det finns skit. Hade man inte annars kunnat säga att det inte finns några dåliga 100 meters löpare, bara de som springer olika snabbt? Men det handlar ju om så mycket mer än tekniskt kunnande, musik använder så många olika typer av intelligens. Musiken är ju en stor kultur, ett verktyg för känslor, ett sätt att komunicera på. Svårt att vara världens bästa kompositör, utrycka sina känslor genom rytm&toner, vara en stor poet, veta vad som låter bra i en mix, vara trendmedveten och kunna spela ett instrument idiotbra på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Man kan ju lyssna på nån som kan spela 250 noter i minuten, eller så lyssnar man på musik istället 🙂

Visst, Yngwie är otroligt bra på att spela snabbt, men varför skall jag lyssna på det?

Det e ju ett grovt fel att tro att bara för att det råkar vara 250 noter i minuten eller mer, så är det inte musik.

Sen vad du lyssnar på, det e en helt annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är det inte konstigt att skylla på jantelagen för att folk inte gillar musikermusik och Yngve Malmsten? Det känns nästan förolämpande. Jag skiter i hur bra han spelar, som sagt, och jag har inte som mål att kunna tappa skitbra, jag gillar låtar.

Fast jag tror snarare att Lasse menar att rätt många rent ut säger att Yngve e kass på att spela gitarr. Finns ju en tråd här med de sämsta solona. Yngve nämns flera ggr.

Det e ju en viss skillnad att som du inte tycka om hans musik, eller låtarna, mot att kalla honom en usel gitarrist, eller att alla hans solon suger.

Jag tycker Erik Gadd är ytterst kompetent på det han gör, men jag gillar inte det han gör. Skulle aldrig komma på tanken att säga att han e kass på det han gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik behöver inte alltid ha bra teknik bakom sig. Foreveer Young med Dylan t.ex. är ju ett mästerverk i all sin enkelhet. Dessa ackord och harmonier kan ju vem som helst lära sig på en vecka eller två, men vissa operasångare med åratals av träning och teknikutveckling är ju totalt intetsägande, alltså inte bra.

Sen kan man inte diskutera tycke och smak, men min point är att teknik är ett medel och inte ett mål. Ska man beundra någon för en bländande spelteknik kan man ju också beundra någo som kan skriva säljande hits, bra eller dåliga, musikaliskt sétt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...