Tobbe Postat 5 juni 2004 Dela Postat 5 juni 2004 Jag tänkte bygga en ny dator till mitt digi 002 kort. Jag har kikat lite på music XPC och bestämt mig för att jag gärna skulle vilja ha en barbone dator för att få en mer mobil studio. Jag funderar lite på om någon har några tips. Skall man mest kolla på om moderkort värkar bra eller finns något annat att ta med i beräkningen (förutom upenbara saker då som plats, fläktar osv? Finns det någon med erfarenhet av ett barebone bygge? Är Intel fortfarande att föredra till digi eller skall man satsa på en AMD 64 eller liknande? Jag tänkte bygga en med ett shuttle xpc system som grund. En P4:a 2,8 GHz, 2x512 ram 400mhz och 2 st baracuda diskar a 160 gb. Låter det bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dagon Postat 18 juni 2004 Dela Postat 18 juni 2004 Jag vet att flera av de stora svenska datortidningarna har testat barebone bland de senaste numren. Kolla gamla nummer på biblioteket efter vilken som är tystast. Generellt skulle jag säga att snabb FireWire och USB 2.0 är viktigt för att kunna ansluta externa brännare och liknande. De kanske inte får plats med två hårddiskar. Dessutom blir det både bullrigt och varmt att lägga allt i lådan. Kolla så det inte blir konflikter med eventuella inbyggda ljudkort. Kolla hur det funkar med grafikkort och ditt ljudkort. Allting får inte alltid plats i de små lådorna. Finns det ett inbyggt och du inte vill ha dubbla skärmar så kan det kanske vara ett alternativ för att slippa stoppa i mer prylar än nödvändigt i lådan. Externt nätaggregat är också mitt tips. De riktigt tysta lådor jag läst om har använt den lösningen. Vilken processor du skall ha beror lite på vad dina program drar nytta av. Mina program är optimerade för P4 så jag kör på det även om jag vet att en AMD64 egentligen är mycket bättre. Skulle jag själv bygga ett system skulle jag använda en Pentium M (ej att förväxla med t.ex. P4 M). Den drar oerhört lite ström och är snabb som attan. Den har ungefär samma prestanda som en P4 med dubbla hastigheten. Förhoppningsvis tittar det förbi någon mer tekniskt bevandrad person som vet vilka kretsuppsättningar och liknande på moderkortet som är ok. Lycka till! /Dagon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wah-wah Postat 13 december 2005 Dela Postat 13 december 2005 Hur gick det? Blev det nåt barebone-bygge? 😛 /wah-wah Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 14 december 2005 Dela Postat 14 december 2005 Jag tycker att barebone-datorer är ganska fräcka, men skulle aldrig våga köpa någon, i a f inte att bygga själva. Verkar ju väldigt osäkert med hur man får plats med olika saker i dom. Mobilitet jämfört med en vanlig stationär är väl inte så stor, handlar nog mest om psykologi. Ska man ha något som är märkbart mer mobilt är det nog en laptop som gäller. Sen går jag kanske ut på lite hal is om jag "varnar" för Shuttle XPC, men dom fick ju verkligen inte bra kritik i Studio's datortest. Säkert bra datorer egentligen, men de övriga datorerna var ju bättre på samtliga punkter, om jag inte missminner mig alldeles. Frost har förresten två barebone-datorer nuförtiden, dom är inte så groteskt dyra. 12000 för den billigaste, 16000 för en med dubbla hårddiskar, mer minne och lite sånt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.