Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur jag än försöker och byter PCI slot så lyckas jag bara få ljudkortet på IRQ's högre än 15, och vi vet ju alla att detta är virtuella IRQ's som delas med andra. jag har irq 2,3,4,5,7,10 och 11 lediga. Varför ger datorn mitt ljudkort hela tiden så höga IRQ's?!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
har läst lite om detta osv

vad finns det för nackdelar med det?

Har du läst på M-audios sida hur man fixar en ny irq?

För mig att där står också nackdelarna.

Redigerat av drloop
Postat
har läst lite om detta osv

vad finns det för nackdelar med det?

Nackdelen är att du inte kan använda "hyper threading" vilket t ex ger dig en hel del extra kräm i cubase.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Kör du med ACPI (och med nyare datorer också APIC) så är alla IRQ:n virtuella.

Postat (redigerat)

stäng av grejer du inte använder i Bios, t ex parallellport och serieportar.

kolla i manualen vad de olika PCI platserna delar resurser med (firewire, sata, nätverk..). sedan sätter du ljudkortet på den plats som inte delar IRQ med något annat. eller i näst bästa scenario, som delar IRQ med något du inte använder samtidigt som du spelar in.

vad är det för moderkort?

vad är det för ljudkort?

när knastrar det?

edit: lite förvirrande att det pågår två trådar samtidigt om samma sak här också.. kan man slå ihop dem?

Redigerat av el davo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.