Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

När jag alldeles nyss satt och lyssnade på en (i mitt tycke) ypperlig låt från detta demoforum (https://www.studio.se/index.php?showtopic=7109) så började jag att tänka på en sak.

Jag kom först i kontakt med progressiv musik med Dream Theater, och sedan Fates Warning, Queensryche, Pain of Salvation, Ayreon, Opeth, Liquid Tension Experiment, etc. Jag var jättefaschinerad av denna nya genre som jag aldrig tidigare hade hört talas om. Jag försökte ta reda på så mycket kunde om genren överhuvudtaget.

Jag kom då i kontakt med band som Rush, Yes, King Crimson, UK, och så vidare, som var det så kallade "ursprungliga" progressiv rock. När jag lyssnar på de banden förstår jag definitivt kopplingen till dagens prog metal. (Speciellt mellan Rush och Dream Theater... 😠 .)

Men efter att ha varit inne på Prog Archives hemsida och läst själva ämnesbeskrivningen, dvs vad exakt prog rock är för något, så började jag fundera. Det står att prog rock är en en form av utvecklad rock, det vill säga en låt som gör någonting som ingen någonsin tidigare har gjort.

Är alltså hela poängen med progressiv musik att göra någonting som ingen förut har gjort? I så fall är det väldigt många band som misslyckas, för jag tycker väldigt många påminner om Dream Theater. Hur kan man låta som något annat band, och ändå kalla sin musik för progressiv?

Missförstå mig inte, jag gillar inte musiken för vad den kallar sig, utan för hur den låter i mina öron! Dock är jag litet nyfiken på exakt vad det är dom spelar egentligen, om det inte är progressiv rock?

Vad är era tankar? 😄

Annons
Postat

Jag kan inte ge en definitiv beteckningsförklaring, men jag tycker själv att själva ordet progressiv innefattar vad musiken försöker vara.. d.v.s framåtskridande. Utforska angränsande stilar och element i musiken. Dock tycker jag de flesta prog-metal band är för fasta i sin egen formel. Frank Zappa är väl en av de mest "progressiva" musikerna/kompositörerna som funnits i populärmusiken enl. mitt tycke.

Postat

så mitt svar duger intem tyckte själv att det var otroligt träffande! 🙂

Postat

De jag tror dom menar på Prog Archives är att "progressive rock" utvecklades från rocken och kom att göra saker som ingen annan gjort tidigare i rockmusik d.v s, udda takarter i delvis vissa partier eller bara i enkilda takter. Det finns naturligvis undantag också, band som gjord de tidigare men generellt inom rock användes 4/4

Nu är det ju inte bara udda taktarter som kännetecknas vad som är prog rock, även hur låtarna är uppbyggda, här kan låtar vara uppdelade i flera delar, där delarna vävs i hop till en helhet som inte tidigare gjorts inom rocken där var det mest:

intro, vers, brygga, ref, vers, brygga, ref, och ett solo på nått ställe.

Vad det gäller Dream Theater så anses dom väl ledande innom progressive rock idag. jag ger ett lysande enligt mig ex. "Change of season" Såklart att andra band tar efter ett lyckat koncept och det är inte de minst unikt inom just denna genere progressive rock.

Allt har utvecklas sen Rush, Yes, King Crimson, Genesis höll på mid sina låtar.

klart att DT har element från deras låtar, Det blir ju en enda lång kjedja av influenser som stäcker sig flera hundra år tillbaka. så när det gäller olika genre så flyttas positionerna fram hela tiden och stäcker sig över olika genre man plockar lite här och där så att säga.

Idag massproduceras musikutrustning och mängder av band har liknande sound på både gott och ont. Så det som utmärker och gör att någon sticker ut är musiker som har någon speciell spelstil vilket är ett stort plus för dagens musiker. 🙂

Postat

Att spela progressiv musik handlar väl om att göra saker som ingen annan har gjort? Det var därför de tidigare banden spelade i udda taktarter, använda ovanliga skalor och till skillnad från den "vanliga" rocken tog in influenser från klassisk musik (långa låtar i flera delar b.l.a. exempelvis Change of Seasons).

Men idag finns det väldigt många band som uteslutande i sin musik använder sig utav de saker jag just tog upp. Är man fortfarande progressiv då? Jag tycker det verkar som om progressiv metal är någonting helt annat än progressiv rock. Progressiv metal har, likt pop, blivit en egen genre med sina egna värderingar.

Dream Theater kan man nog kalla progressiv metal, för de var ett av de första banden med det speciella soundet. Men alla band som följer efter och låter nästan likadant? Kan man kalla de banden för progressiva? De gör ju ingenting nytt.

Återigen vill jag bara påpeka att jag tycker att en bra låt är en bra låt, oavsett vad man kallar den. Jag vill bara reda ut begreppen lite grand. 🙂

Postat

Nu har jag aldrig varit ett direkt fan av progmetal så jag kanske svamlar lite... men det är väl inte alls omöjligt att genren har stagnerat. Att det har blivit som så att progmetal skall låta på ett visst sätt och därför är den inte längre progressiv. Enkelt svar... 🙂

Postat
Nu har jag aldrig varit ett direkt fan av progmetal så jag kanske svamlar lite... men det är väl inte alls omöjligt att genren har stagnerat. Att det har blivit som så att progmetal skall låta på ett visst sätt och därför är den inte längre progressiv. Enkelt svar... 🙂

Precis det jag menade! Önskar jag kunde uttrycka mig så enkelt... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.