Jump to content
Annons

Glass i kylen


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Tog fram lite glass från frysen förut för tining. Glömde av den lite, eller också är det "för varmt" i köket... Den blev såsig en aning i alla fall. Nu har jag ställt in den i kylen. Vad händer då? Kommer den att bli lite fastare? Eller krävs ett återbesök i frysen för den? Eller är det livsfarligt...in och ut ur värme/kyla är ju tydligen inte bra enligt min gamla hemkunskapslärare.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Tog fram lite glass från frysen förut för tining. Glömde av den lite, eller också är det "för varmt" i köket... Den blev såsig en aning i alla fall. Nu har jag ställt in den i kylen. Vad händer då? Kommer den att bli lite fastare? Eller krävs ett återbesök i frysen för den? Eller är det livsfarligt...in och ut ur värme/kyla är ju tydligen inte bra enligt min gamla hemkunskapslärare.

😆

:musik

Jag tror inte glassen blir oätlig eller så... 😏 Förmodligen stelnar den till igen, dock inte på samma "snygga" sätt som tidigare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan iaf inte frysa "smällt" glass. Det som händer då är att den blir torr å äcklig då allt vatten delar sig från själva krämen... och nej.. det blir inte bara en strkare å godare kräm... den smakar vatten typ 🙂

julli-adr.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, för att göra glass måste man vispa samtidigt som man fryser.. Om du fryser smält glass blir det alltså iskristaller i glassen..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tog fram den ur kylen och åt den nu. Var ju sugen... Det var hasselnötsglass med chokladrippel. Den hade samma konsistens som före kylbesöket. Skippade alltså frysen.

Min farfar brukade alltid frysa in all mjölk. Så där hade han kanske 4-5 stora Arla-tvålitare åt gången. En gång, innan vi visste om detta, så hade han ställt en mjölk på bordet en halvtimme innan och då var det nån sedan som försökte skaka ur mjölken ur förpackningen. Hon hade ingen aning om att den varit fryst för då var förpackningen hyfsat kyld bara och inte iskall. Men egentligen var det bara ett enda isblock inuti...

😉😄😛🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja skulle äta lunch så ja började värma gårdagens köttbullar i micron med makaroner (fel ordföljd jag vet)

men så kollade jag på klockan och insåg att det var dags å laga middag. vad gör jag? Äter köttbullarna tillmiddag? Näj, även om dom är färdigvärmda så ställer jag tillbaka dom i kylen och börjar laga en wokgryta istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tog fram den ur kylen och åt den nu. Var ju sugen... Det var hasselnötsglass med chokladrippel. Den hade samma konsistens som före kylbesöket. Skippade alltså frysen.

Min farfar brukade alltid frysa in all mjölk. Så där hade han kanske 4-5 stora Arla-tvålitare åt gången. En gång, innan vi visste om detta, så hade han ställt en mjölk på bordet en halvtimme innan och då var det nån sedan som försökte skaka ur mjölken ur förpackningen. Hon hade ingen aning om att den varit fryst för då var förpackningen hyfsat kyld bara och inte iskall. Men egentligen var det bara ett enda isblock inuti...

😉😄😛🙂🙂

Påminner mig om hur min farmor brukade ställa ut läsken på balkongen dagen innan julafton för att den skulle bli kall. Självklart så glömde hon då bort att den fanns där, och när vi äntligen tog in den, var det ett enda stort block det också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...och Brorsan fryser in kallskuret pålägg, som salami och olivmortadella. Kan man det? Och bananer. Är det bra?

Innan maten blir dålig alltså, det är syftet.

Så gör dock aldrig jag. Jag äter!

🙂😛😉🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Frekvens - hur gick det med köttbullarna sedan då? Kan du äta dom skivade på smörgås? Eller med mikromakaronerna?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tog fram den ur kylen och åt den nu. Var ju sugen... Det var hasselnötsglass med chokladrippel. Den hade samma konsistens som före kylbesöket. Skippade alltså frysen.

Min farfar brukade alltid frysa in all mjölk. Så där hade han kanske 4-5 stora Arla-tvålitare åt gången. En gång, innan vi visste om detta, så hade han ställt en mjölk på bordet en halvtimme innan och då var det nån sedan som försökte skaka ur mjölken ur förpackningen. Hon hade ingen aning om att den varit fryst för då var förpackningen hyfsat kyld bara och inte iskall. Men egentligen var det bara ett enda isblock inuti...

😉  🙂  😄  🙂  🙂

Påminner mig om hur min farmor brukade ställa ut läsken på balkongen dagen innan julafton för att den skulle bli kall. Självklart så glömde hon då bort att den fanns där, och när vi äntligen tog in den, var det ett enda stort block det också! 🙂

Oj! Blev det inte glassplitter av det? (oj, nästan ordvits med tanke på glass 😛 ..)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänkte faktiskt på smörgås varianten, men det är brunsås på dom, så det kan bli lite kladdig på en macka. visst det kanske smakar toppen, men bara tanken att det är sås där förstör första intrycket.. Kom ihåg sen hemkunskapen i skolan att man helst inte ska värma och kyla mat flera gånger... kommer jag dö om jag äter dom till lunch imorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tog fram den ur kylen och åt den nu. Var ju sugen... Det var hasselnötsglass med chokladrippel. Den hade samma konsistens som före kylbesöket. Skippade alltså frysen.

Min farfar brukade alltid frysa in all mjölk. Så där hade han kanske 4-5 stora Arla-tvålitare åt gången. En gång, innan vi visste om detta, så hade han ställt en mjölk på bordet en halvtimme innan och då var det nån sedan som försökte skaka ur mjölken ur förpackningen. Hon hade ingen aning om att den varit fryst för då var förpackningen hyfsat kyld bara och inte iskall. Men egentligen var det bara ett enda isblock inuti...

😉  🙂  😄  🙂  🙂

Påminner mig om hur min farmor brukade ställa ut läsken på balkongen dagen innan julafton för att den skulle bli kall. Självklart så glömde hon då bort att den fanns där, och när vi äntligen tog in den, var det ett enda stort block det också! 🙂

Oj! Blev det inte glassplitter av det? (oj, nästan ordvits med tanke på glass 😛 ..)

Nej, den överlevde som tur var. Efter några timmar kunde man få ut lite flytande läsk ur den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej, förmodligen inte dö. Galna-ko-sjukan uppstår vid in och ut ur slakterier med nötkött till ofördelaktiga temperaturer. Alltså från varmt till kallt till varmt till kallt...

Tidigare trodde man att det hade att göra med ryggmärgen och avfallsprodukter i tarmen att göra, som då blandades med "vanligt" kött, men tydligen spelar temperaturhållningen in också. Såg ett program på Discovery. Men temperaturhållningen enbart, ger nog inte Galna ko-sjukan.

Annars är det "bara" lite matförgiftning eller åtminstone orolig mage man drabbas av.

F.ö. är temperaturhållning viktigt också beträffande ägg och fågel m.m. Salmonella finns ju t.ex.

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Se till så Du inte blir stämd bara! Ifall den heter "Meatloaf Mix".

Vad får jag allt ifrån???

😄😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

meatloaf är väl köttfärslimpa..?

förresten, så består ju köttbullar och köttfärslimpa av samma kött. Till och med att köttfärslimpa kan man ju fylla med t.ex gorgonzola ost. Men jag har aldrig tyckt om köttfärslimpa.

och plötsligt så handlar tråden om något helt annat än glass i frys.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Och du har helt rätt! Fel av mig! Jag blandade ihop köttbullar med köttfärslimpa.

Gorgonzola? Då blir den dyr. Den är dyr som den är. Rena lyxkäket. Man gör den lika stor som en smörgåslimpa. Krävs flera kilo okfärs. Hemma brukade vi fylla med ris. Man kan ju ha katrinplommon i också.

Undrar hur den blir fryst?

😄😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)
...hur gick det med köttbullarna sedan då? ...

en liten köttbulle anekdot från småland strax efter gudrun...

Jag bor på landet och var strömlös i några veckor. För att kunna hålla maten lagom kall ställde vi allt i plastlådor på vinden, där det inte frös, men ej heller var för varm. Det blev mycket halvfabrikat då, Mamma Scan's köttbullar bl a.

Hursomhelst,

Städade vinden häromdagen och hittade en liten plastlåda - med ca 10 köttbullar inuti. Jag öppnade lådan och kunde förvånas (och skrämmas lite?) över att de klarade 16 månader (!) på vinden så bra som de gjorde. Det var bara en eller två köttbullar som hade en och annan småfläck med mögel. De andra hade klarat sig galant! De luktade inte ens farligt illa! Jag vågade inte smaka dock... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...