Jump to content
Annons

Bra studio med fri programvara?


lundberg

Recommended Posts

Jag har följt ett par trådar som mynnat ut i diskussioner om piratkopieringens vara eller icke vara i fråga om programvara. Några anser att det är ren stöld medan andra tycker sig ha rätt till att kopiera pga att prissättningen ofta inte är anpassad till privatpersoner. Nåväl, jag ska inte blåsa upp den diskussionen igen utan försöka fokusera på alternativen. Några frågor jag tänkte lyfta fram är:

Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?

Vilka alternativ finns? (För olika plattformar.)

Vilka erfarenheter av de fria alternativen finns på forumet?

Jag har själv använt piratprogram tidigare men tyckte inte att det fungerade särskilt bra, dels för att jag kände mig som en skurk, dels för att jag inte hade tillgång till varken uppgraderingar eller support. Jag hade naturligtvis velat köpa programmen i god ordning men med en students ekonomi blir det då inte så mycket över till hyra och mat några månader efter sådana inköp så jag valde en annan väg.

Nu har jag istället Linux som plattform med Ardour (http://ardour.org/) som huvudprogram för flerkanalsinspelning, Hydrogen som trummaskin, Audacity som wav-editor samt Rosegarden som sequencer. Det finns ett masteringprogram som heter JAMin också men har inte testat det ännu. Alla dessa program får jag använda utan att betala ett öre och jag är hittills väldigt nöjd med dem och kunnat göra allt jag behöver göra för mina syften.

En bonusfråga dyker upp: Finns det fler än jag som spelar in i Linux?

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?

Det enkla svaret blir: Nej. 😄

Bra grejer kostar att tillverka - enkel matte.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Övertygad om att det går att skaffa en synth rigg som funkar ok med gratis pluggar (VST).

Problemet dyker upp på DAW sidan. Jag har inte hittat något som är stabilt och känns lika bra som Cubase, Pro Tools etc.

Men ljudmässigt tror jag att jag kan överleva med gratis DAW.

Mao användargränsnitt kostar än så länge.

Jag har testat Linux för att se om det gick att göra seriösa grejer.

Ja det går, men jag orkar inte med pillet runt omkring för att få grejerna att lira som det skall. Nog med problem på en Windows eller Mac plattform.

Men Linux borde väl vara gångbart vad det lider.

Jag redan pröjsat mina licenser, så nu kör jag köpeprylar.

Dessutom är jag heltorsk på Reason, än så länge oersättlig 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag istället Linux som plattform med Ardour (http://ardour.org/) som huvudprogram för flerkanalsinspelning, Hydrogen som trummaskin, Audacity som wav-editor samt Rosegarden som sequencer. Det finns ett masteringprogram som heter JAMin också men har inte testat det ännu. Alla dessa program får jag använda utan att betala ett öre och jag är hittills väldigt nöjd med dem och kunnat göra allt jag behöver göra för mina syften.

En bonusfråga dyker upp: Finns det fler än jag som spelar in i Linux?

Jag spelar inte in aktivt i Linux men har tittat på verktygen du radar upp. Tror du har hittat mycket av det bästa som finns för Linux.

Sedan finns naturligtvis gratisalternativ även för Mac OS och Windows, dock inget fullskaligt inspelningsprogram med vsti/au-stöd vad jag känner till.

Det finns ett par trådar om gratisprogram

* Allmänna tips på gratisprogram

* Gratispluggar för OS X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grejer kostar att tillverka - enkel matte.

Håller i princip med men det betyder inte att det nödvändigtvis måste kosta för alla som använder programmen. Praktexemplet är såklart Linux. Linux har ju såklart kostat både pengar och arbetstimmar att utveckla men ändå är det gratis att använda för den som vill. Och att Linux är ett operativsystem av god kvalité torde vara välkänt. Men det behöver förstås inte betyda att det nödvändigtvis finns bra musikprogram man får använda gratis... men det borde betyda att det finns en möjlighet!

Övertygad om att det går att skaffa en synth rigg som funkar ok med gratis pluggar (VST).

Problemet dyker upp på DAW sidan. Jag har inte hittat något som är stabilt och känns lika bra som Cubase, Pro Tools etc.

Jag måste säga att jag har goda erfarenheter av Ardour som DAW men de versioner av Cakewalk och Cubase jag kört och kan jämföra med är nu ganska gamla i och för sig. Jag har nog bara lyckats få Ardour att krascha en gång sedan jag började använda det för kanske ett halvår sen och det finns goda möjligheter till ickedestruktivt klipparbete. Därtill en motsvarighet till VST - LADSPA med ett antal gratis-pluggar som kan köras i realtid. Inte alla gratispluggar till LADSPA är särskilt roliga men det finns guldkorn. Nu är ju Ardour ett Linuxprogram men det finns kompilerat för MAC på deras hemsida och man borde kunna kopilera det för Windows då källkoden finns tillgänglig.

Det finns ett par trådar om gratisprogram

Okej! Sorry! Jag som tyckte jag sökte så duktigt i forumet efter nån passande befintlig tråd innan jag startade en ny. Tydligen har även solen sina fläckar... :rolleyes:

Sedan finns naturligtvis gratisalternativ även för Mac OS och Windows, dock inget fullskaligt inspelningsprogram med vsti/au-stöd vad jag känner till.

Nej, det har jag heller inte hittat något. Kollade Ardours hemsida och det fanns stöd för VST, vilket är borttaget för att det inte fungerade så bra. AU-stöd kommer tydligen framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?

Det enkla svaret blir: Nej. 😏

Bra grejer kostar att tillverka - enkel matte.

Rent nonsens säger jag...

Klart som fanken att BRA prylar kostar men det innebär inte

att produkten som kommer ur är BRA...

Man kan helt klart klara sig outstanding på Gratis prylar...

ALLT beror på hur man använder det...

Det är inte vapnet i sig som skadar, det gör personen som använder

det...

DD, det borde du veta som håller på med detta som jobb va... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en festival på forumet för ett tag sedan, där enbart gratis mjukvara fick användas. Visserligen fick man använda sin vanliga sequencer (Cubase, Sonar, mm) men inte dess "inbyggda" effekter. Man skulle alltså ha kunnat använda t.ex. Cubase LE, eller liknande program. Lyssna gärna på resultatet här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?

Det enkla svaret blir: Nej. 🥰

Bra grejer kostar att tillverka - enkel matte.

Rent nonsens säger jag...

Klart som fanken att BRA prylar kostar men det innebär inte

att produkten som kommer ur är BRA...

Man kan helt klart klara sig outstanding på Gratis prylar...

ALLT beror på hur man använder det...

Det är inte vapnet i sig som skadar, det gör personen som använder

det...

DD, det borde du veta som håller på med detta som jobb va... 😏

Alltså frågan var ju om det finns lika bra gratisprogram som Cubase och Reason?

Och det finns det ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?

Det enkla svaret blir: Nej. 🥰

Bra grejer kostar att tillverka - enkel matte.

Rent nonsens säger jag...

Klart som fanken att BRA prylar kostar men det innebär inte

att produkten som kommer ur är BRA...

Man kan helt klart klara sig outstanding på Gratis prylar...

ALLT beror på hur man använder det...

Det är inte vapnet i sig som skadar, det gör personen som använder

det...

DD, det borde du veta som håller på med detta som jobb va... 😏

Alltså frågan var ju om det finns lika bra gratisprogram som Cubase och Reason?

Och det finns det ju inte.

Nej, du har rätt i det.

Men jag kan nästan sätta mitt skägg på att jag kan få några av gratis DAWerna att låta lika bra som mitt Cubase.

Men som sagt användargrändsnittet på dem suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kikat på Ardour men ännu inte lyckats få igång det. Vilken linuxdistribution kan du rekomendera för att smidigaste få igång det?

Vilken dist kör du? Jag har Ubuntu & det funkar finfint även om Ubuntu inte rekommenderas för ljudinspelning på Ardours hemsida. (Det stod på deras hemsida för nån månad sen i alla fall.) Men fördelen är att Ubuntu är det enklaste Linux man kan ha att göra med så JAG rekommenderar det ändå tack vare det enkla systemet för att installera paket som Ubuntu har. Det har ju som sagt inte varit några problem för mig!

Det som kan vara lite bökigt med Ardour är att man måste ha Jack ljuddrivrutiner installerat också men det innebär en massa fördelar när man väl fått Jack att funka för då sköter Jack synkronisering av alla program som använder Jack. Till exempel kör jag Hydrogen trummaskin synkad med Ardour. Jag tycker det är skitsmidigt!

Men jag kan nästan sätta mitt skägg på att jag kan få några av gratis DAWerna att låta lika bra som mitt Cubase.

Men som sagt användargrändsnittet på dem suger.

Ja, jag tycker ju i alla fall att Ardour låter lika bra som Sonar 2.0 som jag testat innan. OCH jag tycker att gränssnittet gör det för mig! Men det är ju en smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan har det installerat så behöver du Jack ljudserver för att få Ardour att fungera:

Jack ljudserver

Qjackctl

Qjackctl är trevligt att ha eftersom det är ett grafiskt verktyg för att konfigurera och starta Jack. Det borde gå att hitta färdiga Slackwarepaket nånstans till din version. Jag hittade den här sidan:

Linuxpackages, Jack (Jack)

Qjackctl

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?

Det enkla svaret blir: Nej. 🥰

Bra grejer kostar att tillverka - enkel matte.

Rent nonsens säger jag...

Klart som fanken att BRA prylar kostar men det innebär inte

att produkten som kommer ur är BRA...

Man kan helt klart klara sig outstanding på Gratis prylar...

ALLT beror på hur man använder det...

Det är inte vapnet i sig som skadar, det gör personen som använder

det...

DD, det borde du veta som håller på med detta som jobb va... 😆

Alltså frågan var ju om det finns lika bra gratisprogram som Cubase och Reason?

Och det finns det ju inte.

Njae det står ju i Topic Descr: "Bra studio med fri programvara?"

Och det går...

Sen ställde han frågan:

"Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?"

JA det gör det!!

Men visst har du rätt DD..Klart inte gratisprogramen är lika bra...

Men det var inte det som var frågan...

Kanske dags för glasögon... 😉🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

"Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?"

JA det gör det!!

Men visst har du rätt DD..Klart inte gratisprogramen är lika bra...

Men det var inte det som var frågan...

Kanske dags för glasögon... 😉😆

Men om gratisprogrammet inte är lika bra som "de andra" programmen så är det heller inget SERIÖST alternativ.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kan fri programvara överhuvudtaget utgöra ett seriöst alternativ till Sonar, Cubase, Reason, WaveLab och dylika populära program?"

JA det gör det!!

Men visst har du rätt DD..Klart inte gratisprogramen är lika bra...

Men det var inte det som var frågan...

Kanske dags för glasögon... 😆  😄

Men om gratisprogrammet inte är lika bra som "de andra" programmen så är det heller inget SERIÖST alternativ.. 😄

Klart det är...

Den som inte har råd att spendera 100 tusentals kronor på

BRA grejor klarar sig utmärkt med gratisprylar...

Det är mycket svårare och omständigare kanske men resultatet kan

bli mycket bättre än en studio som bara kör Fedeprylar och inte kan

med dem....

Hårklyveri...

Fakta: Du kan klara dig alldeles utmärkt med gratisprylar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men vad kan man förlora på fri musikvara? Ljudkvalité? Eller är det bara gränssnittet som någon nämnde ovan? Min erfarenhet är att inspelningen i "rå" form låter precis lika bra i Ardour som i Sonar och att jag har lika bra klippmöjligheter. Det som kan vara svårt är att hitta är riktigt bra effekt-plugins men jag har hittat en del schyssta...

Finns det verkligen funktioner man MÅSTE man ha och som gör det värt att punga ut sextusen spänn för exempelvis Cubase? Vad krävs av en riktigt bra DAW?

(Ska försöka få ihop en inspelning jag är riktigt nöjd med så lägger jag ut en länk här om ett par dar eller så. Har visserligen gjort några låtar i Ardour men de är lite för taffligt spelade för att jag ska våga presentera dem här.)

Edit: Rättade ett stavfel

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan har det installerat så behöver du Jack ljudserver för att få Ardour att fungera:

Jack ljudserver

Qjackctl

Qjackctl är trevligt att ha eftersom det är ett grafiskt verktyg för att konfigurera och starta Jack. Det borde gå att hitta färdiga Slackwarepaket nånstans till din version. Jag hittade den här sidan:

Linuxpackages, Jack (Jack)

Qjackctl

schyst

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett DAW-program till kde som heter rosegarden http://www.rosegardenmusic.com/ som jag tror kan vara värt att kolla in. Ser ut att vara ett ganska bra alternativ till ofri mjukvara, har dock inte testat det själv.

Jag har använt ardour lite och måste säga att jag tycker det är rätt sjysst.

Edit // Såg att någon redan tipsat om rosegarden, men jag fixade en länk som bonus

Redigerat av letalis
Link to comment
Dela på andra sajter

det dumma är att bra gratisprogram förr eller senare gärna köps upp av nån större aktör. både den som gör programmet blir glad för pengarna den får för att någon köper rättigheterna till det, och företaget som köper det kan marknadsföra och sälja en ny, bra och billig produkt.

jag vill t ex minnas att Tracktion var ett gratisprogram innan Mackie köpte upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ardour och rosengarden är (såvitt jag vet) släppta under GPL vilket gör att även om något företag skulle köpa dem så kan de inte hindra någon från att forka av den senaste versionen som släppts innan det till ett helt nytt projekt.

Det är det som är det fina med fri/öppen mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill t ex minnas att Tracktion var ett gratisprogram innan Mackie köpte upp det.

Tracktion var inte gratis tidigare ($80/€50) och Mackie köpte inte upp Tracktion utan har ett distributions- och supportavtal med Raw Material Software och dess ägare Julian Storer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garageband är ju i princip gratis (följer med gratis vid köp av en mac). Väldigt kompetent och lättarbetat program. Effekterna som följer med är dessutom rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både Rosegarden och Ardour och gillar Ardour bäst men saknar inbyggd sequencerdel som Rosegarden har. Det jag inte hittat i Rosegarden är en "exportera som wav"-knapp. Dessutom har jag haft problem med synk mellan audio-midi i Rosegarden.

I övrigt kan jag bekräfta "letalis" inlägg. Bägge ligger under GPL (vad jag vet) och därför kan de inte med lätthet köpas upp och göras helt otillgängliga för oss andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...