Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Vart är forumet på väg?

Jag vet att debatter om hur ett forum utvecklas och vad man kan göra åt det brukar sluta i allmänt kaos. Men jag kan ändå inte låta bli detta inlägg...

En print screen på aktuella trådar talar egentligen för sig själv:

Här är de ämnen som dyker upp när jag nyss gjorde en print screen: Nästan inget handlar om musikproduktion utan i stället om fobier, dumheter på fyllan, bilder på halvnakna damer, om man sitter som en kvinna eller har hästsvans, om man bör köpa jeans i Sverige, om man tror på Gud eller inte, det senaste poltergeistfenomenet, om man över huvud taget är vaken - etc...

Det kanske är det forum vi vill ha, eftersom det utvecklas på det sättet. Är det så?

Tänkte på exakt samma saker själv... Startade en tråd om musikutbildning för ett par dagar sedan och förväntade mig att det skulle bli ett hett ämne och få väldigt många svar - särskilt då sista ansökningsdagen är väldigt snart. Men istället har jag sett folk diskuterat om... Ja de ämnen som skrivits ovan.

Inte för att jag vill bestämma vad andra ska prata om, men som sagt samma tankar slog mig, och lite konstigt är det.

Jag lägger också en röst för ett feature som visar "Latest Topics" och "Latest Off Topics".

Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Jag lägger också en röst för ett feature som visar "Latest Topics" och "Latest Off Topics".

Det låter som en bra idé

Postat
Vart är forumet på väg?

Jag vet att debatter om hur ett forum utvecklas och vad man kan göra åt det brukar sluta i allmänt kaos. Men jag kan ändå inte låta bli detta inlägg...

Här är de ämnen som dyker upp när jag nyss gjorde en print screen: Nästan inget handlar om musikproduktion utan i stället om fobier, dumheter på fyllan, bilder på halvnakna damer, om man sitter som en kvinna eller har hästsvans, om man bör köpa jeans i Sverige, om man tror på Gud eller inte, det senaste poltergeistfenomenet, om man över huvud taget är vaken - etc...

Det kanske är det forum vi vill ha, eftersom det utvecklas på det sättet. Är det så?

Tänkte på exakt samma saker själv... Startade en tråd om musikutbildning för ett par dagar sedan och förväntade mig att det skulle bli ett hett ämne och få väldigt många svar - särskilt då sista ansökningsdagen är väldigt snart. Men istället har jag sett folk diskuterat om... Ja de ämnen som skrivits ovan.

Inte för att jag vill bestämma vad andra ska prata om, men som sagt samma tankar slog mig, och lite konstigt är det.

men nu är det ju så att vissa ämnen här redan fulla med trådar, känns lite ondögit att svara i olika trådar med samma frågor, som du tex, testa att söka på tx kurs eller utbildning så skall du nog hitta både en och två trådar om det.

Men visst kan det vara tråkigt när man gör ett fint inlägg o inte får något svar, men oftast så får man det tackvare att det ett BRA forum

Postat
jag tycker väldigt mkt om detta forum och tycker att det förvisso är trevligt att det inte bara är stelbent teknik utan även en massa humor. men ofta rinner trådar bara igenom 1:a sidan på nolltid vilket säkert många upplever som irriterande.

Håller med!

Så - det behöver väl inte vara svårare än att man ger fna i att läsa OT-trådarna?

/Pelle

Tror inte du hajar poängen riktigt. Det handlar inte om att sänka OT-forumet i Marianergraven. Mer om att försöka få sin ärligt menade fråga om musikskapande sedd, vilket ibland kan vara svårare än att få en sittplats på Jim Morrisons grav.

Image03.jpg

En möjlighet till filtrering skulle förmodligen utveckla forumet och kanske locka nya medlemmar hit? Kanske, kanske skulle OT-forumet vara bortfiltrerat i default när man inte är registrerad?

Postat
Vart är forumet på väg?

men nu är det ju så att vissa ämnen här redan fulla med trådar, känns lite ondögit att svara i olika trådar med samma frågor, som du tex, testa att söka på tx kurs eller utbildning så skall du nog hitta både en och två trådar om det.

Men visst kan det vara tråkigt när man gör ett fint inlägg o inte får något svar, men oftast så får man det tackvare att det ett BRA forum

Jag fortsätter denna diskussion i den andra tråden.

Postat (redigerat)

Måste säga det också att jag skriver de flesta mina inlägg i OT-delen och är totalt nybörjare inom studio/ljudteknik men jag läser mycket i de andra forumdelarna (Inspelning, Studiobygge t.ex) utan att skriva något för att jag vill lära mig.

Trots allt är vi ju här för att vi gillar musik allihopa. 😏😄

Och Pluffo, det blir inte riktigt samma sak på Lunars trumdiskus 😎😄

Redigerat av Overkill
Postat
Måste säga det också att jag skriver de flesta mina inlägg i OT-delen och är totalt nybörjare inom studio/ljudteknik men jag läser mycket i de andra forumdelarna (Inspelning, Studiobygge t.ex) utan att skriva något för att jag vill lära mig.

Trots allt är vi ju här för att vi gillar musik allihopa. 😏😄

Och Pluffo, det blir inte riktigt samma sak på Lunars trumdiskus 😎😄

LunarStorms forums suger riktigt hårt. Inte ämnena i sig, men hur det är uppbyggt och "fungerar"...

Postat
En möjlighet till filtrering skulle förmodligen utveckla forumet och kanske locka nya medlemmar hit? Kanske, kanske skulle OT-forumet vara bortfiltrerat i default när man inte är registrerad?

Det är det redan.

Postat
Tror inte du hajar poängen riktigt. Det handlar inte om att sänka OT-forumet i Marianergraven. Mer om att försöka få sin ärligt menade fråga om musikskapande sedd, vilket ibland kan vara svårare än att få en sittplats på Jim Morrisons grav.

Um.....

Du pratar mer om att ämnesrelaterade frågor har en tendens att drunkna i flödet av "Låt oss skapa forumets längsta tråd" och liknande? :rolleyes:

I så fall inser jag till slut problemet.

Och kan inte annat än hålla med :rolleyes:

Postat

hmmm...

Här vart ju jag nämnd... :rolleyes:

Visst jag skriver mest i OT. men det betyder ju inte att jag inte bryr mig om de andra delarna. Om man ser det såhär. jag har skrivit 1500 eller något sådannt i relevanta forumt. Tbruce har skrivit nära 500... hmmm... Betyder de då att han är mindre intresserad än mig? Nej det tycker inte jag.

Jag skriver mest i OT för att det är lättare å man snackar skit me skönt folk. Jag läser ofta trådar från relevanta forum å ger ofta kritik på folks låtar. Men bara för att jag märks mest i OT så lägger ingen märke tillö de andra... ja ja... En "visa inte of topic" knapp passar väl för de som inte vill se of topic 😆 Give it to them då!

Allt som Grahn sa... Peace :rolleyes:

Postat
sa hackeman:
sa giggsy:

Det är det redan.

Jag förtydligar,

menade när man hittat forumet och klickat på "Fler trådar..." för att se vilka forum trådarna ligger i. Här, alltså: https://www.studio.se/discover/

Det är väl på den här sidan det snackas om en "visa inte off topic"-knapp? Menar att det kanske, kanske är bättre med en "visa off topic"-knapp istället. 😄

Postat

Jag tycker det är trevligt att så många har sett åt vilket håll jag syftade.

Majken till exempel. Giggsy. Pelle Rylander. Mornel. Snow Brigade. Overkill. tbruce. Kricke. Pazo.

Jag tror att det vore välgörande med en "knapp" enligt Krickes förslag med "Latest topics" och "Latest off topics".

Då tappar vi inte de forumdeltagare som kanske inte har tid eller lust att delta i den allmänna fröjden på "off Topics".

Hoppas det går att genomföra...

Jag har full förståelse för att det kan vara kul att skriva några hundra OT-inlägg på raken. Men jag tycker samtidigt att de som vill bör ha en chans att välja bort denna lustifikation.

Postat
sa giggsy:
sa hackeman:
sa giggsy:

Det är det redan.

Jag förtydligar,

menade när man hittat forumet och klickat på "Fler trådar..." för att se vilka forum trådarna ligger i. Här, alltså: https://www.studio.se/discover/

Det är väl på den här sidan det snackas om en "visa inte off topic"-knapp? Menar att det kanske, kanske är bättre med en "visa off topic"-knapp istället. 😏

Logga ut och prova länken igen ska du få se att off-topic inte dyker upp. Vi låste offtopic helt för icke-registrerade medlemmar för ett bra tag sedan. 🥰

Postat

Det låter muffins det! 😆

Nu väntar vi bara på en topic/off topic-knapp för oss registrerade kunder.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Sku vara fint att kunna gömma bort OT. Saker drunknar verkligen, och det är synd. Själv anser jag mig kunna vara till nånslags hjälp, och då man kollar in senaste inläggen är det ju skoj och praktiskt om man kan se det som egentligen är viktigt - nån med problem som behöver hjälp (jep, ibland är det ju jag som behöver hjälp, så all orsak!). Dom gångerna jag verkligen har tid att flumma över OT-diskussionerna, sku det vara skoj att hitta dom nyaste topicarna där, helt skilt.

My 5 p.

Postat
Sku vara fint att kunna gömma bort OT. Saker drunknar verkligen, och det är synd. Själv anser jag mig kunna vara till nånslags hjälp, och då man kollar in senaste inläggen är det ju skoj och praktiskt om man kan se det som egentligen är viktigt - nån med problem som behöver hjälp (jep, ibland är det ju jag som behöver hjälp, så all orsak!). Dom gångerna jag verkligen har tid att flumma över OT-diskussionerna, sku det vara skoj att hitta dom nyaste topicarna där, helt skilt.

My 5 p.

Jag förstår liksom inte diskussionen öht? Off Topic ligger ju välgömt långt ner på sidan som det är nu? Ser forumet annorlunda ut hos vissa?

Postat
sa Vallhagen:
sa tsmalmbe:

My 5 p.

Jag förstår liksom inte diskussionen öht? Off Topic ligger ju välgömt långt ner på sidan som det är nu? Ser forumet annorlunda ut hos vissa?

Jag tror det har att göra med länken

Dagens aktiva ämnen som visar de trådar där det har skett de senaste inläggen.

Postat

Eller varför inte ta och separera off-topic lite från forumet och ha så att man aktivt måste gå in där och där söka på inlägg och dyligt? Och då på samma sätt att det inte alls syns för förbipasserande besökare. Då blir det lite av en hemlig Lounge! =)

Det är ju ändå själva musiken och pillergalenheten som är den gemensamma nämnaren, så folk kanske är lite av samma skrot och korn, så lite måste man väl få snacka av sig också på en flams-del. hehe

Postat

My 5 p.

Jag tror det har att göra med länken

Dagens aktiva ämnen som visar de trådar där det har skett de senaste inläggen.

ok. tack

Postat

Alla som varit på planket(gmf) och vet hur där ser ut så.... :rolleyes:

Då har jag det hellre som det är här med separat avdelning för OT.

Håkan

Postat

Jag tycker detta forum håller en seriös profil!!

Men att det även diskuteras "oväsentligheter" får du nog bara ta! Folk här på forumet blir ju förutom att diskutera musikfrågor även "vänner", och det är väl skoj?

Om det är några trådar du inte gillar och inte vill delta i, så gör inte det då!!

Det finns även gott om "seriösa" trådar i detta forum som du kan delta i!!

Vad handlar detta om igentligen?? Låt folket hållas och ha kul, alla vill inte vara superseriösa hela tiden. :rolleyes:

Postat
sa AXL THE ROCKER:
sa Snow Brigade:

Hur i helskotta kan man få in 288 inlägg på en dag? :rolleyes:

Var ser man hur många inlägg man gjort på en dag?

Tryck på forumöversikt där upp till höger. sen skrolla längst ner å där nere hittar du fakta knapparna...

musik (oregistrerad)
Postat

Violiner

Förlåt.

Postat

Men att det även diskuteras "oväsentligheter" får du nog bara ta! Folk här på forumet blir ju förutom att diskutera musikfrågor även "vänner", och det är väl skoj?

Om det är några trådar du inte gillar och inte vill delta i, så gör inte det då!!

Vad handlar detta om igentligen?? Låt folket hållas och ha kul, alla vill inte vara superseriösa hela tiden. 🙁

Jag tror att du kanske missat ett par inlägg i den här tråden. Vad jag förstått så är ganska många ense om att det handlar om att kunna välja om Off Topic skall visas eller inte, under "Dagens aktiva ämnen" - så att de som inte vill scrolla igenom alla Off Topic-ämnen skall kunna välja bort dem från visning genom en knapptryckning.

Det hela aktualiserads häromdagen då "Dagens aktiva ämnen" var fyllt i stort sett av "Off topic" och musikproduktionsfrågorna bara rann igenom och försvann så att en del av de som frågade upplevde att de inte fick svar på sina frågor.

Postat

Vad handlar detta om igentligen?? Låt folket hållas och ha kul, alla vill inte vara superseriösa hela tiden. 🙁

Jag tror att du kanske missat ett par inlägg i den här tråden. Vad jag förstått så är ganska många ense om att det handlar om att kunna välja om Off Topic skall visas eller inte, under "Dagens aktiva ämnen" - så att de som inte vill scrolla igenom alla Off Topic-ämnen skall kunna välja bort dem från visning genom en knapptryckning.

Det hela aktualiserads häromdagen då "Dagens aktiva ämnen" var fyllt i stort sett av "Off topic" och musikproduktionsfrågorna bara rann igenom och försvann så att en del av de som frågade upplevde att de inte fick svar på sina frågor.

Hhehe... AHA!! Okej..

🙂

Då tycker jag att man ska få välja, jag vill se off topic!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.