Jump to content
Annons

Tror du på Gud?  

176 röster

1. 1. Tror du på Gud?

• Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10

Recommended Posts

Postat
Varför skulle Gud existera om han var ond?

Varför inte?

p.s. Denna fråga förstår jag inte riktigt faktiskt. d.s.

Han skapade Satan så att han (Satan) kunnde ta rollen som ond. Om Gud existerade och var ond skulle vi alltså ha två onda makter i världen.

Ge mig ett exempel på att Gud är ond!

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Precis. Det betyder att människornas alla brister och fel även finns någonstans i Gud.

Ganska skrämmande tanke... 😱

vem är då djävulen...? 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Varför inte?

Han skapade Satan

Jaaaaa... om man nu tror på det ja.

Postat

Det är väl rätt lätt? Alla krig, allt lidande i världen, osv.

Ok, ge mig ett exempel på ett krig som Gud har startat och ett lidande som Gud har förorsakat?

Människor startar krig, visserligen ibland i religionens namn men Gud startar aldrig något krig!

Postat

Varför inte?

Han skapade Satan

Jaaaaa... om man nu tror på det ja.

Om man nu tror på Gud iht!

musik (oregistrerad)
Postat

Vad betyder iht?

Postat (redigerat)

Här kommer en länk till mycket intressanta gratis pdf böcker att ladda hem från National academies (de kan även läsas online) som handlar om bla forskning kontra kreationism: http://nationalacademies.org/evolution/

Första boken på sidan "science, evolution, and creationism" belyser skillnaderna bra .

Det enda som behövs för att ladda hem är att fylla i en valfri e-postadress. Pdf filen laddas direkt till datorn. Viktig läsning då USA regeringen och bibelbältet förespråkar ovetenskaplig kreationism i skolundervisningen. Även i Sverige finns förespråkare för intelligent design i undervisningen, vilka är övertygade i sin tro, vilket är total motpol till vetenskap.

Jag tycker det är fel att Sverige ger stöd till religiösa skolor, inte ens bibeltroende regeringen i USA ger ett öre till dessa skolor.

Titta på livets ord, plymothbröderna, jehovas, scientologerna mfl. Destruktiva sekter som får statligt stöd av våra skattepengar. En saklig, vetenskapligt objektiv och jämställd undervisning hör till mänskliga rättigheter och något som borde vara självklart för alla barn. Att vi stödjer denna indoktrinering av barn är vansinne.

Viktigt att påpeka att forskning och tro är fullt förenliga. Flera stora forskare har varit djupt troende. Men religiös tro är privat och hör inte hemma i vetenskaplig undervisning då den endast har med olika trosuppfattningar att göra. Att våra politiker ska ha så svårt att förstå det.

Redigerat av Magpie
Postat

Ok, ge mig ett exempel på ett krig som Gud har startat och ett lidande som Gud har förorsakat?

Människor startar krig, visserligen ibland i religionens namn men Gud startar aldrig något krig!

Nä, du har rätt, han startar inga krig. Han sitter bara bredvid och låter sina egna skapelser döda varandra.

Allt jag säger är att det är lätt, om man letar, att hitta orsaker till att inte tro på Gud/att tro att han är ond. Jag säger varken bu eller bä till det.

Postat

han ingriper som micke sa inte när hans "barn" krigar i hans namn. det gör honom lika medskyldig till brottet som om du vet om att dina femåriga barn klottrar med skiter i att ta upp det med dem.

Dessutom så kan man ju tycka olika när han gav människan pisk forever typ pga ett äpple där 😄

Postat
I huvud taget!

Men vad är det som gör att du inte tror att det finns en ond kraft som tex. Satan

du tänker på öht = över huvud taget ? 😄

musik (oregistrerad)
Postat
I huvud taget!

Men vad är det som gör att du inte tror att det finns en ond kraft som tex. Satan

du tänker på öht = över huvud taget ? 😄

Ja, det måste det vara. Har aldrig hört talas om I huvud taget.

musik (oregistrerad)
Postat
... att hitta orsaker till att inte tro på Gud/att tro att han är ond.

Att tro att Gud är ond eller kan vara ond är inte i närheten av att inte tro på Gud. Observera att jag inte tror att du Micke H tycker det heller, jag ville bara göra ett förtydligande.

Om man tror att Gud är heltigenom ond, kallas det nåt annat då än troende?

Observera att jag inte tror att jag själv tror så, det är bara en öppen fråga.

Om jag ska säga vad jag tror så kan det vara så att det som vi uppfattar som ont, i själva verket är gott. Enligt Gud alltså, i det långa loppet.

Eller rättare sagt, vi ska nog varken kalla det gott eller ont, utan rättvist. Ju mer man läser om efter döden-upplevelser, änglar m.m., ju mer fattar man att de är i avsaknad av empati. Att man måste tala om för änglarna att man mår dåligt, annars fattar de inte det.

Det kan alltså vara så att det som vi uppfattar som ondska och/eller elände, bara uppfattas så av oss själva.

Observera att jag inte säger att det är absolut så som jag själv tror, jag ville bara vidga debtten lite.

😄

:musik

Postat (redigerat)

han ingriper som micke sa inte när hans "barn" krigar i hans namn. det gör honom lika medskyldig till brottet som om du vet om att dina femåriga barn klottrar med skiter i att ta upp det med dem.

Dessutom så kan man ju tycka olika när han gav människan pisk forever typ pga ett äpple där 😱

Gud gav sina "barn" fri vilja att göra, tycka och tänka precis som de ville. Som förälder kan du inte gör det då ditt jobb är att uppfostra barnet.

Om Gud vore ond skulle han ta våran fria vilja ifrån oss och göra oss till blinda dyrkare av honom.

Redigerat av Lithium
musik (oregistrerad)
Postat
Om Gud vore ond skulle han ta våran fria vilja ifrån oss och göra oss till blinda dyrkare av honom.

Det är inte särskilt ondskefullt...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför var det nödvändigt att skapa Satan?

Är det han som spelar i New York Islanders?

satan-hockey-player.jpg

Redigerat av musik
Postat
Nja. Om han nu skapade satan så skapade han ju ondskan själv. dvs... han är ond...

Gud skapade faktiskt inte satan, han skapade sig själv kan man säga, satan djävulen var en ängel från början(förmodlingen en väldigt mäktig sådan), men han gjorde uppror genom att ifrågasätta Guds rätt och sätt att styra världen. Satan själv ville ha ära och makt.

Namnen satan och djävul betyder faktiskt lögnare och baktalare, han fick dem namnen i och med att han lurade Adam och Eva i Eden.

Satan sa att dem själva kunde bli lika stora som Gud och att dem själva kunde avgöra rätt och fel, att dem skulle ha det bättre utan Guds styre, bara dem åt av ett fruktträd dem inte fick äta av, men så blev ju inte fallet...

I och med händelsen i Eden så väcktes det en stridsfråga, vem har rätt att styra jorden?

Hur skulle Gud lösa det hela utan att inkräkta på den fria viljan? Utrota alla upprorsmakare och börjat om på nytt?

Det skulle bara bevisat hans makt, vilket Satan inte ifrågasatte.

En ganska målande illustration:

Tänk dig att en lärare talar om för sina elever hur de skall lösa ett svårt matematiskt problem. En begåvad men upprorisk elev påstår att lärarens sätt att lösa problemet på är fel. Han antyder att läraren inte kan sin sak och hävdar att han har en mycket bättre lösning. En del elever tror att han har rätt och blir också upproriska. Vad skall läraren göra? Om han avlägsnar upprorsmakarna från klassen, vad får det för verkan på de andra eleverna? Kommer de inte att tro att deras klasskamrat och de som tog hans parti har rätt? Alla de andra eleverna i klassen kan förlora respekten för läraren och tro att han är rädd att bli överbevisad om att han har fel. Men anta att läraren låter den upproriske eleven visa klassen hur han skulle lösa problemet.

Miljoner änglar såg det som hände. Hur Gud tog itu med upproret skulle i hög grad påverka alla dessa änglar och till slut alla skapelser med tankeförmåga.

Så Gud har alltså låtit Satan visa hur han skulle styra över människorna. Gud har också låtit människorna styra sig själva under Satans ledning. Och vi ser ju hur det ser ut idag...

Gud kan ju inte vara orsak till allt lidande idag.

Vad skulle hänt om Gud hjälpt Satan att styra världen idag?

Om Gud till exempel skulle förhindra fruktansvärda brott och krig mm. skulle han då inte i själva verket stödja upprorsmakarnas sak? Skulle Gud då inte få det att se ut som om människorna kanske kan styra sig själva utan att det får katastrofala följder?

Ja kan fortsätta mala på men de blir så långt då :rolleyes:

Postat

Gud skapade allt. Satan, änglar och människor har fått frihet att välja och de alla kan göra vad som helst + onda eller goda. Men! Det är 100% att satan och hans tjänare gjorde så mycket jobbig arbete för Guds plan för att vi skulle kunna att få frälstning. T.e. Juda Iskariot (nästan alla kristna tror att är elak) han är bara endast av apostlarna som jorde viktigaste saken. Kajfa och juder som skrikade "Bort med honom! Låt oss få Barabbas fri!" Men inte så många som förstår att vi måste tacka Gud för detta onda människor. Det var Guds plan och det står i bibeln.

Jag tror att Gud är god. ⚠️

musik (oregistrerad)
Postat
Så Gud har alltså låtit Satan visa hur han skulle styra över människorna. Gud har också låtit människorna styra sig själva under Satans ledning. Och vi ser ju hur det ser ut idag...

Det är ju motsägelsefullt.

Postat
Nja. Om han nu skapade satan så skapade han ju ondskan själv. dvs... han är ond...

Gud skapade faktiskt inte satan, han skapade sig själv kan man säga, satan djävulen var en ängel från början(förmodlingen en väldigt mäktig sådan), men han gjorde uppror genom att ifrågasätta Guds rätt och sätt att styra världen. Satan själv ville ha ära och makt.

Namnen satan och djävul betyder faktiskt lögnare och baktalare, han fick dem namnen i och med att han lurade Adam och Eva i Eden.

Satan sa att dem själva kunde bli lika stora som Gud och att dem själva kunde avgöra rätt och fel, att dem skulle ha det bättre utan Guds styre, bara dem åt av ett fruktträd dem inte fick äta av, men så blev ju inte fallet...

I och med händelsen i Eden så väcktes det en stridsfråga, vem har rätt att styra jorden?

Hur skulle Gud lösa det hela utan att inkräkta på den fria viljan? Utrota alla upprorsmakare och börjat om på nytt?

Det skulle bara bevisat hans makt, vilket Satan inte ifrågasatte.

En ganska målande illustration:

Tänk dig att en lärare talar om för sina elever hur de skall lösa ett svårt matematiskt problem. En begåvad men upprorisk elev påstår att lärarens sätt att lösa problemet på är fel. Han antyder att läraren inte kan sin sak och hävdar att han har en mycket bättre lösning. En del elever tror att han har rätt och blir också upproriska. Vad skall läraren göra? Om han avlägsnar upprorsmakarna från klassen, vad får det för verkan på de andra eleverna? Kommer de inte att tro att deras klasskamrat och de som tog hans parti har rätt? Alla de andra eleverna i klassen kan förlora respekten för läraren och tro att han är rädd att bli överbevisad om att han har fel. Men anta att läraren låter den upproriske eleven visa klassen hur han skulle lösa problemet.

Miljoner änglar såg det som hände. Hur Gud tog itu med upproret skulle i hög grad påverka alla dessa änglar och till slut alla skapelser med tankeförmåga.

Vad skulle hänt om Gud hjälpt Satan att styra världen idag?

Om Gud till exempel skulle förhindra fruktansvärda brott och krig mm. skulle han då inte i själva verket stödja upprorsmakarnas sak? Skulle Gud då inte få det att se ut som om människorna kanske kan styra sig själva utan att det får katastrofala följder?

Ja kan fortsätta mala på men de blir så långt då 😱

alltså....ja. det måste vara skönt att sitta med alla svar.

han kan ju välja att ta bort plågsamma medfödda sjukdomar tex om han är allsmäktig. redan i magen på mammor. varför gör man inte det, i vad ligger den fria viljan att födas till ett liv i plågor?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

God natt!

Jag håller på att läsa en bok av Sylvia Browne nu. "Mellan två världar" heter den. Ganska fascinerande läsning. Hon är medium som dessutom forskat i många decennier om människors nära döden upplevelser, psykologi, hypnos m.m.

Enligt henne så kommer man till en plats när man dör, där man gör upp en plan för sitt nästa liv på jorden. Den planen tar 70 år att utarbeta. Det sker i samråd och samtycke med ett speciellt råd, bestående av diverse "lärda", i "andevärlden". Man klättrar och lär sig mer om man planerar en massa elände i sitt nästa jordeliv, svåra handikapp, krig, svält och annat. Planerar man istället att allt ska vara frid och fröjd blir det mindre chans att rådet godkänner ens idéer till plan. Man lär sig inte heller så mycket och måste leva om fler liv. Man lever å andra sidan normalt tusentals liv ändå. Om det skulle vara så som hon säger att många berättat för henne, så är det bara oss själva vi kan skylla på vad för vad vi råkar ut för i våra liv, då allt redan är bestämt kan man säga. MEN, det finns tydligen även en fri vilja, vi KAN gå utanför den plan vi gjort upp. Men då finns det andar och dylika som kan hjälpa oss att nå tillbaka till vår plan igen. Det bästa är dock att vi lyckas nå kontakt med vår andlige vägvisare, vilket verkar vara en ande/ängel från en annan tid. Denna kan leda oss genom livet, så att vi inte gör avsteg från planen. Inom vår plan finns det också teman som vi kan välja att koncentrera oss på, och om jag inte minns fel så är ett av dessa musik. Andra är karriär, familj etc. En sak till: enligt Sylvia Browne så finns "himlen" här på jorden, men inte såsom Jehovas vittnen tror, utan en meter upp från jordytan, där är hela paradiset, andar, änglar och allt. Men de lever i en annan frekvens, där tid inte existerar på samma sätt som här. För att kunna se och höra dem måste man lära sig att nå den frekvensen.

Ajaj... nu börjar det hetta till...

😱

Redigerat av musik
Postat

Ajaj... nu börjar det hetta till...

🙂

Inte minsta hetta här alls 😱

Allt det du skrev om boken känns mest som människans förnekelse att,

vägra acceptera att när man e död, ja då e det slut..

Att det finns nått efter döden e nog helt enkelt människans längtan att det inte definitivt e slut..

Märkligt att människan har så svårt att inse att dö e lika naturligt som att födas !!

Postat
Märkligt att människan har så svårt att inse att dö e lika naturligt som att födas !!

Håller med, och det är någonting jag belyst tidigare i denna tråd. Varför "byggdes" människan på det sättet? Rädslan för att förlora nära och kära verkar vara inbyggd i våra DNA. Någonting som åtminstone för mig är ganska så trösterikt. 😆

musik (oregistrerad)
Postat

En aspekt jag tänkt mycket på.

Många anser ju att djur inte kan tänka, att de inte har känslor heller för den delen. De ska inte vara medvetna om döden, enligt vetenskapen.

Detta har jag både hört och läst hur många gånger som helst. Fråga vilken jägare som helst...

Hur kommer det sig då att de allesammans flyr om det uppstår en farofylld situation? Detta gäller alltifrån den minsta silverfisk eller annan insekt, till hästar, elefanter...ja vad du vill som är stort i djurvärlden.

Jag tror att vi lever en massa liv och nånstans hos djuren finns ett minne av det också... De är lika medvetna om döden som vi människor.

😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.