Jump to content
Annons

Tror du på Gud?  

176 röster

1. 1. Tror du på Gud?

• Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

...undrar om den där boken kommer med postisen idag!?

Ooopppsss. NU börjar nån granne spela ASHÖG stereo - mitt i natten!

😛😛

Åter till ämnet. Läste lite om satanism och djävulsdyrkan ikväll.

Jag förstår det inte riktigt, men det måste väl också ses som en tro!?

Om en satanist får som den vill, innebär det att dennes sista önskan är att få brinna i helvetet? För det är väl vad de tror på...

Sedan läste jag en intressant sak av Jan Myrdal. Han var ateist och trodde att han kommer att dö som han levt, dvs. utan att tro på någon Gud, utan någon tillstymmelse till himmel, Paradis eller änglasång. En tomhet bara. Hmm... det kanske är just det som är sant?

Man får vad man har trott kanske. Tror man på Gud så möts man av det, tror man på Satan så möts man av helvetet och tror man inte alls så försvinner man bara. En tanke bara.

😉

:musik

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Sedan förundras jag över en sak i denna tråden som aldrig kommit upp, tror jag.

Var kommer tron ifrån? Så som jag förstår det, så är tron en gåva. Vissa har inte fått den bara. Alltså kan de inte tro. Enkelt.

😉

musik (oregistrerad)
Postat

Såg ett annorlunda avsnitt av Mash ikväll. Nån mer som såg det? Pierce hade fastnat hos en asiatisk familj och vurpat med bilen och fått hjärnskakning. Hursomhelst, han talade en massa och kom in på att även om han är läkare och lärt sig en massa om människokroppen och hur den fungerar osv., så förundras han ändå alltid hela tiden över att han inte har en aning om hur livet uppstår, vad det är som startar hjärtat, vevar igång kroppen om man så vill...

De som så varmt talar om vetenskap i denna tråden. Finns det nån bra förklaring på det? Är mycket intresserad!

För utan den där "gnistan", så är väl kroppen endast en samling celler utan liv?! Även om organen ser fräscha ut på bordet...

😉

Postat
Många av de händelser som vi idag kallar historia är bara bekräftade av en enda källa.

nämn några

Sylvia Browne

jag menade händelse

Postat
hur livet uppstår, vad det är som startar hjärtat, vevar igång kroppen om man så vill...

De som så varmt talar om vetenskap i denna tråden. Finns det nån bra förklaring på det? Är mycket intresserad!

finns väl hur mycket förklaringar som helst på hur saker fungerar

frågan som oroliga själar ständigt ställer sig är ju istället "varför?"

sen måste dom sätta igång att koka ihop nån förklaring på denna fråga utan att ens stanna upp ens en millisekund å fråga sig "varför inte?"

musik (oregistrerad)
Postat
hur livet uppstår, vad det är som startar hjärtat, vevar igång kroppen om man så vill...

sen måste dom sätta igång att koka ihop nån förklaring på denna fråga utan att ens stanna upp ens en millisekund å fråga sig "varför inte?"

Jag ställer mig den frågan hela tiden. Varför inte.

Tyvärr fick jag ingen förklaring till min fråga. 😮

Postat

Jag ställer mig den frågan hela tiden. Varför inte.

Tyvärr fick jag ingen förklaring till min fråga. 😮

du svarade själv på den men förstod inte svaret bara

musik (oregistrerad)
Postat

Vem/vad startar hjärtat?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vem/vad startar hjärtat?

den som aldrig söker slipper finna

http://www.biosbcc.net/doohan/sample/htm/heart.htm

Där förklaras hur hjärtat fungerar. Men frågan är ju vad som startar det.

Jag träffade en hjärtläkare igår. Han visste inte heller vad som startar det. Vi kan bara spekulera, sa han. Därmed var han förmodligen agnostiker, dvs. varken förnekar eller förnekar inte Guds existens.

Så DP... det kan ju finnas en Gud - varför inte?

😛

Redigerat av musik
Postat

Det är väl allmänt känt att vi inte kan skapa liv på konstgjord väg (annat än kanske kloning snart, iaf enligt "moon rörelsen" som redan säger sig ha gjort detta)!

Vi kan samla all materia som en människa består av men hur vi skall få människan att leva vet vi inte, inte än skall väl tillägas.

Ja, precis varför skulle det inte finnas en Gud. Det är ju mycket lättera att se att gud skapade världen än att världen skapade sig själv. Sen behöver inte det ena motsäga det andra.

Världen kanske skapade sig själv utan Gud fasten Gud fans eller så skapade världen sig själv utan att Gud fans eller så skapade Gud världen pga. att han fanns men att Gud skapade världen utan att han fanns är omöjligt.

Alltså är sannolikheten att Gud skapade världen störe än att världen skapade sig själv, det betyder ju egentligen ingenting men om vi pratar om "varför" - "varför inte".

Postat
Hej igen!

Var kommer tron ifrån? Så som jag förstår det, så är tron en gåva. Vissa har inte fått den bara. Alltså kan de inte tro. Enkelt.

😊

Hur menar du med gåva?

En gåva från våra föräldrar (uppfostran) eller en mer abstrakt gåva från tex. Gud?

Postat (redigerat)
Åter till ämnet. Läste lite om satanism och djävulsdyrkan ikväll.

Jag förstår det inte riktigt, men det måste väl också ses som en tro!?

Om en satanist får som den vill, innebär det att dennes sista önskan är att få brinna i helvetet? För det är väl vad de tror på...

Nej, satanismen är ingen religion eller tro mer en filosofi! Satanister tror inte på ett helvete, satanism har egentligen inget med "satan" att göra utan hävdar att "historien" har gett deras filosofi det namnet (?).

EDIT: Enligt vad jag har förstått kan man likställa satanism med "extremegoistisk ateism", annat är det med djävulsdyrkan!

Redigerat av Lithium
Postat
Nej, satanismen är ingen religion eller tro mer en filosofi! Satanister tror inte på ett helvete, satanism har egentligen inget med "satan" att göra utan hävdar att "historien" har gett deras filosofi det namnet (?).

EDIT: Enligt vad jag har förstått kan man likställa satanism med "extremegoistisk ateism", annat är det med djävulsdyrkan!

hur kan man delta i en debatt å vara så fullständigt dåligt påläst?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Satanism

Postat

den första elektriska impuls från nerssystemet som skickas till hjärtat

säker på att han verkligen var hjärtläkare?

eller att du träffade honom? (vilket sammanträffande) :rolleyes:

Postat
Det är ju mycket lättera att se att gud skapade världen än att världen skapade sig själv.

precis

å människan väljer så gott som alltid den lätta vägen

det är dom troende som är rädda för det dom inte förstår

då blir svaret alltid gud

känns tryggt

musik (oregistrerad)
Postat

Var kommer den impulsen ifrån?

musik (oregistrerad)
Postat

Jag har läst det. Det var så jag startade den frågan. Wikipedia är dock inget att lita på. Ofta ställer man ju frågor och skapar trådar just för att man redan vet svaret. Bara för att skapa debatt. För mig praxis snarare än undantag.

Om man ska hålla på med gränsdragningar så kan vi istället fråga oss: vill djävulsdyrkare bo i helvetet efter att de dött?

:rolleyes:

Postat (redigerat)

Ähum...det mesta jag skrev är hämtat från Svenska Satanistkyrkan (The Satanic Order) och Belial Center, och väger enligt min mening något tyngre än vad någon random snubbe har skrivit på svenska wikipedia.

Gör för fan inte såna otrevliga och rent idiotiska inlägg utan att själv ha ett skit på fötterna, diskutera gärna men hugger du så hugger jag fan tillbaks och det förstör om inte annat denna tråd.

http://www.belial.org/svenska.htm

EDIT: Stavfel

Redigerat av Lithium
musik (oregistrerad)
Postat
Hej igen!

Hur menar du med gåva?

En gåva från våra föräldrar (uppfostran) eller en mer abstrakt gåva från tex. Gud?

Ett konkret inslag under konfirmationen. Inte bara under min egen konfirmation, utan även under min bäste kompis konfirmation, min farsas konfirmation och mina bröders konfirmationer. Under alla dessa olika konfirmationer, för olika präster och under olika årtal alltså, så har det undervisats i att tron är en gåva. Jag kommer dock inte ihåg bibelstället. En konkret gåva från Gud alltså.

Har man inte fått den så har man inte fått den, helt enkelt.

😱

Postat
Hej igen!

Hur menar du med gåva?

Ett konkret inslag under konfirmationen. Inte bara under min egen konfirmation, utan även under min bäste kompis konfirmation, min farsas konfirmation och mina bröders konfirmationer. Under alla dessa olika konfirmationer, för olika präster och under olika årtal alltså, så har det undervisats i att tron är en gåva. Jag kommer dock inte ihåg bibelstället. En konkret gåva från Gud alltså.

Har man inte fått den så har man inte fått den, helt enkelt.

😱

Är det inte så att tron är en gåva från den heliga anden (typ Gud) som du får ta emot, som alla kan ta emot. De flesta människorna har ju bett till Gud (eller någon) nån gång och man ber ju inte till Gud om man inte tror att han skall hjälpa en.

Men hittar inte heller jag var i bibeln det står om tron som gåva. 🙂

Postat
Det är ju mycket lättera att se att gud skapade världen än att världen skapade sig själv.

precis

känns tryggt

Du menar att du inte väljer att tro på Gud för att du är rädd för honom och därför inte förstår Gud?

Seriöst, försök att se det från fler än en sida! :rolleyes:

Postat

hjärnan å nervsystemet

sa ju det

kroppen är full av elektriska laddningar

alltså vill du verkligen veta eller inte?

det är bara att acceptera att vissa saker kan man faktiskt ta reda på - om man vill

du verkar mer ute efter att ifrågasätta för ifrågasättandets skull - inte för att hitta en lösning

skrämmer lösningar dig?

Postat

Ähum...det mesta jag skrev är hämtat från Svenska Satanistkyrkan (The Satanic Order) och Belial Center, och väger enligt min mening något tyngre än vad någon random snubbe har skrivit på svenska wikipedia.

Gör för fan inte såna otrevliga och rent idiotiska inlägg utan att själv ha ett skit på fötterna, diskutera gärna men hugger du så hugger jag fan tillbaks och det förstör om inte annat denna tråd.

😱

skärp dig nu för fan

om inte wikipedia duger för dig så slå upp det i NE

satanism: dyrkan av djävulen och det onda m.m. m.m.

det är liksom inte "svenska satanistkyrkan" som kommit på satanism :rolleyes:

vad nutida sekter lägger in för betydelse i sin användning av ordet har inget att göra med avd det egentligen betyder

påståendet att satanism inte har med djävulen att göra är helt felaktigt

att svenska satanistkyrkans eller belials uppfattning om sin egen filosofi är en annan berör ju inte ursprungsbetydelsen

Postat

precis

känns tryggt

Du menar att du inte väljer att tro på Gud för att du är rädd för honom och därför inte förstår Gud?

Seriöst, försök att se det från fler än en sida! :rolleyes:

nej det menar jag inte

jag är inte rädd för faktumet att jag inte vet allt

jag behöver inte förklaringar på allt för att acceptera att det kan existera

framför allt inte frågan "varför?"

därför behöver jag inte vända mig till något som enkelt å väldigt betryggande ger mig alla svaren

musik (oregistrerad)
Postat

hjärnan å nervsystemet

sa ju det

det är bara att acceptera att vissa saker kan man faktiskt ta reda på - om man vill

du verkar mer ute efter att ifrågasätta för ifrågasättandets skull - inte för att hitta en lösning

skrämmer lösningar dig?

Men vad startar den impulsen? Det vet ingen, inte du heller producent av demoner.

Att den "kommer från" hjärnan är inget svar.

😱

musik (oregistrerad)
Postat

När blev du frälst?

😆😆😆😄😄

Postat

När blev du frälst?

😆😆😆😄😄

har väl aldrig sagt att jag inte är troende? 😄

skämt åsido: du missar min poäng

invertera ditt tänkande en stund så kanske det klarnar hur jag menar 😄

Postat

😆

skärp dig nu för fan

om inte wikipedia duger för dig så slå upp det i NE

satanism: dyrkan av djävulen och det onda m.m. m.m.

det är liksom inte "svenska satanistkyrkan" som kommit på satanism 😆

vad nutida sekter lägger in för betydelse i sin användning av ordet har inget att göra med avd det egentligen betyder

påståendet att satanism inte har med djävulen att göra är helt felaktigt

att svenska satanistkyrkans eller belials uppfattning om sin egen filosofi är en annan berör ju inte ursprungsbetydelsen

Nu löd väl frågan om satanism var en tro och om satanister tror på helvetet och då förutsätter jag att vi skall disskutera satanism och satanister och vad innebörden av ordet satanism betyder i dag inte vad ordet satanism betydde från början. Skall vi se det så så är kristendomen inget annat än en judisk säkt.

Att ordet satanism har med Satan att göra krävs bara en normal läskunighet att förstå men det relevanta borde vara vad satanismer i dag anser sig vara och stå för!

Satanismen i dag tar avstånd från djävuls dyrkan! 😆

Postat

eller att du träffade honom? (vilket sammanträffande) 😆

hjärnan å nervsystemet

sa ju det

skrämmer lösningar dig?

Men vad startar den impulsen? Det vet ingen, inte du heller producent av demoner.

Att den "kommer från" hjärnan är inget svar.

😆

jag ska inte låtsas vara expert på området

men visst finns det folk som vet

om jag inte minns fel finns det kodat i våra dna från början HUR saker ska fungera å VAD som får sakerna i vår kropp att fungera

frågan du egentligen ställer är (som vanligt) "VARFÖR?"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.