Jump to content
Annons

Tror du på Gud?  

176 röster

1. 1. Tror du på Gud?

• Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Grymheter i ateismens namn

Ett standardargument emot ateismen är att hänvisa till all grymhet och ondska som utförts av ateistiska ideologier.

Tro&Tänk: "Hur många religiösa dör i Kina, varje år, på grund av ateistiskt förtryck?"

Gluefox: "Ateismen har mördat oräkneligt fler människor än vad religionerna någonsin har gjort..."

Lars F Eklund: "Det är därför dags att vi påminner oss om, att just ateismen som tillämpad livsåskådning är den åskådning som har i särklass flest oskyldiga människors liv på sitt samvete, och en modern historia kantad av besinningslösa angrepp på de mänskliga rättigheterna."

Ur Orsak Verkan Blogspot

:musik

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Ett standardargument emot ateismen är att hänvisa till all grymhet och ondska som utförts av ateistiska ideologier.

Tro&Tänk: "Hur många religiösa dör i Kina, varje år, på grund av ateistiskt förtryck?"

Gluefox: "Ateismen har mördat oräkneligt fler människor än vad religionerna någonsin har gjort..."

Lars F Eklund: "Det är därför dags att vi påminner oss om, att just ateismen som tillämpad livsåskådning är den åskådning som har i särklass flest oskyldiga människors liv på sitt samvete, och en modern historia kantad av besinningslösa angrepp på de mänskliga rättigheterna."

Ur Orsak Verkan Blogspot

Utan att veta någonting om dessa personer, så kan jag tänka mig att de är religiöst övertygade. Eller? Det är i så fall ointressanta kommentarer som med största sannolikhet inte har någon grund, inte annat än att det är ett sätt att försvara sin tro. Precis som de som försvarar religion i denna tråden gör. Använd samma argument som "motståndarna" men vänd på det så har du vinnit... NOT!

Men det är ändå lite intressant, det är ju faktiskt ett erkännande att religionerna dödar! Och den som förnekar det kan inte vara speciellt uppmärksam, och är så j-a naiv så att människan behöver stöd från någon medmänniska.

Dödar vapen?

Kan vi försöka prata lite om varför man inte tar öppet avstånd från de grupper som utövar religion och med den som argument dödar andra människor?

Postat

Ur Orsak Verkan Blogspot

Kan nog stämma då kyrka har haft ett helvete i kommunistiska diktaturer..

Vilken tur man inte är ateist eller troende 😊

Postat

Mitt argument emot religion är att människor faktiskt slipper ta ansvar, och dessutom kan använda religiösa skrifter som argument för att skada andra.

Vad kommer det sig att det bildas sekter? Vad kommer det sig att olika tolkningar leder till osämja?

Kan det vara för att texterna inte är anpassade för det liv som vi lever i dag? Borde inte texterna vara anpassade så att de var mer "generiska"?

Fortfarande,,, människor dödar med religionen som vapen

Postat

Suck, av vilken anledning folk dödar och i vems namn får stå för dem. Du kan inte dra alla troende och en hel religion över en kam, det är ju lika onödigt som vilken fördom som helst egentligen.

Postat
Som någon redan påpekat, det står faktiskt in i bibeln eller koranen att man ska starta krig mot andra med annan övertygelse. Klaga på böcker som Mein Kampf istället, DÄR har du böcker som uppmanar till skit. :rolleyes:

i stort har du rätt

men jag vill minnas att det finns avsnitt i koranen som direkt uppmanar till handling mot "icke rättrogna"

andra avsnitt visar större tolerans

Postat
Suck, av vilken anledning folk dödar och i vems namn får stå för dem. Du kan inte dra alla troende och en hel religion över en kam, det är ju lika onödigt som vilken fördom som helst egentligen.

Suck!

Fatta någon gång att om man skall kunna ta tag i ett problem så måste man faktiskt våga! Så länge som man försöker bortförklara faktum så kommer man inte att komma någon stans, eller??

Finns det någon som använder sin religion och tro för att ha som argument för att mörda människor?

JA!

Vad är problemet? Om man inte kan svara "ja" på frågan så är man inte med på banan, eller så anser man att det är rätt att använda religion på det sättet.

Jag drar inte alla över en kam, finns ingen anledning att göra det. Utan det är själva problemet som är viktigt.

Det finns många problem i världen, och religion är inte det minsta!

Postat (redigerat)

Suck!

Fatta någon gång att om man skall kunna ta tag i ett problem så måste man faktiskt våga! Så länge som man försöker bortförklara faktum så kommer man inte att komma någon stans, eller??

Finns det någon som använder sin religion och tro för att ha som argument för att mörda människor?

JA!

Vad är problemet? Om man inte kan svara "ja" på frågan så är man inte med på banan, eller så anser man att det är rätt att använda religion på det sättet.

Jag drar inte alla över en kam, finns ingen anledning att göra det. Utan det är själva problemet som är viktigt.

Det finns många problem i världen, och religion är inte det minsta!

Försöker du säga att jag som kristen är en mördare och krigshetsare? Förstår du inte att människor dödar varandra av vilken anledning som helst. Det är inte religionen som dödar. :rolleyes:

Hur många troende har inte dödat i religionens namn och aldrig ens tagit i ett vapen? Sluta med fördomarna och generaliseringarna är du snäll. Puckon finns i alla rörelser och grupperingar.

Redigerat av Soxic
Postat

Jag säger det igen, rakt och tydligt!

Det finns väldigt många religiöst övertygade som använder sin tro som ett argument för att döda andra människor.

Svårt att förstå den meningen?

Jag har inte generaliserat, eller dragit alla över en kam. Det finns ett problem på planeten som inte borde finnas där, så varför inte ta itu med det?

Postat

Jag säger det igen, människor dödar av många olika anledningar. Hade det inte varit religion hade det varit av nationalism eller någon annan ursäkt. Jag tycker det är fel att du svartmålar religionen som du gör och utpekar de troende som mördare. Är dagens tyskar nazister och folkmördare bara för att deras förfäder var det?

Postat (redigerat)
hmmm,,, känner du dig träffad?

Ursäkta mig, men vad är det du säger?

Är det ett problem att religiösa dödar människor i sin religions namn?

Mord är alltid ett problem, det har inte med religionen att göra. Är det religionens fel eller är det människorna som utför dådet och samhället de lever i? Hur kan du få det till att kristendomen uppmanar till mord och krig? Jag får ju nästan fråga dig om du känner dig träffad av någon anledning?

Svara på min fråga istället för att slingra dig.

Är dagens tyskar nazister och folkmördare bara för att deras förfäder var det?

Redigerat av Soxic
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag säger det igen, rakt och tydligt!

Det finns väldigt många religiöst övertygade som använder sin tro som ett argument för att döda andra människor.

Svårt att förstå den meningen?

Jag har inte generaliserat, eller dragit alla över en kam. Det finns ett problem på planeten som inte borde finnas där, så varför inte ta itu med det?

Det finns ingen Gudsmedveten som någonsin dödat.

Det finns dock några extremt få som trott sig vara religiösa och som dödat. Men då talar vi om extrema sektledare, självmordssekter och så.

Så gott som ALLA mord - brott överhuvudtaget för den delen - sker av icke troende, så denna diskussion kommer aldrig att leda någonstans.

Har någon klickat och sett innehållet i min länk om Sture, eller letat upp och läst Sylvia Browne?

Det är inte konstigt att många tar avstånd från tro i någon form (vilken det än må vara) i Sverige, eftersom det här är den materiella stressen som styr, det "finns inte utrymme" för den andliga världen. Tyvärr.

Light Head, vad skulle hända om Gud fanns? Vad skulle förändras?

Apropå detta med att Du nämner att man vänder på argumenten, för att få det att stämma in. Du är ju den siste att nämna något sådant, du har ju gjort det från allra första början.

:rolleyes:

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, men det är ett problem varje gång någon dödar för att den tror att den tror. Sedan kan det vara en ledare eller hjärntvättare av vilket slag som helst som ligger bakom.

Redigerat av musik
Postat
Jag känner mig inte träffad, det är ju liksom inget jag kan känna mig träffad av.

Är frågan för svår?

Får jag fråga dig detsamma. Jag har gång på gång svarat på dina generaliserande frågor. Varför kan inte du svara på min fråga angående tyskarna? Och vad är det jag ska känna mig träffad av? Försöker du säga att jag är en kristen mördare? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Ja, men det är ett problem varje gång någon dödar för att den tror att den tror. Sedan kan det vara en ledare eller hjärntvättare av vilket slag som helst som ligger bakom.

Bra Musik!!! Jo, helt ärligt, du tog steget och tar problemet på allvar!

Givetvis kan jag svara på din fråga, men jag kände inte att den varken hörde hemma här eller hade någonting med min fråga att göra. Det var ju bara ett sätt för dig att försvara religionen,,,

På frågan om alla tyskar i dag är nazister bara för att Hitler drog igång sitt parti och nådde "toppen" med hela nationen bakom sig? (Tror att jag gjorde din fråga lite tydligare? Eller förenklade jag?)

Svaret: Nej alla tyskar är inte nazister bara för att generationerna innan dem var det.

För att fortsätta, det finns en massa nazister än i dag och det är ett problem! (dock hör det väl inte ihop med denna tråd? Nazism är dessutom inte någon religion!)

Redigerat av Light Head
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

De som genom historien haft störst vinning av att gå till angrepp mot troende har ju varit diktatoriska odemokratiska politiker. De har ju känt hotet, ifall den stora massan plötsligt skulle vakna. Dessa politiska ledare har ju känt hotet, då folk om de börjat tro har kunnat ifrågasätta det politiska styret och börjat ta ansvar för sitt liv i och med sin tro och inte blint litat på sin politiska ledare. Det är fakta.

Postat

Och det är ett argument för att religionen i sig uppmanar till mord och att dess troende är mördare och krigshetsare? Hör ni inte hur infantilt korkat det låter. Varför vänder ni inte på det och säger att det är långt fler troende som aldrig gör någon illa. Ni koncentrerar er bara på det negativa och det har ju inte ens med religionen i sig att göra utan bara enskilda gruppers och människors egna handlingar.

musik (oregistrerad)
Postat

Vill tillägga att en hjärntvättare och/eller ledare kan finnas inte minst i till exempel politiska rörelser också. En del skapar en religion och kallar sig utvald. Det finns varianter av allting. En intressant fråga är dock varför. Finns det någon mening med det? Är meningen att vi ska bli ännu mer förvirrade på jorden?

Postat

EN mördad människa är TVÅ för mycket!

Där det finns en acceptans i samhället att dessa mord utförs är det ett hot mot demokratin, och mot våra liv!

På vissa platser finns det militanta puckon som spränger tåg i luften bara för att deras "land" skall bli ett fritt land... Helt ärligt så vet jag inte hur religiösa de i t.ex. ETA är.

Men vi snackar religion nu

musik (oregistrerad)
Postat

Och det är ett argument för att religionen i sig uppmanar till mord och att dess troende är mördare och krigshetsare? Hör ni inte hur infantilt korkat det låter. Varför vänder ni inte på det och säger att det är långt fler troende som aldrig gör någon illa. Ni koncentrerar er bara på det negativa och det har ju inte ens med religionen i sig att göra utan bara enskilda gruppers och människors egna handlingar.

Jag skrev "för att den TROR att den tror", men jag tror inte det gick in riktigt...

Postat
EN mördad människa är TVÅ för mycket!

Där det finns en acceptans i samhället att dessa mord utförs är det ett hot mot demokratin, och mot våra liv!

På vissa platser finns det militanta puckon som spränger tåg i luften bara för att deras "land" skall bli ett fritt land... Helt ärligt så vet jag inte hur religiösa de i t.ex. ETA är.

Men vi snackar religion nu

Men varför kan du inte tala klarspråk istället för att hävda det ena och det andra. Säger du att världens stora religioner uppmanar till mord och att dess anhängare per definition är mördare? Ja eller nej, det är en enkel fråga. Säger du att jag är en mördare och att jag uppmanar till krig för att jag är kristen? Är alla andra kristna svenskar det också? Alla som är med i svenska kyrkan?

Att palestinier spränger sig i luften i guds namn får stå för dom, inte för islam i sin helhet. Att de gör det har dessutom i realiteten andra orsaker är religion och så är det alltid. Eller säger du att alla muslimer är terrorister och mördare? Det måste ju låta idiotiskt till och med för dom som inte är det minsta troende. Det är som att säga att alla svenskar är mördare och våldtäktsmän för att vikingarna var det och att det mördats i den svenska fanans namn. Det är ju en del av vår historia det med. Du borde verkligen vigda dina vyer.

musik (oregistrerad)
Postat

Vad skulle hända om Gud fanns?

Fundera över det, så funderar jag över motsatsen.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
men men...

Är det ett problem att människor mördar andra människor och använder sin religiösa övertygelse som argument?!?!?!

Ja!

Vi är ense där, men det finns en skiljelinje dock. Light Head finner dem religiösa. Jag finner dem inte religiösa.

Kan vi gå vidare nu?

Redigerat av musik
Postat
men men...

Är det ett problem att människor mördar andra människor och använder sin religiösa övertygelse som argument?!?!?!

Klart att mord alltid är ett problem, men jag ser inte vad det har med religionen i sig att göra. Människor dödar i nationalismens namn också, innebär det att människor som tillhör en nationalitet per definition är mördare? :rolleyes:

Postat

Hmm, vad säger du om dom sjuka ungarna i USA som gör som i deras favoritspel och plockar fram pistolen och skjuter folk? Är det spelets fel? Eller är det ungens fel? Föräldrarnas? Samhällets?

Jag kan för mitt liv inte begripa varför det skulle vara religionens fel. Det är som jag sade i mitt tidigare inlägg du aldrig svarade på ( :rolleyes: ), jag kan säkert hitta något avsnitt i Harry Potter som uppmanar mig till att bli självmordsbombare!

Och att religiösa människor skulle ta mindre ansvar för sina handlingar...det är en så sjuk inställning att jag inte ens vet i vilken ände jag ska börja! 😛

Postat
men men...

Vore det ett problem om jag mörade människor och använde dig som argument? Vore det ditt fel då?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.