Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?

Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

1. 1. Tror du på Gud?

• Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10

Recommended Posts

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Att citera bibeln gör inte att det som står där är mer sant!

Bibeln är en regelbok ihophafsad av ett antal mer eller mindre begåvade personer, allt i syftet att skaffa sig kontroll över andra.

Det är så enkelt att "bevisa" saker när man är religiös. Det räcker ju att citera bibeln,, bläk

Jag citerade ju bilbeln pga. att du påstod att de troende/kristna som följer denna bok gör något som bibeln motsäger

"som sagt, när människor i de egna leden inte accepteras för deras handlingar så blir de utfrysta,, klassikt!"

Om det som står i bibeln är sant eller inte har inget med saken att göra idetta fall. 🙁

Argumenterar du bara för att argumentera eller för att du faktiskt har ett motsägande argument?

Det är ett av de riktigt stora argumenten för att religionen inte fungerar eller duger som "rättesnöre".

Vår bok är det enda rätta att leva efter, vilket alla som är kristna oxo gör. Men om någon som sagt sig vara kristen visar sig göra något dumt så är det inte en riktig kristen längre. Lägg märke till ordet "längre". Det är en typiskt utfrysning. Det står förmodligen definitivt i boken att man inte får det, men det står oxo att man skall ta avstånd... nu kan jag inte påsta att jag känner till tillräckligt mycket, och inte kan citera. Dock vet jag så mycket, att Gud inte finns och att det som står i bibeln är texter som är påhittade.

Dela på andra sajter

Att citera bibeln gör inte att det som står där är mer sant!

Bibeln är en regelbok ihophafsad av ett antal mer eller mindre begåvade personer, allt i syftet att skaffa sig kontroll över andra.

Det är så enkelt att "bevisa" saker när man är religiös. Det räcker ju att citera bibeln,, bläk

Jag citerade ju bilbeln pga. att du påstod att de troende/kristna som följer denna bok gör något som bibeln motsäger

"som sagt, när människor i de egna leden inte accepteras för deras handlingar så blir de utfrysta,, klassikt!"

Om det som står i bibeln är sant eller inte har inget med saken att göra idetta fall. 🙁

Argumenterar du bara för att argumentera eller för att du faktiskt har ett motsägande argument?

Det är ett av de riktigt stora argumenten för att religionen inte fungerar eller duger som "rättesnöre".

Vår bok är det enda rätta att leva efter, vilket alla som är kristna oxo gör. Men om någon som sagt sig vara kristen visar sig göra något dumt så är det inte en riktig kristen längre. Lägg märke till ordet "längre". Det är en typiskt utfrysning. Det står förmodligen definitivt i boken att man inte får det, men det står oxo att man skall ta avstånd... nu kan jag inte påsta att jag känner till tillräckligt mycket, och inte kan citera. Dock vet jag så mycket, att Gud inte finns och att det som står i bibeln är texter som är påhittade.

OK, nu förstår jag vad du menar med "inte en riktig kristen längre".

Däremot kan du inte säga att du vet att gud inte finns, hur vet du det?

Och att bibelns texter skulle vara påhittade kan varje påläst historiker påmina dig om att så inte är fallet, till viss del skall tillägas. Av oberoende källor kan man konstantera att det finns texter i bibeln om vissa händelser som faktiskt ägt rum.

Så att förkasta hela bibeln som uppdiktad är direkt korkat!

Och vad gäller resterand texter (som saknar en riktig historisk anknytning) som mycket väl skulle kunna vara påhittade, kan du heller inte säga att du vet att dom är påhittade.

Om det nu inte var så att du hittade på dom själv!

Redigerat av Lithium
Dela på andra sajter

I'm God!

Oki, det är ju faktiskt klantigt att sluta argumentera och försöka ta en genväg med "jag vet"... erkänner det!

I vilket fall, så är det livsfarligt med alla dessa religiöst övertygade människor som inte kan tänka klart utan till 100% lutar sig mot sin tro och övertygelse. De gör precis vad som helst och de hävdar att det är sanktionerat av deras tro/gud/bibel o.s.v. Om det går över styr och samhället reagerar eftersom det som i t.ex. fallet "Knutby" faktiskt inte är OK så blir de inblandade som är "goda kristna" (förmodligen prakticerar de bibelns texter väldigt mycket!) helt plöstligt utfrysta. Varför? De har ju precis som alla andra kristna bara följt bibeln!?!?! Kan det vara så att de bara är små vanliga människor, och människor har inte så många saker som är viktiga.

Jag återkommer till detta igen och igen.. REPRODUCERA SIG!

Att man är "mer" troende för att man avsäger sig detta?! Eller att man inte skall syssla med självbefläckelse eller synd... Jag garanterar att självaste poven rycker i snabeln lite då och då,,

Dela på andra sajter

I'm God!

Oki, det är ju faktiskt klantigt att sluta argumentera och försöka ta en genväg med "jag vet"... erkänner det!

I vilket fall, så är det livsfarligt med alla dessa religiöst övertygade människor som inte kan tänka klart utan till 100% lutar sig mot sin tro och övertygelse. De gör precis vad som helst och de hävdar att det är sanktionerat av deras tro/gud/bibel o.s.v. Om det går över styr och samhället reagerar eftersom det som i t.ex. fallet "Knutby" faktiskt inte är OK så blir de inblandade som är "goda kristna" (förmodligen prakticerar de bibelns texter väldigt mycket!) helt plöstligt utfrysta. Varför? De har ju precis som alla andra kristna bara följt bibeln!?!?! Kan det vara så att de bara är små vanliga människor, och människor har inte så många saker som är viktiga.

Jag återkommer till detta igen och igen.. REPRODUCERA SIG!

Att man är "mer" troende för att man avsäger sig detta?! Eller att man inte skall syssla med självbefläckelse eller synd... Jag garanterar att självaste poven rycker i snabeln lite då och då,,

Att folk kan bli utfrysta från en församling som i exemplet knutby, beror på att vi faktiskt bara är människor och ibland går det överstyr.

Bibeln har ju genom historien vissat sig vara ett ypperligt verktyg att både starta och bedriva en sekt med*. Nu var ju Knutby ingen sekt men Helge Fossmos påverkan på barnflickan som begick mordet var snarlik den påverkan som en sektledare har över sin församling.

Sen kan det ju även gå överstyr bland icke troende också det är ju bara att slå på teven så ser vi det.

En god kristen skall givetsvis enligt bibeln förlåta både Fossmo och barnflickan (och alla andra idioter som begår sådana gärningar), sen att Helge Fossmo inte får vara kvar i församlingen betyder inte att han inte blev förlåten. Men visst kan man säga att han blev utfryst.

Att helt förlita sig på bibeln och sin tro är inte direkt farligt (visserligen är bibeln en bok man måsste tolka, att följa den bokstavligt är dårskap, en psykopat tolkar den på sitt sätt, en människa med vanligt "bondhyffs" på sitt sätt) däremot att helt förlita sig på en präst, pastor eller någon annan form av ledare utan att ifrågasätta han/henne är rent livsfarligt!

Jag vill verkligen rekomendera varje troende/kristen att också alltid ifrågasätta sin tro, så slipper vi såna här "pinsamheter" som knutby.

Kan vi göra ett antagande?

Antag att gud inte existerar. Oki? (ni har inte dött än vah? höhö)

Men antag att gud inte finns. Vad är det som förändras?

Det som förändras är att ett antal miljarder människor som faktiskt tror på gud har gjort det förgäves, menningen med mångas liv skulle nog försvinna (tex. Musiks). Att plötsligt efter att ha trott att man skall leva förevigt få reda på att man skall dö "shit".

Men å andra sidan så skulle nog många människor känna en otrolig lättnad iaf. de som har rädds helvetet i många år.

Nu kan vi supa, synda, slåss, och knarka utan att straffas av gud (ett skämt)!

EDIT:

*Sekter som använder bibeln: Jehovas vittnen, Plymountbröderna, Opus Dei och Livets ord mm.

Redigerat av Lithium
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Till exempel att du inte längre finns. För utan Gud kan du ju inte ha skapats.

Dela på andra sajter

I bland så blir man överraskad över hur religiöst övertygade människor resonerar...

Dela på andra sajter

Jag kan förstå om du suckar tungt LH efter en sådan kommentar, *För utan Gud kan du ju inte ha skapats.*

Jag trodde faktiskt i min enfald att troende var så funtade att de begrep,

att en av hankön och en av honkön som parar sej faktiskt klarar av att skapa en avkomma utan Guds inblandning 🙁

Dela på andra sajter

I bland så blir man överraskad över hur religiöst övertygade människor resonerar...

Dra nu inte alla religösa över en kant!

Dela på andra sajter

Dra nu inte alla religösa över en kant!

Oxo ett klassiskt försvar från/för de som är religiöst övertygade...

Dela på andra sajter

Jag kan förstå om du suckar tungt LH efter en sådan kommentar, *För utan Gud kan du ju inte ha skapats.*

Jag trodde faktiskt i min enfald att troende var så funtade att de begrep,

att en av hankön och en av honkön som parar sej faktiskt klarar av att skapa en avkomma utan Guds inblandning 😳

Jag tror nog Musik menade att om inte gud fanns så skulla aldrig världen ha skapats och hadde inte världen skapats så hadde vi inte funnits.

Dela på andra sajter

Ja, det var uppenbart att han menade så. Och det är ju det som är lite "tråkigt" att läsa. Tyder på avsaknad av ansvarstagande och förmåga att tänka rationellt. Nu låter jag säkert som om jag verkligen vill förnedra Musik, vilket inte är fallet!

Om man förlitar sig på sin tro, alltså en tro på någonting som INTE existerar, så vågar man inte ta ansvar för sin existens och vad livet går ut på.

Religion och krig,, ja alla saker som kan ena massorna är skapade av människor för att kontrollera andra för sin egna vinnings skull. T.ex. för att man inte vill ha konkurrens om kvinnorna. Det mesta verkar vara/bli så. Det är alltid kvinnorna som skall undanhållas, det är som att gömma sin mest viktiga skatt. "ta gärna vårt guld, men våra kvinnor ger ni f-n i!".

Min teori om att det förhåller sig på det viset gäller även i samtliga samhällen/religioner där kvinnor måste vara dålda av skynken och hucklen. Allt detta gör de för att slippa konkurrens om kvinnorna. Ytterligare ett par sätt att slippa konkurrera är att man bestämmer vem kvinnan skall gifta sig med långt innan hon är medveten om att hon är en fri varelse precis som mannen. Under kvinnans uppväxt så tvingas hon leva och lära sig underkastelse, så att hon inte kan ta egna initiativ till reproduktion, och potentiella män skall inte på något sätt frestas av kvinnan, allt för att kontrollera!

Den största revolutionen på vår planet (som berör människans samhälle) är enligt mig att vi övergick till någon form av monogami. Det är iofs oxo en lösning för att vår reproduktion skall säkerställas. Annars så klubbade man ju ihjäl varandra för att man satte på eller ville sätta på fel kvinna,, eller att kvinnan suktade efter en man...

Det måste vara ett tungt ok för alla religiösa att bära detta ansvar, som tyvärr är summan av människornas puckade påhitt och oförmåga att fungera rationellt.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och det är ju det som är lite "tråkigt" att läsa. Tyder på avsaknad av ansvarstagande och förmåga att tänka rationellt.

Om man förlitar sig på sin tro, alltså en tro på någonting som INTE existerar, så vågar man inte ta ansvar för sin existens och vad livet går ut på.

Den största revolutionen på vår planet (som berör människans samhälle) är enligt mig att vi övergick till någon form av monogami.

Plockar ut det mest anmärkningsvärda ur Light Heads yttrande.

"Och det är ju det som är lite "tråkigt" att läsa. Tyder på avsaknad av ansvarstagande och förmåga att tänka rationellt.

Om man förlitar sig på sin tro, alltså en tro på någonting som INTE existerar, så vågar man inte ta ansvar för sin existens och vad livet går ut på."

Här talar Light Head om ateister. Självklart är det "tråkigt" att få reda på sanningen, när man förlitat sig till att livet är meningslöst, att allt bara händer av en slump. Man kan dra paralleller till uppgifter som ska utföras i det dagliga livet. Om man aldrig ifrågasätter nånting så är det nog lättare att vara ateist än troende.

Monogami! Övergick? Vadå övergick?

😳

:musik

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Att övergå till,, att ändra från t.ex. höger till vänster. Övergick, alltså någonting som ändrades för länge sedan.

De som är religiösa blir helt hjärntvättade med budskap som till slut blir självklara sanningar. Livet är inte på något sätt meningslöst, om man inte slutar att vara människa. Ett par av de riktigt stora sakerna för den enskilda individen är att man tänker och handlar som en enskild individ, och att man tar personligt ansvar för sig själv och sin omgivning. (Givetvis är människornas förutsättningar lite olika).

Från början så var det inte inordnat i samhälle på samma sätt som vi har det i dag, man strövade och vandrade, dit maten och kvinnorna fanns. Efter ett antal tusen år så började det bildas situationer där man såg en fördel för den egna situationen med att inrätta sig i någon form av begränsning när det gäller vem/vilka man reproducerade sig. Tillslut blev detta sk. monogami, och jag tror att det är en av grundpelarna i demokratin. (inte samma sak som att jag själv tycker det är bra)

Livet är "meningslöst" om man underkastar sig en gud som inte existerar!

EDIT: Givetvis så finns det polygami, men man kan inte jämnföra enskilda grupper med hela befolkningen. Det finns en tydlig tendens att människor lever/inrättar sig monogamt. MEN! Det som är ytterligare ett bevis på vad som är meningen med livet. Människor fortsätter att hitta andra partners även om de lever monogamt. Detta sker i precis alla samhällsklasser och i alla folkslag, över hela jäkla planeten, hela tiden. Kristna och ateister,, bögar och vänsterpartister!

Redigerat av Light Head
Dela på andra sajter

Att övergå till,, att ändra från t.ex. höger till vänster. Övergick, alltså någonting som ändrades för länge sedan.

De som är religiösa blir helt hjärntvättade med budskap som till slut blir självklara sanningar. Livet är inte på något sätt meningslöst, om man inte slutar att vara människa. Ett par av de riktigt stora sakerna för den enskilda individen är att man tänker och handlar som en enskild individ, och att man tar personligt ansvar för sig själv och sin omgivning. (Givetvis är människornas förutsättningar lite olika).

Från början så var det inte inordnat i samhälle på samma sätt som vi har det i dag, man strövade och vandrade, dit maten och kvinnorna fanns. Efter ett antal tusen år så började det bildas situationer där man såg en fördel för den egna situationen med att inrätta sig i någon form av begränsning när det gäller vem/vilka man reproducerade sig. Tillslut blev detta sk. monogami, och jag tror att det är en av grundpelarna i demokratin. (inte samma sak som att jag själv tycker det är bra)

Livet är "meningslöst" om man underkastar sig en gud som inte existerar!

Håller med dig om det mesta i detta inlägg utom det sista: om man underkastar sig en gud så tror man givetvis att han existerar!

Är ju självklart att man är ganska korkad om man underkastar sig något man inte tror existerar. 😳

"De som är religiösa blir helt hjärntvättade med budskap som till slut blir självklara sanningar."

Det du beskriver här är fundamentalistiska ideér som finns inom de flesta religioner men är absolut inget som en vanlig tro måste innebära.

Redigerat av Lithium
Dela på andra sajter

EDIT: Givetvis så finns det polygami, men man kan inte jämnföra enskilda grupper med hela befolkningen. Det finns en tydlig tendens att människor lever/inrättar sig monogamt. MEN! Det som är ytterligare ett bevis på vad som är meningen med livet. Människor fortsätter att hitta andra partners även om de lever monogamt. Detta sker i precis alla samhällsklasser och i alla folkslag, över hela jäkla planeten, hela tiden. Kristna och ateister,, bögar och vänsterpartister!

Är du själv polygamist?

Dela på andra sajter

Jag kan inte påstå att jag är systematisk polygamist, men jag är människa. Precis lika mycket som nunnorna i klostret och Henke Larsson. Vi har alla mer eller mindra samma drift, och vi är betvingar detta mer eller mindre, oftast är de som förnekar och förhindrar detta typiskt religiöst övertygade.

Har påven sex?

Redigerat av Light Head
Dela på andra sajter

Jag kan inte påstå att jag är systematisk polygamist, men jag är människa. Precis lika mycket som nunnorna i klostret och Henke Larsson. Vi har alla mer eller mindra samma drift, och vi är betvingar detta mer eller mindre, oftast är de som förnekar och förhindrar detta typiskt religiöst övertygade.

Har påven sex?

De flesta som tillämpar polygami idag är ju religösa fundamentalistiska grupper. De kändaste polygamisterna är väl "Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints" som är en mormons sekt i Utah, USA. Sen förekommer polygami också inom vissa extrem islamistika grupper.

Det är stor skillnad att leva ett monogamt liv med flera fruar och att leva ett poplygamt liv med flera fruar. Lever du som monogam kan du ju byta fru men du har bara en åt gången till skillnad mot om du lever som polygam då du har flera fruar samtidigt.

Joseph Smith mormonernas första profet lär ha haft över 70 fruar.

Så att säga att människan i sin natur är polygam är helt fel.

Dela på andra sajter

Light Head, dom som inte kan "säkerställa sin reproduktion", är deras liv meningslöst?

Livet är "meningslöst" för den samlade mänskligheten om man inte vill reproducera sig!

Fel.

Det finns gott om saker man kan göra även som infertil för populationens överlevnad och tillväxt. Speciellt bland oss människor, men det gäller också andra djur.

Redigerat av Fidden
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har påven sex?

Nivå?

Dela på andra sajter

Fidden, det var precis det jag skrev...

För den enskilda individen finns det hur mycket som helst, men fär den samlade befolkningen är det inte bra, om man inte reproducerar sig.

Musik,, vad menar du med "nivå"?

Men jag skrev precis tvärt om.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Fidden, det var precis det jag skrev...

För den enskilda individen finns det hur mycket som helst, men fär den samlade befolkningen är det inte bra, om man inte reproducerar sig.

Musik,, vad menar du med "nivå"?

Hej Light Head! Tänkte bara på det att du skrev flitigt i tråden tidigare om att vi inte skulle sänka nivån, men så går du här från en andlig diskussion till primitiva drifter. Är reproduktion ett självändamål? På vilket sätt skulle det kunna finnas en mening i att reproduceras för mänsklighetens skull?

:rolleyes:

:musik

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.