hobbex2004 Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 (redigerat) kan nån dra en generell genomgång för mig om det här med sånginspelning... elelr rättare sagt effekter o Eq... Jag vet ju att man ska lägga på Kompressor, o reverb, men hur mkt?? visst kan man tersta sig fram, men eftersom jag har kassa hgtalare vore det kul att få en liten "startguide".. Jag använder Cubase SX2 o använder de effektrer som fökler med.. exempel på frågor jag har: vilket är att föredra i kompressorväg: multiband compressor eller VSTdynamics. vilket är bäst/minst resurskrävande.. Vad ska man ha för inställningar i dessa, med avseende på treshhold, gain, attack, ratio, release osv.. Ska man lägga på limiter eller ngt sånt?? Ang reverb: hur mkt predelay, highcut, lowcut, roomsize, reverb time använder ni fär att få en "schysst" sång..? Hör ngt om att ens EQ kurva ska likna en X^3 kurva, typ..., stämmer det? Kanske lite dumma frågor, men alla förslag och idéer är till nytta för mig. jag använder en SM-58 kopplat direkt till mitt ljudkort "Maya 5.1", hemmagjord pop-filter och ingen som helst sångbås elelr ngt sånt... Däremot är rummet kompakt (mkt prylar, en tjock persisk matta på golvet så det är inte så mkt reflektioner ändå😉)... Redigerat 4 juni 2004 av hobbex2004
MusicGene Postat 4 juni 2004 Postat 4 juni 2004 här finns lite tips: http://www.instrument-online.nu/arkiv/snab.../vocaltips.html
Musiker Postat 6 juni 2004 Postat 6 juni 2004 (redigerat) Kompressorn är ju som sagt ett måset för sång. Helst ska man även spela in med kompressor (hårdvaruburk). Men, sen vid mixningen så kan du stesta med följande inställningar. Tröskelnivå: det är den inställning du får fippla med själv, ställ in så att den som mest dämpar 8 db (eller kankse lite till). Kompressorn behöver faktiskt inte jobba hela tiden. Kompressionsgrad: Beroende på vilket sound du vill ha så får du ställa kompressorn att jobba olika mycket hårt. Vill du att den ska trycka ner sången rejälvt kan du köra med 5:1. Testa sedan (om det blir får hårt) att dra ner denna lite. Attacktid: Så liten som det bara går, dra ratten fullt åt vänster Återgångstid: ca 40 ms Gain: Dra upp den så att du får sama volym som du hade innan du komprimerade Limitern ställer du på 0db. Den ska bara gå in innan det klipper. Om du vill ha ett mjukare sound kan du slå på soft limit (blir lite vintage style av det hela tror jag) Vad gäller reverb så brukar jag själv inte alltid lägga på det. Om det är en relativt avskalad låt så bör man däremot lägga på lite reverb. De inställningar (beroende av vilket reverb du använder) du kan pilla på är i första hand roomsize, och utklingningstiden. Sen beroende på vad du använder för reverb (hur avancerat det är) så kan det finnas parametrar för damping (tar bort lite diskant ju högre värde man har). Predelay ska för sång vara kanska kort. Annars blir det smetigt. Hoppas att tipsen gav något MVH Johan Nordin Redigerat 6 juni 2004 av Musiker
hobbex2004 Postat 6 juni 2004 Trådstartare Postat 6 juni 2004 Tack Johan.. det var riktigt bra tips du gav mig där.. ska genast sätta mig o testa de sakerna o sen om det låter bättre eller sämre... elelr ja.. sämre kan det ju inte bli så...😛 Nu återstår bara att lära sig sjunga åxå.. hehe:) 😕
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.