Jump to content
Annons

Uppdrag granskning om fildelning ikväll


Signert

Recommended Posts

men principen att statsmakterna ska flytta pengar från en sektor av näringslivet till en annan...

Men en omfördelning har ju redan skett: Ny teknik berövar artister inkomster som hamnar i bl a Birgerssons ficka istället. Marknadsekonomiska lösningar funkar inte alltid utan någon (staten) måste tygla den annars blir den till rå vulgärkapitalism där vissa jobbar gratis och fattiga länder blir utan bra AIDS-mediciner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Jag tycker hela svängen faktiskt är intressant. Fan om jag inte håller på att konvertera oxå. Lite spännande sådär att stå mitt upp i skiftet.

Vem är det synd om egentligen? Jag har ju svårt att sympatisera med Lena PH o Per Gessle för att dom missar några miljioner. Monsterartisterna klarar sig nog ändå.

Och Sony/BMG kan väl inte gnälla? Sony kränger ju hemelektronik oxå?

Och som påpekats i programmet; teknkskiften som gör att en kategori yrkesfolk hamnar i kläm, är ju inget nytt. Det ÄR beklagligt, men kan man lagstifta bort utveckling? Klassiska exempel på tekniska landvinningar som placerat folk i rännstenen är ju elektrifierade/dieseldrivna tåg och Facitsmällen i Åtvidaberg.

Den här gången sitter ett gäng artister i kläm. Det är beklagligt. Men det hände under senare delen av 80-talet oxå. Plötsligt fick man inte en spänn för att lira ute som band. Enmannaorkestrarna stal så att säga scenen. Vi gnällde som fan, men inte kunde man hävda olaglighets/förbudsargument...

***

Klurigt det här. Jag kanske bara ältar om gamla argument, men en ny tanke för mig är faktiskt det att det finns en annan miljardaktör som drar in storkovan; hemel-industrin och bredbandsfolket.

Det finns alltid en fet jävel med cigarr som flinar och tjänar pengarna. Folket köper en dator för 15000 i stället för skivor för samma pengar.

Hur mår den klassiska HIFI-handeln?

***

Och jo, Glaskatten, jag klagar som fan över för höga konsertpriser.

edit: Skrev Glaskatten i st f fel person... rätt snubbe fan...

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Sony är ett riktigt roligt exempel Vallhagen. Samtidigt som de har artister så gör de filmer och spel. De säljer stereoapparater, spelmaskiner, dvd-spelare. Men de säljer också walkmans, minidisc-spelare, mp3-spelare och dvd-brännare tillsammans med tomma skivor. 😆

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Folket köper en dator för 15000 i stället för skivor för samma pengar.

Exakt. Hushållens genomsnittliga utgifter för mediakonsumtion har knappast minskat de senaste 10 åren. Pengarna finns, det är inte det som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folket köper en dator för 15000 i stället för skivor för samma pengar.

Och en del gör musik i samma dator utan att ge ut en enda skiva. 😆

edit: glömde "ut"

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte slå ihop alla trådar om fildelning och på så sätt skapa en ny "forumets längsta tråd"?

Fast den här tråden är lite bättre än dom andra. Vi är inne på tredje sidan utan att ordet "nazist" använts.

Du sa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle en tvångsersättnig se ut från bredbandslev osv. säkert skulle mindre etablerad musik hamna utanför ersättningen.

Är det ingen som ser möjligheten att lyfta på luren och kontakta dessa mp3spelar, mobiltillverkare och bredbandsleverantörer för att själv fixa sponsring till erat musikskapande, nu när det går så bra för dom?

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte slå ihop alla trådar om fildelning och på så sätt skapa en ny "forumets längsta tråd"?

Fast den här tråden är lite bättre än dom andra. Vi är inne på tredje sidan utan att ordet "nazist" använts.

nazist 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker som Timbaktu att man inte kan göra något, hjulet är i rullning och det här kommer finnas (och har alltid funnits i olika former) så det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen och försöka utnyttja det till sin fördel.

Samma här. Det är omöjligt att stoppa utan att införa en totalitär polisstat, så varför försöka? Jag tycker att det ser ut att fungera rätt bra ändå. Jag kan få tag i musik när jag vill ha den, och om jag tycker att det är värt att stödja så köper jag gärna en skiva just för att det är roligare att ha. Om jag inte köper skivan så har jag iaf hört musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är omöjligt att stoppa utan att införa en totalitär polisstat, så varför försöka?

Det är attitydförändring som behövs. Folk måste förstå att utan inkomster kan artisterna inte skapa lika mycket och lika bra musik. Sånt går inte att lagstifta om utan kommer underifrån - och statistiken säger att det redan har hänt! Vi börjar sakta att vända oss till dom lagliga alternativen istället för fildelning.

Jag tycker att det ser ut att fungera rätt bra ändå.

Säg det till skivaffärer som slår igen, studios som är väck och artister som inte får betalt. Det fungerar inte bra på många håll i branschen - en bransch som förresten är bra mycket större än majorbolagen, som alltid får utgöra exempel.

Jag kan få tag i musik när jag vill ha den, och om jag tycker att det är värt att stödja så köper jag gärna en skiva just för att det är roligare att ha.

Märkligt att trots att alla, och jag menar alla, alltid hävdar att man genast går och köper skivor man fultankat och upptäckt att man gillar, så säljs det färre skivor.

Nuff said.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tröttsam grej som man får höra hela tiden är att artister ska tjäna pengar på att spela live... grejen är att det är inte samma personer inblandade i att göra en skiva som i att spela live. Jag vet inte om musikproducenterna ses som de "elaka" som bara vill tjäna pengar, men vad fan ska mr genomsnittlig musikproducent göra på en scen? Han kan ju lika gärna tjäna pengar på att baka bullar som att spela live isåfall.

En del (t ex den där Rasmus) tycks också tro att det skulle finnas någon tydlig skillnad mellan "hitlisteskräpet" och "riktiga band", och att en ökad fildelning bara kommer "rensa ut" det kommersiella "skräpet". Det känns som ett väldigt trångsynt synsätt.

Dessutom inbillar jag mej att det finns många människor som faktiskt vill ha riktiga "stjärnor" av en typ som jag inte tror kan dyka upp via internets underbara anarki. Jag tror det finns ett stort behov av riktiga idoler, och för att skapa sådana krävs det mycket pengar. Man kan hävda att det inte på riktigt har nåt med musik att göra, men so what? Ärligt, vad spelar det för roll? Vill folk ha det så kommer det finnas utrymme för det.

Hmm, nu låter jag väldigt negativt inställd till piratkopiering - det är jag egentligen inte. Men jag tycker många pirater har puckade argument.

Som sagt, det är en svår fråga detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Märkligt att trots att alla, och jag menar alla, alltid hävdar att man genast går och köper skivor man fultankat och upptäckt att man gillar, så säljs det färre skivor.

När skivpriset sjunker kommer jag att köpa skivor igen. Skulle aldrig lägga 169:- eller högre summor för en CD då det är idiotiska prisnivåer.

Nu köper jag begagnat, helst på vinyl, och jag fultankar inte.

On topic:

Sedan kunde jag faktiskt bara garva när artister som Magnus Uggla och Petter syns på barrikaderna mot fildelning. IMO tillhör de bottenskrapet av den svenska musikbranschen. Det finns garanterat högstadieband som gör bättre ifrån sig än de två. Men visst, det är rent subjektivt tyckande.

Jag förvånas också över slöseriet av pengar som skivbolag gör i PR-syftning om det nu går så dåligt för dem. Ta bara Christer Sjögrens Elvis-platta som går i varannan TV-reklam nu. 😳

Jag tycker inte att fildelning är rätt på något sätt. Men debatten är snedvriden på många sätt och visar bara på hur dåligt uppdaterad vår lag är mot ny teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

men principen att statsmakterna ska flytta pengar från en sektor av näringslivet till en annan...

Men en omfördelning har ju redan skett: Ny teknik berövar artister inkomster som hamnar i bl a Birgerssons ficka istället. Marknadsekonomiska lösningar funkar inte alltid utan någon (staten) måste tygla den annars blir den till rå vulgärkapitalism där vissa jobbar gratis och fattiga länder blir utan bra AIDS-mediciner.

Någon vulgokapitalism är det knappast frågan om - vi pratar alltså inte om någon rättvisefördelning som kommer medborgarna till del, utan här handlar det (om det skulle funka som kassettavgiften) om att överföra pengar från en bransch till en annan.

AIDS-kopplingen känns rätt långsökt om du ursäktar. 😄

Frågan är ju alltså varför jag ska betala musik- och filmindustrin med höjda avgifter (japp, det blir konsumentera som får betala), trots att jag inte sysslar med fildelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick ett ryckte förra veckan att man kunde få betalt av att gola på fildelare. Och speciellt på de som sålde det dom ladda hem. Och det var inte små summor.

I samma sväng var jag inne på ett annat forum, dess internet-avdelning. Och det var jättemånga som fråga hur man laddar hem musik. De fick flera svar på hur man använde olika program och exakt hur man skulle göra.

Svaren från de som bad om hjälp: "Jag förstår fortfarande inte hur det går till, men du verkar kunna detta, kan inte jag betala dig och du fixar skivan åt mig?"

Ojoj, antingen var det en slump att väldigt många otekniska var ute o surfa samtidigt, eller så sökta de snabba pengar.

"Ens eget bröd är någon annans död"

Link to comment
Dela på andra sajter

AIDS-kopplingen känns rätt långsökt om du ursäktar. 😄

Jättelångsökt! Hade inte alls tänkt ha med detta men ville lite skämtsamt anknyta till expandeds tidigare inlägg. 😎

Det vulgära menar jag ligger i att artisternas lön går i Brigerssons ficka. Håller helt med att en omfördelningsmodell skall snickras ihop så att laglydiga medborgare som Du inte drabbas. Är kassettavgiften helt kocko alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

En tröttsam grej som man får höra hela tiden är att artister ska tjäna pengar på att spela live... grejen är att det är inte samma personer inblandade i att göra en skiva som i att spela live. Jag vet inte om musikproducenterna ses som de "elaka" som bara vill tjäna pengar, men vad fan ska mr genomsnittlig musikproducent göra på en scen? Han kan ju lika gärna tjäna pengar på att baka bullar som att spela live isåfall.

En del (t ex den där Rasmus) tycks också tro att det skulle finnas någon tydlig skillnad mellan "hitlisteskräpet" och "riktiga band", och att en ökad fildelning bara kommer "rensa ut" det kommersiella "skräpet". Det känns som ett väldigt trångsynt synsätt.

Dessutom inbillar jag mej att det finns många människor som faktiskt vill ha riktiga "stjärnor" av en typ som jag inte tror kan dyka upp via internets underbara anarki. Jag tror det finns ett stort behov av riktiga idoler, och för att skapa sådana krävs det mycket pengar. Man kan hävda att det inte på riktigt har nåt med musik att göra, men so what? Ärligt, vad spelar det för roll? Vill folk ha det så kommer det finnas utrymme för det.

Hmm, nu låter jag väldigt negativt inställd till piratkopiering - det är jag egentligen inte. Men jag tycker många pirater har puckade argument.

Som sagt, det är en svår fråga detta.

är inte riktigt säker på vad du själv egentligen tycker.

men, skulle det vara möjligt att vid det här laget lämna diskussionen om det är rätt eller fel, och nöja sig med att konstatera att det i dagsläget är olagligt. vad som framkom i programmet var att det finns förslag på att göra det lättare att spåra ip-adresser. detta kommer snabbt driva utvecklingen mot enkla applikationer som maskar adresser, vilket i förlängningen helt kan underminera utredningen av grova it-brott.

vilka värden står emot varandra? proffessorer hävdar att det är omöjligt att få bort piratkopieringen och att lagar därför blir löjeväckande.

jag tror inte att det på sikt är värdefullt att driva lagstiftningen ytterligare. istället får man nog acceptera läget och hitta nya vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

AIDS-kopplingen känns rätt långsökt om du ursäktar. :rolleyes:

Jättelångsökt! Hade inte alls tänkt ha med detta men ville lite skämtsamt anknyta till expandeds tidigare inlägg. :rolleyes:

Det vulgära menar jag ligger i att artisternas lön går i Brigerssons ficka. Håller helt med att en omfördelningsmodell skall snickras ihop så att laglydiga medborgare som Du inte drabbas. Är kassettavgiften helt kocko alltså?

man måste ju skilja på äpple och päron. Det är ju som att ha en straffavgift för de som köper strumpbyxor eftersom de också kan användas vid rån.

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste ju skilja på äpple och päron. Det är ju som att ha en straffavgift för de som köper strumpbyxor eftersom de också kan användas vid rån.

Om jag fattat det hela rätt kom väl kassettavgiften långt innan något fildelningsprogram sett dagens ljus (eller mörkrets inbrott(!)). :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste ju skilja på äpple och päron. Det är ju som att ha en straffavgift för de som köper strumpbyxor eftersom de också kan användas vid rån.

Om jag fattat det hela rätt kom väl kassettavgiften långt innan något fildelningsprogram sett dagens ljus (eller mörkrets inbrott(!)). 😲

Japp, den har funnits i några år - men inte så länge som namnet antyder. 😮

Korkad har den alltid varit, den bygger ju på ett antagande att all blankmedia används för kopiering av skyddat material.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
man måste ju skilja på äpple och päron. Det är ju som att ha en straffavgift för de som köper strumpbyxor eftersom de också kan användas vid rån.

Om jag fattat det hela rätt kom väl kassettavgiften långt innan något fildelningsprogram sett dagens ljus (eller mörkrets inbrott(!)). 😏

Japp, den har funnits i några år - men inte så länge som namnet antyder. 🥰

Korkad har den alltid varit, den bygger ju på ett antagande att all blankmedia används för kopiering av skyddat material.

Nej om den byggde på det antagandet så skulle ju avgiften vara högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste ju skilja på äpple och päron. Det är ju som att ha en straffavgift för de som köper strumpbyxor eftersom de också kan användas vid rån.

Om jag fattat det hela rätt kom väl kassettavgiften långt innan något fildelningsprogram sett dagens ljus (eller mörkrets inbrott(!)). 😏

Japp, den har funnits i några år - men inte så länge som namnet antyder. 🥰

Korkad har den alltid varit, den bygger ju på ett antagande att all blankmedia används för kopiering av skyddat material.

Nej om den byggde på det antagandet så skulle ju avgiften vara högre.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
man måste ju skilja på äpple och päron. Det är ju som att ha en straffavgift för de som köper strumpbyxor eftersom de också kan användas vid rån.

Om jag fattat det hela rätt kom väl kassettavgiften långt innan något fildelningsprogram sett dagens ljus (eller mörkrets inbrott(!)). 😆

Japp, den har funnits i några år - men inte så länge som namnet antyder. 😆

Korkad har den alltid varit, den bygger ju på ett antagande att all blankmedia används för kopiering av skyddat material.

Nej om den byggde på det antagandet så skulle ju avgiften vara högre.

Alla får ju betala?

Försök inte föra nån kvasidebatt om kassettavgiften - den suger och du vet det.

😆

Nej alla betalar inte många storanvändare får ju köpa utan avgift och många andra beställer från utlandet avgiftsfritt.

Jag tycker inte avgiften suger, snarare så är den vettig och ganska låg, men ger ändå ett välkommet tillskott till många kreatörer m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...