Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter den sensate tidens timeouts och avhopp så vill jag komma med lite ideér om grälande på forumet.

Att gräla är en konst i sig. Att kunna argumentera för sin sak, att föra fram sin åsikt eller att nedvärdera sin motståndare för att vinna en diskussion är bara några av de olika strategier som ingår i det sociala spelet människor emellan.

Alla har rätt att försvara sig och det finns olika strategier även för detta. Antingen kan man käfta emot eller bara lämna samtalet (och bida sin tid) eller gå till direkt angrepp eller bara lämna samtalet. Ni kan säkert komma på fler sätt.

Fördelar med internetgräl/forumgräl

1. Man slipper förhoppningsvis att träffa personen i fråga vilket gör att man kan slippa våld.

2. Man kan i lugn och ro slipa sina argument eller förolämpningar så att de biter bättre.

3. Man kan tänka efter en eller två gånger innan man går i svaromål kring sådant som man uppfattar som rena dumheterna.

Nackdelar med internetgräl/forumgräl

1. Man kan bli utslängd från forumet

2. Det man skriver riskerar att stå där i evig tid. Många gånger har jag hävt ur mig dumheter till ex min partner som turligt nog inte finns kvar i svart på vitt nästa gång vi grälar. Jag undrar ibland om hon inte hade lämnat mig om hon kunde gå tillbaka och läsa upp allt korkat jag sagt till henne. Men IRL så glömmer man vad man sagt. Man har en direkt chans att förklara sig om ens partner ser ut att missförstå en. Man kan se direkt om man sårat sin diskussionspartner för mycket och har möjlighet att be om ursäkt direkt. På forum ser man inte sin motståndare och vet inte hur denne reagerar.

3. Andra kan läsa ens dumheter och också missförstå en. Faktum är att mellan 1 och åttio millioner människor kan se en framstå som ett egghuvud. Bara på vårt lilla forum kan drygt sjutusensjuhundra människor kan se vilket ägg man är.

Så hur gör man då? Man gör som i det riktiga livet, fast man har den unika möjligheten att i lugn och ro tänka igenom nästa drag innan man agerar.

Finns det fördelar med gräl?

Jag fortsätter att vidhålla det. Naturligtvis måste det vara lite stil på saker och ting. Man kan ju inte kalla folk vad som helst. Risken är ju då att man själv framstår som egget (se ovan).

Men att argumentera, skälla, bråka, bli arg eller frustrerad och ibland t o m uppföra sig dumt är alltihop mänskligt beteende. Det gör livet lite mer intressant, än när alla är överens om allt.

Tänk på det och krama varandra där ute på nätet. (eller fortsätt bråka)

😉

Redigerat av Egghuvud
Annons
Postat
2. Man kan i lugn och ro slipa sina argument eller förolämpningar så att de biter bättre.

Det finns ett online spel som heter Project Entropia. Där krävs det att du sätter in pengar som sedan omvandlas till PED (Project Entropia Dollars). Alltså, 1 svensk krona är 1 PED i spelet.

Läste för ett tag sedan att en kille hade blivit lurad på över 80 000 kr i spelet av en helt okänd person under deras "trading". Det hela slutade med att killen som vart bestulen på sina 80 000 kr sökte upp killen i fråga och högg ihjäl honom med en yxa (i verkligheten).

Kom bara att tänka på det. 😛

Tillbaka till topic...

Jag tycker att det kan vara jäkligt underhållande att läsa andras gräl.

Fråga mig inte varför, men jag antar att många andra tycker detsamma. Men sedan får

det givetvis hålla sig inom acceptabla ramar så att säga.

Mvh Ken

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om öväsenknappen & gräl - det är helt okej för mig om det är konstruktivt. Däremot: det borde finnas en mätare som piper när folk skrivit för många menlösa inlägg.

EDIT: jag menar inte ditt inlägg, Ken La rock. Så du inte missförstår.

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Så då är det mig du menar... Hur vågar du påstå att jag skulle skriva menlösa trådar... 😄

Postat
Va inga replikskiften? Inga kommentarer? Jag är m a o bara dryg och tråkig... buhu buhu... 😄

Vill du ha riktiga mothugg så får du ju inte vara så välnyanserad o garderat korrekt! Ta i lite! För helvete!

Postat
Va inga replikskiften? Inga kommentarer? Jag är m a o bara dryg och tråkig... buhu buhu... 😄

Vill du ha riktiga mothugg så får du ju inte vara så välnyanserad o garderat korrekt! Ta i lite! För helvete!

Så det var för pc alltså. Okej. men tanken var god iallafall. 😱

Postat
Så det var för pc alltså. Okej. men tanken var god iallafall. 😄

Tanken är jättegod. Inl-ägget (obs vits! kratcha krr boomm) är bra.

Men inget man blir arg på. Vill du reta nån så ... får du formulera dig annorlunda.

Postat
Inl-ägget

:rolleyes: Hähä!!

Snyggt intEGGrerat i texten!

Postat
Tanken är jättegod. Inl-ägget (obs vits! kratcha krr boomm) är bra.

Men inget man blir arg på. Vill du reta nån så ... får du formulera dig annorlunda.

Syftet var väl egenligen inte att retas. Då hade jag nog gått till personangrepp. Syftet var väl snarare att dela med mig funderingar kring forumgräl och som sagt var poängtera att grälandet kanske ändå bidrar med något vitalt till fourmet. Att alla bara är överens är inte alltid det bästa.

Därför är det lite retligt (tycker jag) när grälsjuka människor bara lämnar forumet. Florian tog ju förståss time out, vilket är bra.

Bättre vore om de stannade och försökte lära sig något av de gräl de deltar i. Så blir vi alla bättre människor och kramas i evighet... eller så blir det lite action i alla fall.

DE trådar som grälas på är oftast väldans populära om man tiitar på hur många som är inloggade samtidigt.

Nu går jag lite på tomgång.. jag har nog redan gjort min poäng. 😄

Postat (redigerat)

Vad (svordom) vet du om (ämne) egentligen!? Din åsikt är (Personangrepp) och (fördomsful kommentar) så knip bara! Jag lovar, (hånfull sympati) så skulle jag också tycka så om (ämne)

Edit: Såg nyss en skum orange liten mätare under min bild.. Vad är oväsen 0%?

Redigerat av Coffeemidget
Postat (redigerat)

förlåt men jag kan bara inte låta bli.. klassisk bild juh 😄

retarded.jpg

edit: jag får ursäkta om det är någon som tycker den är elak..

Redigerat av Kiefz
Postat
Att gräla är en konst i sig. Att kunna argumentera för sin sak, att föra fram sin åsikt eller att nedvärdera sin motståndare för att vinna en diskussion är bara några av de olika strategier som ingår i det sociala spelet människor emellan.

Problemet det här forumet har haft på sistone är framförallt nedvärderande av motståndare. Argumentering är en sak, personattacker en helt annan. Jag har inte mer tolerans för otrevliga och spydiga människor på nätet än i verkligheten och jag tycker det ger precis lika dålig stämning. Internet eller ej, kan man inte hålla sig över sandlådenivå blir det inget bra av det. Att folk bara orkar sitta och bräka på varandra dagar i ända är obegripligt.

Postat
det borde finnas en mätare som piper när folk skrivit för många menlösa inlägg.

Vad är det för liten ful nivåmätare under min avatar.

Har jag sagt nåt dumt?

Postat
det borde finnas en mätare som piper när folk skrivit för många menlösa inlägg.

Vad är det för liten ful nivåmätare under min avatar.

Har jag sagt nåt dumt?

samma här... oväsen elle oljud 0%

Postat

Det jag förvånas mest över när det gäller bråk på internet är hur extremt barnsligt vi beter oss, även dom som är äldre, och i vissa fall speciellt dom som är äldre, dom kring 30 kan verkligen bete sig som ett gäng 7 åringar i sandlådan, så fort minsta lilla detalj kritiserras.

Postat
Det jag förvånas mest över när det gäller bråk på internet är hur extremt barnsligt vi beter oss, även dom som är äldre, och i vissa fall speciellt dom som är äldre, dom kring 30 kan verkligen bete sig som ett gäng 7 åringar i sandlådan, så fort minsta lilla detalj kritiserras.

Fast det är inte unikt för internet. Jag säger alltså inte emot dig, men vuxna människor beter sig även "på riktigt" ofta extremt omoget. Ett exempel är väl ishockeysandlådan. Eller en godtycklig villagrannfejd kring hur gräsmattorna sköts.

/Bengt 39

Postat (redigerat)

HALLÅ är det någon som ser min nivåmätare

Tacsam för svar om någon vet vad det är.

Den där felstavningen var så bra så den får vara kvar 😏

Redigerat av auto mode
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Så då är det mig du menar... Hur vågar du påstå att jag skulle skriva menlösa trådar... 🥰

Fiskar du efter mothugg nu? 😏

Det får du absolut inte, egghuvud. Och du kan vara lugn, det finns säkert något korn av innehåll någonstans i ditt inlägg. Om man t.ex läser det baklänges så...

--------

Det kanske är så att man efter att ha lärt sig de stora sakerna som granulärsyntes, multitimbralitet, kamfiltereffekt och X/Y-mickning som man kammar efter sin kunskapskick och inte finnar något annat än musiks tråd om riskakor och thimmies kent-bumpar i låttipstråden. Och så är man lite trött och kallar snyder för ett pretentiöst rövhål. Och så blir det liv i luckan och sen..

Det finns några få saker på forumet som ingen behöver. Får jag?

* uttrycket "skit in, skit ut"

* uttrycket "man får vad man betalar för"

* jämförelser med hjälp av metaforer. ( T.ex stulen bil och fildelning. )

Förresten, var är Hackeman?

Redigerat av maxmaxmax
Postat
Det kanske är så att man efter att ha lärt sig de stora sakerna som granulärsyntes, multitimbralitet, kamfiltereffekt och X/Y-mickning som man kammar efter sin kunskapskick och inte finnar något annat än musiks tråd om riskakor och thimmies kent-bumpar i låttipstråden. Och så är man lite trött och kallar snyder för ett pretentiöst rövhål. Och så blir det liv i luckan och sen..

Touché :rolleyes:

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Edit: Såg nyss en skum orange liten mätare under min bild.. Vad är oväsen 0%?

Man ska nå hundra.

Poänglistan så man vet vad man ska plocka finns här

EDIT: T.ex länka med otydlig rubrik till gubbsnusk på portugusiska utan att hålla dig till ämnet ger 8 + 9 + 12 + 7 = 36 poäng.

Redigerat av maxmaxmax
Postat
* jämförelser med hjälp av metaforer. ( T.ex stulen bil och fildelning. )

Så det är inte bara jag som tycker att det är överflödigt (men oftast väldigt kul) med alla metaforer.

"Skulle du ladda hem Cubase om din mamma var en dongel!?" 😳

Postat
"Skulle du ladda hem Cubase om din mamma var en dongel!?" :rolleyes:

Skulle du köra lagligt om cubase var din mamma och siewert öholm var en dongle?

Postat (redigerat)
EDIT: T.ex länka med otydlig rubrik till gubbsnusk på portugusiska utan att hålla dig till ämnet ger 8 + 9 + 12 + 7 = 36 poäng.

Jag skulle vilja se den som klarar av att göra allt detta men ändå hålla sig till ämnet 😛

Redigerat av Pluffo
Postat

Jag skulle vilja se den som klarar av att göra allt detta men ändå hålla sig till ämnet 😆

Hur kommer det sig att du får vara Tyrann som är så mesig, och att Addic den sopan får vara Rock Star?

Jag är bara veteran men anser mig själv vara den mest kompetenta här på forumet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.