Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag får inte nog av att avslöja hur lite jag vet... 😄

När det gäller effekter: vad är skillnaden mellan send effect och insert?

😄

Annons
Postat

Insert är vad du säter in på kanalen som tex eq, compressor ol medans send är att du skickar från kanaln till en bus där du t ex har ett reverb, delay.

Reverb är ju ganska bra att lägga på en bus och sen skicka till det från andra kanaler, då kan du bestämma hur mkt som ska skickas för varje kanal.

Vet inte om du blev klokare men jag försökte förklara lite iaf

😄

Postat (redigerat)

Insert ligger (alltid?) före kanalstripen och hela signalen går igenom insert-"effekten" och varje kanal har separat insert som den inte delar med andra kanaler!

Send ligger (oftast?) efter kanalstripen och med en ratt väljer man hur mycket utav kanalens ljud som ska skickas till denna send, alla kanaler delar samma sends!

Typisk insert-effekt är kompressor! Typsik send-effekt är reverb.

Send är nog egentligen mest till för att spara på effekterna! Om man vill ha plåt-reverb på 12 st kanaler så hade det med insert krävts 12 st effektburkar

medan med send så krävs då en enda som man kan skicka alla 12 kanalerna till!

(Med reservation att det var helt fel, har bara läst om det 😄!)

Redigerat av Hans
Postat

😄

Tack grabbar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.