tbruce Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag har fått lite förfrågningar från folk som vill köpa demos, och funderar på att helt enkelt dra igång en "officiell" sida för att köpa mina demos... frågan är bara hur man gör det smidigast? Typ paypal eller nåt sånt? Det måste vara nåt enkelt, så att den som vill köpa inte skräms bort för att det är omständigt att beställa, och helst så ska inte pengarna försvinna till dom som administrerar tjänsten...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 förhandsbetalning, eller betalning med räkning (köparna litar, eller säljaren litar)?
surikatmamma Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Vanlig post funkar ju. "Skicka 20/50 kr i ett kuvert (inga mynt) och din adress till blablabla blabla".
tbruce Postat 9 april 2006 Trådstartare Postat 9 april 2006 Post är ju jättekrångligt, jag skulle aldrig köpa nåt över nätet om jag var tvungen att skicka pengar i ett kuvert... Så gott som alla har väl ett kort som går att betala över nätet med nuförtiden, känns som smidigaste sättet tycker jag, men kanske finns det andra. Det känns lite som en jungel med olika sätt som man kan lösa detta på, och jag har noll koll.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Skall du ha kort, kan du ju förbereda dig på att tappa bort 30% bland mellanhänderna direkt. Alternativa lösningar mottages ju förstås med iver 😏
surikatmamma Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Post är ju jättekrångligt, jag skulle aldrig köpa nåt över nätet om jag var tvungen att skicka pengar i ett kuvert... Så gott som alla har väl ett kort som går att betala över nätet med nuförtiden, känns som smidigaste sättet tycker jag, men kanske finns det andra. Det känns lite som en jungel med olika sätt som man kan lösa detta på, och jag har noll koll. Det beror ju på vad paypal och såna tjänster kostar. Annars borde det väl inte vara någon risk med att be folk skicka ett mail så skickar du ditt kontonummer så får de sätta in pengar där på valfritt sätt? Om du öppnar ett speciellt konto för ändamålet som du tömmer så fort det kommer in pengar är det ju lugnt.
AXL THE ROCKER Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Släng upp skiten att tanka gratis istället vetja! Finns nog inget bättre sätt att sprida demos på¨va? Jag menar, det är ju ändå bara en demo. Kan ju börja ta betalt sedan när folk fått upp öronen!!
DåligtGehör Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag undrar också varför du tänker ta betalt för demos?
surikatmamma Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag undrar också varför du tänker ta betalt för demos? Alltid kul att få pengar. 🥰 Jag tycker iaf att man ska ta betalt för produktionskostnaden när det gäller fysiska skivor. Så en tia är ju ok, och jag kan tänka mig att betala ända upp till 100 om det är en riktigt bra demo med många låtar.
giggsy Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Brukar inte folk köpa prylar med hjälp av sin mobil nuförtiden? Vetifan hur det funkar, dock?
tbruce Postat 9 april 2006 Trådstartare Postat 9 april 2006 Släng upp skiten att tanka gratis istället vetja!Finns nog inget bättre sätt att sprida demos på¨va? Jag menar, det är ju ändå bara en demo. Kan ju börja ta betalt sedan när folk fått upp öronen!! Jag håller egentligen med dej helt och hållet, men det finns tre anledningar till att jag vill göra såhär. 1, det finns folk som har bett om just fysiska skivor, trots att jag har haft musik för gratis nerladdning. 2, delar av materialet kommer släppas "på riktigt" ganska snart, och därför så känns det som ett lite dumt drag att släppa det helt fritt redan innan - men jag vill ändå ha en möjlighet att låta folk höra det. Att sälja demos känns som ett ganska bra sätt att avväga det här på. 3, jag har redan en del färdiga skivor som jag vill bli av med. Alltså, jag har/kommer ha låtar för gratis nerladdning också, yeah.
AXL THE ROCKER Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag undrar också varför du tänker ta betalt för demos? Alltid kul att få pengar. 🥰 Jag tycker iaf att man ska ta betalt för produktionskostnaden när det gäller fysiska skivor. Så en tia är ju ok, och jag kan tänka mig att betala ända upp till 100 om det är en riktigt bra demo med många låtar. Tycker det känns lite fånigt att ta betalt för en demo. Jag menar några tior hit eller dit...(en hundring kan man knappast ta för en demo 🥰 ) Alla gör såklart som dom vill, men man når nog ut till fler med en gratis demo. Och tanken med en demo är ju just att sprida sin musik, så att folk till slut ska köpa ens skivor. Och det kommer dom att göra om det är riktigt bra! Då har man tjänat in den där demosen.
AXL THE ROCKER Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 (redigerat) Släng upp skiten att tanka gratis istället vetja!Finns nog inget bättre sätt att sprida demos på¨va? Jag menar, det är ju ändå bara en demo. Kan ju börja ta betalt sedan när folk fått upp öronen!! Jag håller egentligen med dej helt och hållet, men det finns tre anledningar till att jag vill göra såhär. 1, det finns folk som har bett om just fysiska skivor, trots att jag har haft musik för gratis nerladdning. 2, delar av materialet kommer släppas "på riktigt" ganska snart, och därför så känns det som ett lite dumt drag att släppa det helt fritt redan innan - men jag vill ändå ha en möjlighet att låta folk höra det. Att sälja demos känns som ett ganska bra sätt att avväga det här på. 3, jag har redan en del färdiga skivor som jag vill bli av med. Alltså, jag har/kommer ha låtar för gratis nerladdning också, yeah. Okej, jag fattar!! Men då kanske man kan kalla det en singel istället?? 🥰 (eller det kanske är jag som inte fattar? singel å demo kanske är typ samma sak?) Redigerat 9 april 2006 av AXL THE ROCKER
surikatmamma Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Tycker det känns lite fånigt att ta betalt för en demo. Jag menar några tior hit eller dit...(en hundring kan man knappast ta för en demo 🥰 ) Alla gör såklart som dom vill, men man når nog ut till fler med en gratis demo. Och tanken med en demo är ju just att sprida sin musik, så att folk till slut ska köpa ens skivor. Och det kommer dom att göra om det är riktigt bra! Då har man tjänat in den där demosen. Fast det beror ju på vad man menar med demo. Ett band jag är med i (låt finns i demosektionen) har spelat in 8 låtar som håller rätt hög kvalité produktionsmässigt, och vi tänkte "släppa" dem på skiva och ta kanske 40-50 spänn för de fysiska skivorna. Fast en "vanlig" demo har väl max 3 låtar och är till för att skicka runt till spelställen och liknande, och då är det ju inte befogat att kräva mer än skivan och omslaget kostade. Har man tur kan man dock ha bandet som en studiecirkel och få studieförbundet att betala skivorna, och då kan man ju ge ut gratis. Känner flera som gjort så, och det är populärt.
Nikolaus Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Det bästa du kan göra är at ta med dig dina demos ut på stan och kränga efter krogen, efter bion, på jobbet, i skolan. Går att kränga till i stort sett vem som helst även okända om det inte överstiger 50kr. "Vill du köpa en demo" är en oerhört slagkraftig replik då alla fattar vad det handlar om.
surikatmamma Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Det bästa du kan göra är at ta med dig dina demos ut på stan och kränga efter krogen, efter bion, på jobbet, i skolan. Går att kränga till i stort sett vem som helst även okända om det inte överstiger 50kr. "Vill du köpa en demo" är en oerhört slagkraftig replik då alla fattar vad det handlar om. Och klistermärken! Tryck upp roliga klistermärken med adressen till din hemsida på, och färglägg tråkiga ytor på stan. Jag går så gott som alltid in på hemsidor jag ser på klistermärken. Väldigt bra och billig marknadsföring. Kanske olagligt men det skiter vi i.
giggsy Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Och klistermärken! Tryck upp roliga klistermärken med adressen till din hemsida på, och färglägg tråkiga ytor på stan. Jag går så gott som alltid in på hemsidor jag ser på klistermärken. Väldigt bra och billig marknadsföring. Kanske olagligt men det skiter vi i. Helt klart bra! Man hittar ofta rätt sorts folk med klistermärken.
steflund Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Om det är svenskar så kan du ju alltid starta ett företagskonto och fixa postgironummer, det är ju inte så krångligt, dessutom kan du ta emot säkra betalningar via pay-pal har jag för mig... men såg nu att det endast verkade gälla USA. Det måste ju fungera på ngt sätt, kanske med paynova eller liknande.
Nikolaus Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Tyvärr är plussgirokonta (postgirokonto) ganska dyrt att ha.
Nikolaus Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Närmare bestämt 580 kr/år och konto, 35 kr kontoutdrag via kuvert, per månad och konto.
steflund Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Men bankgiro är ju inte hälften så dyrt, och funkar lika bra för alla.
Nikolaus Postat 11 april 2006 Postat 11 april 2006 Men bankgiro är ju inte hälften så dyrt, och funkar lika bra för alla. Ok, de va så do mena. Ja om man ändå använder det till annat så är de ju bara att köra. Kolla in de här Demobutiken, kanske kan va av intresse.
steflund Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 (redigerat) Men bankgiro är ju inte hälften så dyrt, och funkar lika bra för alla. Ok, de va så do mena. Ja om man ändå använder det till annat så är de ju bara att köra. Kolla in de här Demobutiken, kanske kan va av intresse. Ja, jag tänkte fel, jag hade bankgiro på hemsidan och sålde bandtröjor och skivor, men även paypal. Skulle gärna ha så att folk kan pröjsa med kreditkort också, men då kostar det. Men om man får runt det lite mer kan det ju vara värt att pröjsa för att få igång en sådan verksamhet dock. EDIT: den där demobutiken verkar ju helt strålande f.ö ...ungefär som paypal fast bara för musik. Nu sålde jag ut tröjorna för ett tag sedan, så jag vet inte hur det är, men det är tydligen många som inte kan använda paypal av ngn anledning. Redigerat 14 april 2006 av steflund
Powerflop Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Sälja en demo? Brukar man inte ge bort dem? Förresten, är det nån som vill ett gitarriff, det är skitfett (24 bitars wav, inspelat m.h.a. en digitech gnx3000 på en peavy evh). Har jag märkt ord nu?
steflund Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Sälja en demo? Brukar man inte ge bort dem? Förresten, är det nån som vill ett gitarriff, det är skitfett (24 bitars wav, inspelat m.h.a. en digitech gnx3000 på en peavy evh). Har jag märkt ord nu? Nä det tycker jag inte, mest feltolkat. 😉 Jag förstår inte din andra mening.
tbruce Postat 15 april 2006 Trådstartare Postat 15 april 2006 Sälja en demo? Brukar man inte ge bort dem? Förresten, är det nån som vill ett gitarriff, det är skitfett (24 bitars wav, inspelat m.h.a. en digitech gnx3000 på en peavy evh). Har jag märkt ord nu? Öhm, det vanligaste så vitt jag vet är väl att man ger bort dom till skivbolag, radiostationer, tidningar, arrangörer, festivaler etc, men säljer dom till privatpersoner som kan vara intresserade? Eller? Jag fattar inte heller riktigt vad du menar med gitarriffet. 😉 demoButiken verkar rätt fet faktiskt, kanske är en bra lösning! Ska kolla närmre på den.
Nexustwins Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 http://www.mosms.com/ - Där finns tjänster för mobilen 🙂 10% från priset tas av mo-sms. För att kunden ska få tag i filen kan du skaffa en server och lägga upp lösenordsskyddadde Zip/rar filer. (Win rar funkr perfekt till ändamålet). Gör en slumpmässigt kod på 10 siffror så blir det svårt för den bästa hakarn ochså. //Sebbe
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.