Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja tänkte bygga min egen lilla studio hemma, behöver lite tips... tänkte spela in sång enbart typ...

jag tänkte själv köpa dessa men vill veta va ni tycker först...

Mic: JJlabs C010B

Ljudkort : Terratec Phase X24 FW

Kompressor : TF Pro P4

Monitorer: ingen anning

Hörlurer : AKG K141

Progam: kör med Cubebase

något mer viktigt som jag har missat ut? har ni fler tips?

Annons
Postat

Jag vet inte hur JJLabs-micken låter, men jag är lite skeptisk mot JJLabs överhuvudtaget, så jag skulle råda dig att köpa Studio Projects B1 istället! Kostar strax under 1000 spänn och är skitabra till sång! Kompressor är ganska onödigt att köpa, det kan du lägga på efteråt istället.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Lyssna inte på surikatet ang. komprimeringen. Banda in med lätt komprimering bara så får du bra nivåer med minimalt nojs. Sen komprimerar du ju mera senare förstås, i enlighet med din mix/ditt sound, det är klart.

Postat

...och i vanlig ordning, så rekommenderar jag att du hämtar lite ljudexempel på olika micar, på min testsite. Där kan du hämta både JJLabs-micen och B1:an - och nästan 100 till... 🥰

Håller med Surikatmamma, att man faktiskt inte behöver ha någon kompressor. Jag använder inte någon sådan i hårdvaruform - utan lägger mig lite lägre i inspelningsvolym i stället, för att skapa den headroom som behövs. Spelar alltid in i 32-bit FP, men 24-bit fungerar också bra.

Monitorer beror ju på vilken prisklass det handlar om. Det är tyvärr något som många försummar och lägger på en lägre nivå än man kanske skulle önska. Det känns jobbigt att slänga ut mycket pengar på ett par högtalare, när all annan utrustning känns mycket häftigare, men det är ju faktiskt monitorerna som avgör hur väl man ska kunna höra detaljer när man mixar...

Postat
Lyssna inte på surikatet ang. komprimeringen. Banda in med lätt komprimering bara så får du bra nivåer med minimalt nojs. Sen komprimerar du ju mera senare förstås, i enlighet med din mix/ditt sound, det är klart.

Det är väl en smaksak. Jag föredrar att spela in ljudet så rent som möjligt, utan kompressor, och istället hålla en bra nivå på gainen för att slippa att det slår över. Men har man råd med en kompressor så finns det ju ingen nackdel med att ha en!

Postat

tänkte lägga ut ca 4000-6000kr på monitorer... beror på också om bättre behövs, ska ju enbart användas till sång än så länge... hur funkar ljudkortet o kompressorn då? är det något att ha?

Postat (redigerat)

Ang. monitorer så är mitt råd att kolla efter begagnade alesis M1 active eller ett par tannoy reveal active. Dessa kommer nog att hamna i prisklass runt 2500 och då har du ju pengar över till annat. Vad gäller mick så håller jag med om att B1an är ett enormt bra budget val, kan kanske också vara värt att kolla ADK som också gör bra budgetmickar men med ett lite annat sound. Kompressorn är helt ok men tänk också på att många gör sig av med sina kompressorer på begagnat marknadaen just nu iom att många har gått över till datorn helt och hållet. Detta gör att begagnat priserna på kompressorer är riktigt låga, så kolla på vendolin och blocket först innan du slår till. Ett smidigt alternativ kan vara att köpa en kanalstripp istället så får du både kompressor förförstärkare och eq i en och samma enhet. Dessa går också att fynda på begagnat marknaden, köpte själv en TLAudio 5051 för några månader sedan för 3500:- begagnat (de kostar ca 10000 nya). Denna har verkligen lyft produktionerna och sången låter riktigt grymmt.

Som sagt leta efter begagnat så sparar du massvis med pengar för just nu så är det rena guldåldern att skaffa hårdvara...

Redigerat av Fredde30

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.