Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
4sound Göteborg (fd Andreasson) har den på sin sajt (4soundgoteborg.se), men den kanske är dåligt uppdaterad?

Jag ringde nyss 4sound Linköping. De hade slut på hyllan, men det kommer fler mt-57or om två veckor. 4soundsnubben ringde distributören och kollade, så det är en direktuppgift.

tjing

Bengan

Postat

Åhå?

Då kanske man skulle köpa på sin en eller ett par till. Trevlig mikrofon för inga pengar alls 🥰

/Majken

Postat

4sound Göteborg (fd Andreasson) har den på sin sajt (4soundgoteborg.se), men den kanske är dåligt uppdaterad?

Jag ringde nyss 4sound Linköping. De hade slut på hyllan, men det kommer fler mt-57or om två veckor. 4soundsnubben ringde distributören och kollade, så det är en direktuppgift.

tjing

Bengan

Va? Konstigt! Distributören är ju Luthman som enligt personal på Estrad som jag pratat med har tagit mikrofonen ur sortimentet efter hot om stämning från Shure.

Postat

tjing

Bengan

Va? Konstigt! Distributören är ju Luthman som enligt personal på Estrad som jag pratat med har tagit mikrofonen ur sortimentet efter hot om stämning från Shure.

Ja, jag snappade ju upp den uppgiften här innan jag ringde; och jag luftade den oxå med 4sound som förde frågan vidare till distributören innan han återkom till mig. Det ska "inte vara något konstigt", utan varan/mikrofonen är bara tillfälligt slut.

Men visst, man kan ju aldrig vara 100%. Säljare är säljare och det kanske var nån pryoelev som svarade hos Luthmann? Framåt första maj så vet vi 😄

Postat (redigerat)
SM57 har en basavrullning strax under 200Hz. Sen hettar det till lite uppe runt 3-4kHz, typ. Detta gör att den passar bra till gitarrkabinett och virvlar. Ofta är det så man vill eq'a ändå. En stor procent tekniker väljer SM57 först här. Sen finns det alltid undantag.

MD421 har en djupare bas och klarare presence. Att slänga på en 421 bredvid en SM57 och blanda ljuden kan va effektivt då en 421 liksom ramar in den lite nasalare 57'an.

fSM57_large.gif

Och här (som jämförelse) frekvensåtergivningen hos en Beyer M 201:

beyerm201.gif

M 201 är en hypernjure och har alltså kraftigare proximityeffekt än till exempel SM 57. Av kurvan att döma så återger M 201 mer diskant, men mindre högt mellanregister. Det kan vara förklaringen till att man ibland upplever SM 57 som "nasal" och M 201 som "öppen".

Ska försöka skaka fram en frekvenskurva för MD 421 också.

Edit:

sennhmd421.gif

Frekvensåtergivningen hos en Sennheiser MD 421. Karaktäristiken är njure. Kurvan är inte helt olik SM 57 fast boost'en i mellanregistret börjar tidigare. Upptagningen i de låga frekvenserna ser bättre ut också.

Slänger in frekvenskurvan hos en av toppnamnen bland de dynamiska mickarna, Sennheiser MD 441:

sennhmd441.gif

Ser mycket rak ut från 2 kHz och nedåt. Långt ned också, kurvan viker av vid 70 Hz. Karaktäristiken är supernjure (detsamma som hypernjure).

Jag har bara använt den här micken några få gånger. Bland annat har jag spelat in bastrumma med den, vilket funkade bra.

Redigerat av joachime
Postat

Jag tyckte inte att CM2an lät bra på gitarr förstärkarn.

Den funkar skitbra på överhäng till trummor och akustisk gitarr.

Jag trodde det skulle bli ett mer krispigt ljud med CM2an men

SM57an var ju krispigare. Sen tyckte jag inte att den la till något

mer av lådresonansen heller. Nu var ju båda mickarna riktade

rakt in mot elementet.Fast Cm2an cirka 30cm ifrån och SM57an

cirka en cm ifrån gallret på elementet. Jag tycker det blir

bättre med två SM57or i olika vinklar en den här kombinationen.

Jag kan tänka mig att en stormembrans kondensator kanske

ger mer krisp. Sen ska jag prova att micka från sidan

eller baksidan med CM2an för att få mer lådresonans

Postat

tjing

Bengan

Ja, jag snappade ju upp den uppgiften här innan jag ringde; och jag luftade den oxå med 4sound som förde frågan vidare till distributören innan han återkom till mig. Det ska "inte vara något konstigt", utan varan/mikrofonen är bara tillfälligt slut.

Men visst, man kan ju aldrig vara 100%. Säljare är säljare och det kanske var nån pryoelev som svarade hos Luthmann? Framåt första maj så vet vi 😄

Det finns inga MT57 på Luthmans site.

Det ska bli spännande att se om du får nån mick. En representant från Luthman var på Estrad när jag var där och diskuterade TM57. Det var han som gav mig infon jag skrev om ovan. Men dom kanske har löst dom lagliga tveksamheterna? Luthmans site är ju inte mycket att lita på.

OT, varför är så många musikrelaterade siter i Sverige helt värdelösa? 😄

Postat

Eller förresten nu har jag lyssnat igen och kombinationen

blir ju rätt bra. Det förra inlägget baserade jag på hur jag

komihåg att det lät igår. Det lät bara inte riktigt som

jag trodde att CM2an skulle låta. Eftersom den låter så mycket bättre

på Akustisk gitarr och cymbaler.

Postat

Krispet från SM57:an och crunchen från CM2:an. Ensam CM2:a lät tanigt, men kombinationen var ju jättefin. Det blev bra tugg utan att gitarren dubbades.

Postat
Det ska bli spännande att se om du får nån mick.

Indeed. Kontentan än så länge är ju att vi på var sitt håll fått uppgifter som rimligen borde vara trovärdiga, men som är motstridiga. Tiden ger svaret.

Lita aldrig på en leende säljare (never trust a smiling sailor 😠 ?)

Postat
Krispet från SM57:an och crunchen från CM2:an. Ensam CM2:a lät tanigt, men kombinationen var ju jättefin. Det blev bra tugg utan att gitarren dubbades.

Precis!

Man blir ju experimentsugen. Dra ner till replokalen med stormembranaren under armen 😠

En tanke till: Är det nån som provat detta på sång? Att använda två olika mikar på samma tagning?

Postat
En tanke till: Är det nån som provat detta på sång? Att använda två olika mikar på samma tagning?

Jag testade att mika upp sång med en Manley rörmik rakt framifrån och en MD 421 snett bakifrån sidan om jag minns rätt. Jag hoppades på att 421'an skulle bli mer dämpad och diskantfattig så att man skulle kunna överdriva mellanregistret i nån refräng eller nåt. Men jag vill minnas att det mest bara lät dåligt.

Annars har du ju klassikern Heroes med David Bowie där de använde tre mikrofoner med olika avstånd i en lång korridorliknande studio. Med hjälp av gate'ar slogs mikrofonerna längst bort bara igång när han verkligen tog i. Cool idé men vettefasen om det verkligen hörs på skivan.

/Majken

Postat (redigerat)

Fast nu var det ju en dubbning. Alltså jag spelade först dom ringande

accorden enbart i SM57an och sedan enbart i CM2an. Sen la jag ihop

dom. Sen kan man ju tänka på att en Mesa dual rectifier topp med

4x12 låda låter rätt fett. Så vi inte ger all credit till mickarna 😳

Redigerat av auto mode
Postat

Annars har du ju klassikern Heroes med David Bowie där de använde tre mikrofoner med olika avstånd i en lång korridorliknande studio. Med hjälp av gate'ar slogs mikrofonerna längst bort bara igång när han verkligen tog i. Cool idé men vettefasen om det verkligen hörs på skivan.

Jodå, jag tycker det hörs! 🙂

Lyssna i den andra delen av låten, när han tar i ordentligt. Hårt komprimerat ljud på ambiensmickarna!

Jag har försökt återskapa det några gånger, men ännu har jag inte blivit helt nöjd med resultatet.

Postat (redigerat)

/Majken

Otroligt OT men jag kunde inte låta bli.

Jag kanske inbillar mig, men vid 3:17 på "Heroes" så jag tycker att det låter som att ljudet blir större och "rummigare" (kan man skriva så 🙂 ).

Förövrigt en lysande låt. Som även har min favoritleksak E-bow i bakgrunden nästan hela tiden.

*edit* såg inte Joachimes inlägg, sorry

Redigerat av Bone
Postat

accorden enbart i SM57an och sedan enbart i CM2an.

Tack för förtydligandet! Det eliminerade ett missförstånd. 😄

Postat
Jodå, jag tycker det hörs! 🙂

Lyssna i den andra delen av låten, när han tar i ordentligt. Hårt komprimerat ljud på ambiensmickarna!

Jag har försökt återskapa det några gånger, men ännu har jag inte blivit helt nöjd med resultatet.

Det börjar vara ett tag sedan jag hörde låten. Tycker att plattan i övrigt är ganska svag. Gillar Low betydligt mer som också tillhör de utspejsade Berlin-prylarna. Får helt enkelt damma av cd-stället i afton och ta mig en lyssning 😛

/Majken

toiletbrush deluxe (oregistrerad)
Postat

accorden enbart i SM57an och sedan enbart i CM2an. Sen la jag ihop

dom. Sen kan man ju tänka på att en Mesa dual rectifier topp med

4x12 låda låter rätt fett. Så vi inte ger all credit till mickarna 🙂

jo, det hörs ju att det är olika inspelningar, skulle vara intressant att höra vilken stereoeffekt man kan få vid en inspelning...

Postat
Det börjar vara ett tag sedan jag hörde låten. Tycker att plattan i övrigt är ganska svag. Gillar Low betydligt mer som också tillhör de utspejsade Berlin-prylarna. Får helt enkelt damma av cd-stället i afton och ta mig en lyssning 😏

Håller med fullständigt. Låten Heroes står ut på den plattan.

Low är däremot en av mina favoritplattor med Bowie. "Sound and vision" och "Be my wife" är ruggigt bra.

Sorry för OT! 🙂

Postat

Äh, jag sket i att vänta. Nu har jag köpt en annan budgetvariant; Shure PG57. Kärringen mot strömmen. Lite av ett prutat impulsköp. Fick den för 600kr. Har jag gjort bort mig :rolleyes: ??

Nu ska jag provsjunga.

tjing

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.