Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ju lite 3/4nybörjare här på inspelningsfronten. Jag har egentligen bara en enda gång spelat in en mikad förstärkare. Då använde jag en sm57 därför att jag enkelt kunde låna en sån. Annars sjunger jag i min stormembranare och linar stränginstrumenten direkt eller via POD.

Jag äger föralldel ett par billigare dynamiska oxå, för gast i replokal.

Så: Om man nu snackar dynamisk mikrofon för inspelningsbruk av gitarrförstärkare och ev. sång (mm mm): Varför väljer "alla" just sm57? Det finns ju drösvis med alternativ som är både billigare och dyrare. Är sm57 verkligen det bästa alternativet prestanda/plånbok?

Min teori är att just sm57 är något av studions Volvo 240. Den är stryktålig (viktigt förstås), och funkar hyfsat till det mesta. Dessutom "äger ju alla ett par såna" så det går ju bra att riva fram vid behov...

Frågan blir: Varför ska man köpa en sm57 när det finns alternativ för 400 spänn?

psst: jag kanske sökte slarvigt; men jag hittade faktiskt ingen sån här tråd...

tjing

Bengan

Annons
Postat

Nja.. Sennheiser MD421 är ju också ett alternativ.. Men enkelt uttryckt kan man säga att en SM57 är en riktad mic.. en njure.. En sådan mic har egenskapen att det uppstår en proximity effekt då man närmicar en ljudkälla.. Detta innebär i sin tur att man får ett fetare ljud i princip... Detta upplevs oftast som angenämt t.ex. då man närmickar ett högtalarkabinett till en gitarrförstärkare.. Det låter bra helt enkelt :rolleyes:

Postat
Nja.. Sennheiser MD421 är ju också ett alternativ.. Men enkelt uttryckt kan man säga att en SM57 är en riktad mic.. en njure.. En sådan mic har egenskapen att det uppstår en proximity effekt då man närmicar en ljudkälla.. Detta innebär i sin tur att man får ett fetare ljud i princip... Detta upplevs oftast som angenämt t.ex. då man närmickar ett högtalarkabinett till en gitarrförstärkare.. Det låter bra helt enkelt :rolleyes:

Fast MD421 kostar ju tre gånger så mycket som en sm57. Jag tror att de flesta använder den just för att den är en billig mick som funkar till mycket, och för att den har blivit en sorts standard, så att alla tipsar om den.

Postat (redigerat)
.. Men enkelt uttryckt kan man säga att en SM57 är en riktad mic.. en njure..

Jodå, jag är med (för att vara lite tydligare: jag skrev visserligen att jag är 3/4-nybörjare, men jag vet vad njure innebär...); men alla andra dynamiska mikar är ju oxå riktade. Är sm57-an njurarnas njure?

tjing

Bengan

Edit: Bra länk om proximity. Tack!

Edit2: Stavade rätt till proximity

Redigerat av Vallhagen
Postat

Ja, vad kan man säga mer än att hålla med Hegobald...

Billigare än SM57 kan man väl knappast komma undan för en bra mikrofon. Och så håller den väl förmodligen att slå i spik med dessutom. Men personligen gillar jag MD421 mera - fast jag har och använder SM57 själv... Det blev bara så. Var väl en prisfråga.

Fast visst har jag sneglat mot MD421. Och den går ju att få billigt om man vill ha en begagnad. Jag brukar dock vara försiktig med begagnat när det gäller mikrofoner. Men med såna här tåliga arbetshästar kanske det kan vara OK.

Postat
Jag tror att de flesta använder den just för att den är en billig mick som funkar till mycket, och för att den har blivit en sorts standard, så att alla tipsar om den.

Då är jag inte helt ute och trampar vatten när jag kallar den för studions 240?

Postat
Billigare än SM57 kan man väl knappast komma undan för en bra mikrofon.

Är det så? Så de här kopiorna (det finns väl nån jsm/jtl/jj- eller vad dom heter -57) är direkt sämre?

Postat (redigerat)
Jag har en Beyer M201TG som jag gillar då den inte låter så "nasal" som sm57 gör på vissa saker. Lite jämnare frekvenskruva har den jämnfört med sm57. MvH

Menar du för sång nu? Eller kan man översätta "nasal" till förstärkarmickningssammanhang?

Är din mik ett billigare eller dyrare alternativ? Edit: Hittade en prisuppgift själv; 2800 pix. Dyrare alltså 🙂

Tack för engagerade trevliga svar, boys 🙂

Redigerat av Vallhagen
Postat
Jag tror att de flesta använder den just för att den är en billig mick som funkar till mycket, och för att den har blivit en sorts standard, så att alla tipsar om den.

Jag tror du är på helt rätt spår. 🙂

Postat
Jag har en Beyer M201TG som jag gillar då den inte låter så "nasal" som sm57 gör på vissa saker. Lite jämnare frekvenskruva har den jämnfört med sm57. MvH

Menar du för sång nu? Eller kan man översätta "nasal" till förstärkarmickningssammanhang?

Är din mik ett billigare eller dyrare alternativ? Edit: Hittade en prisuppgift själv; 2800 pix. Dyrare alltså 🙂

Tack för engagerade trevliga svar, boys 😆

Förbaskat också... Jag skrev ett ganska långt svar till dig Vallhagen och så krashade explorer 🙂

Jag har inte använt den så värst mycket än men jag tycker att den inte lät så vass på gitarrförstärkare som sm57an gör. På virvel får dock sm57 fram mer sejarmatta tyckte jag. Tyvärr har jag inte testat den på sång än.

http://www.beyerdynamic.com/cms/Drums_perc....73.0.html?&L=1

MvH

Postat

Det är ändå dyrare än SM57an men jag köpte min M201TG för 1500kr från www.musik-service.de Jag handlar det mesta där då det är billigare än Thomann oftast och paketen kommer snabbt och fram till dörren. MvH

Postat

Jag tycker inte heller att sm57an är speciellt rolig till virvel, och kollade in BeyerDynamic-mickarna nu. Opus 88 verkar ju väldigt bra och kostar inte mycket mer än en sm57, nån som har erfarenhet av den?

Postat

I ♥ liknelser! 🙂

Postat
Förbaskat också... Jag skrev ett ganska långt svar till dig Vallhagen och så krashade explorer 🙂

[OT] Det där stör mig oxå. Har hänt flera gånger. Jag gör numera så att jag kopierar hela mitt inlägg till klippblocket (markera allt och ctrl-c), innan jag trycker <skicka svar> ... [/OT]

Tack för gott svar anyway:)

Postat

SM57 har en basavrullning strax under 200Hz. Sen hettar det till lite uppe runt 3-4kHz, typ. Detta gör att den passar bra till gitarrkabinett och virvlar. Ofta är det så man vill eq'a ändå. En stor procent tekniker väljer SM57 först här. Sen finns det alltid undantag.

MD421 har en djupare bas och klarare presence. Att slänga på en 421 bredvid en SM57 och blanda ljuden kan va effektivt då en 421 liksom ramar in den lite nasalare 57'an.

Jag har sprungit på kassa kopior men TSM57 som Luthman sålde förut är fan i mej nästan identisk med SM57. Det var visst därför den slutade säljas, sägs det...

fSM57_large.gif

Postat (redigerat)

En annan bidragande orsak till sm 57:ans populäritet är ju dess avskärmningsegenskaper,finns ingen mikrofon med så hög backrejection/antirundgång

som denna mikrofon har!

Mitt lilla tips till dig är att köpa 😳

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Mitt lilla tips till dig är att köpa 🥰

Du menar den där "Elvis"-rakapparaten? Jag tackar för tipset.

Giggsy! Tack för infon / bra inlägg! TSM-en kan vara ett alternativ alltså, om man springer på en sån? Gott. Det var nog den jag tänkte på när jag skrev "400 spänn".

tjing

Bengan

Postat

Mitt lilla tips till dig är att köpa 😉

Giggsy! Tack för infon / bra inlägg! TSM-en kan vara ett alternativ alltså, om man springer på en sån? Gott. Det var nog den jag tänkte på när jag skrev "400 spänn".

tjing

Bengan

Jag har jagat efter en TSM MT57 begagnat, men den verkar vara svår att få tag i. Eftersom att den sägs vara riktigt bra och var billig finns det ju liten anledning att sälja den.

Postat

Mitt lilla tips till dig är att köpa 😉

tjing

Bengan

Jag har jagat efter en TSM MT57 begagnat, men den verkar vara svår att få tag i. Eftersom att den sägs vara riktigt bra och var billig finns det ju liten anledning att sälja den.

4sound Göteborg (fd Andreasson) har den på sin sajt (4soundgoteborg.se), men den kanske är dåligt uppdaterad?

Har hört att den är något mindre robust än SM57:an, samt inte lika riktad (=rundgångskänsligare), men att ljudet skall vara i stort sett likvärdigt. Har inte testat själv, men har testat MT58 (SM58-kopia) och den lät mycket bra.

Majken gjorde ett jämförande test mellan SM57 och MT57 för länge sedan, skall finnas i nån gammal tråd.

Postat
4sound Göteborg (fd Andreasson) har den på sin sajt (4soundgoteborg.se), men den kanske är dåligt uppdaterad?

Tack för tipset. Jag har ett visst hopp om att just en sån finns på hyllan hos min lokale 4-soundbutik. Jag trampar nog och kollar i morrn. Man kan ju alltid mejla gbg och höra, om jag inte hittar den i stan. Är den "hyfsat bra" så är det ju nästan en no-brainer... bara att köpa liksom.

Det där med hållfastheten har jag grubblat på med; men om det är en enstaka mik, som man inte kommer att köra live, så är det ju inga större problem att "vara rädd om den".

tjing

Postat

Vallhagen,

tackar!

Mornel,

ryktet jag hörde var att dom blev stoppade av Shure att sälja den. Den skulle tydligen ha tillverkats på samma fabrik, fast på "nattskiftet", och sen krängts vid sidan om.

Nån annan vet säkert mer om hur stor sanning det ligger i det påståendet.

Signert,

4sound på Folkungagatan drog ett internmail till alla butiker i kedjan åt mig innan jul. Ingen sade sig ha nån TSM57 kvar. Visst, dom kan ju ha mörkat?

Tror inte Majken är helt klar med sitt test än. 😉

Florian,

glömde nämna det här med avskärmningen. Den gör stor nytta.

Postat

Här har jag gjort ett litet jämförande test.

Först i exemplet har vi en SM57a.

Sedan har vi en Lineaudio CM2. (Kondensatormick)

Sist är båda tillsammans.

Det som spelas in är en Mesa dualrectifier med 4x12 låda.

Som jag bara ringer ut två accord på.

Jaha det går inte att bifoga en fil.

Går det bara i demoinspelnings forumet?

Postat
Här har jag gjort ett litet jämförande test.

Först i exemplet har vi en SM57a.

Sedan har vi en Lineaudio CM2. (Kondensatormick)

Sist är båda tillsammans.

Kul försök.. Synd att det inte funka att ladda upp filen sen.. Själv är jag av uppfattningen att en LA Cm2 och en SM57 inte kan jämföras på rätt sätt i samma universum... SM57 är en riktad dynamisk mic där det handlar om att kunna nyttja dess proximtyeffekt på ett bra sätt (Näääärmicka) .. En CM2 är däremot en riktad småmembrans electrectmic som gör sig bäst på lite längre avstånd från själva ljudkällan..

Med andra ord.. Dom kommer inte att kunna jämföras på ett rättvisst sätt i förhållande till deras specifika egenskaper. 😉 .. Men Kombinationen mellan dom kan bli underbar.. Särskillt då en CM2 är ganska (på ett positivt sätt) okänslig och rak i sin upptagning.. 😛

Postat
Jaha det går inte att bifoga en fil.

Går det bara i demoinspelnings forumet?

Ladda upp den här i forumets filavdelning, och länka hit sen 😉

Postat

Precis som jag trodde.. Kombinationen mellan dom var underbar 😄

Jag är själv en stor fan av LA cm2.. Så stor att jag nog ska ta och skaffa mig ett par Cm3 också.. Sen har jag ett antal SM57 liggandes här också.. Används flitigt...

Postat

Lät ju riktigt fett med båda blandade. Måste nog testa samma sak med min SM57 och min Röde nt-3. Hur har du ställt kondesatormicken? Är det bara rum/ambience? eller rätt nära stärkaren?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.