Zyan Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 (redigerat) Vill ha ett os på min gamla slave, sen vill jag välja var den ska bota ifrån. Har windows xp home edition skiva (sp1 bara, men uppdaterar det första jag gör till sp 2) Har ett Asus p5ld2 moderkort. Nu ser det ut såhär i biosen: Main Primary ide master: Sata 40 Gig, två participationer. En har os är på 16 gig, resterande participation är program. Primary ide slave: Sata 250gig, två praticipationer, media och projektarkiv. Secondary IDE master: not detected Secondary IDE Slave: not detected Third IDE MAster: Min brännare Thrid IDE master: Min dvd läsare Boot priority i biosen 1 DVD 2 40 gig sata 2 Disabled Sen så finns det en gammal fysisk hårddisk, ingen sata kontakt utan brett band. Jag har tänkt att sätta om plupparna på den till master och sen köra in ett os på burken. Hur sätter jag den till botbar så jag väljer vilket os som ska starta? Hur slänger jag in os på den disken? Är det bara att sätta in en skiva och välja den enheten efter jag har ställt om den till master? Redigerat 9 april 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 Boota upp Windows installationsskiva. Installera Windows på den andra disken. Justera boot.ini på masterdisken så att båda Windowsinstallationerna samsas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 9 april 2006 Trådstartare Dela Postat 9 april 2006 Fattar inte det sista med att få dem samsas. Ska man inte ändra i biosen? När du säger masterdisken, jag kommer väl ha två? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 9 april 2006 Dela Postat 9 april 2006 Du behöver inte ändra i bios. Följ bara Linus steg, så ska allt lösa sig. Om jag inte missminner mig så behöver du inte ens följa det sista med boot.ini eftersom installation ändrar i den filen åt dig. Vad du behöver vara extra vaksam på (och det har inget med din installation i sig att göra), är att vara vaksam när du framöver installerar program. Vissa programinstallationer vill automatiskt installera sig på den första partitionen, alltså din första Windows-installation, när de borde ligga på den andra. Håll alltså ett extra öga var program vill installera sig framöver för att undvika problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 9 april 2006 Trådstartare Dela Postat 9 april 2006 Tack för förtydligande. Jo, jag är noga med var jag installerar program efterssom jag har en separat program-participation. Vi får sen se om hur det blir med boot-ini. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.