Jump to content
Annons

Hur slänger man in ett extra os

Zyan

Recommended Posts

Vill ha ett os på min gamla slave, sen vill jag välja var den ska bota ifrån.

Har windows xp home edition skiva (sp1 bara, men uppdaterar det första jag gör till sp 2)

Har ett Asus p5ld2 moderkort.

Nu ser det ut såhär i biosen:

Main

Primary ide master: Sata 40 Gig, två participationer. En har os är på 16 gig, resterande participation är program.

Primary ide slave: Sata 250gig, två praticipationer, media och projektarkiv.

Secondary IDE master: not detected

Secondary IDE Slave: not detected

Third IDE MAster: Min brännare

Thrid IDE master: Min dvd läsare

Boot priority i biosen

1 DVD

2 40 gig sata

2 Disabled

Sen så finns det en gammal fysisk hårddisk, ingen sata kontakt utan brett band. Jag har tänkt att sätta om plupparna på den till master och sen köra in ett os på burken.

Hur sätter jag den till botbar så jag väljer vilket os som ska starta?

Hur slänger jag in os på den disken? Är det bara att sätta in en skiva och välja den enheten efter jag har ställt om den till master?

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons

Boota upp Windows installationsskiva.

Installera Windows på den andra disken.

Justera boot.ini på masterdisken så att båda Windowsinstallationerna samsas.

Dela på andra sajter

Du behöver inte ändra i bios. Följ bara Linus steg, så ska allt lösa sig. Om jag inte missminner mig så behöver du inte ens följa det sista med boot.ini eftersom installation ändrar i den filen åt dig.

Vad du behöver vara extra vaksam på (och det har inget med din installation i sig att göra), är att vara vaksam när du framöver installerar program. Vissa programinstallationer vill automatiskt installera sig på den första partitionen, alltså din första Windows-installation, när de borde ligga på den andra. Håll alltså ett extra öga var program vill installera sig framöver för att undvika problem.

Dela på andra sajter

Tack för förtydligande.

Jo, jag är noga med var jag installerar program efterssom jag har en separat program-participation. Vi får sen se om hur det blir med boot-ini.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.