Jump to content
Annons

Nytt operativsystem - vågar man?


hammagrella

Recommended Posts

Vi ska inte förglömma att vi alla står på olika "plattformar", d v s arbetar på individuella sätt med olika mjuk- och hårdvaror under olika förutsättningar, men målet är gemensamt....att göra musik. Av 10 musiker som använder en PC i sitt musikskapande är det inte två som gör likadant eller tänker i samma banor. Därför tycker jag att det är viktigt att man provar sig fram för att hitta en individuell lösning. Kanske inte så lätt alltid, allting kostar tid och pengar, men när man väl gjort det så finns det ingen större anledning att ändra sitt arbetssätt. Jag vill nog heller inte hålla med om att man ska förkasta gammal mjuk- eller hårdvara bara för att det är gammalt (finns ju ingen som slänger sin LesPaul - 57 för att den är gammal), så länge prylarna fungerar och går att använda med gott resultat. Eftersom slutresultatet i vårt (musikers) fall är en wave-fil (44kHz 16bits stereo) som sett likadan ut sen den första CD;n såg dagens ljus kan man lika gärna använda ett program avsett för Win 95 som ett för XP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Självklart - men om man tycker att man vill gå vidare med nya funktioner och förbättringar som kommer i de nya versionerna, så är man tvungen att följa med i utvecklingen både på hårdvau- och mjukvarusidan. Om man köper sitt program i dag, så måste man anpassa datorn i övrigt för det senaste, helt enkelt - men om man redan har en äldre version som man trivs med, så behöver man inte uppgradera sin dator för att den ska orka med det.

Om jag hade tyckt att allt var perfekt i Atari Falcon med Cubase Audio, så hade jag fortfarande kört med Falcon - och hade jag tyckt att Cubase 3.7 var det ultimata programmet på alla sätt, så hade jag inte heller uppgraderat till SX - inklusive alla andra uppdateringar av OS och dator som följer med "på köpet".

Trivs man perfekt i den sequencer-miljö man jobbar i, så finns det självklart ingen anledning att byta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL är att när man skall göra t ex en search, så kommer det en liten hundjävel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig så mycket på något "gränssnitt"... Hade mannen på Microsoft som hittat på det här, funnits i närheten hade han fått ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt på Microsoft folk.  🙂 Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka gränssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. Fullständig förolämpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? 😛

Så sant, kära x-kollega. Men det är ju oxå därför MS tillhandahåller GPO, RIS, Unattended Setup, etc, etc för att vi med större implementationer ska kunna plocka bort allt krims krams igen. 🙂 Problemet Microsoft har i fråga om usability är ju att de inte har någon specifik och känd målgrupp, utan de måste tillhandahålla funktioner som täcker hela dj-vla jordklotets användare. Därav blir det 90% oanvända irriterande förvillande funktioner för var och en. Därav företagsanpassar man och plockar bort dessa 90%. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Clippy - det enerverande gemet i Office 97/2000... 😄

Kom på att jag för några år sedan sett en ganska kul marknadsgrej Microsoft körde i samband med lansering av Office XP - eXcluding Paperclip! 🙂 Och efter febrilt sökande hittade jag ett gäng gamla flash exe's i min giggstora mailbox... har koverterat till swf och lagt upp här:

Episode1 - Clippy Gets Clipped

Episode2 - Clippy Goes Undercover

Episode3 - Clippy Faces Facts

Lägg märke till vad Clippys nya jobb blir i episode 3... inom Mac branschen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Problemet Microsoft har i fråga om usability är ju att de inte har någon specifik och känd målgrupp, utan de måste tillhandahålla funktioner som täcker hela dj-vla jordklotets användare.

Varför då göra skillnad på Home och Professional XP?

Finns det ngn XP musical? :rolleyes:

Nej, Microsoft glömde visst bort dom resterande 10 % av jordklotets befolkning! 😆

Håller just nu på att skaffa KM Studio systems rackdator med XP tuned for A/V vad nu det innebär. Håller på att förhandla med Banken - Musikbörsen - Min Egen Budget 😆 , om vad den skall bestyckas med och kosta. Jag måste hitta på något att göra under dessa regniga semesterdagar... det kan kosta mig uppåt 30 papp om jag inte är nitisk och prutig.

Jag retar gallfeber på dom på Musikbörsen just nu. Med frågor som "hur vet jag att ni inte satt dit ett low-noise kit iställer för ett super-silent-kit som jag har beställt"? Hur vet/hör jag skillnaden? Super silent kostar ju 1.600 mer ... 😆

.. å såna grejor. De kommer inte att kunna dra några pennor med mig...

Men, men, XP blir det vare sig man vill eller inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
Så sant, kära x-kollega.

Jaha då fick jag svar på det, min kära y-kollega! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
För att få det att fungera riktigt bra, så måste man tweaka Win98 MYCKET mer än XP - så även där är XP bättre och enklare att hantera.

Men Carl B skrev ju ovan:

" men Windows XP är det optimala.. lite mer pill med att optimera det men det är ändå mycket stabilare och snabbare "

Hur skall ni ha det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
För att få det att fungera riktigt bra, så måste man tweaka Win98 MYCKET mer än XP - så även där är XP bättre och enklare att hantera.

Men Carl B skrev ju ovan:

" men Windows XP är det optimala.. lite mer pill med att optimera det men det är ändå mycket stabilare och snabbare "

Hur skall ni ha det? 😉

I Win98 behövs ett helt gäng med tweaks för att det ska snurra på perfekt med musikprogram.

XP kräver 2st enkla små standardändringar för att rulla på som en klocka.

Självklart kan man tweaka ännu mer om man vill - men oftast gör det ganska marginell skillnad - eller så cripplar man systemet, så att andra funktioner som är användbara, blir mer begränsade...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM

2) Eh, tänkte egentligen uppgradera, har så taskigt med backupmöjligheter så jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen.

Tänkte bara kolla-har du en nu redan partionerad hårdisk? I så fall kan du ju bara installera XP där och slipper göra en massa back-ups. 😉

Om inte så skulle jag nästan råda dig till att köpa en hårdisk till. Jag antar att den hårdskivan som du har nu är den som följde med i paketet när du köpte din dator och har i så fall förmodligen inte mer än 2 Mb cacheminne. 😉

Detta är en mkt bra till att köpa t.ex. en 120 Gb-disk med 8 Mb cache för sisådär en 1000-tusenlapp och sätta den som "master" och din gamla hårddisk som "slave". Så gjorde jag och det är mkt trevligare att jobba med t.ex. Cubase, stor skillnad i hastighet. 😄

Jag använder XP Home och kör bl.a. med Cubase SX 2.01 och det funkar alldeles utmärkt-mycket stabilt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka 2 standardinställnigar pratar vi om? Skulle vara intressant att göra dessa ifall jag inte redan gjort det.

I Win98 behövs ett helt gäng med tweaks för att det ska snurra på perfekt med musikprogram.

XP kräver 2st enkla små standardändringar för att rulla på som en klocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka 2 standardinställnigar pratar vi om? Skulle vara intressant att göra dessa ifall jag inte redan gjort det.
I Win98 behövs ett helt gäng med tweaks för att det ska snurra på perfekt med musikprogram.

XP kräver 2st enkla små standardändringar för att rulla på som en klocka.

Det står beskrivet i mitt inlägg i denna tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=568

Om du vill gå djupare och testa diverse tweaks, så finns en del användbara tips här: http://www.musicxp.net/

och här: http://www.blackviper.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...