hammagrella Postat 3 juni 2004 Dela Postat 3 juni 2004 HĂ„ller pĂ„ att se över mitt hus lite grann nĂ€r det gĂ€ller tekniken sĂ„ jag har lite ströfrĂ„gor hĂ€r som ni mĂ€rkt. Kör CubaseSL idag problemfritt i Windows 2000 (nĂ„ja lite crashar nĂ€r man överbelastar med för mĂ„nga VST instrument dĂ„ och dĂ„, men inget allvarligare) men funderar pĂ„ att uppgradera till WinXP.' VĂ„gar man? Ăr det vĂ€rt besvĂ€ret o "risken"? MĂ„ste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och CubaseinstĂ€llningar (bĂ€var för detta dĂ„ jag inte riktigt vet hur jag fĂ„tt det att funka idag đ ) Taxam för erfarenheter o rĂ„d!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 3 juni 2004 Dela Postat 3 juni 2004 hur det ligger till med dom generella instĂ€llningarna vet jag inte. jag vet dock att xp plattformen ska vara stabilare för just sl & sx Ă€n det 2000 varianten Ă€r đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 3 juni 2004 Dela Postat 3 juni 2004 Vad man ska ge för rekommendation beror 1) pÄ vad du kör för hÄrdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tÀnkt bokstavligen uppgradera frÄn Windows 2000 eller om du kan tÀnka dig att ominstallera XP frÄn scratch. Det senare Àr helt klart att rekommendera. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Mossman Postat 3 juni 2004 Dela Postat 3 juni 2004 min erfarenhet Àr att "reparera/byt inte det som fungerar". TÀnk istÀllet pÄ om du kommer fÄ nÄgra direkta fördelar med bytet. Tycker du att det funkar med Win 2000 sÄ varför byta? OM du ska byta sÄ hÄller jag med om att en "ren" installation Àr att föredra.. Har bara dÄliga erfarenheter av uppgraderingar (frÄn win 98 till xp) Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 3 juni 2004 TrÄdstartare Dela Postat 3 juni 2004 Vad man ska ge för rekommendation beror 1) pÄ vad du kör för hÄrdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tÀnkt bokstavligen uppgradera frÄn Windows 2000 eller om du kan tÀnka dig att ominstallera XP frÄn scratch. Det senare Àr helt klart att rekommendera. 1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM 2) Eh, tÀnkte egentligen uppgradera, har sÄ taskigt med backupmöjligheter sÄ jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 3 juni 2004 Dela Postat 3 juni 2004 (redigerat) Vad man ska ge för rekommendation beror 1) pÄ vad du kör för hÄrdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tÀnkt bokstavligen uppgradera frÄn Windows 2000 eller om du kan tÀnka dig att ominstallera XP frÄn scratch. Det senare Àr helt klart att rekommendera. 1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM 2) Eh, tÀnkte egentligen uppgradera, har sÄ taskigt med backupmöjligheter sÄ jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen. Ok, med den hÄrdvaran hade jag kört XP - MEN under förutsÀttning att jag kunde installera om frÄn scratch! Tro mig, du vet vilket företag jag sitter pÄ, och jag har ansvarat för PC standard paket för 10,000-tals PCs och nÀr det varit dags för uppgradering har vi kört ominstallation frÄn scratch! edit: dvs nÀr det varit frÄn en o/s version till annan... uppgradering inom samma o/s (dvs endast MS Office, IE, SP, e.d) har vi inte sopat om frÄn scratch. Redigerat 3 juni 2004 av hackeman Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
novation (oregistrerad) Postat 3 juni 2004 Dela Postat 3 juni 2004 vĂ„gar man? đ Det Ă€r ju det.. Innan körde jag Windows Millennium, nĂ„n halvonödig variant av 98se om jag inte har helt fel.. Men nĂ€r jag vĂ„gade, trots diverse filer jag loosa pga av att jag missat att brĂ€nna ut dem pĂ„ lĂ€mplig backup.. SĂ„ Yes! Kör nu Win XP Pro och det verkar vara ruskigt stabilt för musikbruk Ă„tminstone. Annars ocksĂ„ förstĂ„s.. förresten undrar vad Service Pack 2 har Ă„ komma med..? Men som tidigare poster sĂ€ger - kör NYINSTALLATION frĂ„n scratch isĂ„fall, har aldrig fĂ„tt en uppgradering att funka felfritt. Lycka till! Oavsett om du bestĂ€mmer dig för att köra "Varför Ă€ndra - nĂ€r det funkar?" eller att prova. Kör sjĂ€lv Cubase SX och det krĂ€ver tydligen Win XP - eller har jag fel nu igen.? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 3 juni 2004 TrÄdstartare Dela Postat 3 juni 2004 OK tack för bra tips. Det blir nog till att ominstallera hela skiten EN VACKER DAG, eller snarare en dag nÀr det regnar, eller - fan - skit i vilket vÀder det Àr, huvudsaken att jag tagit backup...och att jag hajar hur jag restorar skiten sÄ att övergÄngen blir smidig. Minns nÀr jag gick frÄn Cubasis till Cubasis mellan tvÄ datorer (och hade rÄkat spara wav-filer i fel kataloger pÄ gamla datorn). Vilket surr det blev, ingenting frÄn den tiden Àr sig likt (det Àr dÀrför t ex "LÄngvÀga tÄget" fortfarande lÄter som den gjorde med Cubasis och tillhörande instrument). Ja, heliga hoppande höns, det blir nÄt att bita i det, men som Naked sÀger "if it works dont fix it" - universums skönaste mantra. Tror jag lyder det ett tag till, tills en dag nÀr det regnar eller..Àsh... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 4 juni 2004 Dela Postat 4 juni 2004 En tanke bara. Har du idag 2 fysiska hĂ„rddiskar? om inte vaför inte köpa in en billig till som du lĂ€gger en helt ny installation av XP pĂ„ dĂ€refter Ă€r det ju bara att jacka i din gamla pĂ„ cableselect och rensa Win 2000. Gjorde sĂ„ sjĂ€lv efter att systemet hade dykt nu sist. Funkade kanon + att jag ju kunde Ă„ngra mig VĂLDIGT lĂ€nge i kedjan. Har faktiskt inte Ă€nnu haft tid eller platsbrist att blĂ„sa min gamla C: volym. đ Glöm inte att ALLT kan göras pĂ„ MĂ NGA olika sĂ€tt...... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 4 juni 2004 Dela Postat 4 juni 2004 ...MĂ„ste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och CubaseinstĂ€llningar (bĂ€var för detta dĂ„ jag inte riktigt vet hur jag fĂ„tt det att funka idag đ ) SjĂ€lv tycker jag sĂ„nt funkar lĂ€ttare i XP. Underbart operativsystem, om man har resurserna, och det har ju du. Men visst blir det en massa pilla om du installerar nytt OS. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
speed-focus Postat 4 juni 2004 Dela Postat 4 juni 2004 2) Eh, tÀnkte egentligen uppgradera, har sÄ taskigt med backupmöjligheter sÄ jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen. DVD-brÀnnare kan man hitta för 6-700 nuförtiden, och om du inte vill riskera att allt ljud försvinner för gott behöver du backupmöjligheter. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 6 juni 2004 Dela Postat 6 juni 2004 Migrering till XP Àr vÀrt besvÀret, hammagrella.. trots arbetet. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 6 juni 2004 TrĂ„dstartare Dela Postat 6 juni 2004 OK, jag hör vad ni sĂ€ger, XP Ă€r vĂ€rt besvĂ€ret och samtidigt varför fixa nĂ„got som fungerar bra. Hmm Ă€r fortfarande osĂ€ker, fĂ„r nĂ€stan göra en gallup av det hĂ€r! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Neko Postat 6 juni 2004 Dela Postat 6 juni 2004 Svaret kommer ju vara ganska givet. Byt. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
robertus Postat 7 juni 2004 Dela Postat 7 juni 2004 Kör med XP Pro i sÄ fall. Fungerar bÀttre Àn XP Home som bara Àr en snikversion. Beware Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 7 juni 2004 Dela Postat 7 juni 2004 Kör med XP Pro i sÄ fall. Fungerar bÀttre Àn XP Home som bara Àr en snikversion. Beware Vilka Àr de viktigaste skillnaderna tycker du? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Dagon Postat 8 juni 2004 Dela Postat 8 juni 2004 Min erfarenhet av XP strĂ€cker sig till XP Home och en 2.4Ghz P4, men det funkar mycket bra. Kör Cubasis VST 5.0, sĂ„ det Ă€r ju lite skillnad förstĂ„s. Den största skillnaden mellan Home och Pro Ă€r priset. Utan tvekan! Sedan har Pro bĂ€ttre stöd för stora nĂ€tverk och krypterade filer + en och annan liten extra godisfunktion. TĂ€nk dock pĂ„ att mĂ„nga funktioner frĂ„n Pro faktiskt finns i Home - de Ă€r bara gömda och inaktiverade. Andra har sĂ€kert bĂ€ttre koll Ă€n jag, men vad jag har lĂ€st mig till inför mina egna inköp sĂ„ Ă€r Pro för de som desperat behöver ha bra stöd för stora nĂ€tverk. MĂ„ste hĂ„lla med om att en DVD eller Ă„tminstone CD brĂ€nnare Ă€r livsviktig oavsett hur man gör. Jag sover numera Ă€ntligen gott om nĂ€tterna igen đ Att helt sonika lĂ€gga en tusenlapp pĂ„ en ny C: Ă€r en god idĂ©. Diskarna Ă€r billiga idag och mycket bĂ€ttre Ă€n för en liten stund sedan. Audiodisken kan ju med fördel ligga kvar, och att byta filsystem pĂ„ den Ă€r knappast livsviktigt. Lycka till!/Dagon Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 8 juni 2004 Dela Postat 8 juni 2004 Kör med XP Pro i sĂ„ fall. Fungerar bĂ€ttre Ă€n XP Home som bara Ă€r en snikversion. Beware đ Vilka Ă€r de viktigaste skillnaderna tycker du? Allt som finns i Home finns i Pro. Det som saknas i Home dĂ€remot Ă€r saker som Remote Desktop, Offline Files and Folders, Scalable processor support, Encrypting File System, Access Control samt ett gĂ€ng funktioner kring central administrering av klienten i företagsnĂ€tverk. Det mesta klarar man sig utan som ensam hemanvĂ€ndare, men pĂ„ ett seriöst företag Ă€r Pro's funktionalitet kritisk. Detaljerad tabell finns hĂ€r. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 8 juni 2004 Dela Postat 8 juni 2004 Det Àr ju det.. Innan körde jag Windows Millennium, nÄn halvonödig variant av 98se om jag inte har helt fel.. Windows ME mÄste vara det sÀmsta som kommit sedan mcdonalds startade... Windows 98 SE Àr mycket stabilare och snabbare... ... men Windows XP Àr det optimala.. lite mer pill med att optimera det men det Àr ÀndÄ mycket stabilare och snabbare Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 8 juni 2004 Dela Postat 8 juni 2004 (redigerat) Som att det Ă€r nĂ„gra privatpersoner som betalar för Windows i alla fall. đ Genom OEM versioner vid nyburkköp om inte annat. đ PĂ„ tal om det hĂ€r med backup... jag Ă€r inne pĂ„ att hyra in mig pĂ„ nĂ„n större FTP att köra backup pĂ„ (edit: mot). Om min bostad brinner ner eller nĂ„n bov snor allt jag Ă€ger, dĂ„ lĂ€r ju Ă€ven CD/DVD backupen ryka. Men backup mot FTP kan göras pĂ„ alla hemmets burkar automatiskt över natten, och dĂ€r ligger de i fred oavsett vad som hĂ€nder hĂ€r hemma.. đ Redigerat 8 juni 2004 av hackeman Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 8 juni 2004 Dela Postat 8 juni 2004 Som att det Ă€r nĂ„gra privatpersoner som betalar för Windows i alla fall. đ Beror pĂ„ vilka du menar... de som sitter pĂ„ bostaden e lite svĂ„ra att 'wÀÀrscha' đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Mindrunner Postat 8 juni 2004 Dela Postat 8 juni 2004 Skillnaden mellan home och pro Àr följande i XPpro kan du köra 2 processorer och köra Krypterat filsystem och IPsec du kan köra personlig webserver och fjÀrrÄtkomst och ansluta till en DomÀn och sÄ dynamiska diskar (du kan utöka din partition C: eller D: etc om du stoppar i en ny disk) annars Àr det ingen som helst skillnad sÄ har du behov av dom funktionerna sÄ vÀlj Pro annars duger Home lika bra... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 28 juni 2004 Dela Postat 28 juni 2004 Smaken Àr som baken. Jag har testat bÄde 2k och xp, och ratat bÄda. 2k av den anledningen att det har dÄligt stöd för 16bitars kod, xp för att det har nÀstan obefintligt stöd för 32bits float. En del DX-pluggar som processar i 32bits float kan fÄ xp att krascha bortom all rÀddning vilket innebÀr total ominstallation (gÄr ej att reparera). 98SE Àr det ultimata, men det lider av ett par svagheter. Det har svÄrt att greppa hÄrddiskar eller partitioner över 8GB (gÄr ÀndÄ, men med sÀmre prestanda), och hanterar bara upp till 1 GB RAM. Win Me har oförtjÀnt dÄligt rykte, dÄ det bestÄr av 80% 98SE och 20% 2k (mycket enkelt förklarat) vilket gör det lite "instabilt". Inte sÄ att det kraschar, men det kan Àndra instÀllningar efter eget tycke vid installation av ny programvara sÄ man bör vara observant pÄ det. Den stora fördelen Àr att Me Àr mycket flexibelt, hanterar hÄrddiskar eller partitioner upp till 38GB, och 1,5GB RAM. Har sjÀlv en maskin (HPD) pÄ 3,4 GHz med 1,5 GB RAM och tvÄ hÄrddiskar (40 & 80) partionerade i 15 enheter. TvÄ PCI-grafikkort (ett frÄn en skrotad 486:a, det andra frÄn en P100MHz) gör att jag har full koll (inspelning, editering & redigering i ena skÀrmen, mixer & DX-plugs i andra) medan ett M-Audio 2496 ombesörjer mitt lyssnande. En DVD-brÀnnare kompletterar burken (jepp, ingen diskettstation eller CD-lÀsare). Har inga USB, COM, nÀtverk, skrivarport eller annat trams som kan pÄkalla operativets uppmÀrksamhet eller ta prestanda. XP klarade inte denna maskin (provade tre versioner, alla kraschade totalt) medan Win Me svalde allt med hull och hÄr. Bör jag tillÀgga att den gÄr stabilt och bra? Gjorde för övrigt en minimal installation av Me utan nÀtverksegenskaper, spel och tillbehör, för den ska ju egentligen bara göra en sak, eller hur? Go for Win Me!!! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 30 juni 2004 TrĂ„dstartare Dela Postat 30 juni 2004 Hmm, det kanske fĂ„r bli OS/2 istĂ€llet.... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 För min del kan jag sĂ€ga att XP Home har fungerat ypperligt frĂ„n dag ett (men det gjorde Win98 ocksĂ„...) - och jag ser absolut ingen mening för en musiker att anvĂ€nda Pro i stĂ€llet för Home. Jag har inte lyckats fĂ„ nĂ„got att krascha - men om det skulle hĂ€nda, sĂ„ har jag DriveImage-backuper som ligger pĂ„ en löstagbar hĂ„rddisk... đ Ett tips för de som Ă€nnu inte har köpt sitt exemplar av Windows: Köp en OEM-version av Windows nĂ€sta gĂ„ng ni köper en ny hĂ„rddisk, sĂ„ kommer ni billigare undan - och slipper ha dĂ„ligt samvete för att ni anvĂ€nder piratkopior... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Mats Orbation (oregistrerad) Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 VĂ„gar man? Ăr det vĂ€rt besvĂ€ret o "risken"? MĂ„ste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och CubaseinstĂ€llningar (bĂ€var för detta dĂ„ jag inte riktigt vet hur jag fĂ„tt det att funka idag đ ) Taxam för erfarenheter o rĂ„d!! Jag har fortfarande WIN98SE (till ljud) som funkar perfekt... man bara delar upp olika hĂ„rdiskar. Ăver 8 GB gĂ„r bra utan att det Ă€r segt. Har man ett snabbt nytt bra SCSI interface till alla CDR, HĂ„rddiskar sĂ„ segar inte systemet ner. Jag tĂ€nker dock tvinga mig sjĂ€lv att krypa till korset en vacker dag och tvinga mig sjĂ€lv motvilligt att köra XP och ljud. Men isĂ„fall en annan dator. Med rack, tyst och sĂ„nt. Samtidigt hĂ„ller jag med alla andra hĂ€r: Ăndra inte pĂ„ ngt som funkar! Men sĂ„ fort krascherna blir fler och det inte funkar, byt! Men men tillbaks till Ă€mnet. Ett vĂ€ltrimmat 98SE Ă€r i stort sett lika stabilt som NT, 2K, och XP. Det viktigaste, som jag tycker med 98SE och ljud Ă€r att de autokonfigureringar som PnP gör, gĂ„r att Ă€ndra manuellt UTAN ATT OS:et ĂNDRAR TILLBAKS DET EFTERĂ T! ME och de andra försöker att Ă€ndra pĂ„ manuella instĂ€llningar i hĂ„rdvarukonfigurationen. WIN98se tar lĂ„sning av PCI plats i BIOS klockrent medan ME försöker Ă€ndra pĂ„ det. NT, 2K, och t o m XP professional försöker Ă€ndra pĂ„ det. Glöm aldrig att bĂ„de NT, 2000, och XP har "lĂ€ngre vĂ€g" att prata med hĂ„rdvara- dina ljudkort - Ă€n 98 SE. Oavsett om det Ă€r PCI, USB eller FIREWIRE. Det gĂ„r att fĂ„ till XP att fungera, men med avsevĂ€rt mera meck. Se till att alla drivrutiner och WDM-drivisar till din hĂ„rdvara finns... FĂRST!! Sedan installera IFRĂ N SCRATCH, inget annat. Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL Ă€r att nĂ€r man skall göra t ex en search, sĂ„ kommer det en liten hundjĂ€vel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig sĂ„ mycket pĂ„ nĂ„got "grĂ€nssnitt"... Hade mannen pĂ„ Microsoft som hittat pĂ„ det hĂ€r, funnits i nĂ€rheten hade han fĂ„tt ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt pĂ„ Microsoft folk. đ Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka grĂ€nssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. FullstĂ€ndig förolĂ€mpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? đ Sedan gör XP en massa annat i bakgrunden som man aldrig fĂ„r reda pĂ„, eller kĂ€nner till. Det tar resurser. Om du kör Home eller Professional kvittar. Till ljud i alla fall. Skall du köra mycket och avancerade nĂ€tverk och en massa andra "frĂ€ckelizers" sĂ„ blir det Pro. Ja och att PRO stödjer 2 CPUs om du nu tĂ€nker pĂ„ nĂ„got sĂ„dant. Om det Ă€r vĂ€rt besvĂ€ret och risken? "Se till" att semestern blir lĂ„ng och regning, det kommer att ta ett bra tag, t ex en hel helg rĂ€cker nog inte. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL Ă€r att nĂ€r man skall göra t ex en search, sĂ„ kommer det en liten hundjĂ€vel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig sĂ„ mycket pĂ„ nĂ„got "grĂ€nssnitt"... Hade mannen pĂ„ Microsoft som hittat pĂ„ det hĂ€r, funnits i nĂ€rheten hade han fĂ„tt ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt pĂ„ Microsoft folk. đ Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka grĂ€nssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. FullstĂ€ndig förolĂ€mpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? đ Sedan gör XP en massa annat i bakgrunden som man aldrig fĂ„r reda pĂ„, eller kĂ€nner till. Det tar resurser. LOL! Jaadu, har ungefĂ€r samma instĂ€llning som du, men det mesta gĂ„r faktiskt att administrera ganska enkelt i NT-baserade system. Det mesta ligger i services och dĂ€r finns det vĂ€ldigt mycke man kan plocka bort. Resten av tweakandet gĂ„r man googla sig fram till tyvĂ€rr. Kollat in Win2k3? Testat det lite smĂ„tt och blev positivt överraskad. FrĂ„n start Ă€r det vĂ€ldigt nerstrippat. Inga hundar i sikte! Den lille officeassistenten dyker sĂ€kert upp om man skulle vĂ„ga sig pĂ„ att installera officepaketet men det Ă€r ju ingen nödvĂ€ndighet. (Open Office funkar precis lika bra och Ă€r dessutom gratis) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 (redigerat) Men men tillbaks till Ă€mnet. Ett vĂ€ltrimmat 98SE Ă€r i stort sett lika stabilt som NT, 2K, och XP. ----- Det gĂ„r att fĂ„ till XP att fungera, men med avsevĂ€rt mera meck. Se till att alla drivrutiner och WDM-drivisar till din hĂ„rdvara finns... FĂRST!! Sedan installera IFRĂ N SCRATCH, inget annat. Mitt Win98 och senare Win98SE fungerade klockrent - MEN det gör faktiskt mitt XP Home ocksĂ„... Kruxet i dag Ă€r snarare att fĂ„ tag pĂ„ drivrutiner för Win98 om man köper ett nytt kort - sĂ„ jag ser definitivt inte drivrutinerna som ett prĂłblem. Om du köper nĂ„got nytt i dag sĂ„ finns det nĂ€mligen helt sĂ€kert drivrutiner för XP - men mera tveksamt för Win98... För att fĂ„ det att fungera riktigt bra, sĂ„ mĂ„ste man tweaka Win98 MYCKET mer Ă€n XP - sĂ„ Ă€ven dĂ€r Ă€r XP bĂ€ttre och enklare att hantera. XP Ă€r tveklöst det bĂ€sta operativsystemet vi har fĂ„tt frĂ„n M$ hittills - och alla program som slĂ€pps Ă€r anpassade för XP eftersom det Ă€r XP som Ă€r aktuellt nu. Det Ă€r inte ens sĂ€kert att alla program fungerar under Win98 - sĂ„ det finns vĂ€ldigt mĂ„nga anledningar att byta OS. Programmerarna gör ju sina program efter vad som Ă€r aktuellt i dag - och struntar ofta i det som gĂ€llde i gĂ„r eftersom det Ă€r viktigare att vara kompatibel med det som Ă€r aktuellt... TrĂ„kigt för de som inte kan/vill uppgradera, men sĂ„ fungerar det - pĂ„ gott och ont... Redigerat 30 juni 2004 av Claes Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
slaptap Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 Ok, testa det hÀr dÄ. Installera ett 98SE, partionera disken/diskarna i önskat antal/storlekar. Installera sen XP pÄ "D". Nu snackar vi "dual boot". Kom bara ihÄg att inte göra tvÀrtom om du har dubbla diskar, för XP lÀgger alltid första partitionen pÄ "secondary master"-disken som "D", och dÀr vill du inte ha den. Win 98 kommer dÄ att tro att "D" ligger pÄ "primary master"-disken. Dessutom kan du bara installera Win 9X/Me pÄ "C", medan NT-OS;en gÄr bra att lÀgga pÄ "D". Nu har du möjlighet att testa Bà DA operativen pÄ SAMMA maskin under SAMMA förutsÀttningar och jÀmföra hur olika konfigurationer fungerar pÄ respektive OS. Ett bra exempel Àr att flytta ett PCI-kort och se hur de olika OS;en "autokonfiguerar". Det hÀr Àr förvisso lite omstÀndigare men Àr man nyfiken pÄ vilket som verkligen fungerar bÀst sÄ Àr det mödan vÀrt (sjÀlv gjort det flera gÄnger. PÄ det hÀr sÀttet kan du ocksÄ jÀmföra hur olika program beter sig pÄ de olika OS;en. DÀr Àr för och nackdelar med alla operativ och all mjukvara, men det hÀr Àr ett bra sÀtt att fÄ klarhet i vad som funkar bra och mindre bra. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 juni 2004 Dela Postat 30 juni 2004 (redigerat) Vilket som Àr "bÀst" Àr mer eller mindre ointressant, eftersom man Àr tvingad att anpassa sig till det som Àr aktuellt i dag för att vissa saker ska fungera alls. Varför ska man flytta ett PCI-kort för att testa? NÀr man har byggt ihop burken, sÄ Àr den ju klar och det finns ingen anledning att Àndra en massa... Att XP fungerar vÀldigt bra finns det inget tvivel om - och att man kunde fÄ Win98 att fungera vÀldigt bra nÀr det var aktuellt, finns det heller inget tvivel om... Det Àr aldrig bra att försöka hÄlla sig kvar i det förflutna. Tro mig - jag gjorde misstaget att hÀnga kvar alldeles för lÀnge pÄ Atari-plattformen. Visst fungerade det suverÀnt bra med Cubase Audio pÄ Atari Falcon (bÀttre Àn bÄde Mac och PC nÀr det begav sig, men det Àr lÀnge sedan...) - men nÀr jag bytte till PC, sÄ mÀrkte jag hur dumt det hade varit att vara nostalgisk. Numera anvÀnder jag datorn som ett verktyg utan att ha nÄgra kÀnslor alls för den. Behöver den uppdateras för att fungera pÄ bÀsta möjliga sÀtt, sÄ gör jag det och gör av med de gamla delarna innan de blir helt vÀrdelösa... Redigerat 30 juni 2004 av Claes Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.