Jump to content
Annons

Nytt operativsystem - vÄgar man?

hammagrella

Recommended Posts

HÄller pÄ att se över mitt hus lite grann nÀr det gÀller tekniken sÄ jag har lite ströfrÄgor hÀr som ni mÀrkt.

Kör CubaseSL idag problemfritt i Windows 2000 (nÄja lite crashar nÀr man överbelastar med för mÄnga VST instrument dÄ och dÄ, men inget allvarligare) men funderar pÄ att uppgradera till WinXP.'

VĂ„gar man? Är det vĂ€rt besvĂ€ret o "risken"? MĂ„ste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och CubaseinstĂ€llningar (bĂ€var för detta dĂ„ jag inte riktigt vet hur jag fĂ„tt det att funka idag 😉 )

Taxam för erfarenheter o rÄd!!

Dela pÄ andra sajter

Annons

Vad man ska ge för rekommendation beror 1) pÄ vad du kör för hÄrdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tÀnkt bokstavligen uppgradera frÄn Windows 2000 eller om du kan tÀnka dig att ominstallera XP frÄn scratch. Det senare Àr helt klart att rekommendera.

Dela pÄ andra sajter

min erfarenhet Àr att "reparera/byt inte det som fungerar".

TÀnk istÀllet pÄ om du kommer fÄ nÄgra direkta fördelar med bytet.

Tycker du att det funkar med Win 2000 sÄ varför byta?

OM du ska byta sÄ hÄller jag med om att en "ren" installation Àr att föredra..

Har bara dÄliga erfarenheter av uppgraderingar (frÄn win 98 till xp)

Dela pÄ andra sajter

Vad man ska ge för rekommendation beror 1) pÄ vad du kör för hÄrdvara (CPU, RAM, osv) och 2) om du tÀnkt bokstavligen uppgradera frÄn Windows 2000 eller om du kan tÀnka dig att ominstallera XP frÄn scratch. Det senare Àr helt klart att rekommendera.

1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM

2) Eh, tÀnkte egentligen uppgradera, har sÄ taskigt med backupmöjligheter sÄ jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen.

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

1) P4 2,4 GHz och 785 MB RAM

2) Eh, tÀnkte egentligen uppgradera, har sÄ taskigt med backupmöjligheter sÄ jag vet inte vad jag ska göra med allt "ljud" under ominstallationen.

Ok, med den hÄrdvaran hade jag kört XP - MEN under förutsÀttning att jag kunde installera om frÄn scratch! Tro mig, du vet vilket företag jag sitter pÄ, och jag har ansvarat för PC standard paket för 10,000-tals PCs och nÀr det varit dags för uppgradering har vi kört ominstallation frÄn scratch!

edit: dvs nÀr det varit frÄn en o/s version till annan... uppgradering inom samma o/s (dvs endast MS Office, IE, SP, e.d) har vi inte sopat om frÄn scratch.

Redigerat av hackeman
Dela pÄ andra sajter

novation (oregistrerad)

vĂ„gar man? 🙂

Det Àr ju det.. Innan körde jag Windows Millennium, nÄn halvonödig variant av 98se om jag inte har helt fel..

Men nÀr jag vÄgade, trots diverse filer jag loosa pga av att jag missat att brÀnna ut dem pÄ lÀmplig backup.. SÄ Yes!

Kör nu Win XP Pro och det verkar vara ruskigt stabilt för musikbruk Ätminstone.

Annars ocksÄ förstÄs.. förresten undrar vad Service Pack 2 har Ä komma med..?

Men som tidigare poster sÀger - kör NYINSTALLATION frÄn scratch isÄfall, har aldrig fÄtt en uppgradering att funka felfritt.

Lycka till! Oavsett om du bestÀmmer dig för att köra "Varför Àndra - nÀr det funkar?" eller att prova.

Kör sjĂ€lv Cubase SX och det krĂ€ver tydligen Win XP - eller har jag fel nu igen.? 🙂

Dela pÄ andra sajter

OK tack för bra tips. Det blir nog till att ominstallera hela skiten EN VACKER DAG, eller snarare en dag nÀr det regnar, eller - fan - skit i vilket vÀder det Àr, huvudsaken att jag tagit backup...och att jag hajar hur jag restorar skiten sÄ att övergÄngen blir smidig. Minns nÀr jag gick frÄn Cubasis till Cubasis mellan tvÄ datorer (och hade rÄkat spara wav-filer i fel kataloger pÄ gamla datorn). Vilket surr det blev, ingenting frÄn den tiden Àr sig likt (det Àr dÀrför t ex "LÄngvÀga tÄget" fortfarande lÄter som den gjorde med Cubasis och tillhörande instrument). Ja, heliga hoppande höns, det blir nÄt att bita i det, men som Naked sÀger "if it works dont fix it" - universums skönaste mantra. Tror jag lyder det ett tag till, tills en dag nÀr det regnar eller..Àsh...

Dela pÄ andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

En tanke bara. Har du idag 2 fysiska hÄrddiskar? om inte vaför inte köpa in en billig till som du lÀgger en helt ny installation av XP pÄ dÀrefter Àr det ju bara att jacka i din gamla pÄ cableselect och rensa Win 2000.

Gjorde sĂ„ sjĂ€lv efter att systemet hade dykt nu sist. Funkade kanon + att jag ju kunde Ă„ngra mig VÄLDIGT lĂ€nge i kedjan.

Har faktiskt inte Ă€nnu haft tid eller platsbrist att blĂ„sa min gamla C: volym. 😉

Glöm inte att ALLT kan göras pĂ„ MÅNGA olika sĂ€tt......

Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

MĂ„ste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och CubaseinstĂ€llningar (bĂ€var för detta dĂ„ jag inte riktigt vet hur jag fĂ„tt det att funka idag 😉 )

SjÀlv tycker jag sÄnt funkar lÀttare i XP.

Underbart operativsystem, om man har resurserna, och det har ju du.

Men visst blir det en massa pilla om du installerar nytt OS.

Dela pÄ andra sajter

DVD-brÀnnare kan man hitta för 6-700 nuförtiden, och om du inte vill riskera att allt ljud försvinner för gott behöver du backupmöjligheter.

Dela pÄ andra sajter

OK, jag hör vad ni sĂ€ger, XP Ă€r vĂ€rt besvĂ€ret och samtidigt varför fixa nĂ„got som fungerar bra. Hmm Ă€r fortfarande osĂ€ker, fĂ„r nĂ€stan göra en gallup av det hĂ€r! 😛

Dela pÄ andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Kör med XP Pro i sÄ fall. Fungerar bÀttre Àn XP Home som bara Àr en snikversion. Beware :rolleyes:

Vilka Àr de viktigaste skillnaderna tycker du?

Dela pÄ andra sajter

Min erfarenhet av XP strÀcker sig till XP Home och en 2.4Ghz P4, men det funkar mycket bra. Kör Cubasis VST 5.0, sÄ det Àr ju lite skillnad förstÄs. Den största skillnaden mellan Home och Pro Àr priset. Utan tvekan! Sedan har Pro bÀttre stöd för stora nÀtverk och krypterade filer + en och annan liten extra godisfunktion. TÀnk dock pÄ att mÄnga funktioner frÄn Pro faktiskt finns i Home - de Àr bara gömda och inaktiverade. Andra har sÀkert bÀttre koll Àn jag, men vad jag har lÀst mig till inför mina egna inköp sÄ Àr Pro för de som desperat behöver ha bra stöd för stora nÀtverk.

MĂ„ste hĂ„lla med om att en DVD eller Ă„tminstone CD brĂ€nnare Ă€r livsviktig oavsett hur man gör. Jag sover numera Ă€ntligen gott om nĂ€tterna igen 🙂 Att helt sonika lĂ€gga en tusenlapp pĂ„ en ny C: Ă€r en god idĂ©. Diskarna Ă€r billiga idag och mycket bĂ€ttre Ă€n för en liten stund sedan. Audiodisken kan ju med fördel ligga kvar, och att byta filsystem pĂ„ den Ă€r knappast livsviktigt.

Lycka till!/Dagon

Dela pÄ andra sajter

Kör med XP Pro i sĂ„ fall. Fungerar bĂ€ttre Ă€n XP Home som bara Ă€r en snikversion. Beware  🙂

Vilka Àr de viktigaste skillnaderna tycker du?

Allt som finns i Home finns i Pro. Det som saknas i Home dÀremot Àr saker som Remote Desktop, Offline Files and Folders, Scalable processor support, Encrypting File System, Access Control samt ett gÀng funktioner kring central administrering av klienten i företagsnÀtverk. Det mesta klarar man sig utan som ensam hemanvÀndare, men pÄ ett seriöst företag Àr Pro's funktionalitet kritisk.

Detaljerad tabell finns hÀr.

Dela pÄ andra sajter

Det Àr ju det.. Innan körde jag Windows Millennium, nÄn halvonödig variant av 98se om jag inte har helt fel..

Windows ME mÄste vara det sÀmsta som kommit sedan mcdonalds startade... Windows 98 SE Àr mycket stabilare och snabbare...

... men Windows XP Àr det optimala.. lite mer pill med att optimera det men det Àr ÀndÄ mycket stabilare och snabbare

Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Som att det Ă€r nĂ„gra privatpersoner som betalar för Windows i alla fall.  😕

Genom OEM versioner vid nyburkköp om inte annat. 🙂

PÄ tal om det hÀr med backup... jag Àr inne pÄ att hyra in mig pÄ nÄn större FTP att köra backup pÄ (edit: mot). Om min bostad brinner ner eller nÄn bov snor allt jag Àger, dÄ lÀr ju Àven CD/DVD backupen ryka.

Men backup mot FTP kan göras pĂ„ alla hemmets burkar automatiskt över natten, och dĂ€r ligger de i fred oavsett vad som hĂ€nder hĂ€r hemma.. 😠

Redigerat av hackeman
Dela pÄ andra sajter

Som att det Ă€r nĂ„gra privatpersoner som betalar för Windows i alla fall. 🙂

Beror pĂ„ vilka du menar... de som sitter pĂ„ bostaden e lite svĂ„ra att 'wÀÀrscha' 😕

Dela pÄ andra sajter

Skillnaden mellan home och pro Àr följande i XPpro kan du köra 2 processorer

och köra Krypterat filsystem och IPsec du kan köra personlig webserver

och fjÀrrÄtkomst och ansluta till en DomÀn och sÄ dynamiska diskar (du kan

utöka din partition C: eller D: etc om du stoppar i en ny disk) annars Àr det ingen som helst skillnad sÄ har du behov av dom funktionerna sÄ vÀlj Pro annars duger Home lika bra...

Dela pÄ andra sajter

• 3 veckor senare...

Smaken Àr som baken. Jag har testat bÄde 2k och xp, och ratat bÄda. 2k av den anledningen att det har dÄligt stöd för 16bitars kod, xp för att det har nÀstan obefintligt stöd för 32bits float. En del DX-pluggar som processar i 32bits float kan fÄ xp att krascha bortom all rÀddning vilket innebÀr total ominstallation (gÄr ej att reparera). 98SE Àr det ultimata, men det lider av ett par svagheter. Det har svÄrt att greppa hÄrddiskar eller partitioner över 8GB (gÄr ÀndÄ, men med sÀmre prestanda), och hanterar bara upp till 1 GB RAM. Win Me har oförtjÀnt dÄligt rykte, dÄ det bestÄr av 80% 98SE och 20% 2k (mycket enkelt förklarat) vilket gör det lite "instabilt". Inte sÄ att det kraschar, men det kan Àndra instÀllningar efter eget tycke vid installation av ny programvara sÄ man bör vara observant pÄ det. Den stora fördelen Àr att Me Àr mycket flexibelt, hanterar hÄrddiskar eller partitioner upp till 38GB, och 1,5GB RAM. Har sjÀlv en maskin (HPD) pÄ 3,4 GHz med 1,5 GB RAM och tvÄ hÄrddiskar (40 & 80) partionerade i 15 enheter. TvÄ PCI-grafikkort (ett frÄn en skrotad 486:a, det andra frÄn en P100MHz) gör att jag har full koll (inspelning, editering & redigering i ena skÀrmen, mixer & DX-plugs i andra) medan ett M-Audio 2496 ombesörjer mitt lyssnande. En DVD-brÀnnare kompletterar burken (jepp, ingen diskettstation eller CD-lÀsare). Har inga USB, COM, nÀtverk, skrivarport eller annat trams som kan pÄkalla operativets uppmÀrksamhet eller ta prestanda. XP klarade inte denna maskin (provade tre versioner, alla kraschade totalt) medan Win Me svalde allt med hull och hÄr. Bör jag tillÀgga att den gÄr stabilt och bra? Gjorde för övrigt en minimal installation av Me utan nÀtverksegenskaper, spel och tillbehör, för den ska ju egentligen bara göra en sak, eller hur? Go for Win Me!!!

Dela pÄ andra sajter

För min del kan jag sÀga att XP Home har fungerat ypperligt frÄn dag ett (men det gjorde Win98 ocksÄ...) - och jag ser absolut ingen mening för en musiker att anvÀnda Pro i stÀllet för Home.

Jag har inte lyckats fĂ„ nĂ„got att krascha - men om det skulle hĂ€nda, sĂ„ har jag DriveImage-backuper som ligger pĂ„ en löstagbar hĂ„rddisk... 😎

Ett tips för de som Ă€nnu inte har köpt sitt exemplar av Windows: Köp en OEM-version av Windows nĂ€sta gĂ„ng ni köper en ny hĂ„rddisk, sĂ„ kommer ni billigare undan - och slipper ha dĂ„ligt samvete för att ni anvĂ€nder piratkopior... 😏

Dela pÄ andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)
VĂ„gar man? Är det vĂ€rt besvĂ€ret o "risken"? MĂ„ste jag göra massor av omkonfigureringar av ljudkort och CubaseinstĂ€llningar (bĂ€var för detta dĂ„ jag inte riktigt vet hur jag fĂ„tt det att funka idag 🙁 )

Taxam för erfarenheter o rÄd!!

Jag har fortfarande WIN98SE (till ljud) som funkar perfekt...

man bara delar upp olika hĂ„rdiskar. Över 8 GB gĂ„r bra utan att det Ă€r segt.

Har man ett snabbt nytt bra SCSI interface till alla CDR, HÄrddiskar sÄ segar inte systemet ner.

Jag tĂ€nker dock tvinga mig sjĂ€lv att krypa till korset en vacker dag och tvinga mig sjĂ€lv motvilligt att köra XP och ljud. Men isĂ„fall en annan dator. Med rack, tyst och sĂ„nt. Samtidigt hĂ„ller jag med alla andra hĂ€r: Ändra inte pĂ„ ngt som funkar! Men sĂ„ fort krascherna blir fler och det inte funkar, byt!

Men men tillbaks till Àmnet. Ett vÀltrimmat 98SE Àr i stort sett lika stabilt som NT, 2K, och XP.

Det viktigaste, som jag tycker med 98SE och ljud Ă€r att de autokonfigureringar som PnP gör, gĂ„r att Ă€ndra manuellt UTAN ATT OS:et ÄNDRAR TILLBAKS DET EFTERÅT!

ME och de andra försöker att Àndra pÄ manuella instÀllningar i hÄrdvarukonfigurationen. WIN98se tar lÄsning av PCI plats i BIOS klockrent medan ME försöker Àndra pÄ det. NT, 2K, och t o m XP professional försöker Àndra pÄ det.

Glöm aldrig att bÄde NT, 2000, och XP har "lÀngre vÀg" att prata med hÄrdvara- dina ljudkort - Àn 98 SE. Oavsett om det Àr PCI, USB eller FIREWIRE.

Det gĂ„r att fĂ„ till XP att fungera, men med avsevĂ€rt mera meck. Se till att alla drivrutiner och WDM-drivisar till din hĂ„rdvara finns... FÖRST!! Sedan installera IFRÅN SCRATCH, inget annat.

Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL Ă€r att nĂ€r man skall göra t ex en search, sĂ„ kommer det en liten hundjĂ€vel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig sĂ„ mycket pĂ„ nĂ„got "grĂ€nssnitt"... Hade mannen pĂ„ Microsoft som hittat pĂ„ det hĂ€r, funnits i nĂ€rheten hade han fĂ„tt ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt pĂ„ Microsoft folk. 😏 Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka grĂ€nssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. FullstĂ€ndig förolĂ€mpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? 😉

Sedan gör XP en massa annat i bakgrunden som man aldrig fÄr reda pÄ, eller kÀnner till. Det tar resurser.

Om du kör Home eller Professional kvittar. Till ljud i alla fall. Skall du köra mycket och avancerade nÀtverk och en massa andra "frÀckelizers" sÄ blir det Pro. Ja och att PRO stödjer 2 CPUs om du nu tÀnker pÄ nÄgot sÄdant.

Om det Àr vÀrt besvÀret och risken? "Se till" att semestern blir lÄng och regning, det kommer att ta ett bra tag, t ex en hel helg rÀcker nog inte.

Dela pÄ andra sajter

Min egna stora fasa med ett OS som heter Windows XP PROFESSIONAL Ă€r att nĂ€r man skall göra t ex en search, sĂ„ kommer det en liten hundjĂ€vel upp nere i hörnet! Har aldrig retat mig sĂ„ mycket pĂ„ nĂ„got "grĂ€nssnitt"... Hade mannen pĂ„ Microsoft som hittat pĂ„ det hĂ€r, funnits i nĂ€rheten hade han fĂ„tt ett skott i pannan. Man borde bedriva skyddsjakt pĂ„ Microsoft folk. 😏 Det gör mej inget om de har sitt förbannade Kalle-Anka grĂ€nssnitt i HOME versionen men, i en version som heter PROFESSIONAL skall det likt förbannat dyka upp en massa hundar, tomtar, gem och office assistenter per DEFAULT. FullstĂ€ndig förolĂ€mpning, förakt av oss "professionals" inget annat, eller hur Hackeman? 😉

Sedan gör XP en massa annat i bakgrunden som man aldrig fÄr reda pÄ, eller kÀnner till. Det tar resurser.

LOL! Jaadu, har ungefÀr samma instÀllning som du, men det mesta gÄr faktiskt att administrera ganska enkelt i NT-baserade system. Det mesta ligger i services och dÀr finns det vÀldigt mycke man kan plocka bort. Resten av tweakandet gÄr man googla sig fram till tyvÀrr.

Kollat in Win2k3? Testat det lite smÄtt och blev positivt överraskad. FrÄn start Àr det vÀldigt nerstrippat. Inga hundar i sikte! Den lille officeassistenten dyker sÀkert upp om man skulle vÄga sig pÄ att installera officepaketet men det Àr ju ingen nödvÀndighet. (Open Office funkar precis lika bra och Àr dessutom gratis)

Dela pÄ andra sajter

Men men tillbaks till Àmnet. Ett vÀltrimmat 98SE Àr i stort sett lika stabilt som NT, 2K, och XP.

-----

Det gĂ„r att fĂ„ till XP att fungera, men med avsevĂ€rt mera meck. Se till att alla drivrutiner och WDM-drivisar till din hĂ„rdvara finns... FÖRST!! Sedan installera IFRÅN SCRATCH, inget annat.

Mitt Win98 och senare Win98SE fungerade klockrent - MEN det gör faktiskt mitt XP Home ocksÄ... Kruxet i dag Àr snarare att fÄ tag pÄ drivrutiner för Win98 om man köper ett nytt kort - sÄ jag ser definitivt inte drivrutinerna som ett próblem. Om du köper nÄgot nytt i dag sÄ finns det nÀmligen helt sÀkert drivrutiner för XP - men mera tveksamt för Win98...

För att fÄ det att fungera riktigt bra, sÄ mÄste man tweaka Win98 MYCKET mer Àn XP - sÄ Àven dÀr Àr XP bÀttre och enklare att hantera. XP Àr tveklöst det bÀsta operativsystemet vi har fÄtt frÄn M$ hittills - och alla program som slÀpps Àr anpassade för XP eftersom det Àr XP som Àr aktuellt nu. Det Àr inte ens sÀkert att alla program fungerar under Win98 - sÄ det finns vÀldigt mÄnga anledningar att byta OS. Programmerarna gör ju sina program efter vad som Àr aktuellt i dag - och struntar ofta i det som gÀllde i gÄr eftersom det Àr viktigare att vara kompatibel med det som Àr aktuellt... TrÄkigt för de som inte kan/vill uppgradera, men sÄ fungerar det - pÄ gott och ont...

Redigerat av Claes
Dela pÄ andra sajter

Ok, testa det hĂ€r dĂ„. Installera ett 98SE, partionera disken/diskarna i önskat antal/storlekar. Installera sen XP pĂ„ "D". Nu snackar vi "dual boot". Kom bara ihĂ„g att inte göra tvĂ€rtom om du har dubbla diskar, för XP lĂ€gger alltid första partitionen pĂ„ "secondary master"-disken som "D", och dĂ€r vill du inte ha den. Win 98 kommer dĂ„ att tro att "D" ligger pĂ„ "primary master"-disken. Dessutom kan du bara installera Win 9X/Me pĂ„ "C", medan NT-OS;en gĂ„r bra att lĂ€gga pĂ„ "D". Nu har du möjlighet att testa BÅDA operativen pĂ„ SAMMA maskin under SAMMA förutsĂ€ttningar och jĂ€mföra hur olika konfigurationer fungerar pĂ„ respektive OS. Ett bra exempel Ă€r att flytta ett PCI-kort och se hur de olika OS;en "autokonfiguerar". Det hĂ€r Ă€r förvisso lite omstĂ€ndigare men Ă€r man nyfiken pĂ„ vilket som verkligen fungerar bĂ€st sĂ„ Ă€r det mödan vĂ€rt (sjĂ€lv gjort det flera gĂ„nger. PĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet kan du ocksĂ„ jĂ€mföra hur olika program beter sig pĂ„ de olika OS;en. DĂ€r Ă€r för och nackdelar med alla operativ och all mjukvara, men det hĂ€r Ă€r ett bra sĂ€tt att fĂ„ klarhet i vad som funkar bra och mindre bra.

Dela pÄ andra sajter

Vilket som Àr "bÀst" Àr mer eller mindre ointressant, eftersom man Àr tvingad att anpassa sig till det som Àr aktuellt i dag för att vissa saker ska fungera alls. Varför ska man flytta ett PCI-kort för att testa? NÀr man har byggt ihop burken, sÄ Àr den ju klar och det finns ingen anledning att Àndra en massa...

Att XP fungerar vÀldigt bra finns det inget tvivel om - och att man kunde fÄ Win98 att fungera vÀldigt bra nÀr det var aktuellt, finns det heller inget tvivel om...

Det Àr aldrig bra att försöka hÄlla sig kvar i det förflutna. Tro mig - jag gjorde misstaget att hÀnga kvar alldeles för lÀnge pÄ Atari-plattformen. Visst fungerade det suverÀnt bra med Cubase Audio pÄ Atari Falcon (bÀttre Àn bÄde Mac och PC nÀr det begav sig, men det Àr lÀnge sedan...) - men nÀr jag bytte till PC, sÄ mÀrkte jag hur dumt det hade varit att vara nostalgisk. Numera anvÀnder jag datorn som ett verktyg utan att ha nÄgra kÀnslor alls för den. Behöver den uppdateras för att fungera pÄ bÀsta möjliga sÀtt, sÄ gör jag det och gör av med de gamla delarna innan de blir helt vÀrdelösa... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.