Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, ska sätta upp akustikplattor (Paroc 120x60x50) och de ska fästas en bit från väggen för att absorbera lägre ner i frekvenserna. En liten fråga då; Väggen bakom är av betong så vilket material bör jag ha på den? Gullfiber kanske, eller räcker det med något tunnare material, tex tunnare absortionsplattor och tyg eller så? Observera att jag inte behöver ljudisolera utåt, bara få bort lite reflektioner och gärna i de lägre registrerna.

Annons
Postat

Nu är jag ingen expert på att bygga studios men spontant skulle jag nog fundera på att skruva på lite trälister på betongväggen (så att jag får en luftspalt) och sen skruva dit en eller ett par gipsskivor över.

Postat

Några tankar från en som själv strular runt och inte riktigt vet.

För betongväggar tänkar jag så här:

- nära väggen dämpar man höga frekvenser. Ju längre ut från väggen man kommer desto lägre frekvenser går det att dämpa. Så min tro är att vad du har bakom dämpskivorna inte kommer spela nån större roll för bas-dämpningen.

- basdämpning fungerar ännu bättre i "hörnen", dvs där två eller tre sidor möts. Det går lika bra med hörnen mellan vägg och och golv som hörnen mellan väggar, ljudet ser liksom ingen skillnad. Så sätt gärna en (minst) 5-centimer tjock dämpskiva på snedden tvärs så många hörn som möjligt.

- det är ganska lätt att dämpa höga frekvenser, men svårt att dämpa låga. Risken när man drar igång är att det blir för dämpat i de höga frekvenserna i förhållande till hur dåligt dämpat det är i låga. Såna rum kan kännas ganska skumma att spela in i. Så börja med basdämpningen och lägga på diskanten senare.

- provkör akustiken genom att lägga ut en ren sinusvåg på en låg frekvens (säg 80 Hertz) och gå runt i rummet. Antagligen skiljer det sig rejält om du rör dig bara några decimeter. Det här är sånt man måste leva med, men rätt dämpning hjälper. Svep gärna genom hela området upp till 250 Herz eller så för att få koll på vilka resonanser du har i rummet.

Gunnar

Postat

Tack Hegobald och inte minst Trombonisten för svaren.

Visst kan det vara bra att börja med att försöka fixa basen, där ska jag spåna vidare, vill inte slänga ut för mycket pengar för jag vet inte hur länge jag får stanna i lokalen.

Fler tips mottages tacksamt. Hur kan det vara med väggen bakom högtalarna? Vad ska jag tänka på där månntro??

Postat
Hur kan det vara med väggen bakom högtalarna? Vad ska jag tänka på där månntro??

Det beror väldigt mycket på om basreflexporten går bakåt eller framåt.

Postat
Hur kan det vara med väggen bakom högtalarna? Vad ska jag tänka på där månntro??

Det beror väldigt mycket på om basreflexporten går bakåt eller framåt.

Basreflexporten går framåt!

Postat

Eftersom basen är i princip rundstrålande, så kommer du att få problem oavsett vilket håll basreflexporten sitter - åtminstone om monitorerna är för nära väggen...

Sätt upp absorbenter op väggen bakom monitorerna om du inte har dem minst en meter från väggen.

Om du inte kan ha dem minst en halvmeter eller något ditåt från väggen, så är det bättre att placera tjocka skumabsorbenter på väggen och trycka in monitorerna i materialet.

Glöm inte att sätta absorbenter mellan monitorerna och underlaget, för att få bort vibrationer som annars förstärks i underlaget...

Postat
Visst kan det vara bra att börja med att försöka fixa basen, där ska jag spåna vidare, vill inte slänga ut för mycket pengar för jag vet inte hur länge jag får stanna i lokalen.

Fler tips mottages tacksamt. Hur kan det vara med väggen bakom högtalarna? Vad ska jag tänka på där månntro??

Ju tjockare lager Gullfiber, och ju djupare luftspalt bakom Gullfibern, desto lägre i frekvens arbetar absorbenten. Att dämpa bas tar plats, det kommer man aldrig runt.

Lyssningsrummets framvägg och sidoväggar (de väggar du tittar på när du sitter rättvänd mot högtalarna och lyssnar) bör vara täckta av mjuk absorbent, t.ex Gullfiber enligt ovan. Vill du inte lägga ned för mycket jobb på rummet kan du bygga framväggen (som alltså högtalarna vänder ryggen till) så att högtalarnas bakstycke står tryckt emot den mjuka ytan (detta fungerar förstås inte med högtalare med bakåtriktad basport, då bör du lämna åtminstone 50-100 cm luft bakom högtalaren). Återigen, ju tjockare lager Gullfiber och ju mer luftspalt, desto djupare ned i basen dämpar du.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.