Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!!

Jag planerar på att köpa en volympedal till gitarren.. är det värt att lägga över 1000 spänn eller går det lika bra med en billig för några hundralappar??

Ha det gött!!

Annons
Postat

Ingen aning, vet att jag ägde en volympedal som var paj en gång... hade inte så mycket användning för det egentligen...

Köp en boost pedal istället 🙂

Postat

Dyrare är bättre... Bättre potentiometer (börjar inte skrapa efter ett tag), bättre mekanik (skönare känsla) . T.ex Dunlop highgain .

Postat
Ingen aning, vet att jag ägde en volympedal som var paj en gång... hade inte så mycket användning för det egentligen...

Köp en boost pedal istället 😄

vad är de för skillnad mellan en boostpedal och en volympedal då??

Postat

En bra volym pedal är ju ett måste om man vill göra snygga volym swells. Prova med massa delay och reverb på!!! underbart!

Det är vad jag använder den till plus att det är rätt smidigt att kunna sänka volymen lite på svagare patier utan att byta kanal.

Men köp ingen billig om det är det den är tänkt till.... Gjorde nämligen jag, provade den tyvärr inte innan ... tänkte ju volym som volym pedal...eller hur!! bytte direkt!

Ska du bara använda den till volym av å på så funkar volym kontrollen på gitarren lika bra..

Earnie balls volym pedaler är as bra, as snygga (och as dyra om man jämför!!!) 😄

men helt klart värt det!!

Postat

Köp en boost pedal istället 😄

vad är de för skillnad mellan en boostpedal och en volympedal då??

En boost är motsatsen fast brukar ha av och på tramp. Den stärker signalen när man trampar till.

Postat
Ska du bara använda den till volym av å på så funkar volym kontrollen på gitarren lika bra..

Håller inte alls med dig. Om man sänker signalen innan försteget eller innan distpedal så får man mindre "drive"/dist. En volympedal kan man placera efter försteget ( i effektloopen ) eller efter distpedalen på bordet och man kan på detta sätt sänka bara volymen och inte dra ner på disten.

Att kunna dra ner på disten med en volympedal eller med volymratten, kan ju också vara önskvärt, men att säga att det går lika bra utan att ta reda på vilken effekt man är ute efter tycker jag blir fel då det blir helt olika saker.

Håller med om att man bör köpa kvalité. Klart man kan börja med en snorbillig för att se om man gillar det och sen uppgradera.

Postat (redigerat)

Håller inte alls med dig. Om man sänker signalen innan försteget eller innan distpedal så får man mindre "drive"/dist. En volympedal kan man placera efter försteget ( i effektloopen ) eller efter distpedalen på bordet och man kan på detta sätt sänka bara volymen och inte dra ner på disten.

Att kunna dra ner på disten med en volympedal eller med volymratten, kan ju också vara önskvärt, men att säga att det går lika bra utan att ta reda på vilken effekt man är ute efter tycker jag blir fel då det blir helt olika saker.

Håller med om att man bör köpa kvalité. Klart man kan börja med en snorbillig för att se om man gillar det och sen uppgradera.

Tjo... precis... det är klart det spela roll var man kopplar sin volym pedal...

Men det jag mena ar om han bara skulle använda den för volym av å på, tycker jag det inte man lika gärna skaffa en mute pedal eller använda volymen på gitarren 😎

Men självklart är det inte därför man köper en volym pedal.... iaf inte jag... 🙂

edit: jag har min innan försteg då jag gillar att kunna runda av disten lite.... plus att det blir snyggare swells....

Redigerat av Bobogura
Postat

Tjo... precis... det är klart det spela roll var man kopplar sin volym pedal...

Men det jag mena ar om han bara skulle använda den för volym av å på, tycker jag det inte man lika gärna skaffa en mute pedal eller använda volymen på gitarren 😆

Men självklart är det inte därför man köper en volym pedal.... iaf inte jag... 🙂

edit: jag har min innan försteg då jag gillar att kunna runda av disten lite.... plus att det blir snyggare swells....

för att förtydliga lite.. jag har väl tänkt använda den för att få diverse snygga effekter.. för att leka med helt enkelt!! 😎

är det någon som har koll på om de är stor skillnad mellan en Ernie Ball 6166 och Ernie Ball 6180?? förutom att 6166 är lite dyrare..

är det någon som har erfarenhet av vox volympedal??

• 4 veckor senare...
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Fast det är lättare att spela samtidigt som man reglerar volymen med pedalen i stället för ratten...

//nemo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.