Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har plötsligt råkat ut för ett problem som äter upp mig!

Min setup är ett Juli@-kort och Sonar 5.01 (jag har ingen extern mixer alltså).

Problemet är att Sonar verkar skita i vilken enhet som är ljudut-standardenhet i fliken ljudegenskaper i windows (xp sp2). Eller så är det windows som inte berättar det för Sonar..

Jag har alltid haft ch34 som standardenhet och sedan valt att monitorera (?) till ch12 så att ljudet allttid går till förstärkaren i vardagsrummet först och även till förstärkaren vid datorn.

I Sonar har jag för att kunna spela upp och in software-synthar gjort följande:

1: skapat ett midi-spår och ett audio-spår.

2: valt min plugg i respektive spår och låtit audio-spåret spelat upp på kanal ch12.

3: skapat ett nytt audio-spår och valt ch12 som ljud-in och sedan låtit det spåret spela upp på masterkanalen. Detta måste jag göra eftersom det inte går att spela in på den kanal som spelar upp softsynthen. Jovisst det går på midi-kanalen men jag vill ju spela in som wav.

Det som plötsligt har hänt är att jag inte kan skicka ljud mellan audiokanalerna. Den första kanalen behåller sin rätt att spela upp ljudet även med ch12 som val ut (trots att inget ljud ska höras då pga standardenhetgrejen...) och att kanal två lämnas tyst.

Saken är den att jag precis installerat om datorn. Innan såg allt likadant ut och då fungerade det ju! Ljuddrivrutinerna går ta bort och installera igen men det gör ingen skillnad. Ingen skillnad på ASIO eller WDM-läge.

Winamp gör precis som jag vill dvs spelar på ch34 och tystnar när jag väljer ch12 i waveout.

Annons
Postat

Kan förtydliga att jag alltså använder ch12 i Sonar för att sända ljud internt mellan kanaler. Gör jag fel här eller hur bör man göra?

Juli@ kortet fungerar så att kanal ch12 är de analoga in och utgångarna och ch34 är de digitala. När jag skickar från ch12-ut till ch12-in ska kortet internt dirigera ljudet utan att man behöver kablar baktill.

Hjälp snälla!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.