Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tog ner mina gamla HI-FI högtalare från vinden. Lät lite spräckt...

Kollade på membranet och såg att det släppt i kanten. Det är den yttre kanten av det "stora" membranet. Det sitter ju ett litet i mitten.

Går detta allt laga på nåt sätt tror ni? Någon måste ju ha varit med om detta.

Annons
Postat

Om det är högtalare av mycket god kvalitet (riktigt dyra...) så kan det möjligen vara idé att skicka in elementet för omkoning. Men det är en dyr process som dessutom kräver att det är märkesvaror där du kan få den servicen. Annars är det nog bara att försöka hitta ett nytt högtalarelement som reservdel som gäller.

Att "limma ihop" ett spräckt element med den precision som krävs för ett bra resultat är nog inte det lättaste...

Postat

Till lite dyrare högtalarelement brukar det mycket riktigt finnas omkoningssatser som kostar ungefär hälften av vad ett nytt element kostar - men om det är billigare element, så är det bara att köpa nytt i stället...

Att byta kon är inget man gör själv, eftersom det är mycket lätt att skrapa sönder lindningarna när konen ska ner i magneten, så det måste lämnas till någon som har vana vid att fixa sådant.

Postat
Till lite dyrare högtalarelement brukar det mycket riktigt finnas omkoningssatser som kostar ungefär hälften av vad ett nytt element kostar - men om det är billigare element, så är det bara att köpa nytt i stället...

Att byta kon är inget man gör själv, eftersom det är mycket lätt att skrapa sönder lindningarna när konen ska ner i magneten, så det måste lämnas till någon som har vana vid att fixa sådant.

Att få ner konen är inga större problem. Men att centrera den så högtalaren fungerar som den ska sedan är betydligt värre...

Hur som helst, inget man gör själv.

Postat

Ja, precis som jag skrev i första inlägget. Om det inte är en dyrare högtalare, då kan det löna sig att SKICKA IN den för omkoning... 😳

Att göra det själv är nog - som sagt - inte att rekommendera.

Så nu har vi väl sagt det tillräckligt många gånger..? 😲

Postat

Hade själv ett par Sonab-högtalare som samma sak hände på.. Gummikanten torkade helt enkelt ut och sprack.. Utan större vetenskapliga analyser så beställde jag ett par billiga 6,5" bas/mellanregister från Ljudia (sånna där med spridlinglins på.. ser ut som en liten glödlampa i mittenkonen ungefär).

800:- för ett par hos Ljudia .. Mina Sonab har aldrig låtit så bra sen efter det bytet.. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.