Jump to content
Annons

Sånginspelning

Recommended Posts

novation (oregistrerad)
Postat

Dum fråga får dumma svar.. men har ganska nyligen börjat spela in sång på alstrena, eller rättare sagt spelar in andra som sjunger till mina låtar.

Har alltid kört instrumentalt innan.

Har sökt på forumet här men hittar inte riktigt något som passar, eller så är jag bara kass på att söka..

Men ni finns ju här för tips och råd så shoot: 😉

En mikrofon är ju oftast mono, iaf min. Som det ser ut nu och som jag tycker verkar smidigast i kopplingsväg (efter begränsningar i mitt ljudkort och mixerbord då förstås): Mixern jag har är en Behringer Eurorack MX1804X med endast en "subutgång" eller ALT3-4 rättare sagt. Ljudkortet är ett Delta Audiophile 2496.

ALT 3-4 går in i ljudkortet, fast genom en stereokompressor och stereoexciter, som är kopplade via ALT 3-4:ans insert. (L och R)

Så frågan blir som följer: När jag väljer att spela in på en monokanal/audio i Cubase SX spelas sången endast in på vänster kanal, åtminstone när man kikar på wav.filen.. men hörs i både L och R vid playback.. och ljudmässigt helt ok dessutom. Ska det vara så? - Bör jag istället spela in sången som stereospår i SX?

Har tänkt att skaffa en separat kompressor/preamp att lägga på mickanalen som insert, då blir det ju mono.. men som det är nu så får jag köra som det är, alltså använda samma kompressor vid både sånginspelning och sedan till "mixspåret".

Hmm.. kom på en sak mitt i allt skrivande nu: Kan det räcka att köra kompressorn (Behringer Composer Pro MDX2200) som DUAL MONO - istället för Ch.1 MASTER?

😆 Borde testat det innan jag slängde mig över forumet kanske..

Tips mottages tacksamt!

Annons
Postat (redigerat)
Så frågan blir som följer: När jag väljer att spela in på en monokanal/audio i Cubase SX spelas sången endast in på vänster kanal, åtminstone när man kikar på wav.filen.. men hörs i både L och R vid playback.. och ljudmässigt helt ok dessutom. Ska det vara så? - Bör jag istället spela in sången som stereospår i SX?

Ja det ska vara så. En monokanal kommer att höras i bägge högtalarna när de spelas upp ifrån Cubase, såvida du inte panorerar den åt vänster eller höger i Cubasemixern...

...och nej, jag tycker inte att du ska spela in sången i stereo i stället. När man spelar in i stereo vill man ju vanligtvis att det ska vara någon skillnad på vänster och högerkanalen, just för att få stereoeffekten. I detta fallet blir det ju inte så eftersom vänster och höger kommer vara identiska. Lättare att ett stereospår kan försvinna lite i mixen och det vill man ju oftast inte med sången, men prova det du vill. Det finns väl egentligen inga rätt eller fel.

Vill man ha ett fetare sångljud på tex en refräng kan man ju istället "dubba" sångspåret tex genom att sjunga in samma sak en gång till på en annan kanal. 😉

Redigerat av bassman
novation (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ja det ska vara så. En monokanal kommer att höras i bägge högtalarna när de spelas upp ifrån Cubase, såvida du inte panorerar den åt vänster eller höger i Cubasemixern...

...och nej, jag tycker inte att du ska spela in sången i stereo i stället. När man spelar in i stereo vill man ju vanligtvis att det ska vara någon skillnad på vänster och högerkanalen, just för att få stereoeffekten. I detta fallet blir det ju inte så eftersom vänster och höger kommer vara identiska. Lättare att ett stereospår kan försvinna lite i mixen och det vill man ju oftast inte med sången, men prova det du vill. Det finns väl egentligen inga rätt eller fel.

Vill man ha ett fetare sångljud på tex en refräng kan man ju istället "dubba" sångspåret tex genom att sjunga in samma sak en gång till på en annan kanal. 🙂

Ok tackar! Det kändes ju rätt men lite fel på nåt sätt.. om du förstår vad jag menar.. 😉

Men trots allt, det låter ju ok, och refränger och dylikt blir det ju stämmor på så..

thnx! 😆 för snabbt svar.

EDIT: Stavar som en kråka..

Redigerat av novation
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Vill man ha ett fetare sångljud på tex en refräng kan man ju istället "dubba" sångspåret tex genom att sjunga in samma sak en gång till på en annan kanal. 😎

Finns ju även ett jäkligt simpelt sätt att få stereoljudet att låta fett!

nämligen:

SJung in en slinga, spara ner enbart slingan med 2 olika filnamn... tex, 1.wav och 2.wav .

loada 2 audiospår, och panorera först 1.wav helt åt vänster ...

ladda ett till audiospår och ladda in 2.wav, och panorera den helt till höger.

NU..

Dubbelklicka på tex 2.wav och klipp bort en liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiten liiiiten bit ..då menar jag liiiite... alltså. nån milli milli sekund eller så ...

sen provspela, låter jävligt grymt ..

DEt är fett elajt!

Det är nämligen så att sparar du ner samma fil och löägger den på 2 audiospår, alltså samma fil. Klipper du då i den ena, så ändrar du på båda kanalerna

Det är därför du ska spara ner 2 filer..

/Perrra

Redigerat av trancer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.