Funnyshoes (oregistrerad) Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Tjena hejsan.. jag har en liten grej jag stör mig på 😄 Det är så att jag gärna vill spela in det jag hör på datorn, om ni förstår vad jag menar? Detta skulle underlätta när jag vill sampla från filmer t.ex utan att konvertera en stor avi-fil till wav bara för att få ett pytteljud. Jag har ett Audiophile Delta 192-kort, det har lite lustiga outputs och det går ju inte att ställa in inspelning på "What you Hear" t.ex. Alltså, mitt enda hopp är att koppla outputen till inputen på mitt ljudkort, men vad händer då? RUNDGÅNG! Det bara skriker så att man får allvarliga hörselskador. Jag har testat olika kopplingar på min lilla mixer också men förgäves. Nån som har ett tips? Eftersom jag bara använder hörlurar just nu i brist på annat så måste jag lyssna igenom mixern, annars blir allt i mono.. ugh. Och så fort jag har kopplat datorns ljud i mixern och mixern råkar vara kopplad till datorn så blir jag av med hörseln av detta hemska ljud. Nåt annat sätt att kunna höra vad som sker på datorn utan att behöva koppla datorns output till en "Line In" kanal i mixern? Control-Room inputs gör bara att ljudet blir basigt och knäppt när man lyssnar. Aja, kanske dumma frågor, men jag kan ju alltid bli klokare 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Finns väl sånna gratis prgram som klarar att spela in sånt som går till outputen? I alla fall till Mac och OSX 😄 Kolla download.com eller nåt sånt... 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 TapeIt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Du ska nog vara lite försiktig så att du inte förstör ljudkortet när skapar rundgång så där... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Funnyshoes (oregistrerad) Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Haha, ljudkortet lever än.. 😱 Jag står ändå inte ut med rundgången så jag tror jag undviker det till vilket pris som helst 😏 Finns det inga gratisprogram? En sån simpel funktion borde ju vara en självklarhet i alla operativsystem. Jag har ju soundforge.. men inte lyckas det spela in ljudet på datorn, eftersom om man ska spela in ljudet på ljudkortet så måste det in i inputs vilket resulterar till ni vet.. *KRRRSSCH!!!* :/ Aja, jag ska jaga program. Förresten, går det att plugga in hörlurar i outputsen med hjälp av nån slags adapter? Vill helst ha stereo i lurarna och det får man ju inte om man kopplar in i bara en av dem. Skulle vara skönt att kunna lyssna utan att behöva sänka datorns ljud när man spelar in osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ahab Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Ett lätt sätt är att använda vanliga windows-mixern och välja "stereo mix" som recording device (och sätta en nivå som inte klipper). Inte det mest korrekta, men lätt och fungerar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Funnyshoes (oregistrerad) Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Grejen är att jag inte kan välja stereo mix, kan bara använda mitt Delta-kort. Testade nyss ett sånt där program som skulle spela in det som hände på datorn, inte fan funkade det.. suck. 😄 Jag skulle kunna spela in på bandspelare, men jag har ingen sån 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ahab Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 (redigerat) Grejen är att jag inte kan välja stereo mix, kan bara använda mitt Delta-kort. Du kan inte på något sätt patcha ut ljudet från din videospelare på ljudkortets buss så att du kommer åt den som en in-kanal då? Sitter på hemmadator med integrerat ljud så kommer inte på något bättre :-( Finns ju också program som extraherar ljuspåret i en avi-fil så du får en wav fil att arbeta med, tex AudioExtract http://www.download.com/AudioExtract/3000-...tml?tag=lst-0-4 Redigerat 7 april 2006 av Ahab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ahab Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 (redigerat) dubbelpost Redigerat 7 april 2006 av Ahab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
auto mode Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Jag brukade också sampla på det sättet från filmer förr när jag bara hade datorns ljudkort. Jävligt dåligt att det inte går på m-audio2496 att routa ut ljudet till in. Men det går om du gör så här. Koppla utgången till ingången med hjälp av hårdvarumixern sen måste du välja i patchbay routern på kortets mixer Wav out istället för monitormixer. Funkar för mig iallafall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Funnyshoes (oregistrerad) Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Jag brukade också sampla på det sättet från filmer förr när jag bara hade datorns ljudkort. Jävligt dåligt att det inte går på m-audio2496 att routa ut ljudet till in. Men det går om du gör så här. Koppla utgången till ingången med hjälp av hårdvarumixern sen måste du välja i patchbay routern på kortets mixer Wav out istället för monitormixer. Funkar för mig iallafall. Den har alltid varit på WavOut, tydligen.. aja, kanske man ska skita i det här? Skulle ju ha varit jävligt praktiskt.. har för mig att det funkade förut? Eller, jag kanske dagdrömmer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.