Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

visste inte att det inte gick att svara på "bifogade filer" så jag lägger posten här istället! (tack aorfreak)

....

nej, det är inte en vanlig demo. inför ett litet projekt så har jag en inspelningsteknisk fundering.

normalt sett så försöker man kanske spela in olika källor med olika mickar på olika spår för att sedan kunna mixa. men här handlar det bara om en akustisk gitarr och sång, så jag funderade lite på att bara använda en mick till allt, jag inbillar mig att det blir mer "helhet" i ljudet, och så slipper man problem med eventuella fasfel.

men å andra sidan så går det ju inte i efterhand att eq:a något separat... så vad tycker du? jag spelade in en liten snutt "live" framför bara en mick (mono), och undrar ifall ni tycker att det håller ljudmässigt. har bara lagt lite reverb på.

lilla klippet (mitt första)

hoppas detta funkar, och att ni har synpunkter!

Annons
Postat

Tycker att det låter jättebra.

Vad är det för mick du använt?

Det var väl kanske lite för mycket reverb bara...

Postat

Bra balans i ljudet, bra spel. Vill höra mer.

Du kanske borde de-essa reverbet. Det är lite vasst.

Postat

Duger finfint det där.. Jag har själv exprimenterat med detta problem tidigare.. Jag testade en massa alternativ och kontentan som jag kom fram till är att använda 1 (en) bra mick om det sjungs och spelas samtidigt.

Alternativet är ju att spela in gitarren för sig och sången för sig.. Men oftast försvinner det känslomässiga samspelet i låten då.

Postat

tittar förbi lite snabbt.

tack för kommentarerna, goa männskor.

aorfreak - jopp, det är jag som sjunger och spelar, ca 23:30 igår

giggsy - kul att du gillar det! japp, normalt sett så går jag igenom hela låten och de-essar alla ställen där det behövs. den här är dock helt obehandlad, för att förvanska ljudet så lite som möjligt. i "skarpt läge" så ska det de-essas!

hegobald - håller med, det är otroligt svårt att lägga gitarr och sång i olika omgångar utan att spela till metronom. det "hörs" liksom.

osiris - tack för kommentaren, kul att du gillar ljudet. ja, reverbet blir väldigt påtagligt på vissa ställen eftersom jag inte de-essat.

Postat
Tycker att det låter jättebra.

Vad är det för mick du använt?

jo det var så sant...

jag använde en adk a51, som jag köpte precis när de kom. preampen är en ur focusrites platinum, så det är ju egentligen budgetprylar med gratis sir-impulsplugg till reverbet.

Postat

Bra balans mellan gitarr och sång, speciellt för en mikrofon.

Lite starkt reverb.

Postat

Inga fel på den inspelningen inte!!

Klart bevis på att det inte är utrustningens pris som är den viktigaste frågan.

Lite tankar:

- en av bastonerna, grundtonen i låten, på gitarren har mer resonans än de andra. Kan vara öppen sträng som låter annorlunda, rummet. EQ? Troligen behöver du dämpa den med fingret så den inte klingar ut fullt.

- de-ess är redan nämnt.

- lite mindre reverb tack.

Helt andra tankar.

- vad vill du göra med låten? Just nu är det gitarr som kompar och röst. Riktigt bra genomfört, men det är en bit kvar till kommersiellt producerad nivå. Jag skulle vilja börja om med en ståbas + spretig gitarr + sång. Det går ju inte att göra när gitarren redan lägger bastonerna. Sen kanske vispar på trumma plus något gott soloinstrument - sordinerad trumpet är en tanke även om det är konventionellt. Ballader behöver liksom jobbas med för att inte kännas tråkiga jämfört med annan musik.

Gunnar

Postat

ett stort tack för alla synpunkter och glada tillrop!

giggsy - kommer inte riktigt ihåg exakt vilket jag la på (har lagt impulsfilerna i lite olika kataloger, men det är ett platereverb iallafall)

linus/surikatmamma - jo, reverbet är lite stort och något påtagligt i vissa lägen.

trombonisten(gunnar) - extra tack för utförlighet! ja, jag ville inte nämna någon utrustning från början, för att inte påverka åt något håll (inget är eq-at heller). jag tror att det är reverbet som förstärker bastonen, dessutom är rummet fyrkantig och om än väl dämpat så bryts inte bastonerna.

min tanke är inte så mycket låten i sig (körde bara rätt upp och ner), utan mer om ni tycker att det rent "ljudmässigt" håller med bara en enkel (och i det här fallet billig) mick, tillsammans med andra budget saker. men även om jag inte hade några planer på att bygga vidare på just detta, så tackar jag för synpunkter och förslag på arrangemang,värdefullt att ta med sig i kommande "skarpa" inspelningar.

/tack

Postat

Tycker att det låter riktigt fint och nära. Fin röst har du också, lät inte alls som jag hade trott.

Postat
ett stort tack för alla synpunkter och glada tillrop!

giggsy - kommer inte riktigt ihåg exakt vilket jag la på (har lagt impulsfilerna i lite olika kataloger, men det är ett platereverb iallafall)

linus/surikatmamma - jo, reverbet är lite stort och något påtagligt i vissa lägen.

trombonisten(gunnar) - extra tack för utförlighet! ja, jag ville inte nämna någon utrustning från början, för att inte påverka åt något håll (inget är eq-at heller). jag tror att det är reverbet som förstärker bastonen, dessutom är rummet fyrkantig och om än väl dämpat så bryts inte bastonerna.

min tanke är inte så mycket låten i sig (körde bara rätt upp och ner), utan mer om ni tycker att det rent "ljudmässigt" håller med bara en enkel (och i det här fallet billig) mick, tillsammans med andra budget saker. men även om jag inte hade några planer på att bygga vidare på just detta, så tackar jag för synpunkter och förslag på arrangemang,värdefullt att ta med sig i kommande "skarpa" inspelningar.

/tack

Som någon sa skulle det kanske fungera att lägga lite ståbas och enkelt vispkomp på vissa låtar, om det nu blir flera i samma stil. Gärna ett lite blygt piano också. 😏

Postat

surikatmamma/gunnar - problemet med era förslag och idéer med piano, ståbas etc är inte att de är dåliga förslag (dom är nog utmärkta), utan att mina kunskaper inte framstår som speciellt bländande på dylika instrument.

när det gäller ex. ståbas så finns det nog ingen låt i hela världen som skulle vinna på att jag skulle lägga på det...

däremot så kan det öppna för intressanta sammarbeten.

phobos - kul att du tycker att det låter bra och att du gillar rösten. jag blir nyfiken på hur du trodde att jag lät...

tack!

Postat
surikatmamma/gunnar - problemet med era förslag och idéer med piano, ståbas etc är inte att de är dåliga förslag (dom är nog utmärkta), utan att mina kunskaper inte framstår som speciellt bländande på dylika instrument.

när det gäller ex. ståbas så finns det nog ingen låt i hela världen som skulle vinna på att jag skulle lägga på det...

däremot så kan det öppna för intressanta sammarbeten.

phobos - kul att du tycker att det låter bra och att du gillar rösten. jag blir nyfiken på hur du trodde att jag lät...

tack!

Lite mer varan-tv kanske 😆 , nä men ja trodde inte att du skulle ha en sån vacker röst med ditt nick och din avatar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.