Jump to content
Annons

Dubba spåren -


Pelle Rylander

Recommended Posts

Min fråga nuddar lite vid andra men...

Någon nämnde en gång nånstans att han lagt sång i 2 stämmor, för att sedan lägga 12 dubbar på varje.

För mig låter det lite mycket... :rolleyes:

Jag håller på med en låt som är en typ popballad.

Tanken är gitarr (en plockad slinga + en bakgrundskomp)

Sång i 2 stämmor, samt ett munspel.

Inga trummor på denna låt.

Hur skulle ni göra, för att det ska låta bra?

Vilka effekter lägger ni på sång resp instument?

Och hur mycket brukar ni kopiera spåren? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och hur mycket brukar ni kopiera spåren?

Inget

Hur skulle ni göra, för att det ska låta bra?

Vilka effekter lägger ni på sång resp instument?

Gitarr = ett spår plockad slinga , två spår bakgrund panorerat lite ,Effekter på dessa = kompressor , eq , reverb.

Munspel = ett spår centrerad , Effekter = kompressor , Eq , reverb

Sång = Ett spår lead sång alt två spår , 6 spår bakgrund , Effekter = Kompressor , eq , delay , reverb , deesser , kanske en disteffekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte alltid det behöver dubbas heller. Ofta är det ju snyggt med bara ett spår av varje instrument, blir ju framförallt lättare att urskilja allt. Men det är ju en smaksak.

Jag brukar dubba gitarrerna i mina rock och metallåtar. Det brukar räcka med en dubb på varje kompgitarr. Det går ju att dubba fler vändor men då måste man vara riktigt tajt annars blir det bara grötigt och dåligt. Sången brukar jag alltid dubba, men det är för att jag tycker att min röst låter så klen annars. Hade jag känt mig mer säker med min röst så hade jag nog försökt köra den så mycket ensam som möjligt.

Brukar inte kopiera istället för att dubba, om det är det du menar. Tycker inte att det ger samma "fethet" som en dubb. Men däremot kan jag kopiera en hel vers eller refräng ibland om jag inte orkar lägga den igen. Fast då lägger jag helst ett nytt gitarr eller sångspår. Nåt annat nytt så att det inte låter som att jag kopierat det rakt av.

för att sedan lägga 12 dubbar på varje.

Det lät ju fånigt mycket. Men det kanske passade i sammanhanget, vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbning är gött, men det är absolut inte alltid det passar. När "mitt" band spelade in vår debut-EP så sket jag i att dubba sången på en lugn vers. Det blev mycket bättre än att dubba.

Alltså, prova dig fram vad som låter bäst, dubbning är inte alltid lika med bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbning är gött, men det är absolut inte alltid det passar. När "mitt" band spelade in vår debut-EP så sket jag i att dubba sången på en lugn vers. Det blev mycket bättre än att dubba.

Alltså, prova dig fram vad som låter bäst, dubbning är inte alltid lika med bättre.

Håller fullständigt med dig Thimmie. 🙂

När vi spelade in vårt senaste album struntade jag, precis som Thimmie, i att dubba den lugna delen av en låt. Blev skönare sound och framför allt mer "naket", vilket var tanken. 😛

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar dubba sångspår manuellt, dvs sjunga in en gång för varje spår (finns det ngn som gör på annat sätt? 🙂) Sen panorerar jag ut dem i sidorna till olika grad. Ibland bara 2 st extra dubbningar, ibland 6 st dubbningar och kanske en extra skugga i mitten under lead. Beror på vad det är jag gör för något. Brukar även lägga chrorus och lite reverb på dubbningarna.

Men precis som andra, vissa tagningar dubbar jag inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Wow!

Snabba svar! Jag tackar alla för upplysande och inspirerande inlägg.

Jag tror att jag börjar få åtminstone en liten bild av vilken nivå jag ska hålla det på 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

BUMP!!

Jag tar gärna fler synpunkter. :rolleyes:

T.ex, olika tillvägagångssätt om det är en ballad vs en rocklåt.

Jag har svårt att få en snygg sång på ballader, om man dubbar sångspåren.

Däremot kan jag tänka mig det, om det är en rocklåt, med mycket trummor & feta gitarrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

BUMP!!

Jag tar gärna fler synpunkter. 😳

T.ex, olika tillvägagångssätt om det är en ballad vs en rocklåt.

Jag har svårt att få en snygg sång på ballader, om man dubbar sångspåren.

Däremot kan jag tänka mig det, om det är en rocklåt, med mycket trummor & feta gitarrer?

Jag sjunger inte mycket ballader, men de får jag har gjort har jag definitivt inte dubbat. De går helt enkelt för långsamt för att man ska kunna sjunga dubbningarna tajta nog att låta snyggt.

Redan Ted Gärdestad sjöng förresten dubbningar på lite lugnare låtar. På den tiden lät det förmodligen avant garde, men knappast idag. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger inte mycket ballader, men de får jag har gjort har jag definitivt inte dubbat. De går helt enkelt för långsamt för att man ska kunna sjunga dubbningarna tajta nog att låta snyggt.

😠

Vi verkar vara lite överens om den saken, då 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lägga på lite delay och experimentera med den. inte så att det klingar ut i oändlighet, utan så effekten blir att rösten låter fylligare. Ja vet inte riktigt om det är till någon hjälp men jag brukar alltid göra det för att sången ska bli krämigare. oavsett vad det är för låt/genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar dubba sångspår manuellt, dvs sjunga in en gång för varje spår (finns det ngn som gör på annat sätt? 😆)

Japp du kan kopiera spår för att sedan flytta dem någon milli åt något håll - vips har du fått några dubbar. Ligger de exkat lika blir det bara kraftigare ljud men diffar de lite mot varrandra tidsmässigt så kan det låta mycket fetare! Jag brukar köra det på vissa hiphop proddar då sångaren inte har tid eller bara lagt ett spår. Det är ett snabbt sätt att få till ett bättre ljud men jag föredrar "manuell" dubbning.

När jag lirar själv tummar jag aldrig på dubbningarna. Gitarrerna ligger dubbelt på de flesta grejjor så det beror på hur många gitarrer som är med osv. Hellre kvalité än kvantitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lägga på lite delay och experimentera med den. inte så att det klingar ut i oändlighet, utan så effekten blir att rösten låter fylligare. Ja vet inte riktigt om det är till någon hjälp men jag brukar alltid göra det för att sången ska bli krämigare. oavsett vad det är för låt/genre.

Reverb har jag testat, men inte delay. 😆

Thnx!

En annan sak jag har lite svårt med är att få acken att låta "fyllig" Jag får en ganska torrt ljud. (Det är en Ovation) Har provat med div delay, reverb, kopierat spåren o lagt med 10-15 ms tidsdiff, mm mm

Hur gör ni för att få ett fett akustiskt komp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...