Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå,

Jag har gjort en inspelning som är full med distorsion. Jag har kopplat en mini disc via ett mixerbord. För det första, hur kan det bli så mycket distorsion från hela inspelningen? (Jag spelade in en livekonsert via mixerbordet.)

För det andra, finns det någon funktion i t.ex. Cubase som man kan ta bort, eller i alla fall minska distorsionen, eller nåt annat program.

Redigerat av Bulldog
Annons
  • 2 veckor senare...
Postat

Det blev under inspelningen varenda gång musiken drar igång, eller i alla fall sånge, kan man förhindra en del av distorsionen, i alla fall minska, eller är det omöjligt. Jag tänkte ifall det finns någon funktion i Cubase...

Postat
Det blev under inspelningen varenda gång musiken drar igång

Använd inte Automatic Gain Control på MD:n.

Ställ nivåer manuellt i framtiden, så slipper du att de första sekunderna i låtarna distar sönder.

Att rädda digitaldist är svårt, och på en "hel mix" är det nästan omöjligt. Tyvärr!

Postat

Ok, dumt förklarat av mig. Jag menar alltså att det distar hela tiden under inspelningen så fort någon tog i med sången och det var mycket distade gitarerr.

På den Mini discen jag använder så har jag en funktion som heter "Mic sens" där valmöjligheterna är "LOW" och "HIGH". Jag har spelat in en konsert vid ett tidigare tillfälle och då hade jag den på "HIGH" och den inspelningen blev totalförstörd.

Så vid den senaste konserten så justerade jag om till "LOW" men det blev ingen bättring. Någon som kan tänkas veta något?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om du lajnar från ett bord skall du väl inte alls gå nära mic-ingången? Använd line-in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.