Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är det egentligen för skillnad på ex. en dx-plugg och en vst-plugg.

Det verkar ju som om vst är det bättre alternativet att använda i ex cubase vad jag förstått, eller?

Annons
Postat (redigerat)

VST är utvecklat av Steinberg och är ett nativeformat för Steinbergprodukterna.. ( Virtual Studio Technology) Direct X är Microsofts multimediagränssnitt som stödjs av många program, för att inte säga i stort sett alla...

edit: tillägg

Redigerat av demoniqus
Postat

Jag skulle nog vilja påstå att VST stöds av fler program. Dessutom är DX utvecklat av Cakewalk, men baserat på Microsofts DirectX-plattform, om jag har förstått det hela rätt.

Postat

En viktig skillnad på VST och DX i Cubase är att Cubase endast stöder automation av VST effekter, formatet DXi stöds dessutom inte överhuvudtaget. Lyckligtvis är antalet DX instrument som ej finns i VSTi format knappt existerande. Slide Flute är ett av de enda undantag jag känner till.

Cakewalk Sonar kan dock automatisera även DX plugins och med lite tur kanske det även blir möjligt i Cubase framöver. Tittar du i din VSTPlugins katalog i cubase hittar du förresten VST pluginen som tar hand om att ladda DX effekter.

/Majken

• 3 veckor senare...
Postat

Vst pluggarna kan man arrangera i vstpluginsfoldern så att de är lättåskådliga i programmet, men direkt X fixas av farbror Windows om jag fattar det rätt.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

På det vist fungerar dx precis som vst, egget.

Du huttar in dom i vstpluginsmappen och ser dom i cubase...

Postat
Vst pluggarna kan man arrangera i vstpluginsfoldern så att de är lättåskådliga i programmet, men direkt X fixas av farbror Windows om jag fattar det rätt.

Du fattar det helt rätt. Detta beror på att DX ligger i windows register om jag inte är ute och cyklar medan VST läses in av värdprogrammet. Det finns dock program som exempelvis Soundforge där även DX pluggarna kan sorteras upp. Detta sker dock inte genom att filer flyttas fysiskt på hårddisken utan istället styr en enkel pekare vart datorn skall leta, ungefär som bokmärken/favoriter fungerar i en internet browser.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.