Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Köpte en EMU Xboard 49 idag, och har kopplat in o spelat några timmar nu..

Det som är konstigt är att min pitch hoppar lite upp och ner precis som den vill, ibland känns det som att det blir flera toner lägre, och sen helt plötsligt åker den upp igen. Utan att jag rör nånting på tangentbordet, musen eller pitchhjulet.

Detta händer i både FL och Absynth, och det är det enda jag har provat.

Det sjuka är att man ser ju på de där siffrorna i FL hur det ändras, runt minus 150 cents nånting står det oftast, men ibland åker den upp eller ner några tiotal cents..

Jag har försökt dra upp den till 0, men den åker ner igen.. fattar ingenting.

Är det hårdvarufel? eller drivrutiner? Jag antar att det inte ska vara så här iaf.

Vet ingenting om detta, det är min första dag som ägare av ett midiklaviatur så var snälla 😄

Redigerat av Gling
Annons
Postat (redigerat)

det verkar vara någonting med kalibrationen.

har läst på deras hemsida nu att man kan ställa in pitchhjulet.

så här står det:

To calibrate the Pitch Wheel, turn the Pitch Wheel its full range, let the wheel return to centre, then press "snapshot" to set the center position - then press "Enter"

har gjort detta, säkert ett 10-tal gånger, men det som är sjukt är att när det står i mitten efter jag drat det längst upp och längst ner, så står det inte still på samma value.. det åker fram och tillbaka som en jojo.

och mycket riktigt så svajar det i tex FL studio 6 också. först står den på 0 cents ett tag, sen helt plötsligt hoppar den ner till tex -27 och sen upp till 0 igen.

Det verkar skumt tycker jag, så borde den ju inte göra.

Är det någon som har en xboard som kan säga om det är samma sak för er?

Redigerat av Gling
  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.