Jump to content
Annons

2000kr..vad ska jag köpa till hemmastudion?

Recommended Posts

rebstar (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har en liten hemmastudio och jag behöver er hjälp.

Jag har en MXL 990 mikrofon, Mobile PRE USB interface och ett par stora högtalare som jag använder som monitorer.

Jag köpte en kompressor (ThreeQ) för 1995kr men ja, jag vet inte om jag är riktigt nöjd..iofs kan det vara så att jag behöver bara lära mig mixa bättre.

Anyway..jag undrar om ni tycker jag borde lämna tillbaka kompressorn och köpa något annat med pengarna? Eller borde jag behålla den och bara lära mig använda den bättre?

Tack på förhand.

Annons
Postat

hej

förstår inte riktigt varför du köpte kompressorn över huvudtaget, då du kan hålla på med sådant i den digitala världen. de där 2000 spännen kan du lägga på riktigt bra hörlurar istället, det skulle jag ha gjort.

mvh Anders

Postat

Vad är det du vill använda den till?

Om du använder den till sången när du spelar in så är det väll bra, då kan du ju behålla den och lära dig att använda den på ett tillfredställande sätt.

Men om det är så att du använder den till att bussa ut från datorn i efterhand för att komprimera signalen så skulle nog i alla fall jag lämna tillbaka den och kanske sattsa på tex ett UAD1 kort, kostar lite mer, men man får mycket för pengarna.

rebstar (oregistrerad)
Postat

Jag ska köpa en rätt så dyr pre-amp (~6000) och en bättre mic (~4000) om ett tag, kommer jag inte ha nytta till kompressorn då? Eller måste jag köpa en bättre kompressor då?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
hej

förstår inte riktigt varför du köpte kompressorn över huvudtaget, då du kan hålla på med sådant i den digitala världen. de där 2000 spännen kan du lägga på riktigt bra hörlurar istället, det skulle jag ha gjort.

mvh Anders

Öh, en analog kompressor låter i de flesta fall "bättre" än en digital kompressor. Så det var nog ingen dum investering.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag ska köpa en rätt så dyr pre-amp (~6000) och en bättre mic (~4000) om ett tag, kommer jag inte ha nytta till kompressorn då? Eller måste jag köpa en bättre kompressor då?

Vad spelar du in med micken? Sång, gitarr?

Om så är fallet lämna tillbaka kompressorn.

Finns massor av pluggar som du kan använda.

Lägg pengarna på nåt du verkligen behöver.

Bästa investringen som man kan göra enligt mitt tycke är att köpa riktiga monitorer om du inte redan har bra sådana. Det gör att det blir roligare att jobba och det kommer att låta bättre. Sannolikt kommer dina mixar låta bättre med nya högtalare än med en ny analog kompressor.

Ärligt talat så kan jag nog leva med en mick från Clas Ohlson och bra högtalare än en bra kompressor och mick och så högtalare från Clas Ohlson om du förstår vad jag menar :-)

rebstar (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad spelar du in med micken? Sång, gitarr?

Om så är fallet lämna tillbaka kompressorn.

Finns massor av pluggar som du kan använda.

Lägg pengarna på nåt du verkligen behöver.

Bästa investringen som man kan göra enligt mitt tycke är att köpa riktiga monitorer om du inte redan har bra sådana. Det gör att det blir roligare att jobba och det kommer att låta bättre. Sannolikt kommer dina mixar låta bättre med nya högtalare än med en ny analog kompressor.

Ärligt talat så kan jag nog leva med en mick från Clas Ohlson och bra högtalare än en bra kompressor och mick och så högtalare från Clas Ohlson om du förstår vad jag menar :-)

Jag rappar.

Men alright om vi tänker så här..jag kommer ha ca 15 000 över till att köpa det jag behöver. Just nu har jag en MXL (eller MLX?) 990 mikrofon, mobile pre usb pre-amp och stereohögtalare som jag använder som monitorer. Vad borde jag köpa? Jag har även isolerat rummet med skumgummi. Borde jag inte lika gärna behålla kompressorn om jag ska köpa ny mikrofon, monitorer och pre-amp? (Btw någon som har tips på vad jag borde köpa?)

Redigerat av rebstar
Postat (redigerat)
jag kommer ha ca 15 000 över till att köpa det jag behöver.

Här säger du nåt tänkvärt. Vad behöver du då? Vad är det du saknar i din nuvarande setup? 😲

Vad är det som inte låter som du önskat? Åt vilket håll önskar du att det ska låta istället? Nån musikgenrereferens? Referens till nåt/någon artists sound?

Du rappar? Och köpte en kompressor för att pressa ihop dynamiken från din rap i MXL-mikrofonen? Det är röstsoundet som är den svaga länken antar jag?

Redigerat av Linus
rebstar (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Här säger du nåt tänkvärt. Vad behöver du då? Vad är det du saknar i din nuvarande setup? 😲

Vad är det som inte låter som du önskat? Åt vilket håll önskar du att det ska låta istället? Nån musikgenrereferens? Referens till nåt/någon artists sound?

Du rappar? Och köpte en kompressor för att pressa ihop dynamiken från din rap i MXL-mikrofonen? Det är röstsoundet som är den svaga länken antar jag?

Jadu, jag använder stora gamla högtalare som monitorer just nu så jag antar att jag behöver ett par bra monitorer. Om vi säger så här; jag vill ha bra sound kvalite-mässigt. I want something I can work with. Vad behöver jag då? Bättre mikrofon?

....och borde jag behålla kompressorn?

Btw har någon några guides till ThreeQ kompressorn? Har lite svårt att få ut bra ljud det blir antingen för skarpt eller för burkigt..

Redigerat av rebstar
Postat

Jag orkar inte ens kommentera det där med mikrofon från Claes Ohlsson etc... 😲

Det FÖRSTA du skall skaffa är givetvis en BRA mikrofon som återger det du skall spela in på ett vettigt sätt!

(detta borde ju var och en förstå=basic)

Det andra är bra lyssning osv,men du kommer givetvis att ha nytta av en analog kompressor också liksom du kommer att ha nytta och BEHÖVA en mängd saker men börja i rätt ände!!!

(förutsatt att du har det andra redan-bra ljudkort,dator som är rätt konfigurerad,mixer)

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
iofs kan det vara så att jag behöver bara lära mig mixa bättre.

Här tycker jag du ska börja.

Det du har tycker jag räcker gott & väl att göra bra låtar på. Jag känner folk som gör underbara mixar med sina stereohögtalare och om du bara lär dig dina högtalare så kan du säkert också få till det.

Samma angående kompressorn. Se vad du kan göra med det du har - lyssna och jämför hur en kompressorn låter i förhållande till de pluggarna du har. Själv har jag dumpat rätt många analoga prylar till förmån för digitala. Reason istället för en pro one, cubasepluggen moddelay istället för ett roland space echo. Det jag försöker säga är: lyssna själv. Det går mycket snack om analoga saker men enligt mig lever det inte upp till vad det levererar.

Hursomhelst - och som du märker - det finns många åsikter. Sålla väl. Och i slutet handlar det väl ändå om bra låtar, inte om hur det låter, eller hur?

Postat

Det finns en sak till att köpa, förutom studioprylar, nämligen TID. För 15.000:- kan du försörja dig i minst en månad och jobba med musiken fullt ut hela den tiden. Vilken dröm! 😲

rebstar (oregistrerad)
Postat

Kan ni inte sluta klanka ner på varandra och slå ihop huvuden för att hjälpa mig istället? hehehe..

Postat

rebstar, du kan väl svara på min motfråga jag postade förut? 😉

Här säger du nåt tänkvärt. Vad behöver du då? Vad är det du saknar i din nuvarande setup? 😛

Vad är det som inte låter som du önskat?

Vad är det du behöver? Vad är du inte nöjd med? Om vi inte vet vad du är missnöjd med, så är det svårt för oss att svara på om du behöver kompressorn - eller om felet sitter i nån annan länk i kedjan?

Postat

Personligen så hade jag nog i ditt läge gjort mig av med kompressorn. Visst är det bra med en analogkompressor men jag tycker nog att det i ditt fall verkar vara av större prioritet att få till en bra lyssning. Visst kan det funka med stereohögtalare men dessa är tyvärr sällan så ärliga i sin återgivning av ljudet vilket gör att det ställer väldigt stora krav på dig att veta hur de färgar ljudet i förhållande till snittet för att kunna få till en mix som funkar på de flesta högtalare. Om du köper ett par närfältsmonitorer så får du mer neutral lyssning och med rätt stor sannorlikhet även mer detaljerad lyssning. Jag skulle rekommendera att du satsar på ett par begagnade Alesis M1 active eller ett par Tannoy reveal active. Dessa två modeller låter båda väldigt bra och är såpass vanliga på begagnat marknaden att du kan hitta dem för ca 2500 på ställen som vendolin och blocket. Att de är activa är ju inte heller det direkt någon nackdel jag menar det är ju rätt juste att bara kunna plugga in i datorn eller mixern och så är det färdigt att köra. Förövrigt så tycker jag att den setuppen du har verkar vara bra att börja med, kör hårt med låtskapandet så kommer du förr eller senare se vilken del av riggen du växt ifrån först då är det ju bara att uppgradera den.

Postat

En sak som känns lite skum är att "kompressorn" (ThreeQ) som diskuteras, är en preamp som också innehåller kompressor och eq. Det känns väldigt överflödigt med en sådan burk om man bara använder den som kompressor...

Om du har funderingar på att köpa en annan preamp, så känns det helt fel att ha kvar preampen med kompressor i . Det skulle då vara bättre att skaffa en ren kompressor - om du har behov av en sådan över huvud taget...

Förslagsvis kan du titta på Summit Audio 2BA-221, tillsammans med TLA-50 från samma tillverkare. Då har du preamp och kompressor som inte går av för hackor - men som ändå ligger på en någorlunda rimlig prisnivå.

Som andra redan har nämnt, så borde du kanske också titta över lyssningen och akustiken i rummet.

Om du inte har lärt dig mixa bra ännu, så hjälper det dock inte så mycket med dyrare prylar - utan det du behöver skaffa, är vana att ratta det du redan har - för att lättare kunna förstå var bristerna i dina nuvarande prylar finns, så att du kan välja rätt senare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.