Jump to content
Annons

Beställning av musikprylar från UK


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har fått ett problem (som vanligt).

Jag beställde för första gången förra veckan musikprylar (en gitarr och två andra saker) utomlands, närmare bestämt från UK. De skriver på hemsidan att det tar en dag att få grejerna om man bor i UK, nån dag till för Skottland och 3-7 dagar för övriga Europa.

Idag hade det gått 7 dagar, så jag mailade. Dels frågade jag om gitarren fanns i lager och dels om de visste ungefär när jag kunde få grejerna. Pengarna hade de dragit omgående vid beställningen. Paketet kan jag dock inte spåra någonstans hos leveransföretaget med mitt ordernummer. Märkligt.

Nu fick jag ett mailsvar (i förkortad form): Du måste skicka in en kopia av ditt körkort eller pass. Vi gör så med alla våra internationella kunder. Först då kan vi expediera din order!

Hmm...märkligt eller?

För det första: vad ska de med mitt pass till? De har ju inte min namnteckning eller foto. Det är ju bara budet som kan se om min namnteckning stämmer och om bilden på id-handlingen verkligen föreställer mig!

För det andra: om jag inte hade skrivit mailet nu efter en vecka så hade jag alltså kunnat vänta till dödagar på de här paketen? Det står absolut INGENTING på deras webbsajt om detta med kopior på pass/körkort nämligen!

För det tredje: Det verkar på deras ordalydelse, som om de underförstått är förvånade över att de dragit pengarna, då de inte expedierat min order ännu.

För det fjärde: Varför svarar de inte på om de hade gitarren?

För det femte: Finns det överhuvudtaget någon på detta forum som varit med om något liknande?

😉

I väntans tider//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musicstore Köln har samma regler skrivna på sin hemsida (+ att de vill ha en kopia på båda sidorna av kreditkortet), fast när jag köpte grejer därifrån så frågade de inte efter det och det funkade utan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag var med om något liknande när jag handlade från Turnkey (UK). Det skulle vara kopior av körkortet, kreditkortets båda sidor fram och tillbaka tills jag höll på att bli vansinnig och tänkte skita i dem och handla någon annanstans.

Kronan på verket var när de ville ha en kopia av något "officiellt brev" som ställts till mig...!! Det hade jag inte, utan frågade om det gick bra med en kopia på min elräkning. Jo, det gick bra...

Det hela var så absurt att jag var tvungen att fortsätta processen för att se hur det hela slutade. Till slut kom grejerna.

Visst, man kan tycka att det är vansinnigt byråkratiskt, men det är faktiskt bara för att skydda den rättmätiga kreditkortsinnehavaren från bedrägerier. Det brukar ju också vara så att när man väl gått igenom processen med leverantören behöver man inte göra det igen vid nästa beställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för svaren om era erfarenheter kring detta. Jag har inga problem med kontroller, jag accepterar dem och tycker det är bra att de finns. Synd bara att de skall behövas. Det är bara det att det inte står något om detta på deras webbsajt överhuvudtaget som gjorde mig misstänksam, plus att de redan dragit pengarna. Men att dra pengarna direkt gör de kanske även om de inte har inne grejerna?

Kopior av kreditkort skriver de inget om dock. Bara pass och körkort.

Problemet är att mitt pass har gått ut. Vet inte ens om jag har det kvar...

Och körkort har jag ju inte.

Bra va? Får väl bli id-kort då da...

😏

pennor//:musik

p.s. Vilken tur att jag råkar ha en scanner... Fick precis en påminnelse från dem. d.s.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Och ingen reaktion från UK.

😏

Tror inte de har prylarna i lager. Men det svarar de inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

& Hur lång tid är det rimligt att jag ska behöva vänta på prylar överhuvudtaget, med tanke på att de redan dragit pengarna? Det bör väl finnas en gräns för att de får dra pengar direkt? Om inte varan väntas in på låt säga 8 veckor-12 veckor, är det ändå rimligt att de får dra pengarna direkt? Det tycker inte jag. Gränsen borde vara 2 veckor.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

De har bara kontorstid mån-fre. Annars stängt.

En fördel om de skickar allt på en gång. Inte stor vits att få två case bara 😳 , i första vändan...

Under tiden ska jag fundera över om ceder eller gran är att föredra i spansk gitarr. Fast den köper jag i Sverige!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hade jag inte skrivit det? Det trodde jag... Jaja, det var väl nånannanstans då?!

Hursomhelst, äntligen fick jag besked idag. Den väntas in i lager hos Yamaha om 12 dagar ungefär. Sedan ska den till den där stora affären och därefter till leveransföretaget. Slutsats: I början av maj får jag grejerna och pengarna drogs i slutet av mars. Är det rimligt? Jag vet inte, jag frågar er.

😉

cacao//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har Grahn sagt det så, då är det det som gäller!!

😲

Funderar nu också på om Net On Net är ok att beställa lurar från. Har aldrig prövat dem.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar nu också på om Net On Net är ok att beställa lurar från. Har aldrig prövat dem.

Det har jag gjort. Gick hur smidigt som helst, kostade billigt och gick fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag inte skrivit det? Det trodde jag... Jaja, det var väl nånannanstans då?!

Hursomhelst, äntligen fick jag besked idag. Den väntas in i lager hos Yamaha om 12 dagar ungefär. Sedan ska den till den där stora affären och därefter till leveransföretaget. Slutsats: I början av maj får jag grejerna och pengarna drogs i slutet av mars. Är det rimligt? Jag vet inte, jag frågar er.

🙂

cacao//:musik

Nej det är inte rimligt.

Du har fortfarande inte svarat på vilket företag du pratar om.

Men det kanske är hemligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Violiner: jag skrev det i en annan tråd, men glömde det här. Det är inte det minsta hemligt... 😏 ...det är imuso, West Midlands, UK.

Jag tycker att Hackemans och Overkills avatarer är riktigt otäcka! 😆

Nu ska jag berätta. Fick en avi att jag skulle hämta ut två paket. Jag trodde då att det var en skiva och en t-kött från US of A, men blev paff då det visade sig vara två 1.8 meter höga papplådor! I dessa låg mina två beställda hard case. De var schyssta. Blev riktigt förvånad över att gitarren låg i ett av casen. Särskilt när det stod på paketen att de vägde 1 kilo styck. Men framförallt p.g.a. att jag fick ett mail i förrgår (10/4!) där det står att de får in den ca. den 27-28 april och att jag troligen därför har den vid årsskiftet april/maj. Hallå...det är 12:e april idag bara... Varför kom den nu då?? Paketet var skickat från dem 1:e april dessutom!!

Fattar Nada detta (eller någon annan spelare?).

Har kollat casena och gitarren i em/kv. Det verkar schysst allting, ända tills jag märkte att det var en massa repor på plektrumskyddet. Då kom jag på att det var en plastfilm på det. Då drog jag väck det för att se om själva plektrumskyddet var skadat. Faktum är att det har ett inte obetydligt antal repor (=ganska många). Men dessa syns inte alls framifrån utan egentligen bara om man håller gitarren i bestämda vinklar med viss belysning.

Fråga: Är det petigt att skicka tillbaka den bara för detta? Är det värt besväret? Gitarren låter bra och är fin i övrigt.

Hade det varit en dyr Gibson hade jag inte tvekat en sekund. Å andra har jag lärt mig att inte beställda dylika dyra saker långt ifrån. Skulle det bli aktuellt nån gång med ett så dyrt inköp, så blir det närmaste musikaffär här istället.

Jag har märkt att i affärer så har i princip de flesta gitarrers plektrumskydd repor. Eller är det inte så, titta i lampskenet nästa gång... Kan det alltså vara ett demoex jag fått?! Kan man byta plektrumskydd på en gitarr?

Det är två olika snubbar som hade hand om min order, och den andre skrev att de inte hade några. Den förste verkar ju dock ha haft hand om ordern...han kanske var mindre nogräknad och tog demoexet? Märkligt är att jag aldrig kunnat följa ordern hos Interlink-leverantören. Dessutom har de uppenbarligen lämnat paketet hos min tobakist (som jag frågade), trots att det sagts mig att de endast levererar till bostaden direkt, sedan retur England.

Har någon vägarna förbi i West Midlands UK, så besök gärna Imuso...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...