Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jo, Allvarligt. Skulle vara underbart att få ihop ett längre stycke. Hallå, Colectors fixade sin fullängdare i LA, när de var fria från jobbet att spela in Electric Prunes: "Mass in F Minor".

Vad jag har gjort: Staplat ett antal idéer efter varandra. Som tror jag hänger logiskt samman.''

Vad som behövs. Luft mellan idéerna och förslag på hur man gör detta. Fler nyskapande idéer. 😉 .............På en Lp-sida ska man kunna trycka in allt från svarta hål till Incubitus.

Riktiga i nstrument. Framför allt VG är sur, men en riktig stråke hade varit guld,

Sång naturligtvis. Jag har en textidée till detta

...........Så hjälp mig att få ihop 16 minuter till 😄

UtkastStringplag.mp3

Redigerat av dede
Annons
Postat

Varför är det naturligtvis med sång? Jag måste slå ett slag för att låta musiken tala. Skippa sången och jobba vidare på det som en instrumentalkomposition.

Släng in några lugna drömskt melodiska partier och några extremt friformiga kaospartier och låt något tema hypnotiskt upprepa sig så har du snart dina 20 min 😄

Originellt och bra.

toiletbrush deluxe (oregistrerad)
Postat

Wow! jag fattar verkligen ingenting!

nu har det gått 3 minuter, men det känns nästan som 20!

fan bra jobbat, hoppas det finns nån som diggar det 😆

Postat (redigerat)

"C- RAPP" Trodde mig tro att skivspelar'n hakat upp sig ... ?

Redigerat av job
  • 3 veckor senare...
Postat

Jag är helt ställd. Kan inte ni grabbar o töser som är vana vid långa låtar gripa in!

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Att låten är så lång kräver något slags väldigt uthålligt intresse och jag tycker inte det håller som det är nu. Kanske något nya instrument vid de olika partierna? Trummorna, stråkarna, gitarren och basen är bra men för mig funkar det inte hela vägen. Men som det är tycker jag du har hittat någon slags långsam och dramatisk upptrappning. Jag får en rätt smygig och farlig bild i huvudet.

När jag en gång hade liknande låtambitioner hjälpte det att tänka som en filmförlopp av händelser.. dels för att få idéer till instrumenteringen, dels för en dramaturgisk uppdelning av känslor.

Det är ju bra att du låter motiv komma tillbaka, som 02:50. Men det kanske går att variera arrangemanget runt motivet lite? Ackordbyte, instrumentering?

Jaja, lycka till.

Postat

Vet inte om du hört Crass men detta får mej att tänka på dem.

du skulle kanske kunna ha lite talade partier som filmdialog, nyhets utsändning eller nått liknande.som delar upp musiken i stycken fast ändå sammanbinder den.

Postat (redigerat)

Låter som en knasig variant av Devil Doll, verkligen roliga grejor, men lite för mycket av det goda, låter lite som en cirkus-mardröm. Lyssnar du på Notre Dame måhända?

Angående längden, tror inte det är några problem att få till, återanvänd vissa partier på samma sätt som du gjort med den delen som kommer lite efter halva materialet. Där tycker jag mig skönja en tydligare linje i struktur och idé. Lite luftigare partier som inte har samma densitet är ju lätt att trolla fram, eftersom sången ju ska vara bruten på ryska eller tyska så kan det ju vara lite positivmusik eller dragspel som kör arpeggion upp och ned hela tiden till härlig narrator/sång av ngn excentrisk sångare (ska du sjunga själv?) med spetsiga öron och vampyrtänder.

Måste få säga att generellt tycker jag trummorna är rätt knasigt/dåligt programmerade.

En till grupp slår mig... Beyond Twilight... de har nämligen en låt ssom heter Devils Waltz eller ngt sådan på skivan "the Devils Hall of Fame". Att jag nämner massa med band är lite för att själv tvinga in det i ngn genre för att inte hamna på hispan, men också för att du kan få idéer på strukturer och avgränsa din musik lite.

Jävligt spännande måste jag säga, vet inte om det är slumpen som skapat det eller om du är ett geni. 😉

EDIT: gick in på din hemsida och lyssnade på ditt övriga material, det lutar starkt åt geniförklaring. Får lite Klokus & Onkel Konkel känsla av vissa element i musiken, det är ju så man måste dansa... det riktigt spritter i benen.

EDIT 2: Låten Afrika är helt strålande, de-esser är verkligen överflödigt i musiken... sidan blir bokmärkad för framtida njutning.

Att jag såg hårdrockreferenserna är väl lite pga av den där gitarren som ligger på ackord då och då, men även pga längden du eftersträvar, och då är ju symfonirock/metal ngt som ligger ganska nära.

Redigerat av steflund
Postat
🙂 haha! skulle detta pågå i 20 minuter, så skulle det ju vara en riktig utmaning att lyssna igenom allt. :rolleyes:
Postat
Jävligt spännande måste jag säga, vet inte om det är slumpen som skapat det eller om du är ett geni. :rolleyes:

EDIT: gick in på din hemsida och lyssnade på ditt övriga material, det lutar starkt åt geniförklaring.

Sug åt dig för fan Dede! Det är du värd sedan ingen fattat geniet i pünkfestivalen 🙂

Postat

Jävligt spännande måste jag säga, vet inte om det är slumpen som skapat det eller om du är ett geni.  🙂

EDIT: gick in på din hemsida och lyssnade på ditt övriga material, det lutar starkt åt geniförklaring.

Sug åt dig för fan Dede! Det är du värd sedan ingen fattat geniet i pünkfestivalen 😛

Ja, vad ska man säga, detta är ju nyskapande... inte sagt att allt nyskapande är bra, men i detta finns det ju lyssningsvärde samtidigt som man blir ordentligt förvånad då och då.

Om det är så att Dede fått mycket kritik tidigare så är det fel folk som lyssnat. =)

Postat

Maxmaxmax. Tack. Ja, den behöver kanske både mer variation och upprepning. Noterar.

Pluffo: Man tackar! 😛

Fred Asp: Kontrollerat stök vill jag gärna ha. Däremot inte att trummorna ska låta programmerade. Vad är C-repeat?

Sixties: Också inne på filmtänket? Jomen visst! Lustigt att du nämner Crass. Slaptap gjorde det om den här demopostningen Vissthar jag både singlar och fullängdare med Crass i samlingen. Och visst finns där guldkorn. Fast jag har inte ägnat dem en tanke på länge, länge.

Steflund: Stort tack för konstruktiv kritik och ännu mer för geniförklaringen - Den har jag väntat i trettio år på. 😱 Det lär nog bli sång på ryska. Samma chanteuse som på Afrika och zigenar-rippen Caje. Kan det funka?

Vallhagen: Jag suger!.......Öh det blev fel 😄

Fjodrov: Får kolla in den plattan!

Postat (redigerat)

EDIT: det blidde lite fel... det är helt ok om ngn moderator tar bort detta inlägg.

Redigerat av steflund
Postat

Ja, jag tycker Afrika är helt strålande... och den sången tror jag kan passa utmärkt, kanske lite mer excentrisk framtoning skulle vara bra... hur mycket skämt är det i det du skriver? För samtidigt som jag tycker det är riktigt intressant ofta så sitter jag och smågigglar ibland. Har skickat länken till eran sida till lite kompisar.

Postat
Ja, jag tycker Afrika är helt strålande... och den sången tror jag kan passa utmärkt, kanske lite mer excentrisk framtoning skulle vara bra... hur mycket skämt är det i det du skriver? För samtidigt som jag tycker det är riktigt intressant ofta så sitter jag och smågigglar ibland. Har skickat länken till eran sida till lite kompisar.

OK!

Hur mycket skämt....Hmm, det är så klart en ironisk touch ibland. Vilket är bra för att skydda sig själv. Har faktiskt fått frågan innan. Men att det låter som det låter beror oxå på vilka resurser jag haft tillgång till. Ursprunget till Afrika gjordes på en två spårs-sequencer (Yamaha Qx7) och en Dx7 - där jag på den tiden tyckte att ljuden (uppriktigt) var fantastiska. Den låten och några andra skickade jag till ett engelskt magasin; "Music Technology" som beskrev sången som "not-quite-on-the-note-happy-go-lucky-charm" och dessutom tyckte att det lät som något "behind the walls" innan de upptäckte att det var "posted somewhere in Scandinavia". 😲

Postat (redigerat)

Gud vad underbart! SJUUUUUUUUUKT!!! Har garvat kan jag meddela!

Det är så fult och knasigt men jättebra på sätt o vis. Fråga Dig själv bara, vad VILL Du med det här?!! 😲 Och är Du säker på att det skall få hålla på i 16 minuter till? Det kan det inte få göra om man skall behålla intresset. Som inledning, visst...men nu är det dags att byta tema och fläta samman. VIll Du tänka YES, GENESIS eller King Crimson eller klassiskt? Samla mammas manna?Lyssna på dom då. Och ofta. Sätt Dig in hur de tänker musik...det är matematik, reflektioner, baktankar, flerdimensionellt. In och utflätningar. Oj en slinga växer fram ur ett tema...basen hakar på slingan, trummorna med. Nya ackord växer fram och ett nytt avsnitt framträder. Var inte rädd att prova det oförväntade, du har börjat bra. Har Du tre fula grejer som kör, prova att blanda med en stark kontrast som är vacker. Då märks allting mycket mer. Nä jag orkar inte mera nu.

4 gången! Men kul är det!

😄

Redigerat av Nad Sylvan
Postat
Gud vad underbart! SJUUUUUUUUUKT!!! Har garvat kan jag meddela!

Det är så fult och knasigt men jättebra på sätt o vis.

Tackar för lyssningen, Nad! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.