Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Problemet med att bygga en PC är att det finns så väldigt mycket tillverkare av alla delar till en PC vilket försvårar att veta vilka delar som fungerar med vilka etc. Det är en liten djungel som inte är alltid så lätt att ta sig fram i. Moderkortet med benämningen raden nedan är ju trots allt ett Premiumkort vilket innebär att det borde vara bra. Jag har begärt 400 Gb raidbyggda diskar 800 Gb totalt med en systemdisk på ca 160 Gb och allt rullar i 7.200 varv/minut.

Man skall nog passa sig för 10.000-varvs diskar då de skriver fruktansvärt snabbt, men är inte lika långlivade.

Asus P5WD2 Premium

Intel Dual Core 3.2 Ghz

Systemdisk: 160 Gb 7.200 varv. (16 Mb cache)

Hårddisk 2: Raidkopplade 400 Gb x2 = 800 Gb 7.200 varv (16 Mb cache)

Extern Matroxdisk på 300 Gb (16 Mb cache)

4 Gb RAM Dual Channel DDRII 667Mhz (2x1gb kapslar)

800 firewire

400 firewire

8 stycken USB 2.0.

Grafikkortet: MSI 7600GS 256MB 2XDVI

Jag tror att jag tror att prestandan skall räcka en bit på vägen. Man kan ju tycka 4 Gb RAM och 800 Gb HD etc är en aning i överkant. Men då kan jag säga att när min nuvarande 2.4 Ghz med 2Gb Ram 400-minnen dyker efter minsta gaspådrag, så är det dags att byta. Saken är den att jag använder mycket kraftfulla samplingar från KONTAKT 2 och BRASS från Arturia som faktiskt tar enormt mycket CPU-kraft vilket i sig är väldigt förvånande då Brasspluggen jobbar med fysisk modellering då pluggen ifråga inte laddar en några samplingar. En parentes, men ändå.

Denna dator enligt specifikationen ovan är än så länge på offert men det är mycket troligt att det blir denna dator. Det enda som jag själv personligen kan ha lite invändningar emot är grafikkortet: MSI 7600GS 256MB 2XDVI som inte är av samma märke som moderkortet "Asus". Det finns ett grafikkort från Asus som har 1XDVI och 1X analog skärmsignal.

Enda anledningen till att jag vill ha MSI 7600 2XDVI etc är att jag vill kunna klona skärm 2 enligt skärm 1 så att jag får samma fina grafik över bägge skärmarna. Eller jag har kanske missuppfattat det där med kloning av 2 skärmar så att det räcker med Asus grafikkort som har 1XDVI och 1X analog.

Jag har även haft kontakt med Macoteket i Stockholm gällande en PowerMac G5 Quad 2,5 Ghz någonting.... Denna maskin kostar ca 34.000 kr inkl. moms i standardutförande som inte ens är i närheten av PC:n enligt enligt specifikationen ovan. Det sägs att Macintosh har sänkt sina priser rejält men det är nog i överkant. PC:n kan hänga sig då och då men det kan nog en Mac göra då och då också.

Prestandamässigt så tror jag att man får mer pengar för PC än för Mac i det här läget enligt mina erfarenheter och efterforskningar. Att jobba i PC eller i Mac är nog mest en ren smaksak.

M.v.h.

Fred

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag har även haft kontakt med Macoteket i Stockholm gällande en PowerMac G5 Quad 2,5 Ghz någonting.... Denna maskin kostar ca 34.000 kr inkl. moms i standardutförande som inte ens är i närheten av PC:n enligt enligt specifikationen ovan. Det sägs att Macintosh har sänkt sina priser rejält men det är nog i överkant. PC:n kan hänga sig då och då men det kan nog en Mac göra då och då också.

Prestandamässigt så tror jag att man får mer pengar för PC än för Mac i det här läget enligt mina erfarenheter och efterforskningar. Att jobba i PC eller i Mac är nog mest en ren smaksak.

M.v.h.

Fred

Du kanske ska jämföra med en Dual Core Powermac istället för med en Quad Core om du vill ha en rättvis jämförelse, visst kan det vara en smaksak att köra Mac men de som en gång har fått smak på Mac OS X går sällan tillbaks till Windows...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vilken Mac jobbar du i Glaskatten?

Fred

Jag har en Powerbook 1,33Ghz och en InteliMac hemma och en Dual 2Ghz Powermac i studion.

Jobbar med alla men mest med Powerbooken eftersom den är så smidig och bra att göra grunder på.

Redigerat av Glaskatten
Postat

Vad gäller moderkortet så har du lyckats valt det bästa möjliga för musikproduktion när det gäller Intel-processorer och Pci-express grafikkort. Bara att gratulera 😉

Du skriver inte vilket chassi du tänkt bygga burken i, ett förslag är Antec P-180 tillsammans med ett tyst nätaggregat, en extra 120mm fläkt i lågvarv och akustikdämpningsplattor. Borde gå loss på omkring 2500-3000 kronor för chassi och tillbehör.

/Majken

Postat

Tack Majken för tipset. Verkar kombinationen av övriga delar vara bra, eller vad tror du? Jag skall kolla av ditt tips med Antec P-180 vilket kan bli väldigt bra.

Vad har du för dator själv?

Fred

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.