Jump to content
Annons

Psytrance bas

Recommended Posts

Wick (oregistrerad)
Postat

Är så fruktansvärt irriterad nu..Har försökt, om och om igen med samma saker men får icke till det.

Har läst era tips om hur man går tillväga med en psytrance bas..och visst, till en början så funkar det bra. Men under själva basljudet, så döljer så ett irriternade knaster..mycket svagt. Det är inte fel på ljudkortet lr högtalarna, utan jag kan helt enkelt inte förstå vad det är som är fel! 😆

kan ngn vänlig själ hjälpa mig?? 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Knaster? Skumt!

Har du attacken på noll? Vrid upp attacken och se om knastret försvinner.

Hur ofta kommer knastret? Varje 1/16? Eller varje 1/4?

Redigerat av AndyPandy
Postat

du har inte laggat runt med resonansen + filter lite för mycket?

vissa ljud tillsammans med vissa filtertyper vid en viss resonans "klickar", har jag upptäckt. men kanske inte iof, om det är en psytrancebas du försöker skapa.. kan dock vara nog så häftig effekt.

säker på att det inte är i ljudet i sig? är det en sampling eller en synth?

Wick (oregistrerad)
Postat

Vanlig synth, basljudet heter AcBss Mw Mute. hmm ok, så attacken ska inte vara helt nere? Förstår mig inte riktigt på de där med Envolpe filtren 😱 Vad gör dem för nytta?

Tack för svaren hittils!

Postat (redigerat)

Vad är det för synth?

Vad har du för andra grejer, vad kör du för sequencer?

Edit: Sorry såg detta var postat i Reasondelen :rolleyes:

Redigerat av Robban303
Wick (oregistrerad)
Postat

Ja kör på matrixen :rolleyes:

Wick (oregistrerad)
Postat

Hej igen. Jag testa de där med attacken, vilket funkade bra! 😆 tack så jätte mycket! men de återstår då ett problem..Det är för mycket muller..den där gummikaraktären kommer inte riktigt fram..och ja är ute efter att ha en mörk bas, ungefär som Dark Soho. Resonansen är helt nere, så jag vet inte vad det beror på! 😄

Postat
Hej igen. Jag testa de där med attacken, vilket funkade bra! 😆 tack så jätte mycket! men de återstår då ett problem..Det är för mycket muller..den där gummikaraktären kommer inte riktigt fram..och ja är ute efter att ha en mörk bas, ungefär som Dark Soho. Resonansen är helt nere, så jag vet inte vad det beror på! 😄

Det är här EQ kommer in 😆

Wick (oregistrerad)
Postat

hehe ok, då får ja försöka med de då 😉

Tack för er hjälp!

Postat
Hej igen. Jag testa de där med attacken, vilket funkade bra! 😆  tack så jätte mycket! men de återstår då ett problem..Det är för mycket muller..den där gummikaraktären kommer inte riktigt fram..och ja är ute efter att ha en mörk bas, ungefär som Dark Soho. Resonansen är helt nere, så jag vet inte vad det beror på! 😏

Det är här EQ kommer in 😆

Eller ett högpassfilter. Om du kör Reason 3.0 kan du koppla in bassynthen i en stereo imager, klicka i "Solo Hi Band" och vrida på X-OVER FREQ-ratten tills mullret försvinner och det låter som det ska. På det sättet får du en snävare kurva än vad som är möjligt med någon av EQ:arna.

Wick (oregistrerad)
Postat

Tack så jätte mycket för tipset Mornel! prövade nyss att göra de du sa, och basen fick ett mer djup o mörker samtidigt som de där "mullriga" försvann en del 😛 får jobba nu lite mer med EQan.

Fortfarande min fråga obesvarad: Vad är envolpe filtren till för?

Postat
Fortfarande min fråga obesvarad: Vad är envolpe filtren till för?

Det styr hur filtret ska förändras över tid. Amplitudenvelopen styr volymen, filterenvelopen styr filtret. Lång attack gör att filtret långsamt öppnas, till exempel. För att den ska ha någon effekt måste du antingen vrida upp "Amt"-ratten till höger om den på Subtractorn eller "F.Env"-ratten i nedre högra hörnet i Velocitysektionen (envelopen styrs då av hur hårt ditt anslag är på klaviaturen).

Wick (oregistrerad)
Postat

All right! Om ja nu skall göra en psytrance bas, hur ska ja då vrida på dem? alltså, de finns ju två filter, ska ja vrida på båda, och i sådant fall vilket värde?

Tack för er hjälp!

Postat
Hej igen. Jag testa de där med attacken, vilket funkade bra! :rolleyes:  tack så jätte mycket! men de återstår då ett problem..Det är för mycket muller..den där gummikaraktären kommer inte riktigt fram..och ja är ute efter att ha en mörk bas, ungefär som Dark Soho. Resonansen är helt nere, så jag vet inte vad det beror på! :rolleyes:

Det är här EQ kommer in 😳

Eller ett högpassfilter. Om du kör Reason 3.0 kan du koppla in bassynthen i en stereo imager, klicka i "Solo Hi Band" och vrida på X-OVER FREQ-ratten tills mullret försvinner och det låter som det ska. På det sättet får du en snävare kurva än vad som är möjligt med någon av EQ:arna.

Nice mornel :rolleyes:

Wick (oregistrerad)
Postat

Hur skall ja arbeta med filtren??? Om ja nu gör en psytrance bas?? 😄

Postat

testa dig fram...

lek lite filtren,, ända och lyssna, ändra igen och lyssna åter 😳

Wick (oregistrerad)
Postat

Jo, men det är de jag just gör..i flera timmar varje dag. Så det skulle vara enklare ifall ja förstod vad ja sysslade med.

Wick (oregistrerad)
Postat

Ingen som kan svara här? 😄

Wick (oregistrerad)
Postat

Jo hur man ska arbeta med filtren, alltså på ungefär vilket värde dem ska stå på om man nu skall göra en rullande psytrance bas? Har förstått att dem har en stor bricka i spelet 😠

Postat

Jadu...

Det är olika från ljud till ljud tycker jag...

Men sätt attacken på filtret på 0. sen behöver du inte ha decay på högsta precis, utan dra ner den till, hmm vad kan vi säga.. 25-35 kanske?

Sen kan du väl ändra själva filtret till 25-35 också?

Lyssna och avgör själv, det blir alltid det bästa resultatet då!

Det är ganska svårt att få till psybasar att låta riktigt bra..

jobba mkt med EQ, se till att inte få ett för "basigt" sound..

Använd en bra kick också.. Se till att EQ:a den också så att kicken och basen inte slår samman så att säga..

😉

Wick (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket Soundborn 😉

Norman Beatz, vad menar du med VB? Är det en omöjlighet att få till de i reason? ja har hört en del låtar på propparnas hemsida, och där tycker ja en del fått till de grymt bra 😛

Peace

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Surfa på google, nyckelordena är: "ADSR envelope", du lär snabbt hitta en snabbkurs i filtrens värld.

Wick (oregistrerad)
Postat

Tack Tsmalbme!

och Glad påsk alla! 😉

Postat
glöm att göra psy bas i reason och kör med vb - 1 stället om du vill ha till det där riktigt feta ljudet 🥰

peace

vb - 1 är bra för psybasar!

Men det är klart att det går att göra psybas i Reason också..

Wick (oregistrerad)
Postat

okay! Men är inte de en vst för Cubase? 😉

Postat
okay! Men är inte de en vst för Cubase? 😎

..jupp, men Norman gillar den så väldans mycket.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

japp det är en steingberg plugin, och japp som psyskapare jag gillar den så väldans myckets precis som kända proffessionella psytranceproducenter gör..

Jag vet att din fråga inte var relaterad till det här men jag har själv varit där med att försöka skapa feta basar i reason men allt det där känns som ett misstag nu när man här lärt sig vb-1, klart du kan få till sjyssta basar och sånt i reason men jag tycker att du ska hoppa över den delen och börja med vst plugins istället om du vill ha ut det bästa av din musik 😉

peace

Robin

Redigerat av NormaN BeatZ

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.