Jump to content
Annons

Korg Legacy


leere

Recommended Posts

Hej!

Läste i senaste studio om deras test om den "virituella" synthen med tillhörande klaviatur. Och jag undrar om det är någon som testat eller äger den. Den verkar extremt intressant nämligen (att hitta dessa synthar som hårdvara kostar lite mycket). Har dessvärre inte tillgång till någon "större" musikaffär där jag bor nu 😉

Fick rätt så högt betyg i studio, men som "lekman" måste man höra från andra ställen också. Priset låter nästan rimligt med tanke på vad man får. Så det skulle vara kul att kunna spela live med en sådan kopplad till en laptop om man spelar live *hehe*

Ialla fall, tacksam för svar...

MvH

Leere

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror mycket hänger på vad man vill ha. Syntarna låter likt orginalen och låter ruskigt bra måste jag säga, det går inte att förneka. Använder dem inte själv men har testat. Märkte dock att Legacycell knaprade rätt tappert med CPU. Lyssnar du på ljud från orginalsyntarna så kommer du höra ungefär vad som kan åstadkommas med dessa mjukvaruvarianter. Tycker testet i Studio var rätt utförligt, men de skrev mycket lite om Poly-six som är den som jag tycker låter mest intressant i samlingen. Ruskigt bra ljud ur den synten. Framförallt tycker jag filtren på syntarna glänser. Wavestation är inte så jättekul tycker jag, men ok för en eventuell nostalgitripp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är då ute efter det gamla hederliga analoga synthljuden. Typ DAF. En fråga som jag gkömde ställa:

Kan man använda den som masterklaviatur (till cubase) eller fungerar den enbart till Korgs synthar? Skulle vara extremt kul om man kunde använda den som masterklaviatur...

MvH

Leere

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Legacy´s korg synthar låter väldigt,väldigt bra. padsen är underbara , jag satte långfingret på en not i preset "Undersea pad" (Tror jag den hette) och där satt man ...och satt man.....några minuter och flummade bort .......flummade bort...väck mig inte ...jag är i vintergatans omloppsbana ....omloppsbana. 😆

Fabrikspreseten är kryddade med en hel del effekter som verkar äta upp en långsam processor som ingenting. Testade med att stänga av cellens effektenheter och använda Abletons inbyggda istället och då flöt det mycket bättre. Jag hade inte tillgång till ms-20 kontrollern , men det verkar ju konstigt om den inte gick att använda som masterklaviatur 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

MS-20 är ju lätt överskattad. Snygg men omöjlig att använda i en mix imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

MS-20 är ju lätt överskattad. Snygg men omöjlig att använda i en mix imo.

Är anledningen till att man valde MS-20 den kultstatus den har idag eller dess popularitet då det begav sig? Vilka fördelar hade det varit att välja MS-50 istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...